Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Otatko kaupassa kiltisti vanhimman tarjolla olevan elintarvikkeen vai valikoitko törkeästi uudempaa taaempaa/alta?

Vierailija
16.03.2019 |

On niin surullista miten ruokahävikkiä tulee kun jotkut katsovat oikeudekseen ottaa epäjärjestyksessä. Jos ostaa maitoa, kuuluisi ottaa se vanhimman päiväyksen purkki siitä etualalta ja jos ostaa vaikka valmissalaatin niin kuuluisi ottaa se (yleensä päällimmäinen) jossa on päiväys lähimpänä.

Toivottavasti edes omatunto kolkuttaa jos olet niitä jotka edistää ruokahävikkiä, luonnon tuhoutumista ja syrjii kaikkia muita valikoimalla tuoreempaa kuin järjestyksessä kuuluisi ottaa.

Kommentit (164)

Vierailija
121/164 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olen käyttämässä tuotteen heti otan siitä edestä. Jos tiedän että käytän vaikka lihapaketin vasta kolmen päivän päästä niin en todellakaan ota ensimmäistä lihapakettia jonka päiväys menee ohi ennen sitä....

Näin juuri. Ei pidä tarpeettomasti ottaa takimmaisista tuotetta, jos tietää käyttävänsä sen vaikka samana päivänä. Sama toisin päin, jos käy kerran viikkoon kaupassa ja ostaa ruokaa sinne 6 pv päähän, voi aivan hyvin valita käyttöpäivän sen mukaan.

Vierailija
122/164 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi, että lihatehtaalla tehdään samasta erästä monella parasta ennen -päiväyksellä.

Siis vaikkapa jauheliha - samasta erästä samana päivänä jauhetaan samoihin rasioihin, mutta 2000 päivällä 16.3., 3000 päiväyksellä 17.3. ja vielä 2000 pvm 18.3.

Vinkki sinne lihatehtaalle: lihatuotteissa on viimeinen käyttöpäivä, ei parasta ennen..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/164 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsen aina tuoreimmat ja parhaan näköiset hedelmät ja vihannekset, en koskaan vanhan näköisiä. Ainoastaan banaanit ostan kunnolla kypsyneinä, eli ne mitkä ovat pisimpään olleet esillä.

Muuten en juuri ota taaempaa uusimpia pakkauksia. Otan ne mitkä ovat ekana esillä, niissä yleensä on n 3-7 pv säilyvyysaikaa, ja käyn kaupassa 3 päivän välein.

En ymmärtänyt miten takaa ottaminen olisi huono asia? Ei kaupassa ole sellaista sääntöä, asiakas valitsee mitä ostaa.

Vierailija
124/164 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä ei sitten ole ruokahävikkiä että sinkkuna ostan pakosta sen etummaisen tuotteen jossa on lyhyt päivöys ja jota yhden ihmisen taloudessa ei ehdi syödä ennen pilaantumista. Laitan tuotteen sitten lopulta kotona roskiin. Onko se siis pienempi hävikki että tuote menee roskiin kotona eikä kaupassa?

Vierailija
125/164 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otan aina kaupasta leivät taempaa ja tuoreemmat maidot, sillä en halua ostaa tuotteita, joiden päivämäärä on umpeutumassa, joka lisäisi vastaavasti ruokahävikkiä kotona, kun käyn yleensä kerran viikossa kaupassa, enkä halua tuhlata aikaani.

Äskettäin kävin kiireessä ostamassa nyhtökauraa seuraavaksi päiväksi ja otin se ensimmäisen paketin, niin eikö vain käyttöpäivä ollut sama, mikä oli ostopäivä ja maksoin siitä täyden hinnan ja 4€ meni kankkulan kaivoon.

Vierailija
126/164 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko ap. kaupan ruokahävikki pitäisi siirtää kotitalouksille ja maksaa vielä kaupalle täysi hinta.

Nykyään suurin osa kotitalouksista on 1-2 hengen talouksia ja jos joku ottaa neuvoistasi vaarin ja käy kerran viikossa kaupassa, ruokahävikki ei mihinkään katoa, vaan se siirtyy kotitalouksille ja ruokakustannukset nousevat huimasti ja kauppa senkun porskutraa voitoissa.

Jos jossain leikkelepaketissa käyttöpäivää on jäljellä pari päivää, niin kotona siitä yli puolet päätyy jättäisin, toisin jos käyttöpäiviä on yli viikon.

Vierailija
127/164 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan kiltisti uusinta.

Vierailija
128/164 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidän vastaukset on surullista luettavaa. Hyvää ruokaa menee ihan hukkaan itsekkyytenne takia.

Itse otan sen päällimmäisen/etummaisen.

Päinvastoin. Ostan sen mukaan miten piakkoin olen suunnitellut käyttäväni tuotteen. Jos tarvitsen vaikka jauhelihaa vasta 3 päivän päästä niin miksi ostaisin paketin jossa on lyhin päiväys.Ei ruokahävikki ole den hyväksytympää, jos se tapahtuu kotona.

Vierailija
129/164 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään otan etummaisen, jos päiväys vaan riittää tarkoitukseeni. Typerää, että ihmiset etsivät kermaa, jonka päiväys riittää juhannukseen, kun aikovat käyttää sen viikon sisään!

Samoin hedelmät ja tomaatit kolhiintuvat ja pilaantuvat kun ihmiset mylläävät niitä, pahaa tekee katsoa sitä haaskausta. Ja hinnoissahan se sitten näkyy.

Vierailija
130/164 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan tietysti tuoreimman/pisimmällä päiväyksellä olevan tuotteen vaikka joutuisin kaivelemaan sitä peremmältä.

Vierailija
131/164 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan taaimman,koska en saa syötyä sitä muuten ajoissa. Olisi ikävää, jos tulisi ruokahävikkiä. Jos tiedän käyttäväni tuotteen nopeasti, niin sitten otan ensimmäisen.

Vierailija
132/164 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan kun olin kaupassa töissä maito-osastolla, niin en edes laittanut esiin tuoreempaa ennenkuin vanhempi oli mennyt paitsi sellaisia tuotteita joissa se pvm. Oli lyhyempi (esim. tavallinen maito). Mutta muuten pihtasin tuoreempia päivämääriä kunnes hylly oli melkein tyhjä. Kiusa se on pienikin kiusa, mutta en oikeasti ymmärrä miksi miksi jostain raejuustosta tai kermaviilistä pitää saada se paras päiväys. Hilloatteko niitä jäkaapissa viikkotolkulla vai mitä?

Vierailija
133/164 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en ota.Muuten se hävikki siirtyy minun maksettavaksi.Ostan viikon ruuat kerralla niin päiväykset pitää riittää.

Mistä laitoksista pääsee noin harvoin kauppaan? Vankila? Maidoissakin päiväykset nykyään yli viikon, ruisleivissä vähintään neljä päivää, juustoissa kuukausia, jauhelihoissa, broilereissa ym viikko, tuplaproteiiniminttutummasuklaakermasali vanukkaissa puoli vuotta. Ihme vöyhöttäjiä

Miksi ihmeessä käyttäisi vapaa-aikaansa tylsään kauppareissuun monta kertaa viikossa, kun sillä ajalla voi tehdä elämässään paljon mukavampia ja mielenkiintoisia asioita, lukea vaikka kirjaa tai käydä lenkillä.

Vierailija
134/164 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan kun olin kaupassa töissä maito-osastolla, niin en edes laittanut esiin tuoreempaa ennenkuin vanhempi oli mennyt paitsi sellaisia tuotteita joissa se pvm. Oli lyhyempi (esim. tavallinen maito). Mutta muuten pihtasin tuoreempia päivämääriä kunnes hylly oli melkein tyhjä. Kiusa se on pienikin kiusa, mutta en oikeasti ymmärrä miksi miksi jostain raejuustosta tai kermaviilistä pitää saada se paras päiväys. Hilloatteko niitä jäkaapissa viikkotolkulla vai mitä?

Tuossa tapauksessa asiakas jättää ostamatta ja siirtyy toisen kaupan asiakkaaksi. Näin ainakin minä teen, kun

ruokaostokset tee kerran viikossa.

Vierailija
135/164 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tapauksessa asiakas jättää ostamatta ja siirtyy toisen kaupan asiakkaaksi. Näin ainakin minä teen, kun

Höpö höpö, sinä vain kaivat sen taaimmaisen, vaikkei päiväyksissä olisi eroa😁

Vierailija
136/164 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään otan etummaisen, jos päiväys vaan riittää tarkoitukseeni. Typerää, että ihmiset etsivät kermaa, jonka päiväys riittää juhannukseen, kun aikovat käyttää sen viikon sisään!

Samoin hedelmät ja tomaatit kolhiintuvat ja pilaantuvat kun ihmiset mylläävät niitä, pahaa tekee katsoa sitä haaskausta. Ja hinnoissahan se sitten näkyy.

Toi myllääminen ja omppujen heittely ei oo ok. Nätisti valkkaamisessa taas ei ole mitään vikaa. Minä otan kasvikset ja hedelmät keveällä otteella käteen, katson ympäri näkyykö kolhuja tai painumia, tms. jos ei ole ok, laitan takaisin laariin niin päin, että se ongelma näkyy seuraavallekin. Muualla päin maailmaa on itsestään selvää, että noita tuotteita valkataan, etsitään parasta, lihakauppiaalta tivataan onko liha varmasti hyvää jne. Meillä pitäisi orjakansan vain ottaa mitä kauppias suo. Osan mielestä siis. 

Vierailija
137/164 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihan konkreettisesti vaihdoin tuon takia kauppaa. Lähiössämme oli k-market ja s-market, k-market aavistuksen lähempänä kotiamme. Mutta päiväykset siellä aina hyvin lyhyet. Ei ollut kiva käydä siellä. S-marketissa pystyi ostamaan hyvillä päiväyksillä olevia tuotteita, joten siirryin sen asiakkaaksi. Käsittääkseni k-kaupalla ei mennyt siellä kovin hyvin.

Vierailija
138/164 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihan konkreettisesti vaihdoin tuon takia kauppaa. Lähiössämme oli k-market ja s-market, k-market aavistuksen lähempänä kotiamme. Mutta päiväykset siellä aina hyvin lyhyet. Ei ollut kiva käydä siellä. S-marketissa pystyi ostamaan hyvillä päiväyksillä olevia tuotteita, joten siirryin sen asiakkaaksi. Käsittääkseni k-kaupalla ei mennyt siellä kovin hyvin.

Lähikaupoissa käydään, kun on unohdettu ostaa jotain isommasta marketista ja silloin tasan etäisyys ratkaisee. Mutta kiva voimafantasia👍

Vierailija
139/164 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuote tulee heti käyttöön, otan sen, missä on heti päiväys.

Vierailija
140/164 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähikaupoissa käydään, kun on unohdettu ostaa jotain isommasta marketista ja silloin tasan etäisyys ratkaisee. Mutta kiva voimafantasia👍

Jaa. Kun tuo tilanne oli, olin lasten kanssa päivät kotona, ja ostin vaunujen kanssa ihan kunnolla kävellen ostoksia. Isoon markettiin olisi pitänyt ottaa auto, eikä meillä tuolloin vielä ollut kuin yksi auto, joka oli miehellä usein töissä. Joten ihan tositarina tuo oli. Muutkin olivat huomanneet tuon toisen kaupan huonot päiväykset, ja sitä kartettiin.

Voimafantasia... kyse on ihan vain fiksusta valinnasta. Ei minulle kaupassakäynti ole mikään tunneasia vaan järjellä tehtävä päätös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi