Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvoja, miten saada lapsi tekemään läksyt?

Vierailija
23.03.2013 |

Meillä on 3 koululaista, joista kaksi tekee läksyt oma-aloitteisesti mutta kolmannen kanssa läksyjen teko on jokapäiväistä tappelua.

Ollaan ihme kierteessä, että kiristän lasta: "et saa ruokaa, ennekö läksyt on tehty!". "et saa katsoa tv:tä, ennenkö läksyt on tehty!", "et saa pelata ennekö läksyt on tehty!".

Oon ihan loppu tän takia. Joka päivä sama laulu ja sit loppujen lopuks läksyt tulee tehdyksi mut monta tuntia kuluu siihen, että saa lapsen suostumaan niitä tekemään.

nyt lapsi ollut 4 päivää kipeänä ja läksyjä on rästissä sen takia äikkää 8 sivua ja matikkaa 10 sivua ja ne pitäis viikonlopun aikana tehdä :(. oon ihan epätoivoinen. Lapsi on jo arestissa ilman pelejä ym omassa huoneessa ja ei olla tähän asti saatu tehtyä kuin puoli sivua koko tuosta urakasta.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen lapsi? Varaa popparia tms viikonlopun läksyurakan yhteyteen, ts. tulee mukava kokemus läksyjenteosta

Vierailija
2/15 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sanotaan, että teehän läksyt. Sitten lapsi tekee ne. Läksyt kuuluu koulunkäyntiin ja niitten teosta ei keskustella.

Eikä elämän tartte olla aina kivaa, eikä joka asiaan tarvita popparia. Velvollisuudet hoidettava, sitten ollaan ku ellun kanat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 13:35"]

Meillä sanotaan, että teehän läksyt. Sitten lapsi tekee ne. Läksyt kuuluu koulunkäyntiin ja niitten teosta ei keskustella.

Eikä elämän tartte olla aina kivaa, eikä joka asiaan tarvita popparia. Velvollisuudet hoidettava, sitten ollaan ku ellun kanat.

[/quote]

Tää nyt auttoikin ihan hirveesti! niinku sanoin niin kaksi perheen lapsista tekee ne läksyt mutta kolmanteen ei jostain syystä mikään tehoa. Tarvitsen oikeasti apua, kun ollaan hirveässä kierteessä tän homman kanssa :(. ap

Vierailija
4/15 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 13:30"]

Minkä ikäinen lapsi? Varaa popparia tms viikonlopun läksyurakan yhteyteen, ts. tulee mukava kokemus läksyjenteosta

[/quote]

8-vuotias kyseessä.Ei kuulemma popparit kiinnosta :(.

Vierailija
5/15 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako se tehdä ne läksyt vai onko tehtävät liian vaikeita, jos on ollut pois oppitunneilta sairauden takia? Kai se saa jotain ruokaa koulupäivän jälkeen, vaikkei olisi tehnyt läksyjä? Nälkäisenä ei aivotkaan toimi täysillä. Toimisiko kepin sijaan joku porkkana?

Vierailija
6/15 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää yhdessä: ota lapsi kainaloon, anna kirja syliin, kynä käteen. Yhden sivun jälkeen aina tauko, jolloin voi tehdä jotain rennompaa.

Vierailija
7/15 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 15:07"]

Osaako se tehdä ne läksyt vai onko tehtävät liian vaikeita, jos on ollut pois oppitunneilta sairauden takia? Kai se saa jotain ruokaa koulupäivän jälkeen, vaikkei olisi tehnyt läksyjä? Nälkäisenä ei aivotkaan toimi täysillä. Toimisiko kepin sijaan joku porkkana?

[/quote]

Mäkin lähtisin ennemmin sille linjalle, että ensin ruoka (että jaksaa paremmin), sitten läksyt ja sitten muuta jutut.

Oletteko tehneet läksyjä yhdessä? Lapset yleensä tykkäävät, kun saavat vanhemman huomion, vaikka kyse sitten olisikin läksyistä.

Ja aina on mahdollista, että lapsi kokee läksyt vaikeiksi tai ei (vaikka tunnistamattoman lukihäiriön tms. takia) pysty itse ymmärtämään, mitä häneltä odotetaan. Osallistumalla pystyt ehkä itsekin huomaamaan, jos kyse on jostain oikeasta tunnistamattomasta vaikeudesta eikä vain "laiskuudesta". Aika moni esim. keskittymishäiriöinen on aikaisemmin leimattu suoralta kädeltä tyhmäksi ja laiskaksi, nykyään onneksi ei.
Oletko jutellut opettajan kanssa? Mitä hän ajattelee tilanteesta?

Tsemppiä, toivottavasti saatte negatiivisen kierteen katkaistua.

Vierailija
8/15 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rangaistuksilla ei saavuteta tehoa. Monestakaan syystä. Ensinnäkin (tärkein) lapsen minäkuva muuttuu negatiiviseksi, toisekseen ne eivät kohta enää tepsi jos ei enää ole mitään 'pois otettavaa'.  Kolmannekseen, ne eivät lisää motivaatiota itse asiaan vaan ainoastaan valtapelin äidin ja lapsen kanssa. Vastauksen TÄYTYY löytyä positiivisesta palkkiosta. Ottakaa yhteys vaikka erityisopettajaan tms, pääasia että katkaiset tuon turhan ja haitallisen nalkuttamisen kierteen jolla et mitään saavuta.

Ennen sitä, lopeta kaikkinainen uhkailu. Katsotte läksyjä yhdessä, kysyt lapselta vaikka että jos sulla on 5 karkkia ja annat kolme villelle, montako sulle jää. Ei mitään negatiivisia ja kiristäviä lauseita. Juttelette asiasta. Joku syy lapsella on vetkutella. Voi olla vaikka lukihäiriö, ei tajua mitä pitää tehdä ja siksi viivyttelee. Tai ihan joku muu.

Vierailija
9/15 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

osaa tehdä läksyt ja autan kyllä niin paljon, kun antaa auttaa. Saa toki ruokaa mut välipala usein viivästyy, koska ellen kiristä sillä, niin sitten istutaan tekemässä läksyjä viel ysin aikaan illalla :(

Porkkanaa olen ensin yrittänyt mut sit mennyt hermot, kun sekään ei oikein ole toiminut. Välillä käytössä porkkana esim nyt lähellä pääsiäistä olen luvannut kinder munan, kun saa läksyt tehtyä.

Toisaalta mul on moraalinen ongelma, et miksi palkitsen tämän yhden siitä minkä toiset tekee ilman pullikointia. Perheen sisällä kun on vaikea pitää salassa, että yksi lapsista palkitaan läksyjen teosta.

ap

Vierailija
10/15 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 15:11"]

Tehkää yhdessä: ota lapsi kainaloon, anna kirja syliin, kynä käteen. Yhden sivun jälkeen aina tauko, jolloin voi tehdä jotain rennompaa.

[/quote]

yritetty :(. Ei toimi ollenkaan. ap

Vierailija
11/15 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 15:20"]

[/quote]

Mäkin lähtisin ennemmin sille linjalle, että ensin ruoka (että jaksaa paremmin), sitten läksyt ja sitten muuta jutut.

Oletteko tehneet läksyjä yhdessä? Lapset yleensä tykkäävät, kun saavat vanhemman huomion, vaikka kyse sitten olisikin läksyistä.

Ja aina on mahdollista, että lapsi kokee läksyt vaikeiksi tai ei (vaikka tunnistamattoman lukihäiriön tms. takia) pysty itse ymmärtämään, mitä häneltä odotetaan. Osallistumalla pystyt ehkä itsekin huomaamaan, jos kyse on jostain oikeasta tunnistamattomasta vaikeudesta eikä vain "laiskuudesta". Aika moni esim. keskittymishäiriöinen on aikaisemmin leimattu suoralta kädeltä tyhmäksi ja laiskaksi, nykyään onneksi ei.
Oletko jutellut opettajan kanssa? Mitä hän ajattelee tilanteesta?

Tsemppiä, toivottavasti saatte negatiivisen kierteen katkaistua.

[/quote]

Yritän, että tehdään yhdessä ja ohjaan läksyjen teossa mutta yleensä sanoo, ettei tee mitään jos oon vieressä. Isänsä kanssa ei suostu tekemään läksyjä ollenkaan. Pyytää kyllä apua jos ei jotain tajua mutta aika harvoin. Olen aina samassa huoneessa ja yritän aina välillä vaivihkaa katsoa miten läksyt sujuu.

koulussa ongelma on aika sama eli ei saa mitään aikaiseksi tunnilla. jonkinlaista keskittymisongelmaa on ja luokassa on tehty järjestelyitä, joilla lapselta on karsittu häiriöt mutta toisaalta kun lapsen saa aloittamaan niin yleensä sitten teko sujuu pari sivua kerrallaan kunnes väsyy ja joudutaan aloittamaan show uudelleen. ja kyllä annan pitää taukoja.

lapsella ei ole todettu mitään lukihäiriötä tms. Open sekä itseni mielestä suurin syy ongelmiin on lapsen haluttomuus ja kiinnostomuttomuus, motivaation puute. Tyhmä lapsi ei ole.

Sain hänet nyt tekemään 4 sivua putkeen läksyjä aika vauhdilla, kun popparivinkistä aloin ehdotella muuta herkkua ja sitten sipsit tärppäs.. Nyt sitten sai mennä kaverillekin, kun on osa urakasta tehty. Yritän saada lpasen tekemään illalla vielä muutaman sivun mutta huomiselle jää vielä ainakin 10 sivua läksyjä :(. Onneksi normiviikonloppuna niitä läksyjä on max 4 sivua. ap

Vierailija
12/15 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 15:21"]

Rangaistuksilla ei saavuteta tehoa. Monestakaan syystä. Ensinnäkin (tärkein) lapsen minäkuva muuttuu negatiiviseksi, toisekseen ne eivät kohta enää tepsi jos ei enää ole mitään 'pois otettavaa'.  Kolmannekseen, ne eivät lisää motivaatiota itse asiaan vaan ainoastaan valtapelin äidin ja lapsen kanssa. Vastauksen TÄYTYY löytyä positiivisesta palkkiosta. Ottakaa yhteys vaikka erityisopettajaan tms, pääasia että katkaiset tuon turhan ja haitallisen nalkuttamisen kierteen jolla et mitään saavuta.

Ennen sitä, lopeta kaikkinainen uhkailu. Katsotte läksyjä yhdessä, kysyt lapselta vaikka että jos sulla on 5 karkkia ja annat kolme villelle, montako sulle jää. Ei mitään negatiivisia ja kiristäviä lauseita. Juttelette asiasta. Joku syy lapsella on vetkutella. Voi olla vaikka lukihäiriö, ei tajua mitä pitää tehdä ja siksi viivyttelee. Tai ihan joku muu.

[/quote]

Rangaistukset otettu käyttöön vasta tänä talvena eli ensin yritetty ekaluokka ja tämä syksy hyvällä. On juteltu, on perusteltu miksi pitää tehdä ym. Tuloksena tekemättömiä läksyjä, piiloteltuja kirjoja, koulun jälkeen jäämistä läksyjen teon merkeissä.

Kyse ei tosiaankaan ole siitä, ettei osaisi tehdä. Nytkin tosiaan teki ne neljä sivua itsenäisesti ja pyysi apua vain, kun ei piilosanalaatikosta löytänyt R:llä alkavaa nimeä. Matikka sujuu myös hyvin, nyt kertotaulut menossa.

Erityisopella käy motorisia harjoituksia tekemässä, kirjoittamisesta ei tykkää mutta käsiala nykyisin ihan ok.

koulupsykologin neuvo oli antaa tarroja ja sitten viidestä tarrasta vaikka lelu tms ekalla luokalla. Ei toiminut.

Mä en ymmärrä mikä tässä mättää. En halua tätä jokapäiväistä tappelua. haluan todella irti tästä negatiivisuuden kierteestä mutta ei niitä läksyjä voi tekemättäkään jättää. Oon jo miettinyt, et palkkaisin jonkun meille kotiiin tekemään lapsen kanssa läksyt, jos vieraan ihmisen kanssa homma sujuiskin. Isovanhempia on kokeiltu mut heidän kanssaan ei läksyjen teko sujunut ollenkaan. 

Vierailija
13/15 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on omakohtaista kokemusta tästä. Sun tarvii löytää se juttu mitä lapsi suorastaan rakastaa ja kiristää sillä. Krooniselle läksyjen väistelijälle ei auta mitkään tarrat eikä preppauspuheet. Ei edes jälki-istunnotkaan.

Meillä asia ratkesi sillä, että saatiin jouluna uusi hyvä tietokone ja sillä ei saa pelata ennen kuin läksyt on tehtynä. Nyt ei läksyjen teosta tarvitse tapella yhtään, vaan ne tulee tehtyä ihan oma-aloitteisesti kun lapsi kokeili miltä tuntuu kun ei pääse pelaamaan pariin päivään.

Vierailija
14/15 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 11 vuotias tyttö länsisuomesta, ja läksyissä on joskus vaikeuksia, silloin mä vaan hutasen jotakin. Mutta mä ainakin tykkäisin jos saisin jotain pientä rahaa kauppaan. 

Vierailija
15/15 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän oli tokaluokkalaisen kanssa sama ongelma. Yritin ensin palkitsemalla ja kehumalla, mutta se ei tuottanut tulosta.
Lapselle tehtiin selväksi, että koulusta tullaan suoraan kotiin, syödään välipala, tehdään läksyt ja vasta sen jälkeen tehdään muita juttuja. Olin ottanut kaukosäätimen, tabletit, kannettavat ja puhelimen talteen. Ei annettu muuta vaihtoehtoa kuin tehdä ne läksyt.