Sinä joka olet laihtunut ja onnistunut pitämään painon poissa, kerro miten sen teit
Ikuinen jojoilija täällä. Kaikki dieetit sun muut kokeiltu ja tiedän nykyään jo paremmin ettei sellaiset toimi, tai toki toimii sen hetken mutta kilot tulee sitten takaisin.
Kerro oma tarinasi, tarvitsen inspiraatiota.
Kommentit (9)
Itsellä toimi niinkin yksinkertainen asia kuin sokerilimun vaihtaminen sokerittomaan. Sillä putosi paino 18kg eikä kiloakaan ole takaisin tullut.
Terveellinen, monipuolinen ruoka. Säännölliset ruoka-ajat. Herkkuja vain viikonloppuna, ja monipuolista liikuntaa.
Vhh:lla. Aloitin syksyllä 2010 vähentämään (järkeistämään) hiilareita. Puoli vuotta siitä vähensin vielä hiilareita ja lisäsin rasvaa. Ketoosia olen kokeillut, eikä sovi mulle ollenkaan, mutta siinä vähän ketoosirajan yläpuolella on ihan hyvä. Hienosäätöähän tämän ruokavalion soveltaminen on pitkälti ollut. Mielenkiintoinen ihmiskoe kaikenkaikkiaan.
Olen tällä tavalla laihtunut muun tervehtymisen sivutuotteena reilut 10 kg. En siis laihduta vhh:lla vaan pyrin pitämään elämää hankaloittavia oireita remissiossa.
Tein asiat "väärin". Aloitin laihdutuksen rajusti ja ns.kielletusti. Tavoittelin päivittäisessä kalorimäärässä 800-1200 ja suunnittelin ruokailun huolella. Samalla aloitin kävelyn ja pyöräilyn. Vi tutti ja nälätti, mutta painoa lähti. Annoin kuitenkin AINA luvan pitää täyden herkkupäivän kerran kahdessa viikossa. Taisin näin toimia vähän yli puoli vuotta-vuoden, paino lähti 65kg 56kg.
Sitten pidin rennompaa kautta ja hupsis painokin lähti nousemaan. Otin niskasta kiinni ja aloitin liikunnan, nyt mukaan tuli lenkkeily pyöräilyn lisäksi. Ja EN enää rääkännyt itseäni laskemalla kaloreita samalla tavalla vaan pidin annoskoot järjissä. Oikeasti kukaan ei jaksa loppuelämää laskea päivittäisiä kaloreita ja pitää ne n.1000 kieppeillä. Edelleen herkkupäivät sallittu. Oikeastaan aloin syödä ihan mitä vain ruokaa mutta suunnitellusti (ei ex-tempore mäkkäreitä vaan jos halusin niin suunniteltuna näin). Liikuntaa 2-5x/vko mahdollisuuksien mukaan.
Syön kolmesti päivässä. Aamu, pääruoka ja ilta. Herkkupäivät erikseen. Notkahduksia käy mutta tuo liikunta pitää rytmiä hyvin yllä. Nykyinen paino 52kg, välillä 53. Näihin se on tavallaan jämähtänytkin. Sain hyvän laihdutuspohjan tuolla "äkkipudotuksella" ja sen varassa oli helpompi jatkaa.
Välillä on viikkoja kun kaikki menee per suksilleen, kuten viime viikko. Herkuttelin liikaa ja liikuin liian vähän. Mutta koska pohja on kunnossa niin ei muuta kun heilauttaa kintaalla ja uusi viikko alkaa, liikuntapäivät on jo suunniteltuna ja jonkin verran tulevia ruokiakin. Itselläni on ollut paha lapa lipsumisen jälkeen jäädä tuleen makaamaan mutta oikeasti vuodessa on 365 päivää joten hyvin on aikaa lipsahtaa ja reipastua uudelleen.
Ja ei mitään kuuria. Alussa ehkä mutta loppupeleissä pitää olla niin, että voit kuvitella jatkavasi näin jopa loppuelämän. Oikeasti se on vain liikuntaa sekä järkeä ruokailuun.
Tänään juoksin lenkin, ruokana on lasagne, jälkiruokana korvapuusti.
Vähensin reilusti syömistä enkä palannut takaisin vanhaan.
Olen kertonut sen monta kertaa, vain alapeukkua ja wittuilua tulee ;-)
Laihdutus on ihan hullua, sama kuin savunpoisto tulipalossa. Tavoite kaukana, aina karkaa, paha olo paha mieli, terveys kärsii. Ja haluatko temputella loppuikäsi?
Ota tavoitteeksesi oikea syöminen, voit saavuttaa tavoitteesi jo tänään.
Paino säätyy ajan kanssa kohdalleen. Minä puolitin painoni parissa vuodessa.
Ei kuureja, ei tököttejä, ei vimpaimia, ei tuskaa, ei pettymyksiä.
Apukeinojani olivat
-tarkka ruokapäiväkirja suoraan kassakuiteista, energia ja ravintokoostumukset paketeista ja finelistä.
-pienet ateriat 3 tunnin välein 6 kertaa päivässä
-mässäilypäiviä vain harvakseltaan
-sähköpyöräily (siis liikunta josta nauttii, muut jää tekemättä)
-monivitamii (Liidistä)
-kevytlimu, jolla pystyin torjumaan ylimääräiset tankkaukset
Kaupanpäälle häipyivt sokeri- ja verenpainetauti, ei enää lääkkeiden tarvetta.
Lisäsin kasviksia reilusti ja pyrin syömään niitä joka päivä jossain muodossa. Työpaikan ruokalassa otan reilusti salaattia lautaselle.
Kotona tuunaan tavallisia ruokia heittämällä mukaan terveellisiä aineksia, jos ei jo ruokaa tehdessä, niin viimeistään sitten lautaselle annosta kasatessa. Usein pääruoan lisäksi laitan lautaselle esim miniluumutomaateja, raejuustoa, pähkinöitä ja lorauksen oliivi- tai avokadoöljyä.
Syön nykyisin joka päivä paljon hyviä rasvoja (oliiviöljy, pähkinät, avokadoöljy) ja kolesteroli on laskenut 6,3 -> 4,0.
En ole ihannepainossa, mutta kuitenkin terveellisemmässä painossa kuin 2 vuotta sitten, ennen näitä muutoksia.
No itse olen lihonut takaisin mutta osittain syytän siitä e-pillereiden myötä lisääntynyttä ruokahimoa ja sairastumisra kilpirauhasen vajaatoimintaan.
Kymmenisen vuotta silti pysyin normaalipainossa.
Laihdutin painonvartioissa ja siellä oli mottona että kaikkea kohtuudella. Se on minusta hyvä ohje. Tai eineslihapiirakat ja karjalanpiirakat ja pitsat jäi kokonaan mutta muuten kaikkea kohtuudella.
Olen napostelija ja opettelin napostelemaan kaikkea mahdollisimman kevyttä. Tomaatteja, kalkkunanakkeja, hedelmä, rasvaton jugurtti, mehukeitto ja marjat. Myös kasvissosekeitto oli hyvä vatsantäyte jos huvitti jotain syödä.
Karkista tykkään ja joka päivä melkein söin jotain pientä karkkia. Lakupatukka, painonvartioiden omia suklaapatukoita, sisu pastilleja ja dietorelle karkkeja. Joskus joku pieni tupla tai pätkis.
Nyt laihdutan uudestaan kun olen saanut itseä niskasta kiinni ja tuo kaikkea kohtuudella on edelleen hyvä ohjenuora. Toki laihduttaessa saa olla tiukempi, mutta sitten voi höllätä kun on saanut pudotettua. Jos joku päivä söi enemmn niin seuraavan otti kevyemmin jne.
Tässä olen nyt itse vuosia taas koittanut saada painoa kuriin ja kokeillut vaikka mitä dieettejä. Nyt on paino lähtenyt hyvin tipoumaan kun olen palannut tuohon painonvartijoiden juttuun. Toki en laske pisteitä nyt mutta kymmenen vuoden kokemuksella ne tuolla takaraivossa on.
Tosin tämäkään ei sovi kaikille mutta uskon että aika monelle kuitenkin. Varsinkin jos on karppaukset ym todenneet itselle sopimattomiksi.