Mikä ihmeen vimma isovanhemmilla on syöttää kaikkea makeaa lapsille...
Mulla on loistavat isovanhemmat lapsilla mutta yksi asia ärsyttää suunnattomasti..He asuvat tuossa lähellä ja useemman kerran viikossa poikkeavat meillä katsomassa lapsia..Asia on ok MUTTA joka ikinen kerta heillä on mukanaan ylimakeita toffeita ja marmelaadeja meidän 3 vanhalle.Olen asiasta sanonut että meillä on karkkipäivä mutta he eivät ota sitä kuuleviin korviinsa.Sitten salaa mun selän takana eteisessä lyövät lapselle karkkia suuhun.Mee nyt sit kaivaan se toffee ton naperon suusta....He sivuuttavat ihan täysin mun mielipiteen tässä asiassa..."En nyt tiedä mitä äiti sanoo tästä karkista mutta syö nyt vaan"..Mitä hittoo :D Sama jos ollaan siellä kylässä,pullaa pullaa pullaa pipparia pipparia....ja jos sanon että ei enempää,niin kyllä pappa sitten antaa lapselle pullan!
Kerran lapsi jo itse sanoi että ei enempää,jopa tuli mummille hätä että ei ei ei ei,vielä on jäätelöä....Ei saakeli kun tää asia nyppii ja heille se ei men perille....
Kommentit (39)
Ymmärrän tunteen. Joillekin lapsen hemmottelu vain lähtee tuosta makean huputtamisesta. Mä käyn tätä vääntöä vaimon kanssa, en nyt ihan päivittäin, mutta kuitenkin.
Joku oman pula-aikalapsuuden jättämä trauma...
Se makean tuputtaminen on jotenkin ihan tolkutonta isovanhemmilla. Juuri äimistyin kun kaikkien kakkujen, pullien ja keksien jälkeen mummi kaivoi pakastimesta vielä Jättis-tuutit alle kouluikäisille lapsille. Siinä vaiheessa oli pakko laittaa stoppi.
Meillä ei miehen äiti anna lapsille mitään, vaikka oltaisiin siellä 5 tuntia. Leluja ei osta, rahaa on turha pyytää vaatteisiin tms. Kuulemma ei halua hemmotella rahalla tai herkuilla. Kuvittelee, että hemmottelua on se, että lapset saa kastella kukkia.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 10:28"]
Meillä ei miehen äiti anna lapsille mitään, vaikka oltaisiin siellä 5 tuntia. Leluja ei osta, rahaa on turha pyytää vaatteisiin tms. Kuulemma ei halua hemmotella rahalla tai herkuilla. Kuvittelee, että hemmottelua on se, että lapset saa kastella kukkia.
[/quote]
Tässä mennään juur ääripäästä ääripäähän mutta rajansa kaikella herkuillakin!!Kyllä sitä voi hemmotella ihan muullakin kun ylenpalttisella pullan syöttämisellä.
Monesti isovanhemmat ostaa lapsen tykkäystä makeisilla. Sillä saa niin kivasti itsestään tykätyn, kun se kiva mamma antaa aina karkkia. Se on vaan väärin lapsia kohtaan. Lapsi ei välttämättä oåi tykkäämään siitä mummosta mummona, vaan karkkia tunkevana tätinä, jonka kanssa ei oikein muuta kivaa olekaan kuin karkkien syönti.
ap:n tapauksessa laittaisin kovan kovaa vastaan. Jos ei äidin sana mene mummoille perille, ei mummoloissa ilmeisesti voida enää kyläillä. Se on kans hyvä keino lyödä mummoille käteen se hammashoitolasta saatava lehtinen, jossa sanotaan jotain tyyliin anna aikaasi, älä karkkia. Se on tarkoitettukin just näihin tilanteisiin. Itse kiikutin ne esitteet heti molempiin mummoloihin, eikä ole näistä asioista tarvinnut sen jälkeen tapella.
Saitkin jo hyvia vastauksia: kyse on tosiaan joidenkin ihmisten käsityksestä siitä, mikä on hemmottelua ja lapsen hellittelyä. Mitä vanhemmasta ihmisestä on kyse, sitä todennäköisemmin hän ajattelee noin.
Mutta minä kyllä juttelisin vakavasti vanhempieni kanssa (siis olihan kyse sinun tai miehesi vanhemmista? kun sanoit, että lapsillasi on loistavat isovanhemmat, kyse ei liene omista isovanhemmistasi?).
Ei ole millään tavalla oikein tai kunnioittavaa käytöstä sinua kohtaan tuo, että sinun selvät toiveesi sivuutetaan.
Juttele siis vanhempiesi kanssa niin, että lapset eivät ole paikalla. Sano, että olet iloinen siitä, että lapsilla on rakastavat isovanhemmat, MUTTA että sinua loukkaa se, että he eivät huomioi lasten äidin kasvatuslinjoja, vaan lasten kuullen ja nähden pitävät niitä suorastaan pilkkanaan.
Kerro, että tiheä makean syöminen on nykytiedon mukaan jo aivan pienillekin lapsille epäterveellistä.
Ole valmis sopimaan siitä, milloin he voivat antaa lapselle herkkuja. Vaikkapa kerran viikossa, sopikaa yksi sellainen päivä, jolloin herkuttelu on ok. Muistuta, että lapset ilahtuvat jo siitäkin ihan riittävästi, että näkevät heitä, ei TARVITSE sen lisäksi tuoda karamelleja.
Ilman muuta isovanhemmat voivat luoda lapsenlapsiinsa vähän erilaisen suhteen ja toimia osin eri tavallakin kuin vanhemmat, mutta tietyistä yhteisistä säännöistä on syytä pitää kiinni. Ja erityisesti sitä äidin kasvattaja-auktoriteettia EI RAPAUTETA tuolla tavalla.
Monesti isovanhemmat ostaa lapsen tykkäystä makeisilla. Sillä saa niin kivasti itsestään tykätyn, kun se kiva mamma antaa aina karkkia. Se on vaan väärin lapsia kohtaan. Lapsi ei välttämättä oåi tykkäämään siitä mummosta mummona, vaan karkkia tunkevana tätinä, jonka kanssa ei oikein muuta kivaa olekaan kuin karkkien syönti.
ap:n tapauksessa laittaisin kovan kovaa vastaan. Jos ei äidin sana mene mummoille perille, ei mummoloissa ilmeisesti voida enää kyläillä. Se on kans hyvä keino lyödä mummoille käteen se hammashoitolasta saatava lehtinen, jossa sanotaan jotain tyyliin anna aikaasi, älä karkkia. Se on tarkoitettukin just näihin tilanteisiin. Itse kiikutin ne esitteet heti molempiin mummoloihin, eikä ole näistä asioista tarvinnut sen jälkeen tapella.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 10:37"]
[/quote]
Komppi tuolle! Ehkä isovanhemmilta puuttuu kyky leikkiä lasten kanssa ja se herkuilla hemmottelu on ainoita keinoja ostaa tykkäämistä... omat vanhempani esimerkiksi eivät leikkineet oikeastaan koskaan kanssani, kun olin lapsi ja nytkin he meillä käydessään lähinnä juttelevat minun kanssani, eivät osaa leikkiä lasten kanssa tai muutenkaan luontevasti olla heidän kanssaan.
Ja hammashoitolan lehtinen on myös hyvä idea, sieltä niitä saa.
Minkä lisäksi minusta siis on syytä puhua vakavasti siitä isoimmasta ongelmasta eli siitä, että isovanhemmat viisveisaavat äidin kasvatusperiaatteista.
-7-
Ongelma on sinun lapsesi isovanhemmilla, ei yleisesti isovanhemmilla.
Inhoan tällaisia yleistyksiä
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 10:16"]
Mulla on loistavat isovanhemmat lapsilla mutta yksi asia ärsyttää suunnattomasti..He asuvat tuossa lähellä ja useemman kerran viikossa poikkeavat meillä katsomassa lapsia..Asia on ok MUTTA joka ikinen kerta heillä on mukanaan ylimakeita toffeita ja marmelaadeja meidän 3 vanhalle.Olen asiasta sanonut että meillä on karkkipäivä mutta he eivät ota sitä kuuleviin korviinsa.Sitten salaa mun selän takana eteisessä lyövät lapselle karkkia suuhun.Mee nyt sit kaivaan se toffee ton naperon suusta....He sivuuttavat ihan täysin mun mielipiteen tässä asiassa..."En nyt tiedä mitä äiti sanoo tästä karkista mutta syö nyt vaan"..Mitä hittoo :D Sama jos ollaan siellä kylässä,pullaa pullaa pullaa pipparia pipparia....ja jos sanon että ei enempää,niin kyllä pappa sitten antaa lapselle pullan!
Kerran lapsi jo itse sanoi että ei enempää,jopa tuli mummille hätä että ei ei ei ei,vielä on jäätelöä....Ei saakeli kun tää asia nyppii ja heille se ei men perille....
[/quote]
No ei kaikki isovanhemmat toki ole tuollaisia mutta hyvin yleinen tuo ongelma on, sen voi huomata kun keskustelee muiden vanhempien kanssa.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 10:44"]
Ongelma on sinun lapsesi isovanhemmilla, ei yleisesti isovanhemmilla.
Inhoan tällaisia yleistyksiä
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 10:16"]
[/quote]
[/quote]
10, otsikon voi myös tulkita koskevat vain ap:n lasten isovanhempia. Hän ei käytä otsikossa sanaa KAIKKI.
Joo en nyt tosiaan yleistänyt,kaikki isovanhemmat eivät ole tälläisiä.Mutta valitettavasti tuntuu olevan aika yleistä :( Kyse on mun miehen isovanhemmista.Ja he ovat tosiaan muuten ihan loistavia,tullaan erittäin hyvin toimeen ja näin mutta tää asia kalvaa mua ja se ei niille nyt perille mee..Mun oma äiti on hammashoitaja ja tietää nää makeensyömisjutut :D :D --ap--
Lapsen isovanhempien kanssa meillä ei ollut suurempia ongelmia, mutta kyllä nekin oli imeväisikäiselle tuputtamassa jotain näkkileipää kuten on kuulema tehty ennenvanhaan.
Mutta omaa mummiani eli lapsen isoisoäitiä sai vahtia ihan tosissaan. Lapsella oli todettu paha vilja-alergia, niin isomummin mielestä voi sitä silti pari keksiä syödä, eikä usko vaikka sanoo että ei todellakaan voi.
Sun täytyy olla vaan ap nyt jämäkämpi. Tuolla tavalla ei mitätöidä sua lapsen vanhempana ja kasvattajana. Jos sä sanot lapselle et nyt riittää se makean syönti, niin silloin se riittää! Ei siihen ole mummulla ja papallamitään sanomista, eikä tuputtamista. Meillä oli vähän samaa ongelmaa mun vanhempieni kanssa. Jatkuvaa karkin ja jäätelön kantoa. Ja mikä huvittavinta, niin esikoisemme oli vasta muutamien kuukausien ikäinen hampaaton vauva! Ei siinä iässä edes saa vielä tuollaisia syöttää. Kiinteitä kuitenkin jo syötiin. No mun äitini sitten survoi esikoisemme suuhun keksiä. Oli murustellut siitä palasia pöydälle ja syötti niitä vauvalle kun silmäni vältti. Sitten tajusin tuon homman kun esikoinen meinasi tukehtua. Vedet silmistä valuen kakisteli ja yökkäili. Tämän jälkeen välimme olivat jäissä pitkän aikaa. Mä nimittäin kielsin jo aikaisemmin, että ilman mun lupia sinne vauvan suuhun ei survota mitään! Ja ei sitten uskottu. Meidän tapauksessa tarvittiin kunnon suuttuminen ja raivari mun vanhemmilleni, että perille meni.
Luetapa niillä isovanhemmilla esim. tämä ja lisää varmaan voi kaivaa netistä, 'luetettavammistakin' lähteistä: http://www.iltalehti.fi/terveys/2013031416784850_tr.shtml?oikeanosto
Jos isovanhemmat ovat sitä sukupolvea, jotka eivät saaneet kuin tyyliin jouluna jonkin nekkutikkarin, niin haluavata antaa jälkipolville itse tuota luksusta, mitä vaille itse jäivät.
Joo tuttua juttua on. Muutenkin isovanhemmat toimivat lastenlasten kanssa hämmästyttävän eri tavalla kuin aikanaan omien lastensa kanssa. Oma äitini oli pulassa lapsemme kanssa, koska antoi tälle periksi ihan hassuissa asioissa ja joskus alkoi antaa lapselle RAHAA kun oli kiltisti! Sanoi, ettei ole hyvä keino, mutta ongelmakäytös pitää katkaista pian. Totta kyllä, mutta "jostain syystä" lapsi käyttäytyi niin huonosti vain mummolassa... Kurja juttu, mummo ja lapsi olivat toisilleen rakkaita, mummolla olisi ollut eläkkeellä ja terveyden puolesta mahdollisuus viettää aikaa lapsenlapsen kanssa, mutta eihän siitä mitään tullut. Eipä olisi tullut mieleenikään, että äitini olisi lahjonut minua lapsena tuolla tavalla!
Joo, mun äiti on juuri tuollainen! Jos en ole paikalla, aamulla ensimmäiseksi lapsille lykätään jäätelötötteröt käteen ja seuraavaksi jotain muuta herkkua, aina kun pyytävät (eihän niiltä nyt mitään voi kieltää). Ja sitten kun on ruoka-aika, se ei tietenkään maistu eikä jaksa syödä kun on alkupaloiksi vedetty muutama keksi (kun halusivat). Ja sitä "kunnon ruokaa" ei ole pakko syödä, no ottakaapa sitten vaikka lisää keksejä niin syötte edes jotakin... Jne jne. ja koko päivä samaan tyyliin. Lapsilla hirveä sokerihumala ja sitten kohta ihmetellään miten ne nyt niin kiukuttelee..?
Mun äiti aina kysyy, voiko antaa vaikka suklaata. Mutta isoäitini, kun vielä eli, syötti sokeripaloja lapsillemme. Eikä millään uskonut kieltoja. Oli niin rakas isoäiti, joten annoin anteeksi:)
Joo tuo kans särähtää korvaan miten isovanhemmat sivuuttaa äidin toiveet :(