Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalaiset mammat, hohoi! Hintatietoja kaipaisin...

Vierailija
24.03.2013 |

Suomessa on viime päivinä(kin) keskusteltu siitä, että Suomi on yksi kalleimmista maista asua ja elää Euroopassa. Olisikin kiva saada aitoa tietoa siitä, miten tulot, asuminen, ruoka, hankinnat ym. menee jossain muussa maassa. Kaikista mielenkiintoisinta olisi tietää, mistä sellaisesta joutuu maksamaan ja kuinka paljon, mikä Suomessa kustannetaan verovaroin. Esim. peruspalveluista: päivähoitomaksut, koulu ja opiskelu, tiemaksut, kirjastopalvelut, terveydenhoitopalvelut jne.

Eli, jos olet nykyisessä maassasi keskituloinen, niin jääkö sinulta säästöön kuukaudessa mitään?

Mielenkiinnolla odottelen vastauksia :)

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaavia ketjuja on ollut lukemattomia ja ne poikkeuksetta päättyvät siihen, että sisäsuomalaiset ryhtyvät haukkumaan ulkomaat ja ulkosuomalaiset.

Itse en siis viitsi enää luetella täällä mitään hintatietoja. Sen verran vain, että kyllä nuo luettelemasi asiat (peruspalvelut) muuallakin Euroopassa kustannetaan verovaroin.

Vierailija
2/39 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei täällä ole oikeasti ulkosuomalaisia. On vain heitä, jotka toivoisivat olevansa. Nuo on asioita, joista kaikkia ei lähiöpalstamamma pysty kuukkeloimaan netistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro kuinka Suomessa nuo maksut menee? Paljonko maksat veroja ja miten ne jaetaan noihin mainitsemiisi kohteisiin?

Paljonko sulla jää säästöön? Paljonko maksat itse noista peruspalveluista, ilmaisiahan ne ei ole Suomessakaan?

Vierailija
4/39 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomessa joutuu maksamaan esim. terveydenhoidosta, vaikka sitä ei edes saisi. ei se yliopisto- yms opiskelu muuallakaan paljon käsittääkseni maksa. suomessa tuetaan maataloutta, kaikkien rahat menee siis kannattamattomaan elinkeinoon, halusi tai ei. ja kalliista kotimaisista (eli siis maailman parhaista) raaka-aineista tehdään kalliilla kalliita eineksiä ja ruokaa. siitä se lähinnä se suomen kalleus johtuu. kamalaa, että suomalaisten osto- tai kulutuskyky on samoissa portugalin kanssa.

Vierailija
5/39 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 15:15"]

Kun ei täällä ole oikeasti ulkosuomalaisia. On vain heitä, jotka toivoisivat olevansa. Nuo on asioita, joista kaikkia ei lähiöpalstamamma pysty kuukkeloimaan netistä.

[/quote]

Ahaa, no se on vain sun mielipiteesi asiasta.

Vierailija
6/39 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on täällä oikeitakin ulkosuomalaisia, minä ainakin. jo vuodesta 1999.

Vierailija
7/39 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 15:20"]

[/quote]

Tottakai täällä osa on oikeitakin ulkomaan asukkeja. Mutta en tiedä miksi olette niin nihkeitä vastaamaan kysymyksiin, joita täällä esitetään? esim. nyt aloitukseen?

Vierailija
8/39 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Täällä toinen, vuodesta 2007. Olen asunut keskipalkkaisena parissa maassa Suomen lisäksi.  Rahaa jäi säästöön, jos sitä säästi, mutta jos ei hintoja seuraa, niin ei sitä sitten myöskään säästöön jää. Veroja maksoin toisessa suunnilleen saman verran, nykyisessä jopa enemmän kuin Suomessa.

Vierailija
9/39 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen varmaan tuhlaa tai säästää omalla tyylillään. Eihän se ole tuloista kiinni. Saisinhan minä kaiken menemään jos haluasin, mutta meidän tyyli on laittaa joka kk tilistä n. $1500 säästöön, mutta se on ihan pakko, sillä eläkemaksut on itse osaltaan kasattava. USA

Vierailija
10/39 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 15:23"]

[/quote]

Tottakai täällä osa on oikeitakin ulkomaan asukkeja. Mutta en tiedä miksi olette niin nihkeitä vastaamaan kysymyksiin, joita täällä esitetään? esim. nyt aloitukseen?

[/quote]

Kakkonen tuon aika hyvin selvensi minun puolestani.

t:9

Vierailija
11/39 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostin juuri amazon.de:stä töllön, oli 1300€ halvempi kuin verkkokauppa.comissa, olen asunut euroopassa n 15 vuotta. voin sanoa että kyllä ostovoima on heikko suomessa, tietysti eteläeuroopan köyhät maat on erikseen mutta siellä kyllä eläminenkin on varsin halpaa.  mielestäni saksassa hyvivointiyhteiskunta toimii paremmin kuin suomessa. turha tätä suomea on ylistää, mutta ei tarvitse haukkuakkaan, ollaan varmaan keskitasoinen eurooppalainen maa.

Vierailija
12/39 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 15:26"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No nämä vastaukset ruokkivat kyllä kuvaa valheellisesta av-ulkomammasta:)

ja huomaatteko, että itse ruokitte, tätä kuvailemaanne tyyliä?

Vierailija
13/39 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 15:28"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 15:26"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No nämä vastaukset ruokkivat kyllä kuvaa valheellisesta av-ulkomammasta:)

ja huomaatteko, että itse ruokitte, tätä kuvailemaanne tyyliä?

[/quote]

Mitä ihmettä selität? :D 

Vierailija
14/39 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääh, en osaa lainatakaan, kun olen tyhmä av-mamma. Tarkoitin siis, että tuollaiset "en viitsi vastata, kun minua aletaan haukkua"-vastaukset ruokkivat sitä epäuskoa . Mutta se nyt vain on ajatukseni.

Oikeassa maailmassa en ole törmännyt ulkosuomalaisiin, jotka eivät voisi jakaa myös hintatietoutta, ja kertoa rehellisesti hyviä ja huonojakin puolia asuinmaastaan.

Mutta ymmärrän toisaalta myös turhautumisen täällä. Moni, kun lukee rivien välistä paljon sellaistakin, mitä siellä ei ole.

Vierailija
15/39 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Aika iso homma on alkaa selittään yhtäkkiä kaikkia noita asioita!!

Hyvä ihme. Me maksetaan vakuutusmaksuja, jotta saadaan terveydenhoito, no se menee palkasta autom. en muista paljonko se on kk. Sitten maksetaan joka kerta kun mennään lääkäriin tai hammaslääkäriin. Vakuutuksia on todella monenlaisia, joku työnantaja ei niitä edes tarjoa, silloin menet yksityisenä ne hommaamaan ja maksat todella paljon vuodessa.

Lastenhoitomaksut on tosi korkeita, kaikki on yksityisiä.

Peruskoulu lukioon asti on ilmainen, ruoka maksaa. Alennusta saa köyhät.

Sitten sen jälkeen koulutus maksaa, saat itse valita kuinka paljon siihen laitat rahaa.

Kirjastopalvelut on ilmaisia. Verorahoin maksettuja. Tiestö hoidetaan verorajoilla, joitakin osuuksia maanitie TOLL maksuilla.

Eihän näistä kukaan yhtäkkiä osaa jotain dollarimääriä kertoa.

Kuka suomalainen osaa kertoa nuo Suomesta?

Vierailija
16/39 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

no esim siksi, että olen ollut enemmän tai vähemmän "expat" Aasiassa yli 10 vuotta, en mä pysty tuommoiseen aloitukseen vastaamaan oikeastaan mitään. Juusto on kalliimpaa kuin Suomessa, samoin viinit :) kumpaakaan en oikein käytä.

Suomen ongelma taitaa olla yhdistelmä liian iso maa + liian vähän ihmisiä = liian vähän verotuloja ja kysyntää. Ja se on harmi se.

on jotenkin hassua verrata vaikka Suomen ja Saksan hintatasoja. Toisessa se reilut 5mio asukasta, toisessa about 82mio. Eli riittää kysyntää, sitä kautta enemmän kilpailua ja ehkä sitten niitä halpoja hintoja

Suomessa on moni asia aivan järjettömän hyvin, kun vertaa tännepäin maailmaa. Sitä ei vaan siellä asuessa osannut arvostaa.

Vierailija
17/39 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikea sanoa, mistä tän päivän suomalaiset maksavat enemmän ton maatalouden tukemisen lisäksi. olkaa hyvät ja esittäkää vähän yksityiskohtaisempia kysymyksiä, niin  voin nykyisen asuinmaani tilanteesta kertoa.

t. yks ulkomama keskieuroopasta

Vierailija
18/39 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo 16 oli USA

Vierailija
19/39 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 15:31"]

Ääh, en osaa lainatakaan, kun olen tyhmä av-mamma. Tarkoitin siis, että tuollaiset "en viitsi vastata, kun minua aletaan haukkua"-vastaukset ruokkivat sitä epäuskoa . Mutta se nyt vain on ajatukseni.

Oikeassa maailmassa en ole törmännyt ulkosuomalaisiin, jotka eivät voisi jakaa myös hintatietoutta, ja kertoa rehellisesti hyviä ja huonojakin puolia asuinmaastaan.

Mutta ymmärrän toisaalta myös turhautumisen täällä. Moni, kun lukee rivien välistä paljon sellaistakin, mitä siellä ei ole.

[/quote]

Totta kai oikeassa elämässä keskustelen hintatiedoista ja muusta ihan avoimesti. Av-palstalla en jaksa tai viitsi, nämä ulkosuomalaisaiheet tuntuvat aina herättävän niin omituista vänkäämistä. Kuten yllä vastasin, veroja olen maksanut saman verran tai jopa enemmän, säästöön jää jos säästän. Tämähän riippuu todella paljon kunkin kulutustottumuksista. En ole kokenut suurensuurta eroa ostovoimassa. Jotkut asiat ovat edullisempia, toiset kalliimpia.

t: 9

Vierailija
20/39 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy vähän täsmällisemmin niin voit saada vastauksiakin... kuka noita kaikkia nyt alkaa selvittämään ja selostamaan kilometrin mittaisessa viestissä.

t. Etelä-Saksasta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä