Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi olo tuntuu kuumeiselta vaikka on alilämpöä?

Vierailija
22.03.2013 |

Aina käy näin; tuntuu että olen tulossa kipeäksi ja kuumeiseksi, ja mittari näyttää alhaista lukemaa. Minulla on normaalisti tässä vaiheessa päivää ruumiinlämpö 37 tai vähän yli, kun olen terve, ja nyt kun tunnen oloni kipeäksi, lämpö on 35,5. Eihän tässä ole mitään järkeä. Onko tähän joku selitys?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on mitattu lämpö työterveyshuollossa pariinkin kertaan ja lukema oli melko lailla sama kuin kotona mittaamani. Siis 34,5. Joten en mittaria syyttäisi. Kuulemma me jotkut ollaan tällaisia. Eri asia sitten, että olo on sairas.

Vierailija
42/45 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tuntee onko sairas vai ei. Nyt korona/flunssaaikana ihmiset kulkevat ilman maskia röhä/koronaa sairastaen. Kolme viikkoa ollut röhätauti, mikä tuli seuraavana päivänä kolmannen rokotteen jäälkeen. Ihme juttu, kun yleensä koskaan ole sairastellut. Nyt rinta röhisee kuin tukossa olevat viemäriputket. Niinpä eilen laitoin kauppaan maskin ja eikös möllötystä riittänyt. Oikein asiakas kysyi kaupan kassalta, et onko minulla korona. Koronaa ei ole. Laitoin maskin etten levitä minkäänlaista viirusta. Näin maskiin suhtaudutaan, ei ole ihme kun ihmiset Nyt sairastavat pelkäämällä huomiota tai bälinpitämättömyyttään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli töissä heikko olo. Menin heti nukkuun kun työt loppuivat, kauheat kylmänväreet jopa päänahkaa pitkin. Nukuin 2h ja oletin että kuumetta. Ei vaan 35.9 astetta. 

Vierailija
44/45 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä elektroniset mittarit näyttää mitä sattuu, oikea lukema tulee vasta kun lämpöä on yli 37 astetta. Näin sanoi yksi lääkäri.

En ole lääkäreiltä kysellyt, mutta omalla kohdalla ajatellut ihan samaa. Jos on kuumeinen olo, niin elektroninen mittari kainalossa näyttää jotain lukemia välillä 37-39,x tai ehkä jo lähellä 37 astettakin voi olla vähän epänormaali olo.

Sitten kun lämpö laskee normaaliksi, lukema voi olla jotain vaikka 35,x (tai alhaisempikin) tai 36,x ja Itselläni se tarkoittaa, että kuume on poissa, ei sen kummempaa. Aikanaan elohopeamittari ei muistaakseni jäänyt näin alhaisiin tuloksiin. 

Voihan jonkun muun kroppa reagoida toisin, sitä en voi tietää, mutta mulla tuo "alilämpö" ei ole koskaan merkannut mitään vakavaa. 

Vierailija
45/45 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin ennen, että minulla on usein alilämpöä, mittari saattoi näyttää esim 35,5. Sitten tajusin mitata pimpasta (kyllä, sieltä, mies voi mitata peräsuolesta) ja olikin 38. Joillain ihmisillä ilmeisesti kuumeessa iho jäähtyy ja lämpö keskittyy sisäelimiin. Mistään muualta mitaten, edes suusta, en saa kuumetta esiin, mutta alapäästä nykyään joka kerta