"Kasvissyöjät syö kalaa"
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Maailma on muuttunut. Kun olin nuori niin kalaa ei pidetty samalla tavalla -lihana- kuin muuta lihaa. Minulla oli vegaanikausi, kasvissyöjäkausi ja jäin kala-kasvissyöjäksi. Vuosikymmeninä koulukeittiöiden, ruokaloiden, ravintoloiden jne. kautta kertyneen kokemuksen kautta on ollut ymmärrettävintä ja helpointa ilmaista asia niin, että olen kasvissyöjä, jonka lisäksi syön kalaa. Silloin ruokavalio ymmärretään kaikkein parhaiten. Lihaa ei missään nimessä voi mainita, koska silloin tyrkytetään kaikkea lihaa.
Myös kalan asema eläimenä on tutkimusten myötä muuttunut tunnottomasta eläimestä tuntevaksi. Kala ei ole nisäkäs, mutta tunteva eläin kuitenkin.
Broilerikaan ei ole nisäkäs.
Maltillinen vegaani? Voitko olla myös vähän vain raskaana?
Sellaisille ihmisille voisi olla oma nimi, jotka syö meressä luentokurssin kasvanutta kalaa ja riistaa mutta ei viljeltyjä/kasvatettuja eläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kala ole lihaa. Se on kalaa.
Monen mielestä kanakaan ei ole lihaa, se on kanaa. Ihan tosissaan vieläpä.
Sanon itseäni kasvissyöjäksi jos joudun jollekin ruokavaliotani selittelemään koska suurin osa ei tiedä mikä pescetarian on (suomeksi pesketaari tai pesketääri? kai?). Helpompi kuvailla kun sanoo et oon kasvissyöjä mut syön myös kalaa.
Kala on eläin eikä kasvis, melko tekopyhää sanoa olevansa kasvissyöjä jos kuitenkin syö eläintä.
Miksi pitäisi selittää kenellekään olevansa se tai tämä "syöjä"? Syö, mitä syö. Jos menee kylään, yleensä kysytään "syötkö lihaa", tai "syötkö kalaa", siihen vastaa, asia ok.
Kasvissyöjät eivät syö kalaa.
Joudun korjaamaan tätä käsitystä usein, koska tavallisesti minun nähdään syövän kasvisruokaa ja päätellään siitä. Tämä johtuu siitä, että "nirsoilen" ulkona syödessä (herkkä vatsa) enkä hevin syö kalaa, jota en ole itse valmistanut.
Eikö tuo lihansyöti/ kasvissyönti ajattelu ole vähän mennyttä aikaa? Nykyään on niin paljon eri ruokavalioita. Monet syö mereneläviä ja siipikarjaa, muttei nisäkkäitä. Monet on vegaaneja. Aika paljon eri suuntauksia on nykyään. Ihmisten kutsuminen kotiinsa syömään on nykyään aika vaikeaa, kun eri suuntausten lisäksi on vielä allergiat. Minusta on mukavampi tavata ravintoloissa, joissa on monipuolinen ruokalista. Ei yksityiskodeissa ole useinkaan valmiuksia tarjota ruokaa vieraiden monenlaiset ruokavaliot huomioonottaen.
Miksi se ruokavalio ylipäätään pitää määritellä? Okei, ymmärrän nämä juhlat, joihin pitää ilmoittaa rajoitukset, mutta noin muuten? Minä ainakin syön ihan vaan ruokaa. Lihaa en syö, mutta kalaa syön ja kananmunia ja maitotuotteita. En kuitenkaan toitota joka paikassa "erikoisuuttani". Nykyään on todella harvinaista, että lihaa karttaville ei olisi vaihtoehtoja. Turhaa hössötystä.
Vierailija kirjoitti:
Kala on eläin eikä kasvis, melko tekopyhää sanoa olevansa kasvissyöjä jos kuitenkin syö eläintä.
Sienetkään eivät ole kasviksia.
Yksikään kalaa syövä ihminen ei voi kutsua itseään kasvissyöjäksi. Piste. Vai juoko absolutisti siideriä?
Ärsyttää tommonen lokerointi. Eli lihansyöjä ei saa syödä kasviksia? Tuleeko sakkoja jos sanoo itseään kasvissyöjäksi ja narahtaa Tosi-vegaanille vähäisestä tonnikalan napostelusta? Mitä v***n väliä!?!?!
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo "pieni pala vuohenjuustoa" jokin yleinen maltillisten vegaanien juttu? En ole törmännyt moiseen missään muualla kuin tällä palstalla. Sen tiedän, että hunajan käyttö jakaa mielipiteitä vegaanipiireissä.
Kyseessä on tosiaan palstan oma vuohen/kutunjuustovegaani-trolli. Vain yksi trolli tällä palstalla jauhaa samaa. Ilmiötä esiintyy säännöllisesti vegaanivihaajien taholta. Muutama vuosi sitten vegaaneille räyhäsi täällä luomulannoittaja.
Kalaasyövälle, perinteinen suomenkielinen nimitys on pescovegetaristi jos sellaista haluaa käyttää, vaikka voihan sitä olla montaa mieltä voiko sanaa vegetaristi käyttää kalansyönnin yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se ruokavalio ylipäätään pitää määritellä? Okei, ymmärrän nämä juhlat, joihin pitää ilmoittaa rajoitukset, mutta noin muuten? Minä ainakin syön ihan vaan ruokaa. Lihaa en syö, mutta kalaa syön ja kananmunia ja maitotuotteita. En kuitenkaan toitota joka paikassa "erikoisuuttani". Nykyään on todella harvinaista, että lihaa karttaville ei olisi vaihtoehtoja. Turhaa hössötystä.
Minulle on arkipäiväistä ja normaalia, ei erikoista, olla vegaani. Muiden silmissä kuitenkin olen erikoinen, hankala jne. Tämä on johtanut muiden taholta kiusaamiseen, tenttaamiseen, ihmettelyyn, haukkumiseen jne. Vuosikaudet olen joutunut kokemaan tällaista, yksin. Kun vihdoin löysin netistä muita vegaaneja, en ollutkaan enää yksin. Kyllä minulla on vegaanismi osa identiteettiäni ja on minulle on tärkeää että tiedän että on muitakin kaltaisiani. En ole yksinäinen hylkiö. Kun kuulen jonkun toisen olevan vegaani myös, tiedän että hän on kanssani samanlainen; tykkää eläimistä ja kunnioittaa elämää ja on ollut valmis irtaantumaan totutuista ruokamalleista jotta ei vahingoittaisi eläimiä. Se ei ole aina helppoa, monesti lihasta ja maitotuotteista luopuminen on vaikeaa kun on tottunut niihin ja sen lisäksi joutuu ympäristön kiusan ja pilkan kohteeksi. Toinen vegaani tietää mitä kaikkea toinen on käynyt läpi.
Sana vegaani on tärkeä, minä en halua syödä kalaa tai muutakaan eläinkunnantuotteita joten sana vegaani kuvaa hyvin muille ihmisille mitä voin syödä ravintolassa tai muuten tarjottuna. Myös vegaanituotteet löytyvät tällä sanalla hyvin.
Ihmiset syövät ruokaa ja suurimmalla osalla omat mieltymykset sitten ohjaavat millaisia ruokia kukin syö. Osalla erilaiset sairaudet ohjaavat ruokavaliota. Meillä muilla asia on oman valinnan varassa. En ymmärrä miksi joidenkin tarvitsee luokitella innokkaasti millaista ruokaa he syövät.
Ainoa oikea kasvissyöjä on vegaani, joskin kasvissyöjäksi tai vegetaristiksi sanotaan niitäkin jotka eivät syö lihaa mutta syövät muita eläinkunnan tuotteita. Typeriä keinotekoisia määritelmiä.
Loogisempaa olisi sanoa, että kaikki sekasyöjät ovat sekasyöjiä ja vegaanit ovat kasvissyöjiä. Mutta eihän se ois sitten niin hienoa tai omaatuntoa hivelevää sellainen jako, kun pitäisi vaan suoraan myöntää olevansa eläimiä hyväksikäyttävä pska, jos ei vegaaniuteen kykene.
Vierailija kirjoitti:
Juu se on aina huvittavaa kun kasvissyöjä sanoo ettei syö lihaa, mutta syö kalaa tai ”joskus kanaa”. Eli ei ole kasvissyöjä.
Ehkä ne vetää käytännön syistä mutkat suoriksi. On paljon helpompaa sanoa olevansa "kasvissyöjä" kuin selittää, että kieltäytyy kaikesta punaisesta lihasta ja välttää myös kanaa ja kalaa, mutta syö silti välillä etenkin kalaa harkitusti, kunhan se täyttää tietyt kriteerit. "Kasvissyöjäksi" ilmoittautumalla saa varmasti sellaista ruokaa, jota voi syödä hyvillä mielin (tai jos ei saa, ruuasta on helppo kieltäytyä todeten, että olen kasvissyöjä).
Vierailija kirjoitti:
Yksikään kalaa syövä ihminen ei voi kutsua itseään kasvissyöjäksi. Piste. Vai juoko absolutisti siideriä?
Absolutisti voi juoda esim. simaa, vaikka siinä on pieniä määriä alkoholia.
Vaan sekasyöjä, joka ei syö punaista lihaa.