Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenneturvan Yle:n uutisissa esittämä suositus turvallisimmasta istuintyypistä on oikea, mutta mustavalkoinen tiedotustapa herättää epäilyksiä. Ovatkohan Liikenneturvan sivuilla suositeltujen istuinmerkkien valmistajat myötävaikuttaneet asiaan?

Samaa suositustapaa voitaisiin käyttää myös autoja arvioitaessa. Esimerkiksi Saab kestää katolleen pudottamisen, kun taas BMV:n yläosa menee kokonaan lyttyyn:
http://www.saabnet.com/tsn/bb/general/index.html?bID=258799

Eli Liikenneturvan edustajaa mukaillen: ”Autoissa on paljon ominaisuuksia, jotka ovat toisarvoisia turvallisuuden kannalta. Itse suosittelen, että ostatte Saabin, mikäli ajattelette lapsenne turvallisuutta.”

Vierailija
2/25 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenneturva lyttää lasten palkki-istuimen turvallisuuden
Keskustelu lasten turvaistuinten turvallisuudesta on ryöpsähtänyt uudelleen, kun netissä on levinnyt video, jolla testataan lasten palkki-istuimen turvallisuutta. Videossa kasvot menosuuntaan matkaava lapsi lentää istuimesta törmäystilanteessa.

Liikenneturva on huolissaan turvaistuimista, joissa lapsi matkustaa kasvot menosuuntaan päin. Nykyisin markkinoilla on esimerkiksi niin sanottuja palkki-istuimia, joihin lapsi kiinnitetään ainoastaan keskiruumiin yli menevällä pehmustetulla palkilla. Liikenneturvan koulutuspäällikkö Antero Lammi ei vakuutu tämäntyyppisestä ratkaisusta.

- Kasvot menosuuntaan matkustaminen on törmäystilanteessa lapselle vaarallisempaa kuin selkä menosuuntaan matkustaminen. Se on näin riippumatta siitä, onko lapsi kiinnitetty istuimeen vöillä tai turvapalkilla.

Törmäyksessä helposti kaularangan vammoja

Palkki-istuimen ero muihin on lähinnä siinä, että sen ainoa kiinnityspiste on lapsen keskiruumiin kohdalla poikittain. Turvavyöratkaisuissa yhdet vyöt tulevat lapsen hartioiden yli, toiset keskivartalon poikki ja viisipisteistuimessa vielä kolmannet jalkojen välistä.

- Onnettomuudessa tulee yleensä äkkipysähdys ja usein auto menee keula edellä. Törmäyksessä kasvot menosuuntaan matkaava lapsi tekee heiluriliikkeen. Siinä tulee niin sanottu piiskaheilahdus, jonka voima kohdistuu lapsen kaularankaan. Tuloksena on helposti kaularangan vammoja, koska lapsen pää on painava verrattuna muuhun vartaloon.

Lammen mukaan selkä menosuunnassa istuessa tätä ei pääse tapahtumaan, koska selkänoja ottaa vastaan lapsen painoa.

Testikriteerit vaihtelevat maittain

Osa turvaistuinten valmistajista on perustellut palkki-istuinta turvallisemmaksi kuin viisipistevöillä varustettua turvaistuinta. Liikenneturvan koulutuspäällikön Antero Lammin mukaan eri puolilla maailmaa perustellaan asioita eri tavoin.

- Esimerkiksi Yhdysvalloissa suositellaan selkä menosuuntaan -istuimia 4-vuotiaaksi asti, samoin Ruotsissa ja Suomessa. Keski-Euroopassa puolestaan on yleistä kuljettaa lapsia kasvot menosuuntaan. Siellä tällaiset istuimet pärjäävät aika hyvin testeissä, koska tärkeänä testikriteerinä on istuimen helppokäyttöisyys.

Lammin mukaan Ruotsissa on valmistajille vapaaehtoinen +-testi, jossa on maailman tiukimmat kriteerit.

- Sitä ei ole läpäissyt yksikään kasvot menosuuntaan -turvaistuin.

Istuimissa paljon toisarvoista

Lammi kehottaa turvaistuimen ostajia ottamaan selvää, mitkä asiat ovat istuimessa tärkeitä ja mitkä eivät.

- Istuimissa on paljon ominaisuuksia, jotka ovat toisarvoisia turvallisuuden kannalta. Itse suosittelen, että lapsi matkustaa selkä menosuuntaan -turvaistuimessa mahdollisimman pitkään ja sen jälkeen tavallisessa turvavyöllä varustetussa lastenistuimessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän logiikka tuossa on, että tavallisessa turvavyöllä varustetussa istuimessa on turvallisempaa kuin kasvot menosuuntaan viisipistevöissä? Siis sen jälkeen, kun ei enää mahdu olemaan selkä menosuuntaan olevassa istuimessa.

Vierailija
4/25 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kiddyn palkki-istuin. Valintaan vaikutti 2 asiaa: Istuimen keveys ja sen asennus kasvot menosuuntaan. Emme omista autoa, joten istuin pitää kantaa mukana. Lisäksi tytär oksensi lähes aina pitemmillä autoreissulla turvakaukalossa selkä menosuuntaan.

Tiesin jo ostohetkellä, ettei istuin ole niin turvallinen, kuin selkä menosuuntaan olevat.

Vierailija
5/25 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Helposti käyttöön otettavat istuimet ovat lisänneet turvallisuutta, koska nyt istuimia ainakin käytetään yleisesti. Jos markkinoilla olisi vain hankalasti käyttöönotettavia istuimia, niin satunnaisesti lapsia kuljettavilla taitaisi jäädä istuimen kinnittäminen tekemättä tai turvaistuinta ei edes käytettäisi.

Vierailija
6/25 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös Cybex Pallas (2 fix) ja siinä käytetään alle 18kg sekä palkkia, että turvavyötä, ja turvavyö menee siis myös lapsen hartian ylitse. Eli tuollainen tipahtaminen/lentäminen pois istuimesta ei ole mahdollista. Lapsemme (yli 3v/14kg) matkustaa kasvot menosuuntaan, sillä selkä menosuuntaan matkustaessa hän alkaa voimaan pahoin. 

Vierailija
7/25 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huippua lukee näitä :D:D Juu meillä kaks 11kk ikäerolla eikä ollut mahdollisuutta ostaa kahta selkä menosuuntaan olevaa istuinta kun ei kukaan meillä mahdu ajaan autoo enää sen jälkeen :D Nyt kun on kaukalo ja cybex pallas 2fix niin mun mies ajaa ja pallas sen takana ja mä repsikalla kaukalo mun takana. Kerran oli kaks kaukaloo takapenkillä niin ei kukaan mahtunu ratin taakse ;)

Vierailija
8/25 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 22:25"]

Huippua lukee näitä :D:D Juu meillä kaks 11kk ikäerolla eikä ollut mahdollisuutta ostaa kahta selkä menosuuntaan olevaa istuinta kun ei kukaan meillä mahdu ajaan autoo enää sen jälkeen :D Nyt kun on kaukalo ja cybex pallas 2fix niin mun mies ajaa ja pallas sen takana ja mä repsikalla kaukalo mun takana. Kerran oli kaks kaukaloo takapenkillä niin ei kukaan mahtunu ratin taakse ;)

[/quote]

Teillä on sitten pitkää porukkaa tai pieni auto. Meillä on 2-vuotias lapsi kuskin takana selkä menosuuntaan, ja hyvin mahtuu 182-senttinen mies ratin taakse.

Vierailija
9/25 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 17:07"]Tässähän menee koha auto vaihtoon kun ei kai tuohon tavan pikkuautoon mahdu mikään istuin selkä menosuuntaan. Tekisivät valmiilsi selkä menosuuntaan koko takapenkin niin ois sitten turvallista kaikilla... 

[/quote]meillä sama juttu, lapset ovat matkustaneet jo kauan nokka menosuuntaan, koska ei mun autoon mahtunut toisinpäin. Lapset kyllä mahtui istuimiin, mutta aikuiset ei ajamaan autoa tai istumaan edessä muutenkaan..

Vierailija
10/25 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja meillä on siis volvo v40 ja mies on vain 182cm pitkä. Mä olen 164cm. Etupenkki pitää vetää niin kiinni eteen kuin saa, että taakse mahtuu istuin, jossa lapsi matkustaa selkä menosuuntaan.

Vierailija
11/25 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin meilläkin oli Volvo V40, ja vaihdettiin isompaan autoon juuri sen takia, ettei muuten olisi mahtunut kahta istuinta selkä menosuuntaan. Tai siis kukaan ei olisi mahtunut etupenkille. Kahdella ekalla ikäeroa oli 1v.5kk.

Vierailija
12/25 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän menee koha auto vaihtoon kun ei kai tuohon tavan pikkuautoon mahdu mikään istuin selkä menosuuntaan. Tekisivät valmiilsi selkä menosuuntaan koko takapenkin niin ois sitten turvallista kaikilla... 

Vierailija
13/25 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 09:59"]

Meillä on myös Cybex Pallas (2 fix) ja siinä käytetään alle 18kg sekä palkkia, että turvavyötä, ja turvavyö menee siis myös lapsen hartian ylitse. Eli tuollainen tipahtaminen/lentäminen pois istuimesta ei ole mahdollista. Lapsemme (yli 3v/14kg) matkustaa kasvot menosuuntaan, sillä selkä menosuuntaan matkustaessa hän alkaa voimaan pahoin. 

[/quote]

Kiinnitätköhän sinä lapsesi ihan oikein tuohon istuimeen? Turvavyön kun ei kai kuuluisi kulkea lapsen hartian ylitse:

http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite?blobcol=urldata&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1196151966313&ssbinary=true

Vierailija
14/25 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli palkki hyvien arvioiden vuoksi kun lapsi oli nuorempi,nyt kun on 3 v ei palkkia enää tarvita ja matkaa normaalisti. 

Harmillista jos vaarallisia istuimia pääsee läpi seulasta, on niitä varmasti muillakin valmistajille.

Vierailija
15/25 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kritisoitiin palkkia ylipäänsä vs. viisipistevaljaat. Minua ihmetytti aikanaan just tuo, että lapsi on siellä palkin takana irrallaan.

Vierailija
16/25 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan sen tietävät, että palkki-istuin on turvaton istuin. Ei se suojaa lapsen niskaa.

Vierailija
17/25 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkki-istuin ei muuten ole pohjoismaisen mittapuun mukaan turvallinen. Se on turvallinen vain niissä maissa (keski-eurooppa), joissa käytetään muutenkin aina kasvot menosuuntaan -istuimia. Eli voi pärjätä jossain määrin sellaiselle istuimelle, mutta ei pärjää ollenkaan jos vertailussa on selkä menosuuntaan -istuin.

Autoliiton tutkimukset tilataan suoraan keski-Euroopasta. Itse luotan ruotsalaiseen plus-testiin, johon ei edes kelpuuteta näitä hengenvaarallisia kasvot menosuuntaan -tuoleja.

Vierailija
18/25 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 15:54"]

Palkki-istuin ei muuten ole pohjoismaisen mittapuun mukaan turvallinen. Se on turvallinen vain niissä maissa (keski-eurooppa), joissa käytetään muutenkin aina kasvot menosuuntaan -istuimia. Eli voi pärjätä jossain määrin sellaiselle istuimelle, mutta ei pärjää ollenkaan jos vertailussa on selkä menosuuntaan -istuin.

Autoliiton tutkimukset tilataan suoraan keski-Euroopasta. Itse luotan ruotsalaiseen plus-testiin, johon ei edes kelpuuteta näitä hengenvaarallisia kasvot menosuuntaan -tuoleja.

[/quote]

Näin juuri. Itse en hankkisi sellaista, myyjäkin sanoi kaupassa ettei hankkisi itselleen sellaista!

Vierailija
19/25 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on palkki-istuin. Cybexin Pallas.

Vaihtoehtona oli ainoastaan kasvot menosuuntaan-istuimet ja tämä tuntui silloin parjaalta vaihtoehdolta. Onneksi lapsi on jo sen kokoinen, että istuu ilman palkkia istuimessa.

Vierailija
20/25 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, että liikenneturva EI ole valmistajista riippumaton testaaja, toisin kuin Euroopan auto- ja kuluttajaliitot yhdessä. Tekevät yleensä kaksi kertaa vuoteen ns. Euro-Test-sarjan. Tulokset löytyy autoliiton sivuilta. Ruotsalainen plustesti... Luotettava sinällään, jos ajatellaan VAIN tilannetta, jossa auto törmää kohtisuoraan kohteeseen. Parhaimmassa tapauksessa testikelkka lähetetään tiiliseinää vasten istuin kyydissään ja nukke istuimessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi