Voiko siis poskiontelotulehdus parantua itsestään ilman antibioottia?
Kuin kauan täytyy odottaa, kun on kova päänsärky ja muut oireet hankalia?
Kommentit (6)
Nykyinen käytäntö on se, että antibiootteja ei määrätä jos kyseessä ei ole bakteerin aiheuttama tulehdus. Viruksiinhan antibiootti ei auta. Turhaa antibioottien käyttöä vältetään resistenttien bakteerikantojen muodotumisen välttämiseski. On jo olemassa ns. superbakteereita joihin ei oikein mikään lääke auta.
Nyrkkisääntönä voi hyvin odotella viikonkin ajan jos kuume ei nouse ja kipu ole kova. Silloin on yleensä kyseessä jo bakteeritulehdus, ja se vaatii hoidon.
Apteekista voi kysyä lievitystä kotihoitoon.
Kortisonipohjaisilla nenäsuihkeilla (esim allergiaan tarkoitettu Flixonase) voi itsehoitaa ainakin alkavaa poskiontelotulehdusta. Itse olen siis joskus lääkäriltä saanut ihan reseptillä tuota yllämainittua suihketta poskiontelo-oireisiin.
Kyllä voi. Ei ennenkään sentään jokaiseen nuhaan kuoltu. Ihan hyvin voi odotella jonkin aikaa paraneeko, jos yleiskunto on hyvä.
kokeile pullopuhallusta,eli laita litran tms pulloon vettä ja ihan sitte pillillä/muoviletkun pätkällä alat puhaltamaan sinne. Paine riippuu veden määrästä. Kerran tunnissa puhallat,ei sitä kauaa jaksa,mutta sen minkä jaksat. Tekee hyvää ja auttaa esim yskimiseen ja se saa limat liikkumaan. Mutta yks kerta päivässä ei auta,vähän useammin.
Toinen konsti on se vanha kunnon höyryhengitys. Esim lasket vessan lavuaarin täyteen lämmintä vettä,pyyhe pään päälle ja kumarrut sen altaan päälle,sitä kanssa tosita muutaman kerran,ei kuumaa vettä,palaa naama.
Varmaan voi, jollain aikataululla.
Minulla ei ole kokemusta poskiontelontulehduksesta, mutta aikoinaan kärsin keuhkoputkentulehduksesta, ja silloin lääkäri sanoi taudin paranevan noin kuudessa viikossa (!!), mikäli en ota antibioottikuuria. Koska en saanut öisin yskältäni nukutuksi, valitsin suosiolla kuurin. Onneksi ei ole tuon jälkeen tarvinnut antibiootteja syödäkään.