Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten paljon laitatte säästöön kuukausittain ja millä tuloilla?

Vierailija
24.03.2013 |

Mietin aina, että millaiset tulot pitäisi olla, että jäisi rahaa säästöönkin.  Meillä on nettotulot n. 5500 € ja ihan kaikki menee elämiseen. Ei ole varaa matkustella tai ostaa uusia huonekaluja tms. Joskus sitten kun on tehty joku pieni matka kotimaassa, on talous ihan sekaisin muutaman kuukauden sen jälkeen, joten ei oikein osaa nauttia noista pienistä matkoistakaan.

Eläminen maksaa vaan niin paljon, että mitään ei jää säästöön eikä tulot oikeastaan kunnolla riitäkään vaan aina pitää miettiä miten saadaan kaikki laskut maksettua.

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 09:14"]

Meillä kahden hengen taloudessa tienataan nettona 3500e/kk ja siitä lähtee 1022e vuokraan ja 320e auton lyhennykseen + muut laskut (harrastukset, sähkö vakuutukset, netti + kanavapaketit jne..), bensat autoon, viikonloppumenot, ruoat + kodintarvikkeet yms.. Meille EI jää ylimääräistä matkusteluun eikä säästöön senttiäkään, hyvä kun selvitään aina seuraavaan palkkaan asti..

Tuhlataankohan me mukamas liikaa..? JA mitä jengi tekee työkseen jos kahden hengen nettotulot on päälle 5000e.. saisko töitä samasta paikkaa?

[/quote]

Ihan tavallisissa asiantuntijatehtävissä ollaan ja vieläpä valtiolla. Minä saan nettona 2700 ja mies ehkä satasen-kaksi enemmän. Meillä on kyllä 6v koulutus takana, eli sun peruskoulukoulutuksella (?) en kyllä palkkais sua.

Vierailija
42/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 11:26"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 08:47"]

Miksi pitäisi laittaa jotain erikseen säästöön? Meillä nettotulot tällä hetkellä 8500€/kk ja mitään ei laiteta säästöön. Joskus tilillä on useampi kymppitonni ja sitten tehdään vaikka remontti jonka jälkeen tilillä ei olekaan kuin muutama satanen. Mä en ymmärrä sitä että joka kuukausi pitäisi laittaa jotain johonkin säästöön ;)

[/quote]

Sinä varmaan vitsailet? Et sinä varmasti oikeasti ole niin tyhmä ettet tajua miksi joku säästää?

Jos kuitenkin olet, niin kerron sinulle miksi säästetään: Ensinnäkin, kaikilla tulot eivät ole niin suuret että voisi ostella vaikka joka kuukausi täyden sarjan uusia kodinkoneita, vaan on oikeasti pakko pitää jemmarahaa jotta on varaa ostaa rikki menevän tilalle uusi. Toisekseen, jos ihmisellä on ylimääräistä rahaa ja vähänkään järkeä päässä, hän siirtää säästöt sellaiseen paikkaan, josta niistä saa paremman tuoton kuin käyttötilillä makuuttamalla.

[/quote]

Mä puhuinkin meistä, että miksi kaikkien pitäisi säästää :) Kun se tuntuu olevan oletus tällä palstalla, että kaikki laittavat rahaa erikseen "säästöön." Sijoittamisesta en puhunut mitään, sijoituksia ovat esim. tuliterä loma-asunto ja osakkeet, ne eivät ole mielestäni säästämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin AP:llä. Meillä nettotulot hiukan reilu 5000e mutta mitään ei jää ja päinvastoin eletään yli varojen. Meillä asuntolainan osuus on n.1400e ja on meillä lapsille pitkän ajan rahastot, joihin menee 50e/kk

Mutta sitten ne menot. Päiväkoti, 2 autoa, sähkölaskut talven aikana 500e/kk (nyt alkaneet hieman laskea kun ilmat lämpenee) ja vakuutukset. Voi hitto noihin vakuutuksiin menee paljon rahaa. Toisinaan tekis mieli vaan irtisanoa kaikki vakuutukset kun koko ajan putoo 300-400 euron laskuja luukusta. Meillä siis myös omakotitalo, joten vakuutukset ihan eri sfäärissä kuin kerrostalossa tai rivitalossa. Vakuutukset on kilpailutettu ja halvin tarjous käytössä (Fennia).

Ruokalaskua on saatu nipistettyä, mutta kyllä tää kituuttaminen ahistaa. 2 autoa on todella kallista tänä aikana, mutta minkäs teet kun töissä on käytävä ja julkisia ei kulje.

Vierailija
44/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tällä hetkellä niin että tulot n.3500€ josta 700€/kk (vuokra,sähkö,vesi, vakuutus, netti) Puhelinlaskut noin 200€/kk (mies käytää omaa puhelinta työssä joten laskussa on noin 100-130€ työjuttuja). Autoon uppoaa noin 400€/kk, ruoka/kotimenot n.400€ (sis. vaippat, pesuaineet ynm. hygienia), Muita menoja kuussa on noin 100-300€/kk ja miehen vanhojen lainojen maksuun menee noin 1000€/kk.

Eli 3500€/kk jää noin 500€/kk löysää josta sitten noin 300€ on käyttettävissä tarpeen mukaan mutta 200€ menee "säästöön" pahan päivän varalle. Emme matkustele joten kun minulla on taas 2000€ varatillillä niin 1000€ lähtee sijoitukseen. Pidän siitä että on hivenen riihikuivaa mutta sitten on myös realisoitavaa rahastoa.

Vierailija
45/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nettotulot yhteensä 8700€ ja tavoitetilille laitetaan 500€/ kk ja lapsen tilille molemmat laittavat 111€/kk. Nämä ovat siis rahoja joihin ei kosketa kuin vasta joskus eläkeiässä tms. Kaikki matkat, remontit jne pystytään kustantamaan ihan normituloista. Asuntolainaa lyhennetään aika isolla summalla/kk.

Vierailija
46/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

52 korjaa. Siis bruttotulot!

Vierailija
47/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nettotulot 4900€ ja "säästöön" jää elämisen ja asuntolainan jälkeen n 17500€ tänävuonna. Tuosta tosin 15000€ menee matkoihin ja loppu 2500€ muuhun elämästä nauttimiseen (ystävien kestittämiseen, vaatteisiin, harrastuksiin) joten loppuvuonna ollaan taas lähellä 0:) Mutta mihin me säästettäis?? Parempi nauttia elämästä nyt...

Vierailija
48/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 08:54"]

Miksi pitäisi laittaa jotain erikseen säästöön? Meillä nettotulot tällä hetkellä 8500€/kk ja mitään ei laiteta säästöön. Joskus tilillä on useampi kymppitonni ja sitten tehdään vaikka remontti jonka jälkeen tilillä ei olekaan kuin muutama satanen. Mä en ymmärrä sitä että joka kuukausi pitäisi laittaa jotain johonkin säästöön ;)

[/quote]

Sinä varmaan vitsailet? Et sinä varmasti oikeasti ole niin tyhmä ettet tajua miksi joku säästää?

Jos kuitenkin olet, niin kerron sinulle miksi säästetään: Ensinnäkin, kaikilla tulot eivät ole niin suuret että voisi ostella vaikka joka kuukausi täyden sarjan uusia kodinkoneita, vaan on oikeasti pakko pitää jemmarahaa jotta on varaa ostaa rikki menevän tilalle uusi. Toisekseen, jos ihmisellä on ylimääräistä rahaa ja vähänkään järkeä päässä, hän siirtää säästöt sellaiseen paikkaan, josta niistä saa paremman tuoton kuin käyttötilillä makuuttamalla.

[/quote]

Mä puhuinkin meistä, että miksi kaikkien pitäisi säästää :) Kun se tuntuu olevan oletus tällä palstalla, että kaikki laittavat rahaa erikseen "säästöön." Sijoittamisesta en puhunut mitään, sijoituksia ovat esim. tuliterä loma-asunto ja osakkeet, ne eivät ole mielestäni säästämistä.

[/quote]

No jokainen tyylillään. Meilläkin on käsittääkseni ihan hyvät tulot. Lähemmäs 10 000€ bruttona/kk. On meillä mm sijoitusasunto oman omistusasunnon lisäksi. Silti pidän tärkeänä että meillä on vähintään puolen vuoden juoksevia menoja vastaava summa säästötilillä, josta rahat saa helposti tarvittaessa käyttöön....

Vierailija
49/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla tulot 900e/kk ja just oltiin kanarialla 2 viikkoo. Otettiin  halppishotelli ja tehtiin omat ruuat pääsääntöisesti.

ruokiin menee n.150 egee kuussa, vuokraan 600 egee. Jäljelle jää 250, josta

säästöön ehkä 150e/kk ja kummallekki tulee opintotuista n. 400 egee

veronpalautuksii eli jos säästetään vuosi meillä on 150*9+800= 2150 matkaa varten. +

kesätyö rahat (n. 2000 ylimääräistä). eli n. 4100e ylimäärästä. Lapsi tulossa eli jatkossa menee varvaankin häneen nuo.. :))

teen ruokalistan aina viikko etukäteen, siinä sääsäää paaaaljon!

Vierailija
50/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 09:31"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No jokainen tyylillään. Meilläkin on käsittääkseni ihan hyvät tulot. Lähemmäs 10 000€ bruttona/kk. On meillä mm sijoitusasunto oman omistusasunnon lisäksi. Silti pidän tärkeänä että meillä on vähintään puolen vuoden juoksevia menoja vastaava summa säästötilillä, josta rahat saa helposti tarvittaessa käyttöön....

[/quote]

Hmm, mä en näe syytä miksi meillä pitäisi olla puolen vuoden tulot säästötilillä.

Vierailija
51/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiku oho pikku laskuvirhe vuokra siis tarkasti 550 ja jää kuussa 200

Vierailija
52/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotulot meillä noin 5000 e/kk. Asumiskulut kaikkineen n tonni, auto 400e. Lasten hoidot 200e. Säästöön jää joskus joitakin satasia joskus ei mitään

Vierailija
53/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 09:50"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 09:31"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Hmm, mä en näe syytä miksi meillä pitäisi olla puolen vuoden tulot säästötilillä.

[/quote]

Samoin, en näe "varmuusrahastolle" mitään syytä. Suomessahan pitäisi olla AV mammojen mukaan niin hieno ja kattava terveydenhuolto sekä tuet että jos sairastun/vammaudun niin yhteiskunta maksaa suurimman osan. Työttömyysturvasta olen pitänyt itse huolta, 2 vuotta saan ansiosidonnaista (koskaan en ole ollut työtön vielä) ja jos pesukone hajoaa niin varmaan pystyn sen 500€ maksamaa.

Lapsetkin nauttivat enemmän jos otamme heidät nyt 11-31v:nä vaikka matkoille mukaan tai ostamme heille jotain mukavaa kuin että jätämme heille perintönä pienen potin sitten kun ovat itse jo 50-70v (olen pitkäikäistä sukua...). Mitä hekään sillä rahalla sitten enää tekevät??

Puhumattakaan meistä - jos laittaisimme joka pennin säästöön emmekä nauttisi nyt niin totuus on ettei ne rahat seuraa seuraavaan elämään:D Parempi käyttää nyt kuin jättää verottajalle. Ja tosiaan "isoon hätään" myisimme talon, sillä rahoittaisi loppuelämän isotkin kulut.

54

Vierailija
54/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla on kyllä vararahasto. Ensinnäkin, jos jää työttömäksi, niin siihen että sen ansiosidonnaisen saa sieltä säännöllisesti juoksemaan, menee sellainen parisen kuukautta ainakin. Viimeksi kun mieheni oli lomautettuna, pelkästään ensimmäisen hakemuksen käsittely kesti 10 viikkoa. Tälle ajalle kun sattuu vaikkapa just joku isompi autoremppa tai mikä tahansa vastaava rahaa vievä juttu niin siinähän säästöttömänä on ihmeissään.

Vierailija
55/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 10:40"]

No minulla on kyllä vararahasto. Ensinnäkin, jos jää työttömäksi, niin siihen että sen ansiosidonnaisen saa sieltä säännöllisesti juoksemaan, menee sellainen parisen kuukautta ainakin. Viimeksi kun mieheni oli lomautettuna, pelkästään ensimmäisen hakemuksen käsittely kesti 10 viikkoa. Tälle ajalle kun sattuu vaikkapa just joku isompi autoremppa tai mikä tahansa vastaava rahaa vievä juttu niin siinähän säästöttömänä on ihmeissään.

[/quote]

Vastailin tuolla aiemmin, että mitään ei erikseen säästetä. Meillä mies jos jää työttömäksi niin saa lähtiessään puolentoista vuoden palkan. Minä jos jään työttömäksi niin ei muuta meidän taloutta mitenkään. Ja yleensä tileillä on aina rahaa, jos ei nyt remonttia tms. olla juuri tehty ja silloinkin pärjätään seuraavaan tilipäivään.

Vierailija
56/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 10:54"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 10:40"]

[/quote]

Vastailin tuolla aiemmin, että mitään ei erikseen säästetä. Meillä mies jos jää työttömäksi niin saa lähtiessään puolentoista vuoden palkan. Minä jos jään työttömäksi niin ei muuta meidän taloutta mitenkään. Ja yleensä tileillä on aina rahaa, jos ei nyt remonttia tms. olla juuri tehty ja silloinkin pärjätään seuraavaan tilipäivään.

[/quote]

No aika harvoilla on sellainen tilanne, että saisi työttömäksi jäädessään tuollaisia palkkoja. Ja viittasin lähinnä tuohon kun joku sanoi että ei tarvitse olla vararahastoa kun liitosta saa ansiosidonnaista.

Lisäksi haluaisin sanoa teille kaikille, jotka ajattelevat, että eivät säästä mutta tilille jää joka kuukausi rahaa ja sitä kertyy sinne, se on vähän sama asia kuin säästäminen, toiset meistä vain siirtävät sen pois sieltä käyttötililtä.. :)

Vierailija
57/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen pelkästään säästämisen vuoksi on sama kuin jättäisi elämättä lapsuuden,nuoruuden ja keski-iän, jotta "on tallella elämää sitten vanhanakin".

Vierailija
58/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 12:21"]

Säästäminen pelkästään säästämisen vuoksi on sama kuin jättäisi elämättä lapsuuden,nuoruuden ja keski-iän, jotta "on tallella elämää sitten vanhanakin".

[/quote]

Juuri näin. Mulla on yksi ystävä joka on jo "testamentannut" lapsilleen nykyisen talonsa ja vanhempiensa talon.... kumpikaan ei aio jäädä kotipaikkakunnalle asumaan. Voi tulla isälle ikävänä yllärinä kun talot myydään että lapset saa pesämunansa....

Vierailija
59/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miksiköhän täällä jotkut kuvittelevat, että säästäminen tarkoittaa automaattisesti sitä, ettei eletä eikä tehdä mitään kivaa? Me säästämme joka kuukausi rahaa jemmaan, ja silti elämme ihan täyttä elämää ja ostamme kivoja asioita jne. Ei se aina tarkoita mitään kituuttamista.  

Vierailija
60/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 12:25"]

[/quote]

Miksiköhän täällä jotkut kuvittelevat, että säästäminen tarkoittaa automaattisesti sitä, ettei eletä eikä tehdä mitään kivaa? Me säästämme joka kuukausi rahaa jemmaan, ja silti elämme ihan täyttä elämää ja ostamme kivoja asioita jne. Ei se aina tarkoita mitään kituuttamista.  

[/quote]

En kuvittele mitään tuollaista ja säästän itsekin aina tiettyihin määriteltyihin tarpeisiin kuten eläkkeeseen,  ensi kesän Italianviikoihin. teinin ensikesäiseen amerikankuukauteen jne. Silti nämä "patologiset säästäjät" , jotka säästävät vain säästämisen ilosta "pahan päivän" varalle, säälittävät minua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi