Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hullun kipeät alavatsakivut

Vierailija
22.03.2013 |

Mulla on siis ollut pari viikkoa alavatsakipuja. Niitä ei alussa tullut näin usein, eli pahenee koko ajan. Nyt niitä tulee syvälle alavatsan alueelle.  Se "normaali" tarkoitan lievempää kipua tulee noin kerran-kaks parissa tunnissa. Menee ohi yleensä vartissa, kun makaa. Sitten on tullut välillä (5 kertaa) paljon pahempi kipukohtaus. Eli sattuu älyttömästi samoille alueille ja en koskaan tiedä missä asennossa pitäisi olla. Kierin sängyssä/lattialla hiki otsassa kun satttuu niin paljo. Kivut menee ohi noin 30-60 minuutissa, näissä pahemmissa kipukohtauksissa. Kipu vihloo siis alavatsassa ja on ERITTÄIN paha parhaimmillaan.

Kävin eilen terveyskeskuksen päivystyksessä, koska akuutteja aikoja heillä ei ollut. Cpr oli alle 5. Lääkäri tunnusteli vatsaani ja ei huomannut erityistä, paitsi ilmaa vatsassa. Sitten lääkäri päätteli, että suolistossa aina venyy pituussuunnassa joku kohta, kun tulee se kipu.. Sain Litalgeniä ja olen vähän skeptinen, että mulla olis parin viikon ajan ollu suolistossa yhtäkkiä tollanen venyymä. Huom, koskaan ennen ei ole ollut mitään ongelmia alavatsan alueella.

Tuleeko kenellekään mitään mieleen. On vähän ehkä "pelottavaa" poistaa vatsan alueelta kaikki kivut tolla lääkkeellä, kun on ollut noinkin pahoja kipuja.. Ajattelin jo, että on varmaan joku tulehdus.. Mutta tosiaan arvot oli normaalit. Tietääkö kukaan poissulkeeko normi crp Kaikki tulehdukset?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 10:23"]

Tietääkö kukaan poissulkeeko normi crp Kaikki tulehdukset?

[/quote]

Omasta kokemuksesta sanon että ei, ainakaan kroonistuneita jotka ei enää ole aggressiivisessa vaiheessa. Itse jouduin potemaan puolisen vuotta kohtutulehdusta, koska asiaa ei vaan tutkittu edes koska ei ollut tulehdusarvot koholla. Oireina epämääräinen lievä sairauden tunne ja vihlaisevat alavatsakivut melko säännöllisesti. Vasta kun alkoi tulla puolen vuoden päästä emättimestä outoa vuotoa, tutkittiin asia ja sinnehän oli kohtutulehdus kroonistunut.

Vierailija
2/12 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli viime syksynä pahoja kipuja alavatsassa. Yhden kerran kipukohtausoli niin sietämätön että harkistin ambulanssin soittoa..

Lääkäri ei löytänyt mitään ihmeellistä (terveyskeskuslääkäri) ja kaikki kokeet (raskaus,sukupuolitaudit ja tulehdusarvot olivat puhtaat) . Voi olla että suoli oli mennyt solmuun.

Mutta ennen tätä suurta kipukohtausta, oli ollut aika-ajoin äkillisiä viiltäviä vihlaisuja vatsassa. en tiedä liittyikö nämä mitenkään toisiinsa. Tuntuu että synnytyksen jälkeen (1,5 v) oli jäänyt lantiopohjanlihaksie treenaus vähemmälle, joten olisiko siitä mahtanut johtaa ongelmat, kun esim työntelin vaunuja ylämäkee, sain hillittömän kipukohtauksen tai esim jos istuin lattialla ja nousin ylös niin sama juttu. Nyt melkein puoleen vuoteen ei ole kipuja tullut. Enkä ole mitään lääkettä syönyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 10:26"]

[/quote]

Omasta kokemuksesta sanon että ei, ainakaan kroonistuneita jotka ei enää ole aggressiivisessa vaiheessa. Itse jouduin potemaan puolisen vuotta kohtutulehdusta, koska asiaa ei vaan tutkittu edes koska ei ollut tulehdusarvot koholla. Oireina epämääräinen lievä sairauden tunne ja vihlaisevat alavatsakivut melko säännöllisesti. Vasta kun alkoi tulla puolen vuoden päästä emättimestä outoa vuotoa, tutkittiin asia ja sinnehän oli kohtutulehdus kroonistunut.

[/quote]

Miten hoidettiin? kauanko kesti parantua? Olisikohan minullakin voinut olla sama...? T:3

Vierailija
4/12 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 10:35"]

[/quote]

[/quote]

Miten hoidettiin? kauanko kesti parantua? Olisikohan minullakin voinut olla sama...? T:3

[/quote]

Ihan tetrasykliini-antibiootilla hoidettiin, pitkä hevoskuuri. Muistaakseni kivut loppui jo 4-5 päivässä, samoin outo vuoto. Mun taudinaiheuttajaksi paljastui kokeissa epäspesifi bakteerikanta. Gynekologikin totesi että on aika salaakavala ollut tämä mun tulehdus, koska emätin ei ollut tulehtunut eikä kohtukaan vaikuttanut esim. suurenneelta, vain pientä punoitusta kohdunsuulla näkyi. Ilmeisesti immuniteetti oli saanut tulehduksen sen verran kuriin ettei vaikuttanut kovin rajulta ja oireiselta, mutta tosiaan sieltä se bakteeritulehdus löytyi kun tutkittiin.

Vierailija
5/12 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi kohtutulehdus kävi aiemmin mielessäni.. Tärkeintä olis nyt se, että voi saada lapsia vielä joskus. Unohdin sanoa että oli tarkotus tänä aamuna mennä virtsatestiin terveysasemalle, mutta alko illalla menkat niin en tiedä voiko sen silti käydä antamassa.. Ja sen lisäksi heräsin aamulla älyttömiin kipuihin, eikä tullut kuuloonkaan lähteä suoraan sinne. Pitäs nyt päästä ne lääkkeet hakemaan, niin vois niitä napsia ja ei tarttis kipuja sietää pitkästä aikaa :)

Vierailija
6/12 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mitäköhän siinä virtsatestissä yleensä katotaan? Oon ennenki sellasen käyny antamassa muttei mitää hajua miks? Liittyisköhän jotenki hieman tiheentyneeseen virtsaaniseen...

Vierailija
7/12 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 10:43"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 10:35"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ihan tetrasykliini-antibiootilla hoidettiin, pitkä hevoskuuri. Muistaakseni kivut loppui jo 4-5 päivässä, samoin outo vuoto. Mun taudinaiheuttajaksi paljastui kokeissa epäspesifi bakteerikanta. Gynekologikin totesi että on aika salaakavala ollut tämä mun tulehdus, koska emätin ei ollut tulehtunut eikä kohtukaan vaikuttanut esim. suurenneelta, vain pientä punoitusta kohdunsuulla näkyi. Ilmeisesti immuniteetti oli saanut tulehduksen sen verran kuriin ettei vaikuttanut kovin rajulta ja oireiselta, mutta tosiaan sieltä se bakteeritulehdus löytyi kun tutkittiin.

[/quote]

Voisikohan olla että tällainen parantuisi itsestään? tai buranallam, sitä nimittäin popsin aika paljon?  Vai voiko pitkittyä vaikka kipuja ei olisikaan? Gynellä en ole käynyt, olisikohan syytä.

Vierailija
8/12 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 10:49"]

Niin ja mitäköhän siinä virtsatestissä yleensä katotaan? Oon ennenki sellasen käyny antamassa muttei mitää hajua miks? Liittyisköhän jotenki hieman tiheentyneeseen virtsaaniseen...

[/quote]

Tsekataan ettei tulehdusta muhi virtsarakossa esimerkiksi. Sellainenkin kun voisi alavatsakivut selittää. Aina ei tule ollenkaan klassista virtsatietulehdusta selvine oireineen vaan tulehdus voi mennä suoraan ylöspäin niin että oireet voi olla juuri tyyliä epämääräisiä vatsakipuja. Hyvä tutkia tuokin.

Vierailija
9/12 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 10:53"]

[/quote]

Voisikohan olla että tällainen parantuisi itsestään? tai buranallam, sitä nimittäin popsin aika paljon?  Vai voiko pitkittyä vaikka kipuja ei olisikaan? Gynellä en ole käynyt, olisikohan syytä.

[/quote]

Mulle ainakin gyne sanoi että nuo ei yleensä parane itsestään vaan tosiaan mahdollisesti kroonistuu, ja jäävät sinne vaivaamaan lievästi - ja sitten joskus myöhemmin mahdollisestri roihahtaa kunnon tulehdukseksi jos on jostain syystä vastustuskyky heikompi. Mutta jos sulta nyt ensin tutkitaan pissanäytteet ja muut perusjutut (minultakin otettiin se ihan ekana kun menin vatsakivun kanssa terveyskeskukseen) niin eiköhän jossain vaiheessa tule sekin selvitettäväksi että olisiko se kohdussa se tulehdus.

Tosin mulla ei olisi terveyskeskus sitä ikinä tutkinut, vaan totesivat että olen luulosairas ja tarkkailen liikaa vatsani normaaleja tuntemuksia. Yksityisellä gynellä sitten selvisi juttu. Suosittelen kyllä, että jos ei noille kivuille löydy selitystä eikä sua ohjata gynekologisesti tutkittavaksi, niin kannattaa käydä kyllä. 

Vierailija
10/12 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko synnyttänyt? Voisko kivut johtua siitä?Mulla ei ainakaan ollut kovia kipuja alapäässä koskaan ennen mutta lasten saannin jälkeen kaikki on tuntunut kovempana kipuiluna.Luulen ja tiedän että johtuu siiitä että jos seksin jälkeen ei saakaan orgasmia niin lihaksisto alapäässä jää kiputilaan koska lihakset ei oo supistuneet ja siitä tulee ainakin minulle epämiellyttäviä olotiloja.Hyvä seksielämä pitää mulla ainakin kaikenlaiset kivut poissa.

Vierailija
11/12 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täs nyt on vierailijoita niin monta, et minä alkuperäinen kysyjä mietin kyllä myös tota kohtutulehdusta vaikka tosiaan crp on alle 5. Ja puhuin niistä virrsanäytteistä. Sitten on toinen vierailija, joka epäilee muuten sitä kohtutulehdusta

Mutta mä en oo synnyttänyt ja oon muutenkin 20v jolloin lääkärin mukaan ei pitäisi olla sappi ongelmiakaan...

Gynelle haluaisin. Soitin just terveysasemalle, josta hoitaja soittaa tänään takaisin. Kysyn voinko kelkkojen aikana mennä virtsanäytteeseen. Ja ajattelin pyytää että voisivat samalla katsoa sukupuolitaudit.. En kyllä tiiä tulisko sellasesta näin kovia kipuja.

Kaveri sano että oon varmaan raskaana, mutta nyt kun ne menkatki alko niin en usko.

Vierailija
12/12 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, pitää varmaa siirtyy koneelle ku kännykällä tulee virheitä. Ei kelkkojen vaan menkkojen:D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi