Todella pienen budjetin reissu Tukholmaan. Miten?
Perheessämme on kaksi aikuista, 7v ja 1,5v. Haluaisimme alkukesästä Tukholmaan. Hirvittää matkan kulut jo etukäteen.
Miten matka kannataisi järjestää, jotta se tulisi mahdollisimman edulliseksi?Laiva on yllättävän kallis. Entä yöpymiset? Onko kokemuksia Tukholman Omenahotellista? Tai jostain vielä halvemmasta? Jopa leirintäalue kelpaisi.
Kommentit (76)
Omat ruuat mukaan? Niin kova hinku minulla ei ikinä olisi laivamatkalle, että vaivautuisin ottamaan omat eväät matkalle mukaan. Vedenkeitin ja puuropussi?? Apua!
Eipä noista ilmaiseksi saaduista lahjakorteista kyllä paljon saa, en tiedä miksi ihmiset jaksaa niitä myydä. Itse jätän jonnekin julkiselle pöydälle lojumaan, napatkoon siitä ken tarvitsee. Yleensähän niissä on matkustusehtoina että ei voi käyttää viikonloppuisin, joissakin jopa vain aamuvuoro (ja viking linellä nyt Gracen tulon jälkeen ei halpoja risteilyjä iltalähdöillä enää taida oikein olla ainakaan Turusta).
Aiemmin mekin käytiin paljon Tukholmassa nimenomaan niin että menomatkalla joku halpa muutaman euron/ilmainen risteily ja jäätiin vaan aamulla pois laivasta. Paluumatkalla tultiin joko aamulaivalla pelkän kansipaikan hinnalla tai sitten välillä saatiin Viking linellä töissä olevalta sukulaiselta niitä henkilökunnan lahjakortteja joilla saa hinnasta sen kansipaikan verran pois.
Tukholmassa ollaan yövytty sukulaisilla joten en osaa sanoa majoitushinnoista, samaten ruokaa tuli sitten syötyä näiden sukulaisten luona joten käytiin vain kaupasta ostamasta mitä tarvittiin. Toki nyt yhden päivän syö sitten vähän "huonommin" vaikka kaupasta ostetuilla eväillä jos ei raaski ravintolaan mennä lämmintä ruokaa syömään. Toki joku McDonalds 10 kruunun hampurilainen ei paljon maksa.
Julkinen liikenne Tukholmassa on aika kallista, mutta jos väkisin haluaa niillä kulkea ja lisäksi käydä useammassa museossa niin Tukholma-kortti tulee edullisimmaksi (sillä pääsee lähes joka museoon "ilmaiseksi" ja saa käyttää julkista liikennettä). Se kannattaa tosin tilata kotiin asti niin pääsee heti laivalta bussiin. Slussenilta saa ehkä ostaa kortin, mutta jos on etukäteen tilannut niin ainoa lunastuspaikka olikin sitten rautatieasemalla asti ja se aukeaakin vasta vähän myöhempään kuin laiva on satamassa...
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 13:03"]
osta Huuto.netistä laivalippu Viking Linelle ja omat ruuat mukaan.
Itse käyn laivalla 3 - 4 krt vuodessa, aina noilla Viking Linen lipuilla ...... Viimeksi sain ostoksista uuden lahjakortin, jonka myin sitten huutiksessa pois.
[/quote]
Miksi osta ja myyt huutiksessa, mikset vaan käytä sitä itse?
Me heitetään nuo aina roskiin. ei me päästä koskaan arkena laivalle
[/quote]
:D sama täällä, roskiin menee, ei niitä ehdi käyttämään ja aina huonot lähdöt ja hyttikategoriat.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 13:29"]
Omat ruuat mukaan? Niin kova hinku minulla ei ikinä olisi laivamatkalle, että vaivautuisin ottamaan omat eväät matkalle mukaan. Vedenkeitin ja puuropussi?? Apua!
[/quote]
Nyt alan ymmärää näitä hyttibileitäkin, kun juodaan omia eväitä...
Tukholman julkisen liikenteen 24 tunnin kortti maksaa aikuiselta 115 kruunua - minusta ei ole kallis. Tukholma-kortin hinta on 495 sek, jolloin se taas on perheelliselle aika turha, moneen museoon löytyy edullisia perhepaketteja.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 13:29"]
[/quote]
Yllättävää, mutta totta. Tätä vanhojen saksalaispatujen ulkomaanmatkailueväsretkeilyä harrastaa yllättävän moni. Meilläkin yhdet kaverit hinkui meitä laivalle - ja sitten niillä oli vedenkeitin, nuudeleita, pussipuuroa, ties mitä mukana. Ajatuksena, että istutaan siellä hytissä ja syödään omia eväitä ja katsellaan maisemia.
Olimme ihan WTF?! Saamme katsella omalla mökillä niitä saaristolaismaisemia kyllä, ei tarvi istua ruotsinlaivan hikisessä hytissä katselemassa niitä. Ilmoitimme, että me syödään kyllä ravintolassa. Silloin kyseisen pariskunnan vaimokin halusi ravintolaan. Mies mörkötti hytissä pussikeittoineen. Eivätkä ole sen jälkeen hinkuneet meitä laivalle, kun meidän kanssa matka tulee niin kalliiksi. :D
Onko järkevää edes lähteä reissulle jos joka kruunun joutuu laskemaan. :)
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 14:23"]
Olimme ihan WTF?! Saamme katsella omalla mökillä niitä saaristolaismaisemia kyllä, ei tarvi istua ruotsinlaivan hikisessä hytissä katselemassa niitä.
[/quote]
Olisko he muka raaskineet ottaa IKKUNALLISEN hytin??
Mitäpä jos säästäisitte vielä toisenkin vuoden ja menisitte lomamatkalle vasta 2014 kesällä, ei tarvitsisi ihmetellä maksuja.
Tarjouslennot tai -laivamatkat Tukholmaan sekä hotelli vaikkapa Trivagon tai hotels.comin kautta. Jos menee laivalla, kannattaa laivayhtiöksi valita Viking Line siksi, että Viking-terminaalista on kätevämmät kulkuyhteydet jalkaisinkin keskustaan. Laivalla kannattaa ottaa jonkinlaiset eväät mukaan, ainakin niistä on iloa menomatkan osalta. Aamiainenkin on melko tyyris, mutta se kannattanee syödä laivalla buffetissa tai muussa ravintolassa. Tosin jos budjetti on erittäin tiukka, niin ota aamiaistarpeet mukaan, esim. mehua ja voileipätarpeet jne. Monet museot ovat suhteellisen edullisia Tukholmassa ja muutenkin museoissa käyminen on edullista hupia verrattuna ostoksien tekoon.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 15:10"]
Mitäpä jos säästäisitte vielä toisenkin vuoden ja menisitte lomamatkalle vasta 2014 kesällä, ei tarvitsisi ihmetellä maksuja.
[/quote
Vime kesänä ei menty mihinkään, ei edes sadan kilometrin päähän, koska olimme niin PA. Tänä kesänä taatusti mennään, vaikka kuinka pitäisi pihistellä. Eikä kyllä aiota syödä pelkkiä pussikeittoja. Matkat ja majoitus muodostaa kuitenkin niin suuren osan budjetista, että on pakko kysellä edullisuuden perään. Junibacken ja Vasamuset ovat ehdottomat, mutta nyt mietiskelen myös Kolmårdenia. Oma auto haluttaisiin mukaan, sinänsä tuo laiva on aika must. Millainen paikka tuo Skanssen on?
Jos tuutte siljatallinkilla, kannattaa syödä iltaruoka pihviravintolassa kävelykadulla ja aamupala kahvilassa. Buffe ja ala carte ihan hirveissä hinnoissa nykyään.Teille voisi olla kiva yöpyä Hostel af Chapmanissa, joka on laiva ja remontoitu muutama vuosi sitten. Kävelymatka keskustaan ja Djurgårdeniin. Junibacken ja Vasamuseo kivoja varsinkin huonolla säällä. Skanssen myös kiva, ulkona paljon eläimiä ja muuta katseltavaa, lasinpuhallusta ja työpajoja. Siellä myös sisällä eläimiä, jonne maksaa erikseen.
ilmaisia tapahtumia kesällä paljon.
Laivallehan pääsee käytännössä ilmaseksi, mutta hotellit Tukholmassa on veemäisen kalliita. Alennuksia on harvoin ja ne on jonnekki perämettän hotelliin mistä on vaikea liikkua minnekkään.
Auto on kyllä Tukholmassa vaan haitta. Vaikea liikkua, tietulleja, parkkipaikkoja vaikea löytää. Sitten jos menette jonnekkin kauemmas, niin voi autoa harkita.
Ja sitten Kaupungintalolla on torni, joksa on aika jännä ja halpa sisäänpääsy (verrattuna junibacken ym.). Lisäksi jos on kiva ilma siitä lähtee kiva kävelyreitti rantaa pitkin kohti Rålambshovin puistoa, jossa iso leikkipuisto (ilmainen) lapsille. Ja uimarannallekin on sieltä pieni kävelymatka.
Autolla ei kannata tulla. Bussi ja metro kulkee ja kannattaa ostaa ladattavat kortit, joihin voi ladata esim. 8-10 matkaakokokaan varmaan riittää pariksi päiväksi. Vaunujen kanssa oleva aikuinen matkustaa ilmaiseksi ja samoin 7 -vuotias.
Kolmården ihan kiva eläintarha kyllä, mutta ehkä sitten eri reissu autolla suoraan sinne ja leirintäalueelle.
Itse käyn laivalla 3 - 4 krt vuodessa, aina noilla Viking Linen lipuilla.
Viimeksi söin menomatkalla riisiä ja purkin lastenruokaa. On tosi helppo mennä minne vaan kysymään voinko lainaa mikroa, jos on lastenruokapurkki kädessä. Kuuman ruuan kanssa hyttiin, olin keittänyt mukaan pussillisen riisiä ja kuuma ruoka lämmitti riisin. Lisäksi pari sämpylään.
Lisäksi toisessa pakasterasiassa oli kuorittuja ja pilkottuja porkkanoita vedessä, kaadoin vaan veden pois ja olivat oikein hyviä.
Aamuksi aamupuuroa, vedenkeitin mukaan ja pussipuuroa. Päivä Tukholmassa, paluussa muutama pussillinen nuudeleita, eli kuumaa vettä päälle, vesi pois ja syömään. Jälkiruuaksi porkkanoita, hyvin vuorokauden säilyy porkkanat lämpimässä, kun veden vaihdoin kylmempään.
Alkudrinkit otettiin hytissä, olin saanut joululahjaksi monta pulloa viiniä, viinipullon avaaja mukaan ja pullo tyhjäksi. Hame päälle, huulipunaa huuliin ja illalla yökerhossa miehet tarjosivat juotavat. Sama homma paluussa. Ruotsalaiset vaan helpommin hakevat tanssimaan ja tarjoavat juotavia kuin suomalaiset.
Tax freessä käyn sen verran että ostan työkavereille mitä haluaa, siis maksavat tilauksensa itse. Viimeksi sain ostoksista uuden lahjakortin, jonka myin sitten huutiksessa pois.
Rahaa menee aika lailla 0 euroa, kun laivalta voi kävellä keskustaan.
Parin työkaverin kanssa käydään, ovat tottuneet jo mun rahattomuuteen. Itse he käyttävät rahaa surutta ja koska heillä on siihen varaa, se heille suotakoon. Itselläni ei ole, mutta nautin ylikaiken näistä risteilyistä. Se jaksaa taas jatkaa rahattomuutta.
[/quote]
Lähetä tää Niksi-Pirkkaan!
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 13:01"]
Matkakuluissa säästätte helposti, jos osaat ruotsia. Varaa ensin miniristeily Suomi-Tukholma puhelimitse omissa nimissäsi. Sitten soitat Ruotsin varausnumeroon Ruotsiin ja varaat miniristeilyn Tukholma-Suomi.
Sitten laivalla vaan kävelette satamassa ulos, jätätte käyttämästä miniristeilystä sen toisen puolen. Tällä säästää matkasta jo pitkän pennin.
[/quote]
Eikö niillä kuitenkin näy tiedoissa, että on jo varannut miniristeilyn, vaikka toisen varaakin Tukholmasta lähteväksi?
Itse käyn laivalla 3 - 4 krt vuodessa, aina noilla Viking Linen lipuilla ...... Viimeksi sain ostoksista uuden lahjakortin, jonka myin sitten huutiksessa pois.
[/quote]
Miksi osta ja myyt huutiksessa, mikset vaan käytä sitä itse?
Me heitetään nuo aina roskiin. ei me päästä koskaan arkena laivalle