Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten paljon laitatte säästöön kuukausittain ja millä tuloilla?

Vierailija
24.03.2013 |

Mietin aina, että millaiset tulot pitäisi olla, että jäisi rahaa säästöönkin.  Meillä on nettotulot n. 5500 € ja ihan kaikki menee elämiseen. Ei ole varaa matkustella tai ostaa uusia huonekaluja tms. Joskus sitten kun on tehty joku pieni matka kotimaassa, on talous ihan sekaisin muutaman kuukauden sen jälkeen, joten ei oikein osaa nauttia noista pienistä matkoistakaan.

Eläminen maksaa vaan niin paljon, että mitään ei jää säästöön eikä tulot oikeastaan kunnolla riitäkään vaan aina pitää miettiä miten saadaan kaikki laskut maksettua.

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 12:28"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 12:25"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 12:21"]

Säästäminen pelkästään säästämisen vuoksi on sama kuin jättäisi elämättä lapsuuden,nuoruuden ja keski-iän, jotta "on tallella elämää sitten vanhanakin".

[/quote]

Miksiköhän täällä jotkut kuvittelevat, että säästäminen tarkoittaa automaattisesti sitä, ettei eletä eikä tehdä mitään kivaa? Me säästämme joka kuukausi rahaa jemmaan, ja silti elämme ihan täyttä elämää ja ostamme kivoja asioita jne. Ei se aina tarkoita mitään kituuttamista.  

[/quote]

En kuvittele mitään tuollaista ja säästän itsekin aina tiettyihin määriteltyihin tarpeisiin kuten eläkkeeseen,  ensi kesän Italianviikoihin. teinin ensikesäiseen amerikankuukauteen jne. Silti nämä "patologiset säästäjät" , jotka säästävät vain säästämisen ilosta "pahan päivän" varalle, säälittävät minua.

[/quote]

Muahahhahh :) Sinä säälit pahan päivän varalle säästäjiä, ja itse säästät eläkkeeseen! Eikös se juuri ole pahan päivän varalle säästämistä pahimmillaan?

Vierailija
2/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meil on nettoja joku 8700€/kk ja kyllähän siitä jää lapsettomalla pariskunnalla melko paljon säästöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 10:08"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 09:50"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 09:31"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 08:54"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 11:26"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 08:47"]

Miksi pitäisi laittaa jotain erikseen säästöön? Meillä nettotulot tällä hetkellä 8500€/kk ja mitään ei laiteta säästöön. Joskus tilillä on useampi kymppitonni ja sitten tehdään vaikka remontti jonka jälkeen tilillä ei olekaan kuin muutama satanen. Mä en ymmärrä sitä että joka kuukausi pitäisi laittaa jotain johonkin säästöön ;)

[/quote]

Sinä varmaan vitsailet? Et sinä varmasti oikeasti ole niin tyhmä ettet tajua miksi joku säästää?

Jos kuitenkin olet, niin kerron sinulle miksi säästetään: Ensinnäkin, kaikilla tulot eivät ole niin suuret että voisi ostella vaikka joka kuukausi täyden sarjan uusia kodinkoneita, vaan on oikeasti pakko pitää jemmarahaa jotta on varaa ostaa rikki menevän tilalle uusi. Toisekseen, jos ihmisellä on ylimääräistä rahaa ja vähänkään järkeä päässä, hän siirtää säästöt sellaiseen paikkaan, josta niistä saa paremman tuoton kuin käyttötilillä makuuttamalla.

[/quote]

Mä puhuinkin meistä, että miksi kaikkien pitäisi säästää :) Kun se tuntuu olevan oletus tällä palstalla, että kaikki laittavat rahaa erikseen "säästöön." Sijoittamisesta en puhunut mitään, sijoituksia ovat esim. tuliterä loma-asunto ja osakkeet, ne eivät ole mielestäni säästämistä.

[/quote]

No jokainen tyylillään. Meilläkin on käsittääkseni ihan hyvät tulot. Lähemmäs 10 000€ bruttona/kk. On meillä mm sijoitusasunto oman omistusasunnon lisäksi. Silti pidän tärkeänä että meillä on vähintään puolen vuoden juoksevia menoja vastaava summa säästötilillä, josta rahat saa helposti tarvittaessa käyttöön....

[/quote]

Hmm, mä en näe syytä miksi meillä pitäisi olla puolen vuoden tulot säästötilillä.

[/quote]

Samoin, en näe "varmuusrahastolle" mitään syytä. Suomessahan pitäisi olla AV mammojen mukaan niin hieno ja kattava terveydenhuolto sekä tuet että jos sairastun/vammaudun niin yhteiskunta maksaa suurimman osan. Työttömyysturvasta olen pitänyt itse huolta, 2 vuotta saan ansiosidonnaista (koskaan en ole ollut työtön vielä) ja jos pesukone hajoaa niin varmaan pystyn sen 500€ maksamaa.

Lapsetkin nauttivat enemmän jos otamme heidät nyt 11-31v:nä vaikka matkoille mukaan tai ostamme heille jotain mukavaa kuin että jätämme heille perintönä pienen potin sitten kun ovat itse jo 50-70v (olen pitkäikäistä sukua...). Mitä hekään sillä rahalla sitten enää tekevät??

Puhumattakaan meistä - jos laittaisimme joka pennin säästöön emmekä nauttisi nyt niin totuus on ettei ne rahat seuraa seuraavaan elämään:D Parempi käyttää nyt kuin jättää verottajalle. Ja tosiaan "isoon hätään" myisimme talon, sillä rahoittaisi loppuelämän isotkin kulut.

54

[/quote]

Me nyt vaan halutaan että rahaa on tarpeeksi säästötilillä (piolen vuoden juoksevat menit) mistä sen saa helposti tarvittaessa käyttöön. Sijoitusasunnin ja mökkn realisoimisessa on kuitenkin omat komnervekkinsa ennen kuin rahat on käytettävissä. Meilläkin on molemmilla pitkä irtisanomisaika. Työttömyys ei ehkäpä ole se mikä kaataisi meidän talouden vaan se jos lapsi sairastuisi vaikka ja toisen olisi pakko jäädä pois töistä ( lähipiirissä on näitä valitettavia tapauksua että toisesta tuleekin lapsen omaishoitaja) tai jos toinen meistä sairastuisi/kuolisi. Toki näitäkin tilanteita varten on vakuutujset meilläkin, mutta kun jotain ylöättävää sattuu niin aika hujahtaa nopeasti ja vararahastolla luon itselleni turvallusuudentunnetta....

Vierailija
4/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan säästöön noin 300 euroa kuussa itselleni ja 20 euroa lapsille. Mulla on noin 5000 euron bruttotulot. Mun mielestä myös asuntolainan lyhentäminen on säästämistä, siihen menee 600 euroa kuussa.

Miehen säästämisiä en tiedä, meillä on erilliset rahat.

Vierailija
5/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 14:24"]

Mä laitan säästöön noin 300 euroa kuussa itselleni ja 20 euroa lapsille. Mulla on noin 5000 euron bruttotulot. Mun mielestä myös asuntolainan lyhentäminen on säästämistä, siihen menee 600 euroa kuussa.

[/quote]

Hui, tuo kuulostaa oudolta!!?? Perhe jossa ei tiedetä toisen rahoista ja varallisuudesta??

Meillä on aina ollut kaikki yhteistä, niin tuhlaamiset kuin säästämisetkin. Tuosta olen samaa mieltä että asuntolainan kuoletus on säästämistä. Talo on meidänkin säästöpossu.

Vierailija
6/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nettotulot noin 6000€/kk ja säästöön menee yhteisesti 300€/kk + 30€/kk/lapsi. Mä laitan lisäksi kahteen eri rahastoon rahaa yhteensä 500€/kk. Toinen on "pahanpäivän rahasto" ja toinen eläkerahasto

Vierailija
7/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä suurin piirtein tiedän miehen palkan ja meillä on sovittu kumpi mitäkin yhteisistä menoista maksaa. Mut jos mies haluaa säästää johonkin omalle tililleen niin mitä se mulle kuuluu. En mäkään tee hänelle tiliä omista säästöistäni. Ei musta yhtään outoa.

Mä olen meistä se suurituloisempi.

72

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 14:59"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 14:24"]

[/quote]

Hui, tuo kuulostaa oudolta!!?? Perhe jossa ei tiedetä toisen rahoista ja varallisuudesta??

Meillä on aina ollut kaikki yhteistä, niin tuhlaamiset kuin säästämisetkin. Tuosta olen samaa mieltä että asuntolainan kuoletus on säästämistä. Talo on meidänkin säästöpossu.

[/quote]

Vierailija
8/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 13:09"]

Muahahhahh :) Sinä säälit pahan päivän varalle säästäjiä, ja itse säästät eläkkeeseen! Eikös se juuri ole pahan päivän varalle säästämistä pahimmillaan?

[/quote]

Sellaista se yrittäjällä ja freelancerilla on. Jos olisin sellaisessa työsuhteessa missä työnantaja maksaisi TELin niin en tietenkään eläkesäästäisi itse. Miten sinulla asia on? Onko - muahahhahh - tuo maksu automaattinen menoerä tilistäsi, johon et itse pysty vaikuttamaan vai onko se "naurettavaa" elämän ennakointia ilman pahan päivän pelkoa?

Vierailija
9/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä fiksua lyhentää lainaa reilusti kuten ap tekee. Se on sitä parasta säästämistä. Korkotulot pienenee mitä enemmän ja nopeammin lyhentää lainaa! Sitä paitsi, toisaaltahan tuo lainanlyhennys menee säästöön eli asuntoonne. Hyvä ap, jatka samaan malliin!! Lainanne lyhenee nopeasti ja kohta huomaat ettei sitä ole ja sitten voit matkustella ym. Niin mekin teimme :=)

Vierailija
10/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 500e, nettotulot mulla 1300e. Mies toki tienaa myös.

Vierailija
11/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3230e/kk nettotuloja, jotka siis sisältävät palkan, asumistuen, lapsilisät ja elatusmaksut. 

Perhekokomme 1+4. Säästöön laitan joka kuukausi 300-500e, ja säästöistä maksan auton huollot, kesälomareissut, isommat kodinkoneet ja huonekalut. 

Vierailija
12/77 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, tuohan kertoo vain siitä, että olette mitoittaneet elämänne liian tyyriiksi tuloihinne nähden. Eli teillä on joko liian kallis asunto, liian paljon lapsia tuloihin nähden tai esimerkiksi liian kalliit autot.

Meillä tulot nettona noin 3200€/kk, ja joka kuukausi säästöön suunnilleen 300€. Niillä rahoilla sitten matkustellaan jne.

Vierailija
13/77 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla jää vuokran jälkeen n.1300e kk rahaa ja mulla 2 lasta. Me matkustetaan kerran vuodessa etelään lomalle. Monella on niin paljon turhia menoja mitä vois karsia

Vierailija
14/77 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää palkasta käteen kuussa 2500€, siitä menee 500€ säästöön. Perheessä minä ja kouluikäinen lapsi. Laskuja on vähän,  ei eletä pihistellen eikä leveillä. Käytetään paljon alennusmyyntejä.

Vierailija
15/77 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä laitan säästöön 300 kuusssa. Tulot nettona 2700 euroa. Asumiseen ja muihin pakollisiin menee 1600-2000 kuussa, sitten nitkutellaan lopuilla. Säästän nyt keväällä ensi joulukuun etelänmatkan käytövarat, kesällä en halua säästää. Matkan maksan ensi kuussa bonuksilla.  Ja tämä säästötalkoo tarkoittaa sitä että vaatteita ja muita juttuja ei osteta, vain ruokaa ja aivan pakolliset menot, lapset ovat mukana juonesssa nämä 4kk.

Yh + 2 koululaista.

Vierailija
16/77 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nettotulot tällä hetkellä noin 4000e/kk + kahden lapsen lapsilisät. Säästöön jää 800-1000e/kk.

Ostelen aika surutta vaatteita, matkustetaan pari kertaa vuodessa ulkomaille, lisäksi kotimaassa sukuloidaan junalla, syödään silloin tällöin ulkona, käydään leffassa, lapset harrastavat suht kalliita harrastuksia, ruokakaupassa ei tarvitse miettiä mitä ostaa jne.

Asutaan kerrostalossa omistusasunnossa jossa kuukausierä + hoitovastike n. 1200e/kk, perheessä ei ole autoa koska emme kodin sijainnin ansiosta tarvitse.

Vierailija
17/77 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4 henkinen perhe, nettotulot yht noin 4700eur/kk ja säästöön laitan about 400eur/kk. Säästösumma hieman vaihtelee, kun vakiomäärä menee sijoituksiin ja hieman tiedossa olevien menojen mukaan laitan sopivalta tuntuvan summan säästötilille (joskus vain 200eur, toisinaan taas jopa 800eur). Mies säästää myös, mutta säästötilille pelkästään ja siis "fiiliksellä" :) Meillä tuo valinnanvapaus säästämisen suhteen toimii, kun ollaan kai sen verran laskelmoivia rahan suhteen. 

Säästöillä olemme tehneet pari ulkomaanmatkaa, autoa vaihtaessa käytetty välirahaan tmv Nyt viimeisimpänä meillä valmistui uusi koti ja laitoimme sisustamiseen 15 000eur. No, nytpä siis säästöista puolet "hävisi", mutta onpa taas syy jatkaa säästämistä:)

Vierailija
18/77 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nettotulot on noin 5500 ja säästetään kuukaudessa 500-600 euroa. Eniten menee asuntolainan lyhentämiseen.

Vierailija
19/77 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia säästätilejä teillä on? Millaisella korolla ja onko nostoissa jotain rajoitteita? Käytättekö tavallisia säästötilejä vai jotain rahastoja/osakesijoituksia tms?

Vierailija
20/77 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nelonen, laitan säästöni pankin rahastoon, vaikka niitä parjataankin. Tuotto 10% luokkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi