Asunnon myynti yksityisesti
Me harkitaan, että yritetään myydä asunto itse, ilman välittäjää. Asunto on uudehko ja ihan hyvällä asuinalueella. Onko kenelläkään täällä kokemuksia asunnon myymisestä yksityisesti? Miten kaikki meni? Tuliko näyttöihin kävijöitä? Saa kertoa, jos on jotain erityistä, mitä kannattaa ottaa huomioon, kun lähtee itse myymään asuntoa. :)
Kommentit (6)
Minulla ei ole ollenkaan yhtä hyvät kokemukset itse myymisestä. Myin asuntoa varmaan vuoden verran ja muutama kävijä kävi, mutta ei mennyt kaupaksi. Sitten otin asunnonvälittäjään yhteyttä. Hän oli sitä mieltä, että hinta, jota pyysin oli aivan liian alhainen. Hän oli sitä mieltä, ettei kukaan uskalla ostaa niin halvalla, että siinä täytyy olla jotain vikaa (home) Kiinteistönvälittäjä nosti hintaa aika paljon ja asunto meni ensimmäiselle katsojalle. Itselle jäi käteen enemmän kuin olin suunnitellut ja olihan multa sitten paperityötkin poissa.
Helpompaa se on kuin omien hampaiden paikkaaminen.
Meillä ihan samat kokemukset kuin kakkosellakin. Kaksi asuntoa itse myyty, molemmat menneet kaupaksi paljon paremmalla hinnalla kuin välittäjän arvio, toisesta asunnosta saatiin 35 000 enemmän kuin arvio, koska kiinnostuneita oli kaksi ja meni tarjouskilpailuksi. Ensimmäinen asunto kävi kaupaksi parissa viikossa, toinensimmäisellään näytön jälkeen. Suosittelen! Kaiken a ja o on ottaa kunnon kuvat, tehdä hyvä esite niin nettiin kuin näyttöönkin ja hankkia kaikki asunnon paperit (plus kertoa rehellisesti taloyhtiöstä).
Huomasin että monet ihmiset eivät uskalla ostaa yksityiseltä. He ikäänkuin olettavat, että välittäjä ottaa jonkun vastuun, jos asunnossa olisi jotain vikaa, vaikka näin ei ole. Yritin myydä itse oikotien kautta. 5 katsojaa, ei kauppoja. Stten kokeilu välittäjän kautta. Hinta muutamanntonnin enemmän. Katsojia nelinkertainen määrä ja tarjous ensimmäisestä näytöstä. Saman summan sain suunnilleen käteen kuin mitä olisin itse alunperin itse kaupatessani halunnut. Ostaja paljastui verotusalan asiantuntijaksi ja oli äärimmäisen tarkka joka ikisen pykälän kanssa. Itse en olisi sen kanssa varmaan selvinnyt ja olin iloinen, erä välittäjä hoisi. Varmaan sitä voi itsekin myydä jos vaan sopiva ostaja löytyy.
Ainakin sellainen vinkki ap:lle, että laita ilmoitukseesi selvästi, että EI VÄLITTÄJILLE jos haluat, että välittäjät eivät ole yhteydessä teihin. Muussa tapauksessa saat nimittäin kymmeniä viestejä niiltä haaskalinnuilta...
Ja tosiaan hyvät kuvat ilmoitukseen, realistinen teksti, isännöitsijäntodistukset ja tarvittavat asiakirjat valmiiksi näyttöön (tietenkin riittävä määrä kopioita niistä). Pohjapiirros on äärimmäisen tärkeä, se kannattaa laittaa jo nettiin. Kuvaus naapureista auttaisi asiaa ainakin omalta osaltani, jos etsisin asuntoa omakotialueelta :)
Asunnon myynti itse on helppoa kuin heinänteko ja siinä säästää ison rahan. Kaksi kertaa olen myynnyt asunnon itse ja viimeisellä kerralla sain asunnostani 27000 euroa enemmän kuin mitä kiinteistövälittäjä arvioi. Jos kiinteistövälittäjä olisi myynnyt asuntoni olisi hänen palkkionsa ollut 4.88% joten minu tapauksessani olisin joutunut maksamaan välityspalkkiota lähes 15000 euroa. Otin hyvät kuvat asunnosta (älä käytä laajakulmaa), laadin hyvän ilmoituksen pelkästään oikotielle, otin kopioita jne jne. Aikaa käytin myyntiin ja sen valmisteluun ehkäpä 10 untia joten tuntipalkoille pääsin. Asunnon myin alle 24 tunnissa siitä kun ilmoitus oli julkaistu. Rohkeasti vain myymään.