Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Manipuloiko jotkut oikeasti toisia näyttämään huonolta? Onko kokemuksia?

Vierailija
16.03.2019 |

Mietin, kun kerran yksi etäisempi tuttu heitti ohimennen lihottuani että näytän paremmalta nyt. Normaalipainon sisällä olin lihonut, otin tällöin tuon ihan oikeana kehuna. Tämä tyyppi ei ollut mikään kiusaaja, mutta toisinaan tuntui että hän ei pitänyt minusta.

Mietityttää kun takaisin laihduttuani näytän mielestäni vain paljon paremmalta, eikä pyöreys sovi kasvoilleni.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa lisää tuosta kaasuvalotuksesta! Onko omia esimerkkejä?

Itse törmäsin siihen ekaa kertaa juuri tällä palstalla, kun joku selitti olevansa opintoihin päässyt entinen mt-kuntoutuja. Ja ihmetteli, kun eräs hänen ystävänsä puhuu kokoajan sillälailla muka välittävästi hänelle, että ethän sä pysty opiskelemaan! Etkö sä tajua, että olet vielä ihan kipee! Ja siis se kirjoittaja vaikutti ihan jalat maassa olevalta, itsensä arviointiin realistisesti kykenevältä ihmiseltä, eli ei tullut viboja, että ystävä on syystä huolissaan.

Silloin joku muu mainitsi, että kuulostaa kaasuvalotukselta ja olin ihan että miltä? Asiaa hiukan tutkittuani (siitä ei nopeasti meinaa löytyä juuri mitään, mutta jotain kuitenkin) niin tajusin, että omissa ihmissuhteissanihan on sitä myös!

Olin i h m e t e l l y t kun henkilö koittaa kertoa mulle, että joku asia ei tule onnistumaan, niin että se puhe alkaa olla jo onnistumisen este, ja muuten asia onnistuisi kyllä. Lähisuhteesssa ollut tällainen asetelma. Äitini kanssa. Ja siis ymmärrän, että äidit varoittelevat, pelkäävät lasten puolesta ym. mutta kun homma alkaa olla jo todella häirotsevää. Toinen ei ymmärrä des kerrottuna, että mulla ei ole mitään hätää, jankuttaa vain, että on ja koittaa määräillä. Mutta on siis koko ajan olevinaan huolissaan. Eli välittävinään. Lisäksi normaali ihminen luovuttaisi jossain vaiheessa, ja antaisi toisen vaikka tehdä virheitä (joiksi siis toisen toimia kuvittelee) mutta kun näissä tapauksissa toinen ei luovuta ollenkaan. Sinun pitää itse katkaista välit, jos haluat tehdä asioita.

Mutta ollessaan liian syvällä uhri ei enää kykene, koska toisella on liikaa valtaa häneen. Uskoo sitä toista, että hän tietää. Vaikka siitä syntyy itselle paha olo. Ja siis yrittääkään ei saa. Eli olo ei synny epäonnistumisista.

Vierailija
22/29 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on töissä tällanen. Kertoo minulle kahden kesken, että henkilö x teki hänelle todellä törkeästi ja että hän ei aio enää olla tekemisissä henkilö x:n kanssa. Taivastellaan yhdessä ja lohdutan häntä.

Tovin kuluttua koko porukan keskuudessa tulee puheeksi henkilö x, ja alan ihmetellä ääneen miten saattoikin tehdä niin törkeästi. Sitten tämä kaasuvalottaja katsoo minua "hämmästyneenä" ja sanoo alentuvasti: no hei, mä tiedän kyllä että et pidä henkilö x:stä, mutta ei se nyt sentään mitään tuollaista ole keksinyt.

Taikka kertoo tuohtuneena jostakin asiakkaasta ja myöhemmin kun palaan asiaan niin kaasuvalottaja "hämmästyneenä" ihmettelee (mielellään esimiesten kuullen) alentuvasti että "no ei se nyt noin mennyt, sä kyllä kans aina käsität kaiken niiiiin väärin".

On todella taitava uimaan johdon suosioon ja hänen tavoitteensa on saada muut näyttämään tyhmiltä, ammattitaidottomilta ja pahansuovilta. Vaikeinta on, että noin 80% kertomistaan jutuista on täyttä totta ja seisoo niiden takana myöhemminkin, mutta välillä vetää tollasen ihmekortin "ettei mitään tuollaista ole ikinä tapahtunut" ja saa minut näyttämään pahansuovalta, liioittelevalta, tyhmältä ja suorastaan valehtelevalta.

Kerran yritin kertoa yhdelle esimiehelle tilanteesta samalla kun paikkailin jotain "väärinymmärrystä". Ei uskonut, vaan katsoi minua yhtä säälivästi kuin kaasuvalottaja valotustilanteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todellakin tubevideoita on tuolla vaikka kuinka monta joissa joku kaasuvalottaa jonkun muun kostoksi. Mahdollisimman näyttävästi. Keskenäänhän ei tietenkään voi järkevästi keskustella vaan video on väännettävä.

Kaasuvalottaja on aina narsisti.

Miten löytää noita videoita? Onnistuin löytämään vain videoita, joissa kuvaillaan mitä kaasuvalotus (gash lightning) on yleisellä tasolla.

Vierailija
24/29 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on töissä tällanen. Kertoo minulle kahden kesken, että henkilö x teki hänelle todellä törkeästi ja että hän ei aio enää olla tekemisissä henkilö x:n kanssa. Taivastellaan yhdessä ja lohdutan häntä.

Tovin kuluttua koko porukan keskuudessa tulee puheeksi henkilö x, ja alan ihmetellä ääneen miten saattoikin tehdä niin törkeästi. Sitten tämä kaasuvalottaja katsoo minua "hämmästyneenä" ja sanoo alentuvasti: no hei, mä tiedän kyllä että et pidä henkilö x:stä, mutta ei se nyt sentään mitään tuollaista ole keksinyt.

Taikka kertoo tuohtuneena jostakin asiakkaasta ja myöhemmin kun palaan asiaan niin kaasuvalottaja "hämmästyneenä" ihmettelee (mielellään esimiesten kuullen) alentuvasti että "no ei se nyt noin mennyt, sä kyllä kans aina käsität kaiken niiiiin väärin".

On todella taitava uimaan johdon suosioon ja hänen tavoitteensa on saada muut näyttämään tyhmiltä, ammattitaidottomilta ja pahansuovilta. Vaikeinta on, että noin 80% kertomistaan jutuista on täyttä totta ja seisoo niiden takana myöhemminkin, mutta välillä vetää tollasen ihmekortin "ettei mitään tuollaista ole ikinä tapahtunut" ja saa minut näyttämään pahansuovalta, liioittelevalta, tyhmältä ja suorastaan valehtelevalta.

Kerran yritin kertoa yhdelle esimiehelle tilanteesta samalla kun paikkailin jotain "väärinymmärrystä". Ei uskonut, vaan katsoi minua yhtä säälivästi kuin kaasuvalottaja valotustilanteessa.

Et oikein voi muuta tehdä kuin vihaliemikuution tiputtaa tyypin käsilaukkuun.

Ohje:

Jääpalamuottiin ripulia ja se pakastimeen.

Vierailija
25/29 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainiin vielä yksi esimerkki! Tuli uusi tuote jota ihmeteltiin yhdessä. Kaasuvalottaja kertoi että yhdessä ohjeessa (meillä on PALJON ohjeita) sanottiin että mitään papereita ei tarvitse arkistoida tämän tuotteen kohdalla, koska kaikki jää systeemiin. Tuolloin ei ollut pitkään aikaan tapahtunut mitään "kaasuvalotusta" vaan tyyppi oli osoittautunut luottamuksen arvoiseksi, niin uskoin. Se oli ihan relevanttia kun kyseessä oli uusin kehittynyt tuote.

Lopputarkastuksessa kysyttiin miksi ei olla arkistoitu papereita kuten kaikkien muidenkin tuotteiden kohdalla. Äimistyin ja sanoin, että tuo (kaasuvalottaja) sanoi että ohjeiden mukaan ei tarvitse. Tyyppi katsoi minua "muka suu auki". Oli itse arkistoinut ihan vimpan päälle ja sanoi hiljaa kyyneleet silmissään: "Minusta on todella kurjaa, kun keksit minun sanoneen noin, eihän me olla edes puhuttu ohjeista yhdessä"

Tuolla hetkellä en enää itsekään tiennyt mikä on totta.

Vierailija
26/29 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, mun 'rakas' sisareni on tällainen passiivis-aggressiivisuuden mestari. Vuosien varrella opin mm., että:

-jos sisareni halusi ottaa minusta yhtäkkiä valokuvan, tiesin heti, että jokin ulkonäössäni oli vinksallaan - tukka tötteröllä, meikit levinneet, vetoketju auki, pusero väärinpäin tmv. Sisareni ikuisti näitä, levitteli viattoman näköisenä kuvia, nautti suunnattomasti naurunpyrskähdyksistä kun ympäriltä kuului 'kato hei miten toi xx:n tukka on tolleen' jne. Vastavetona keräsin kaikki nämä valokuvat, suurennutin ne ja tein niistä kollaasin seinälleni, se onkin pirskeissä ollut yleinen tunnelman nostattaja.

-jos yhtäkkiä ulkona jossain , vaikka baarissa sisareni naamalle ilmestyi tietynlainen ilme, osasin varautua: joko taas minun ulkonäössäni oli jotain naurettavaa, meitä lähestyi joku henkilö, joka ei minusta pitänyt, tai jotakin muuta, josta sisareni odotti koituvan nimenomaan minulle harmia, ja hän sisareni siis, saa taas nautinnollisesti seurata sivusta hihitellen ja asiaa myöhemmin ympäriinsä levitellen

-sisareni alkoi vuosien mittaan toimia jonkinlaisena minun ajatusten tulkkina muille sukulaisilleni - en ensin asiasta välittänyt, mutta myöhemmin on käynyt ilmi, että ihan suoranaisia valheita oli kerrottu, mutta enimmäkseen juttuja, joista oli yllättäen jätetty jotain oleellista pois. Tällöinhän henkilö ei suoranaisesti valehtele, hän on ehkä vain ----väärin ymmärtänyt jotain. 

Pitkään jaksoin sisartani, jotenkin itsepintaisesti ajattelee että sukua nyt kuitenkin ollaan, mutta lopulta oli pakko katsoa asiaa kylmästi: sisareni ei minusta pidä, hän tahtoo minulle pahaa, ja on parempi katkaista välit totaalisesti ja lopullisesti. Näin sitten teinkin. Molemmille varmasti oikea päätös.

Vierailija
27/29 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaasuvalottaja hajotti minut kokonaan. Todellisuudentajuni hämärtyä, kun yhtäkkiä mikään ei pitänyt paikkaansa. Epäillä ei saanut,sillä sehän olisi ollut vain merkki omasta epäluotettavuudesta.

Hän on työtön huijari noin 10 000 vuosituloilla ilman ystäviä tai edes kavereita,ilman minkäänlaisia todisteita mistään "normaalista". Minä lienen ainoa ihminen maailmassa,joka on nähnyt hänen kulissinsa taakse lopulta. Minun piti olla se mielisairas ja hän upea, kiltti ihminen joka suostui sietämään minua.

Nyt hän julistaa kaikille keksimilleen tahoille minun harhaisuuttani ja tekee sen niin taitavasti vuosikymmenten valehtelun koulimana,ettei yksikään viranomainen epäile.

Kaasuvalotus on vaarallisimpia väkivallan muotoja

Vierailija
28/29 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu tuollainen ilmiö on toki olemassa, mutta tässä ketjussa on kyllä nyt hivenen lähdetty ylitulkitsemaan yhtä tilannetta, joka on voinut olla täysin viaton.

Ihmiset sanovat ihan vain kohteliaisuuttaan monia asioita. Voisin itsekin sanoa, että muutama kilo lisää ei mitään haittaa ja uusi kampaus on kiva, vaikka en nyt varsinaisesti niin ajattelisikaan. Mitään pahaa tarkoitusta siinä ei kuitenkaan olisi. En todellakaan halua, että tuttavani olisivat esimerkiksi rumempia. En vain katso tarpeelliseksi pahoittaa kenenkään mieltä.

Sitä paitsi on täysin mahdollista, että tuttava on ollut tosissaan. Ei laihempi ole aina kauniimpi.

Vierailija
29/29 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidin mielestä töihin pääsy, yliopistoon pääsy ja niin edelleen on erittäin vaikeaa silloin, kun mä yritän tehdä niitä asioita. Olen vähintään normaaliälyinen, ja toiset ihmiset kehuvat taitojani ja ominaisuuksiani. Olen myös varma, että äitini kertoo jotain omia juttujaan minusta sukulaisille. Serkkuni näytti kerran tosi yllättyneeltä, kun sanoin että en ole mitenkään läheinen äitini kanssa ja hänellä on varmaan vähän omat tulkintansa tilanteista. Äiti esittää, että olemme läheisiä vaikka tosiasiassa en kerro mitään tärkeää hänelle siksi, että se tekee aina asiat pahemmiksi.

Toinen esimerkki, ei kaasuvalotuksesta vaan ilkeydestä, että kun kerroin että mulla meni suhde poikki, niin äitini pyöräytti silmiään ja huokaisi (taaskaan en osaa pitää kumppania). Empatia ei tullut hänelle mieleen tai se, että eron syynä voisi olla joku muukin kuin mun henkilökohtainen epäonnistuneisuus ihmisenä.

Epäilen, että kertoilee suvulle, että en kauheasti halua puhua asioistani ja on mt-ongelmia. Todellisuudessa haluan kyllä puhua, en vaan äidin kanssa. Mutta aika tehokkaasti äiti on saanut minut etäännytettyä, kun en jaksa sitä peliä ja kummia katseita muilta. En voi mitenkään puolustautuakaan, kun en oikeasti yhtään tiedä mistä on kyse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi