isä ei mee lääkäriin
Tulin käymään n 60-vuotiaan isäni luona. Makasi sängyssä. Kertoi että alavatsa on kipeä. Sanoi että tuntuu samalta kuin jos olet ostunut autossa 5 tuntia ja viimeiset 3 tuntia on ollut jo vessähätä. Jomottaa kivunsekaista pai etta. Ei osannut sanoa verestä mitään, kuulemma seisaaltaan ei tule mitään, istualtaankin vain ruokalusikallinen. Kipua ollut 3 päivää. Mittasin kuumeen, 37,9. Kielsi soittamasta päivystykseen, ei anna kenenkään "tytön" alapäätään roplata.
Minä epäilen pissatulehdusta, tosin voisi olla virtsakiviäkin. Miten saan tuon lääkäriin vai olisiko jotain särkylääkettä tms. Joka tuohon auttaaa?
Kommentit (34)
Ei lähtenyt, ei. Lopulta hermostui minullekin kun yritin suostutella. Ei auta, pitää tulla illalla uudelleen katsomaan vointia. Kiitos kaikille.
Minunkaan isä ei suostu lääkäriin aina kun selvästi pitäisi, vaikka kärsii monista vaivoista ja jo kaksi kertaa olen joutunut soittamaan ambulanssin. Voi siis usein huonosti ja joka kerta kysyn, että pitääkö mennä lääkäriin, mutta sanoo usein, että ei. Usein on kuitenkin joutunut terveydenhuollossa asioimaan ja häiritsee ja stressaa muuten kaikikkia muita asioita. Isäni tiedoilla terveydenhuollossa sitä paitsi otetaan heti tosissaan. Isäni ei edes välitä lääkärin tai hoitajan sukupuolesta, joten sekään ei ole ongelma. Itse yritän toki vältellä lääkäriä viimeiseen saakka, mutta minä olen eri asia. Nyt kyllä itsekin pitäisi mennä, mutta kärsin ilmeisesti vain ahdistuksesta ja se hävettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriinhän hänen on mentävä. Soitat tottakai sinne päivystykseen ja kerro oireet. Sieltä kun neuvovat, kerro se isällesi tai anna puhelin hänelle.
Voit toki kysyä myös, lähteekö lääkäriin itse vai soitatko ambulanssin.
Ei kenenkään ole pakko mennä lääkäriin. Mikään laki ei määrää ottamaan vastaan hoitoa omiin sairauksiinsa. Jos tämä ap:n isä ei ole holhouksen alainen, niin ei häntä kukaan voi vastoin tahtoaan lääkäriin viedä.
Kyllä voi, olen ollut pakkohoidossa 2 kk kun aiheutin vaaraa itselleni.
ap kirjoitti:
Ei lähtenyt, ei. Lopulta hermostui minullekin kun yritin suostutella. Ei auta, pitää tulla illalla uudelleen katsomaan vointia. Kiitos kaikille.
Miksi holhoat isääsi? Vai miksi menet sinne uudelleen?
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriinhän hänen on mentävä. Soitat tottakai sinne päivystykseen ja kerro oireet. Sieltä kun neuvovat, kerro se isällesi tai anna puhelin hänelle.
Voit toki kysyä myös, lähteekö lääkäriin itse vai soitatko ambulanssin.
Ambulanssi ei vie väkisin. Vain poliisi vie väkisin, jos ei ihminen järjissään.
Ambulanssi paikalle. Isäsi kiittää sua vielä myöhemmin 👍
Tiedän vaikka kuinka monta ihmistä joka on myöhemmin kiitollinen että hänet pakotettiin ottamaan hoitoa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna isäsi päättää omista asioistaan.
Näinpä. Kamalia nämä ohjeet että pitäisi omilla tunteillaan kiristää toista tekemään tahtoaan vastaan.
Itse oman isän tapauksessa hyväksyin isän tahdon valita kuolema, ja se tuntuu hyvältä näin jälkeenpäinkin. Isä ei uskonut että rintakipu on ns. mitään mutta sitten kun ei jaksanut seisoa enää edes niin kauaa että saisi hampaat pestyä, uskoi että on. Mutta meinasi että hän kuolee kotiinsa saappaat jalassa. Äitini suostutteli kuitenkin puoliväkisin lääkäriin ja siellä todettiin sydänverisuonen tukkeuma, joka olisi hoidettavissa helposti pallolaajennuksella. Isä päätti, että ei halua, että hänen on nyt aika lähteä. Hän oli 58-vuotias ja siihen asti ollut erittäin hyväkuntoinen. Kyllä jokainen saa omasta elämästään päättää.
Kiristäähän sekin toista ja nimenomaan tunteilla ellei tajua että kitumisensa ja mahdollinen kuolemansa järkyttää sitten toista ellei edes yritä auttaa itseään ja anna muittenkin auttaa.
Ei elämä ole kaikki itsestä käsi juttu ollenkaan.
Tarvisi antibiootit, trimopan tai vastaava. Saattaa mennä ohi itsestäänkin. Buranaa naamaan.
Tämä on valitettavasti tuttua. Mikä siinä onkin että miestä ei saa ajoissa hakemaan apua?
Olen sairaanhoitaja, ja näitä näkee useinkin. Ollaan menty lääkärille vasta kun ne buranat ei enää auta vaikka niitä vetäisi purkillisen kerralla. Sitten todetaan että sitä ja tätä on ja valitettavasti päässyt jo aika pitkälle. Tulee isot operaatiot ja hoidot. Joskus sitten apu on myöhäistä.
On toki naistenkin kohdalla, mutta harvemmin. Miehet yliedustettuina.
Onko syynä pelko? Siltä se vaikuttaa.
Lue madonluvut että se on pian kuolo edessä.
Virtsaumpi varmaan ainakin. Aiheuttajia lukemattomia. Liikapaine rakossa voi vaurioittaa munuaisia!