Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi olo tuntuu kuumeiselta vaikka on alilämpöä?

Vierailija
22.03.2013 |

Aina käy näin; tuntuu että olen tulossa kipeäksi ja kuumeiseksi, ja mittari näyttää alhaista lukemaa. Minulla on normaalisti tässä vaiheessa päivää ruumiinlämpö 37 tai vähän yli, kun olen terve, ja nyt kun tunnen oloni kipeäksi, lämpö on 35,5. Eihän tässä ole mitään järkeä. Onko tähän joku selitys?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan normaali lämpö terveenä ollessani 35.8, kun aamulla heräsin paleli hirveästi ja aivan kipeä olo, 34.7 ja mietin meniskö töihin mutta olen juonut kuumaa ja lämmitellyt paksun peiton alla eikä lämpö silti nouse:/ Ihan on alkavan flunssan oireet muutenkin joten tästä taitaa tulla sairaslomapäivä:/

Vierailija
22/45 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luinpa tuota keskustelua. Alle 34,5 niin on voimat pois ja vähän vähemmän taju alkaa kadota. Lääkärin ohje: lämpimään peiton alle. Oma usein testattu konsti sauna lämpiämään ja sinne puolilämpimään vaatteet päällä niin johan lämpenee. Meillä ainakin työterveyslääkäri ymmärtää vaivan todellisuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:34"]

Nyt on muijalla 36celsiusta mitä teemme onko huomen aamulla vielä vaimo vai kylmä torso enää vieressä?

[/quote]

Miten siitä vaimosta nyt torso tulisi? :)

Vierailija
24/45 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lapsesta asti kuumeen sijaan tullut alilämpöä.

En ole vielä koskaan törmännyt lääkäriin, joka ei olisi uskonut, olisi naureskellut tai mitään muutakaan vaan aina siihen on suhtauduttu ihan vakavasti.

Joskus kun oli influenssa lekuri jopa totesi, että monella aikuisella se aiheuttaa alilämpöä.

Teillä on kyllä ollut huono tuuri lääkäreiden suhteen =(

Vierailija
25/45 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen fyysisesti kylmä mutta henkisesti lämmin. Mikä lääke auttaa, kun kyseessä 50v mies ?

Vierailija
26/45 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Alilämpö

Lääkärikirja Duodecim
16.2.2015

sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

Ihmisen normaalilämpötila on keskimäärin 37º C, mutta se voi vaihdella 35,8–37,8 asteeseen. Lämpö vaihtelee eri vuorokaudenaikoina noin 0,5º. Se on alimmillaan aikaisin aamulla ja korkeimmillaan iltapäivällä klo 16–18 tienoilla. Naisilla kehon lämpö vaihtelee noin 0,5º kuukautiskierron mukaan, korkeimmillaan lämpö on kuukautiskierron keskivaiheella, kun munasolu irtoaa.

Käsite hypotermia eli liian alhainen kehon lämpötila liittyy tilanteeseen, jossa ihminen on ollut pitkään kylmässä ja sen vuoksi ruumiinlämpö reilusti laskee. Normaalioloissa esiintyvää alilämpöä ei lääketiede tunne lainkaan.

Jos lämpö on tavallista matalampi, yleensä syynä ovat mittausolosuhteet. Kainalolämpö on 0,6º alhaisempi kuin tarkempi peräsuolesta tai suusta mitattu lämpötila. Ero voi olla suurempi, jos kainalo on hikinen tai mittari ei laihuuden tai muun syyn vuoksi ole tiiviisti kainalossa.

Alilämpöä tavataan vaikeassa kilpirauhasen vajaatoiminnassa ja pitkälle edenneessä anoreksiassa, joissa kummassakin ihmisen perusaineenvaihdunta hidastuu. Näihin tiloihin liittyy aina samanaikaisia muita oireita, jotka ohjaavat menemään lääkäriin. Jos tavallista alhaisempi lämpötila on todettu moitteettomalla mittauksella, terveeksi itsensä tuntevan ihmisen ei pelkästään sen vuoksi tarvitse hakeutua lääkäriin. Hoitoon hakeutumisen määräävät mahdolliset muut samanaikaiset oireet."

Vierailija
27/45 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä elektroniset mittarit näyttää mitä sattuu, oikea lukema tulee vasta kun lämpöä on yli 37 astetta. Näin sanoi yksi lääkäri.

Vierailija
28/45 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla illalla alko oksettava ja huono olo.

Mittasin kuumeen 35,5. Ajattelin että nyt mittari epäkunnossa ja kokeilin toisella mittarilla, joka näytti samaa.

Join kuumaa ja takasi peiton alle.

Mittasin jonkun ajan päästä uudestaan 34,9.

Sitten päätin vain nukkua, jos mahdollista.

Nyt on aamupala syöty, kahvi juotu, lämpimät vaatteet päällä.nyt mittari näyttää 35,7

Ehkä se tästä🙂

Vierailija
29/45 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa, jos oli ironiaa!

Jos olit tosissas niin olet pelottavan sekaisin, koska noin ei ole väitetty missään...

Virukset ovat osittain symbiootteja/loisia; ne elävät isoissa eläimissä ja bakteereissa, yms. Joten ne eivät elä yksin pakkasessa;-)

Toisaalta virukset ovat yksi tehokkaimmista elämänmuodoista koska ne pystyvät horrostamaan hetkiä kovissa olosuhteissa... (Siis myös pakkasessa)

PS. Tiede on oikeasti hieno juttu, koska muuten kaiken maailman Tolkienit, Raamatut ja Quoraanit uskottaisiin Totuutena!

PS2. En halua edes kommentoida "kauniita," latentteja, virusvastike-geenejämme joista ei edes tiedetä tarpeeksi!!!!

Vierailija
30/45 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kreationistit rulaa! (ei!! :D ) kirjoitti:

Hauskaa, jos oli ironiaa!

Jos olit tosissas niin olet pelottavan sekaisin, koska noin ei ole väitetty missään...

Virukset ovat osittain symbiootteja/loisia; ne elävät isoissa eläimissä ja bakteereissa, yms. Joten ne eivät elä yksin pakkasessa;-)

Toisaalta virukset ovat yksi tehokkaimmista elämänmuodoista koska ne pystyvät horrostamaan hetkiä kovissa olosuhteissa... (Siis myös pakkasessa)

PS. Tiede on oikeasti hieno juttu, koska muuten kaiken maailman Tolkienit, Raamatut ja Quoraanit uskottaisiin Totuutena!

PS2. En halua edes kommentoida "kauniita," latentteja, virusvastike-geenejämme joista ei edes tiedetä tarpeeksi!!!!

Vastasin siis tyypille, jonka mukaan flunssaakaan ei ole olemassa....

Vierailija
31/45 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nielu turvoksissa ja punottaa mutta silti vaan myös 35.8.juon paljon lämmintä ja yritän kovasti juoda vettä.Ei jaksa tehä mitään muuta kuin olla peiton alla.

Vierailija
32/45 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupesin aiheesta etsimään tietoa sillä ite olen "kuumeen kourissa" tällä hetkellä. Ajattelin töihin lähtiessä että kyllä se lämpö (35.6) siitä nousee, vaikka olikin tokkurainen olo. Töissä totesin että ei tule mitään. Huippasi päätä ja lämpö rupesi nousemaan (37.1).

Kävin varaamassa lääkäriin ajan ja kotona taas mittasin että lämpö on noussut 37.2. Tunnin olen sohvalla yrittänyt lepäillä. Kamala tärinä vain kun tuntuu että on kuuma ja taas kylmä. Kurkkukipu saa olon entistä kurjemmaksi. Toivotaan että lääkäri on ymmärtäväinen.

Vierailija
33/45 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin kipeänä mittari näyttää tyyliin 35,3 (kuten tänään ja eilen...). Joskus kysyin työterveydessä asiaa, niin sanoivat, että aikuisella alilämpö on tyypillinen virustartunnan oire.

"Alilämpö" on yleensä mittausvirhe joka johtuu joko hikkisistä tai epätavallisen kuivista kainaloista. Käytännössä ihmisellä on alilämpöä vain jos on päässyt kylmettymään vaikkapa pudottuaan jäihin tai sammuttuaan pihalle. Pankaapa mittari pyllyreikään, niin alkaa tulla oikeita lukemia ja alilämpöily loppuu.

Vierailija
34/45 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä?? Minun oma normaali lämpltilani on 34.7 astetta

Vierailija
35/45 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just. "Alilämpö" tai oikeammin hypotermia on seurausta vaikeasta paleltumisesta. Oletko tänään siis maannut esim. tuntikausia lumihangessa?

Flunssa ei todellakaan hypotermiaa aiheuta vaan sulla on todennäköisesti vaan huono kuumemittari joka mittailee mitä sattuu.

https://www.terve.fi/sanastot/alilampo

Vierailija
36/45 |
24.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just. "Alilämpö" tai oikeammin hypotermia on seurausta vaikeasta paleltumisesta. Oletko tänään siis maannut esim. tuntikausia lumihangessa?

Flunssa ei todellakaan hypotermiaa aiheuta vaan sulla on todennäköisesti vaan huono kuumemittari joka mittailee mitä sattuu.

https://www.terve.fi/sanastot/alilampo

Olen flussassa, ja mittasin infrapunamittarilla lämmökseni 33-35 astetta;

suusta, kainalosta ja korvasta .

Infrapunamittarini mittausalue ulottuu -50 asteesta +300 asteeseen.

Vierailija
37/45 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin kipeänä mittari näyttää tyyliin 35,3 (kuten tänään ja eilen...). Joskus kysyin työterveydessä asiaa, niin sanoivat, että aikuisella alilämpö on tyypillinen virustartunnan oire.

Voisiko alilämpö olla koronan oire?

Vierailija
38/45 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mutta mulla on juuri nyt korona ja alilämpöä. Äsken mittasin 35,2 ja eilen 35,0. Kylmää ja tärisyttää hulluna. Onko kohtalotovereita? Mikä tähän auttaa?

Vierailija
39/45 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ylipainoinen?

Vierailija
40/45 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akuutti ohjelmassa joskus testasivat, että alilämpöä ei ole olemassa. Mittari saattoi näyttää kainalosta alilämpöä, mutta kehon sisälle lähetetty lämpömittari näytti ihan normaalia lukemaa.

Olin itse epäuskoinen, koska mulle ennen flunssaa tulee todella kipeä olo ja mittari näyttää aina jonkun 35c. Normaalioloissa kun mittaan, niin tulee normilämpö. Joskus sairaalassa korvamittari näytti jopa 34.5c. Tuumasivat vain ettei ainakaan kuumetta ole.

Nyt ostin Lidlstä sellaisen otsamittarin (infrapuna) ja yllättäen alilämpöä ei enää olekaan. Se näyttää kipeänä yleensä n. 37c eli pientä lämmön nousua. Arvelin, että olisko syynä esim. kehon jäähdytysjärjestelmä kainaloissa sen verta hyvät, että viilenevät kun lämpö nousee tms.

Itse kysymykseen, hoida niinkuin normi flunssaa Vilttiä, kuumaa juomaa ja hyvää katsottavaa.