29-vuotta ja ei energiaa. Missä vika?
Eli olen mielestäni vielä kuitenkin nuori, mutta ilmeisen huonokuntoinen, koska koen ettei energiaa ole. Nainen olen. Paljon hypetetty ferritiini oli kyllä vain 20, mutta voiko se olla ainoa syy jaksamattomuuteen?
Mites muut samanikäiset, tuntuuko myös teistä että ootte mummoiässä?
ja vinkkejä, jos joku keksii mikä auttais :)
Kommentit (18)
Oletko pitänyt kunnollista lomaa vai vain painanut menemään? Luulin että on normaalia olla täysin uupunut, mutta se taisi olla uupumuksen alkua. Tahdin hiljentäminen ja loma auttoi.
No tuo ferritiini on vihje, samoin elintapasi (kerrit olevasi huonokuntoinen), ehkä elämäntilanne vie lopun jaksamisen. Mieti mistä saisit lisää jaksamista.
Jos jaksamattomuus on tullut yhtäkkiä niin tee raskaustesti, minulla ensimmäinen oire oli älytön väsymys.
siis jo ennen kuukautisten myöhästymistä - 4
Itsellä ferritiini yli nyt 40 ja vieläkin väsyttää. Joten sulla ferritiini hälyttävän alhainen. Ala heti syömään rautatabletteja, lihaa, maksaa, kananmunia. Kaikkea ravinteikasta.
Koita myös ulkoilla rutiininomaisesti ja mennä nukkumaan aina samaan aikaan!
Suolisto voi olla myös huonossa kunnossa, jonka vuoksi elimistössä jatkuva tulehdus päällä eivätkä ravinteetkaan oikein imeydy. Suosittelen esim. vatsa kuntoon verkkovalmennusta. Lisäksi suosittelen lisäravinteiden, kuten Mivitotal Sportin ja Strathin käyttämistä kehon ravitsemiseen(saa edullisesti esim. sinunapteekki.fi:stä) sekä vatsaa tukevien lisäravinteiden, kuten ACV:n eli omenaviinietikan käyttämistä(suodattamaton versio, eli jossa on ns. sakkaa mukana, esim. https://www.ruohonjuuri.fi/omenasiiderietikka-biona-5032722311688) sekä Vitamolke(tai molkosan, eri merkki), mikä on maitohappokäynyttä heraa. :)
Noilla olen omat energiatasot saanut paranemaan, noiden lisäksi ennenkaikkea hyvä uni on tärkeätä. Yrittää myös välttää liikaa stressiä, alkoholia ja esim. kahvin käytön olisi syytä olla hyvin maltillista(suoliston vuoksi). Kannattaa pyrkiä ulkoilemaan ja pysymään aktiivisena mahdollisuuksien mukaan, esim. kävelylenkit, lyhyetkin, tekevät hyvää ja energisoivat. Energisempää jatkoa elämääsi, olet todellakin vielä nuori ja elämästä voi saada paljon parempaa kun laittaa fysiikan kuntoon. T. Näitä asioita itsekin pähkäillyt. :D
Kiitos hyvistä vastauksista, otan vinkit käyttöön! :)
-väsynyt ap
Tarkistuta varmuuden vuoksi kilpirauhasarvot. Satsaa laadukkaaseen uneen ja siihen onnistut vähentämällä stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ferritiini yli nyt 40 ja vieläkin väsyttää. Joten sulla ferritiini hälyttävän alhainen. Ala heti syömään rautatabletteja, lihaa, maksaa, kananmunia. Kaikkea ravinteikasta.
Ei 20 ole huono ferritiiniarvo. Voi luoja tätä menoa. Toivottavasti tajuatte, että myös korkea ferritiiniarvo on erittäin haitallinen! 20 on täysin viitteissä!
Korkea ferritiiniarvo voi olla merkki esim. Lymfoomasta tai leukemiasta. Eli kannattaa olla ihan tyytyväinen, jos arvo ei ole liian korkea.
Normaali ferritiiniarvo on noin 10-100. Tuo 100 on hyvä lähinnä heille jotka kärsivät myös esim. Kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
20 ei ole "hälyyttävän alhainen". Minulla oli ferritiini aikoinaan 2 ja se oli hälyyttävän alhainen. :D
Olen myös ihan loppu 28vee. Pieni lapsi on ja työssä käyn. Juuri kävin uupumusta lääkärissä itkemässä, lyötiin vaan ssri-resepti kouraan ja sanottiin et takas töihin.
Sairas yhteiskunta, yököttää ihan tämä touhu.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös ihan loppu 28vee. Pieni lapsi on ja työssä käyn. Juuri kävin uupumusta lääkärissä itkemässä, lyötiin vaan ssri-resepti kouraan ja sanottiin et takas töihin.
Sairas yhteiskunta, yököttää ihan tämä touhu.
Kannattaa harkita tuota ssri:tä jos uskot, että voisit löytää ratkaisun muualta. Minulle tarjottiin masennuslääkkeitä raskausaikana kun olin väsynyt ja stressaantunut, mutten edes lievästi masentunut. Mieheni on käyttänyt ssri-lääkkeitä, eniten häntä masensikin sitten sivuvaikutukset kuten libidon katoaminen, tunne-elämän latistuminen jne jne. ja kyllähän se vaikuttaa parisuhteeseenkin. lisäksi vaikutukset voi jäädä pitkässä käytössä pysyviksi. Onneksi lopetti ja lähti salille ym, siinäpä oli paras lääke. Mielestäni masennuslääkkeitä pitäisi tarjota korkeintaan hetkelliseksi tueksi terapian rinnalle jos ei ole täysin itsetuhoinen tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairas yhteiskunta, yököttää ihan tämä touhu.Kannattaa harkita tuota ssri:tä jos uskot, että voisit löytää ratkaisun muualta. Minulle tarjottiin masennuslääkkeitä raskausaikana kun olin väsynyt ja stressaantunut, mutten edes lievästi masentunut. Mieheni on käyttänyt ssri-lääkkeitä, eniten häntä masensikin sitten sivuvaikutukset kuten libidon katoaminen, tunne-elämän latistuminen jne jne. ja kyllähän se vaikuttaa parisuhteeseenkin. lisäksi vaikutukset voi jäädä pitkässä käytössä pysyviksi. Onneksi lopetti ja lähti salille ym, siinäpä oli paras lääke. Mielestäni masennuslääkkeitä pitäisi tarjota korkeintaan hetkelliseksi tueksi terapian rinnalle jos ei ole täysin itsetuhoinen tms.
En ole koskenutkaan lääkkeisiin. Vaihdoin ruokavalion ja yritän relata töissä... olen kuin puulla päähän lyöty tästä lääkärin toimintatavasta. Hän kirjoitti diagnoosiinkin uupumus, mutta ei edes viikon sairaslomaa vaan pillerit käteen!
Mä oon 38 ja uupunut. Oon aina ollut fyysisesti heikohko, mutta tuntuu että nykyään voimaa on nolla. Mua uuvuttaa eniten työ, liika työmäärä, huono ilmapiiri ja kiusaaminen töissä. Ja unettomuus, viime yönä n. 4 h unta, tää on jo ihan pohjanoteeraus.
Mitään veriarvoja en oo mitannut.
Jahas heti ferrimammat vauhdissa! Jos väsyttää niin ensimmäisenä kannattaa varmaan miettiä omia elämäntapoja: ravinto (sun solut uusiutuu koko ajan, tiedätsä mistä sun solut saa ne rakennuspalikat? Aivan. ), Uni, liikutko?
Se on nykyaika joka tuhoaa meidät, sinussa ei ole mitään vikaa.
Nykyaika on niin vaativaa että olen itsekkin kohta hakemassa eläkettä tässä pätkä maailmassa.