Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin aikaan virpomaan?

Vierailija
21.03.2013 |

Jokavuotinen ongelma... Mikä on "oikea" aika mennä virpomaan? Kun lapset olivat pieniä, toivoin aamupäivän virpojia. Nyt kun lapset ovat isompia, sopisi paremmin virpojat puolen päivän jälkeen!

Mikä teidän mielestä on sopiva aika? Ja milloin ei ainakaan...

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska perinteisesti käydään virpomassa vain tuttuja, siis sukulaisia ja kummeja, ehkä läheisiä naapureita, eikä kierretä pitkin kyliä, niin tietenkin niihin aikoihin, kun tiedätte tuttavienne olevan jo hereillä (tai heräilemässä). Yksinkertaista, eikö totta? Tällöin muiden ei tarvitse häiriintyä ja kutsua virpomista kerjäämiseksi.

Perinteiden noudattaminen auttaa myös näissä pohdinnoissa: mitä lapselle päälle (omat, ehkä tavallista paremmat "pyhävaatteet", sillä kyse on siunaamisesta, ei noitumisesta), voivatko pojat virpoa (kyllä, kukaan ei ole kieltänyt) ja milloin virvotaan (palmusunnuntaina, sillä lankalauantaina liikkuvat trullit, jotka eivät taas virvo).

Vierailija
2/47 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks en tunne kasin kaltaisia ihmisiä livenä, eikö totta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää ihan suunnattomasti kun virpojat tulevat soittamaan ovikelloa lasten päiväuniaikaan (12-14) ihan mihin muuhun aikaan tahansa saisi tulla mutta ei silloin.. Jos lapset heräävät kesken unien niin silloin on koko päivä pilalla.. Eivät nukahda uudestaan ja koko loppupäivä on sitten ihan kamalaa kiukkuamista...
Ja muutenkin vähän ärsyttää kun ihan tuntemattomat lapset tulee virpomaan. Heti kun oven avaa niin ovat jo risulla lyömässä.. Me osattiin sentään lapsena kysyä että saako virpoa ja näin olen opettanut omille lapsillenikin.

Asutaan vielä alueella jossa on todella paljon lapsiperheitä ja jos koko alueen lapsille ostaa suklaamunat niin meillä syödään sitten seuraavat 2 viikkoa pelkkää makaroonia ja perunaa.
Jos nyt edes niihinkään on varaa..

Vierailija
4/47 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisimman aikaisten tietenkin, että saa parhaat herkut päältä

 

 

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 13:50"]

Jokavuotinen ongelma... Mikä on "oikea" aika mennä virpomaan? Kun lapset olivat pieniä, toivoin aamupäivän virpojia. Nyt kun lapset ovat isompia, sopisi paremmin virpojat puolen päivän jälkeen!

Mikä teidän mielestä on sopiva aika? Ja milloin ei ainakaan...

[/quote]

Vierailija
5/47 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsen töistä klo 7.15 ja olen juuri päässyt sikeimpään uneen klo 9. Jos siihen aikaan yksikään räkänokka tulee ovea hakkaamaan, lupaan haukkua pataluhaksi niin, että pieni Nico-Petterisi muistaa loppuikänsä, ettei tule häiritsemään vieraita ihmisiä.

 

 

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 13:55"]

Tämän palstan mukaan ei ikinä!

Kamala tapa kun köyhät lapset kiertää ovelta ovelle kerjuulla.

Meille saa tulla millon vaan, lapset herää seiskalta. Itse lähdetään liikkeelle ysin jälkeen.

[/quote]

Vierailija
6/47 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 04:45"]

Koska perinteisesti käydään virpomassa vain tuttuja, siis sukulaisia ja kummeja, ehkä läheisiä naapureita, eikä kierretä pitkin kyliä, niin tietenkin niihin aikoihin, kun tiedätte tuttavienne olevan jo hereillä (tai heräilemässä). Yksinkertaista, eikö totta? Tällöin muiden ei tarvitse häiriintyä ja kutsua virpomista kerjäämiseksi.

Perinteiden noudattaminen auttaa myös näissä pohdinnoissa: mitä lapselle päälle (omat, ehkä tavallista paremmat "pyhävaatteet", sillä kyse on siunaamisesta, ei noitumisesta), voivatko pojat virpoa (kyllä, kukaan ei ole kieltänyt) ja milloin virvotaan (palmusunnuntaina, sillä lankalauantaina liikkuvat trullit, jotka eivät taas virvo).

[/quote]

 

Poikkeaakohan muualla Suomessa perinne siis tosiaan noin paljon Pohjanmaan käytännöistä? Täällä ei ainakaan ole mitään sellaista perinnettä, että käytäisiin vain tutuilla, eikä tosiaankaan myöskään pukeuduta pyhävaatteisiin, vaan noidiksi.

 

Tiedän, että ajankohta on eri, mutta että kaikki muukin? (Kun asui n Helsingissä, oveni taakse ilmeistyi kyllä ihan tuntemattomia lapsia noita-asuissa virpomaan, mutta ehkäpä heidänkään vanhempansa eivät olleet tietoisia niistä virallisista, oikeista perinteistä.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/47 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi kun ette tule ollenkaan, kiitos!!

Vierailija
8/47 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 09:35"]

Poikkeaakohan muualla Suomessa perinne siis tosiaan noin paljon Pohjanmaan käytännöistä? Täällä ei ainakaan ole mitään sellaista perinnettä, että käytäisiin vain tutuilla, eikä tosiaankaan myöskään pukeuduta pyhävaatteisiin, vaan noidiksi.

 

Tiedän, että ajankohta on eri, mutta että kaikki muukin? (Kun asui n Helsingissä, oveni taakse ilmeistyi kyllä ihan tuntemattomia lapsia noita-asuissa virpomaan, mutta ehkäpä heidänkään vanhempansa eivät olleet tietoisia niistä virallisista, oikeista perinteistä.)

[/quote]

Niin, useimmat eivät nähtävästi olekaan tietoisia, senpä takia asiasta joka vuosi väitelläänkin. Kaksi toistensa kanssa ristiriitaista perinnettä on sekoittunut, ja vasta viime vuosikymmeninä, eikä päivästäkään osata päättää. Lisäksi on ikävää, että virpomista pidetään kerjäämisenä tai pakanallisena tapana noita-asujen vuoksi, mitä se siis ei ole.

Virpominen on ortodoksien perinne ja näin se on toiminut varmaan vuosisatoja Karjalassa ja Itä-Suomessa myös luterilaisten keskuudessa. Trullien liikkuminen ei ole virpomista, eikä heillä ollut edes vitsoja, ennen kuin kopioivat tavan evakoilta ilman sen merkitystä. En ymmärrä, miksi näitä ei edelleenkin voisi pitää erillään, kun molemmille olisi ihan oma päivänsäkin. Isäni jopa muisti, kuinka hänen nuoruudessaan oikeat pääsiäisnoidat leikkelivät karjalta häntiä ja viiltelivät nahkaa, joten voisi kunnioittaa myös ihmisiä, jotka eivät halua siunausta noidalta.

http://www.ekumenia.fi/sen_toimii/kasvatus_ja_ekumenia/virpominen_on_ortodoksille_kulttuuriperinnon_siirtamista/

http://andreinajatuksia.blogspot.fi/2013/03/virpomisperinteesta.html

Ja ysi, toivottavasti emme todellakaan tunne toisiamme. Minusta on tärkeää kunnioittaa toisia ihmisiä ja myös heidän perinteitään, vaikka asummekin samassa maassa. En tunne trullikulttuuria, joten en myöskään noudata sitä. Ilmeisesti siihen sitten kuuluu vierailla ovilla kulkeminen. Virpomiseen olen kasvanut ja kävin virpomassa vain läheiset. Kummin kanssa usein juttelimmekin pitkään virpomisen jälkeen, ei ollut kiire muualle. Palkka ei pikkutytöllekään ollut se tärkein asia, vaan tuttujen tervehtiminen, eikä tarvinnut miettiä sitä, häiritsenkö tai ärsytänkö tuntemattomia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/47 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni paras aika on klo 10-14. Ennen kymmentä en omia lapsiani päästäisi kenellekään pimpottelemaan. Meidän perheen lapset käyvät lähinaapureilla ja sukulaisilla, ja heidän aikataulut ovat jotakuinkin tiedossa muutenkin.

Vierailija
10/47 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

9-12. Ei saa virpoa, täällä nukutaan kyltti ei toimi. Meillä on silti soinut ovikello. Kaikki virpojat ei osaa luultavasti vielä lukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/47 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni paras aika virpomiselle on 12-14. Silloin on jo ehtinyt herätä, vaikka olisi tullut yöllä myöhään töistä kotiin. Ja niille, jotka nukkuttavat lapsia siihen aikaan, eivätkä halua virpojia/trulleja kotiinsa, voivat laittaa oven kahvaan kyltin: Ei saa häiritä/Nukutaan! Ssshhh! Kylttejä löytyy valmiiksi painettuina ja ainahan sellaisen voi askarrella itsekin. Mielestäni tärkeintä ei ole palkan saaminen, vaan hyvän toivominen toiselle. Mielestäni ei kovin pitkälle iltapäivään tarvitsisi kierrellä, ainakaan tuntemattomilla. Eri asia, jos mummilaan lähtee kolmen tai neljän jälkeen.

Vierailija
12/47 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klo 12-15 on mielestäni paras aika, joskin klo 10 alkaen pidän sitä jo kohtuullisena. Ennen sitä on liian aikaisin. Olin valmis klo 9 varmuuden vuoksi, mutta puolen päivän aikaan täällä ensimmäiset kävivät. Oikein jees.

Hassua. Vasta viime vuonna kuulin ohimennen mistään kirkollisista menoista virpomiseen liittyen. Minulle tai lähipiirilleni virpominen ei koskaan ole ollut mitään sellaista. Pienet pukeutuvat noidiksi / pupuiksi ja kiertelevät lähitienoita, myös tuntemattomien ovilla. Ainakin Helsingissä homma tuntuu usein menevän näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/47 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kahtatoista, ei ainakaan enää yhden jälkeen.

10-12

Vierailija
14/47 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

14.30-14.45

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/47 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä näitä virpojia oikein liikkuu? olen muuttanut hiljattain espooseen enkä ole nähnyt ainoatakaan virpojaa alueellamme, jossa asuu pilvin pimein lapsiperheitä. Eikö täällä pk seudulla ole tapana virpoa ollenkaan? onko vihaiset av-mammat saaneet tapettua perinteen? 

Vierailija
16/47 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 11:30-14:00 on hyvä aika mennä virpomaan:-)

Vierailija
17/47 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 11:30-14:00 on hyvä aika mennä virpomaan:-)

Vierailija
18/47 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän palstan mukaan ei ikinä!

Kamala tapa kun köyhät lapset kiertää ovelta ovelle kerjuulla.

Meille saa tulla millon vaan, lapset herää seiskalta. Itse lähdetään liikkeelle ysin jälkeen.

Vierailija
19/47 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset virpovat pääsääntöisesti klo 11-14 välillä. Silloin ei pitäisi kenenkään nukkua, paitsi tietysti päiväunilaisten... Meidän aikatauluun tuo sopii kuitenkin parhaiten!

Vierailija
20/47 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä parasaika on puolenpäivän jälkeen eli about 12-17. Hirveän aikaisin en sunnuntaiaamuisin lähitis ovikelloja soittelemaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi