Vaasan sairaalan tapauksessa RKP sai oikeastaan juuri sitä mitä tilasi
RKP:hän vaatii pakkoruotsin säilyttämistä ja perustelee sitä sillä, että suomenkielisten velvollisuus on toimia tämän paremman väen palvelijoina.
Tätä taustaa vasten olisikin siis erikoista, jos Vaasan sairaala olisi saanut erityisaseman, koska Seinäjoen sairaalahan on jo täynnä pakkoruotsitettuja hoitajia ja lääkäreita valmiina palvelemaan bättrefolkia.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Siis täällä Vaasassa meitä SUOMENKIELISIÄ on 70%.
Ei se sairaala ole VAIN ruotsinkielisille. Vaasa on kyllä sen verran suuri kaupunki että tarvitsemme täyden päivystyksen sairaalan. Sopii mainiosti että sairaala on kaksi tai monikielinen oikeastaan kunhan vaan hoitoa ja apua saa 24/7. Vaasa on kansainvälinen kaupunki ja täällä puhutaan sen ruotsinkielen lisäksi vaikka mitä kieliä.
Tietysti jokainen pikkukaupunki haluaisi oman päivystyssairaalan. Mutta kun on päätetty, että Seinäjoki on kokonaisuuden kannalta parempi, on aika säälittävää yrittää ajaa kotikunnan asiaa nimenomaan kielikortin avulla. Varsinkin kun sille ei ole mitään perusteita, koska poliitikot ovat päättäneet, että pakkoruotsi on se juttu, jolla ruotsinkieliset palvelut turvataan.
Emma Kari teki sen temppunsa siis tahallan?
Oletko ikinä käynyt Vaasassa ja Seinäjoella? Seinäjoki on kylä + maalaiskunta joka todellakin tarvitsee oman sairaalansa ja päivystyksensä. Ja Vaasa isompana ja oikeana kaupunkina tarvitsee oman 24/7 päivystyksensä. Arvaa vaan miten kalliksi tulee roudata ihmisiä Seinäjoelle päivystykseen yöllä Vaasasta, Mustasaaresta, Närpiöstä ja Laihialta ym ym. Moniko kuolee ambulanssiin tai helikopteriin jota meillä ei kylläkään edes ole vaikka on saaristokin. Kielipolitiikkaa ei ole asian ydin vaan ihmisten hoito!
Vierailija kirjoitti:
Oletko ikinä käynyt Vaasassa ja Seinäjoella? Seinäjoki on kylä + maalaiskunta joka todellakin tarvitsee oman sairaalansa ja päivystyksensä. Ja Vaasa isompana ja oikeana kaupunkina tarvitsee oman 24/7 päivystyksensä. Arvaa vaan miten kalliksi tulee roudata ihmisiä Seinäjoelle päivystykseen yöllä Vaasasta, Mustasaaresta, Närpiöstä ja Laihialta ym ym. Moniko kuolee ambulanssiin tai helikopteriin jota meillä ei kylläkään edes ole vaikka on saaristokin. Kielipolitiikkaa ei ole asian ydin vaan ihmisten hoito!
Miksipä et perehtyisi asioihin ennen kommenttien kirjoittamista? Vaasaan jää normaali 24/7 päivystys. Tämä asia koskee vuosittain muutamaa kymmentä potilasta, joiden pitäisi mennä Seinäjoelle. Mutta tästä on tehty elämää suurempi asia, koska RKP ja ruotsin kieli. Jos tämä olisi tapahtunut jossain suomenkielisellä alueella, mitään ongelmaa ei olisi koskaan tullutkaan.
Pelkästään Vaasassa on 68 tuhatta ihmistä. Sitten on Mustasaari ja Laihia ja kaikki ruotsinkieliset pikkukunnat ympärillä. Miten luulette että homma hoituu jos sairaalassa ei ole ympärivuorokautista päivystystä? Ei ole niin paljon ambulansseja että se rumba onnistuisi Seinäjoelle joka jumalan yö esim. talvella.
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään Vaasassa on 68 tuhatta ihmistä. Sitten on Mustasaari ja Laihia ja kaikki ruotsinkieliset pikkukunnat ympärillä. Miten luulette että homma hoituu jos sairaalassa ei ole ympärivuorokautista päivystystä? Ei ole niin paljon ambulansseja että se rumba onnistuisi Seinäjoelle joka jumalan yö esim. talvella.
Huoh. Päivystys ei ole loppumassa sieltä. Usko nyt. Asia koskee hyvin pientä osaa tapauksista, muutamia kymmeniä vuosittain.
Olen niin onnellinen päätöksestä! Vaasa ei ansaitse mitään!
Jätetään päivystys vain sinne Helsinkiin niin muu Suomi saa vaikka kuolla ilman hoitoa. Tulee ainakin sitä säästöä ja helsinkiläiset saa yhä parempaa hoitoa. Saako ne ruotsikieliset siellä etelä-suomessa hoitoa vai pitääkö niiden mennä Tukholmaan ettei vaan saastuta ruotsinkielellä suomalaista sairaalaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei se sairaala ole VAIN ruotsinkielisille. Vaasa on kyllä sen verran suuri kaupunki että tarvitsemme täyden päivystyksen sairaalan. Sopii mainiosti että sairaala on kaksi tai monikielinen oikeastaan kunhan vaan hoitoa ja apua saa 24/7. Vaasa on kansainvälinen kaupunki ja täällä puhutaan sen ruotsinkielen lisäksi vaikka mitä kieliä.
Silti sairaalassa kaikki kyltit on ensin ruotsiksi. Ja henkilökunnasta suurin osa on hoonosoomi-RKP:läisiä.
Vaasa on Helsingin ja Ahvennanmaan lisäksi alue missä menee erittäin hyvin. Muiden pitäisi ottaa oppia eikä yrittää alentaa Vaasaa huonolle tasolle. Jos koko Suomella menisi hyvin niin meillä kaikilla olisi parempi elämä mutta ei kun pitää vaan kadehtia ja tuhota kaikki toimiva.
Vaasa maksaa miljoonia ulos joka vuosi ja Seinäjoki taas saa miljoonia koska ei pärjää itse. Eikö Helsinkin valita kun joutuu syytämään rahaa muulle Suomelle? Hyvä kun Vaasakin on VIELÄ maksumiehenä?
Vierailija kirjoitti:
Vaasa on Helsingin ja Ahvennanmaan lisäksi alue missä menee erittäin hyvin. Muiden pitäisi ottaa oppia eikä yrittää alentaa Vaasaa huonolle tasolle. Jos koko Suomella menisi hyvin niin meillä kaikilla olisi parempi elämä mutta ei kun pitää vaan kadehtia ja tuhota kaikki toimiva.
Vaasa maksaa miljoonia ulos joka vuosi ja Seinäjoki taas saa miljoonia koska ei pärjää itse. Eikö Helsinkin valita kun joutuu syytämään rahaa muulle Suomelle? Hyvä kun Vaasakin on VIELÄ maksumiehenä?
Ketään ei kiinnosta. Menkää Ruotsiin. Pysyvästi.
Minua ei kiinnosta vaasalaisena kyltit vaan hoito. Olen synnyttänyt Vaasassa kaksi kertaa, lapsi on kiidätetty ambulanssilla sairaalaan ja minua on hoidettu veritulpan takia ja hoito on ollut aina hyvällä suomen kielellä koska olemme kuitenkin Suomessa. Urbaani legenda ettei hoito saa Vaasassa suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta vaasalaisena kyltit vaan hoito. Olen synnyttänyt Vaasassa kaksi kertaa, lapsi on kiidätetty ambulanssilla sairaalaan ja minua on hoidettu veritulpan takia ja hoito on ollut aina hyvällä suomen kielellä koska olemme kuitenkin Suomessa. Urbaani legenda ettei hoito saa Vaasassa suomeksi.
Tack tack!
No jos ei kiinnosta niin sinähän voitkin maksaa lisää veroja ja/tai luopua kaikista tuistasi koska Vaasan vientitulot ei kiinnosta. Ja jos oikeasti kaikki Suomen hyvätuloiset ruotsinkieliset muuttaisi rahoineen ja tietotaitoineen Ruotsiin niin tuskin se sinun hyvinvointiasi lisäisi? Aika junttia näin kansainvälissä maassa pelätä ihmisiä joiden äidinkieli on joku muu kuin suomi.
Pohjanmaan tyhjentäminen taitaa olla viherhippikommareitten piilopäämäärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tack tack!
homo hurrri
Näin se on että kateus vie tuhkatkin pasästä! Vain suomalainen maksaa 100e siitä hyvästä että naapuri ei saa 50e. Miettikää sitä.
Jos Suomessa jollain menee hyvin niin se pitää pilata. Ei pyritä itse samaan hyvään vaan kaikkien pitää olla pohjalla. Ja tämä pätee niin yksilötasolla kuin alueellisesti. Hyvä Suomi!