Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hygieniapassi ja sääntöjen noudattaminen... olen ymmälläni?

Vierailija
14.03.2019 |

Olen avaamassa pientä kuppilaa pääkaup.seudun ulkopuolella, ja olen kierrellyt Helsingissä eri paikoissa vertailemassa paikkoja, koska olen tuore yrittäjä. Suoritin hygieniapassin pari kk sitten.

Olen ollut hyvin ymmälläni, koska vaikuttaa sitä että hygieniapassin sääntöjä ei noudateta ollenkaan tarkasti täällä. Esim. on ollut todella suosittuja paikkoja joissa tuota Oiva-raporttia ei ole näkyvissä, ja joissain paikoissa on vaan sellainen minikeittiö jossa ruokien säilytys on samassa paikassa kuin missä ruokaa laitetaan (ei saisi olla sääntöjen mukaan).

Eli onko ne säännöt sitten loppujen lopuksi vaan jotain ohjeistuksia? Miten tuollaiset on saaneet luvan avata pikkuravintolaa/kahvilaa?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006034452.html

Ei tuo linkin paikkakaan ole tainnut noudattaa...

Vierailija
2/20 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siirtää kamat pois tarkastuksen ajaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä ei jatkuvasti tarkistella.

Vierailija
4/20 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki. Mutta luulin että sentään liiketilatyyppi pitäisi olla sellainen, että noudattaa sääntöjä, muuten ei edes anneta avata koko paikkaa? Kävin siis tänään lounaalla paikassa jossa on vaan pieni baaritiski jolla syödään, ja viereisen pienen tiskin takana kokki tekee ja myy ruuat. Ei erillistä tilaa jossa säilyttää tavarat jne. Kummallista, kai niissä joku tarkastus on ennen avaamista.

AP

Vierailija
5/20 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki. Mutta luulin että sentään liiketilatyyppi pitäisi olla sellainen, että noudattaa sääntöjä, muuten ei edes anneta avata koko paikkaa? Kävin siis tänään lounaalla paikassa jossa on vaan pieni baaritiski jolla syödään, ja viereisen pienen tiskin takana kokki tekee ja myy ruuat. Ei erillistä tilaa jossa säilyttää tavarat jne. Kummallista, kai niissä joku tarkastus on ennen avaamista.

AP

Tuo kuulostaa kyllä selkeältä rikkomukselta. Hygienian puolestahan rahaa ei saisi käsitellä ruuanlaittopaikan läheisyydessä jne. ja raaka-aineet pitäisi olla erikseen (lihat ja tuoreet jne). Siksi siinä pitäisi olla erikseen tilat ettei bakteerit pääse leviämään raaoista ruoka-aineista.

Vierailija
6/20 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä tarkastella etukäteen

Vierailija
7/20 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, tuo selittäisi paljon. Oletin että ennen avaamista pitää olla tarkastus.

AP

Vierailija
8/20 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt lisätuloiksi keittiöapu- ja tiskarikeikkoja useissa paikoissa, henkilöstöravintolat ovat olleet pääasiassa siisteimpiä, hotellit aivan h*lvetin saastaisia paikkoja. Yleistäen, poikkeus vahvistaa säännön.

Vierailija
9/20 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saantoja jotka voiosi laittaa paikkaan, jossa apina pitaa villapaitaansa

Vierailija
10/20 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, tuo selittäisi paljon. Oletin että ennen avaamista pitää olla tarkastus.

AP

Toiminnan saa aloittaa jo ennen tarkastusta. Tarkastus tulisi tehdä mahdollisimman pian avaamisen yhteydessä, näin ei kuitenkaan ja valitettavasti aina ole. Tarkastusraporttiin sitten kirjataan ne puuteet, tai asiat, jotka toimijan tulee tehdä toisin ja sitten tehdään uusi tarkastus sovittuna ajankohtana. Monissa paikoissa hommat tehdään kirjaimellisesti vain silloin, kun on tiedossa, että tarkastajat tulee. Nuokin pitäisi olla ennalta ilmoittamattomia.

Vierailija
11/20 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ainakaan kaupan tuoretiskin myyjät tai/ja tuote-esittelijät välitä tuon taivaallista hygieniasäännöistä.

Äänestän jaloillani.

Vierailija
12/20 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei niitä paikkoja jatkuvasti tarkasteta niin kaikenlaista tehdään. Tietäisitpä mikä oli hygieniataso eräässä pikaruokaketjun paikassa jossa olen ollut töissä. Se, että Oiva-raportti ei ole näkyvillä on vielä pientä siihen verrattuna, miten epähygieenistä joissain paikoissa on.

Eikä moni omasta mielestään ihan siistikin ihminen edes tajua, että hänen työskentelytapansa eivät ole hygieenisiä. Olen huomannut, että moni asia jonka olen luullut olevan useimmille itsestäänselvyys, ei sitä hämmästyttävän monelle ole. Koskee muuten myös terveydenhoitoalaa.

Vierailija
13/20 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmekkaan, etta Suomessa on niin kurjaa.

Mahto ihmisia kuolla kuin karpasia ennen 2000 lukua

Vierailija
14/20 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oma pieni kuppila" on niitä suosituimpia yritysmuotoja, joita kaikenmaailman mammat sun muut haluavat toteuttaa. Osa ottaa selvää asioista (niin kuin sinä) ja osa ei ollenkaan. Nuo, jotka eivät ota selvää asioista eivät saa kuppilaa pyöritettyä paria kuukautta pidempään.

Vierailija
15/20 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Oma pieni kuppila" on niitä suosituimpia yritysmuotoja, joita kaikenmaailman mammat sun muut haluavat toteuttaa. Osa ottaa selvää asioista (niin kuin sinä) ja osa ei ollenkaan. Nuo, jotka eivät ota selvää asioista eivät saa kuppilaa pyöritettyä paria kuukautta pidempään.

Minähän nimen omaan tiedän asioista teoriapohjalta, siksi ihmettelin että miksi ihmiset ei noudata niitä sääntöjä -- koska niistä puhutaan kuin Jumalan sanana -- jos et noudata niin paikka menee kiinni jne. Mutta todellisuus onkin eri, sitähän tässä ihmettelin. Siitä ei voi tietää ennen kuin on oikeasti kokenut.

Esim. myöskin pitäisi säilyttää joka kuukausi näytteitä ruuista jne. yllätyskoetta varten, mutta tuskinpa nuo säilyttävät. Viimeisin Oiva-raportti tuosta paikasta jossa kävin on vuodelta 2014! Netissä on hakukone niille.

AP

Vierailija
16/20 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noudatat orjallisesti jokaista sääntöä maksat, maksat ja maksat lisää joka kerta kun tarkastaja puuttuu johonkin epäkohtaan ja teetät heti remontin sen korjaamiseksi.

On hyvä olla teoriatieto hallussa. Muista kuitenkin että säännöt on ajaneet kaiken järjenkäytön ja järkevyyden ohi 200km tunnissa jo vuosia sitten. Jos meinaat jokaista neuroottisen tarkastajan ihmettelemää asiaa noudattaa et saa kuppilaasi kannattamaan koskaan.

Miten ihmeessä ihmiset pysyy hengissä kaukoidässä jossa astiat tiskataan kadulla? Luulisi että ruokamyrkytykseen kuolleita ruumiita lojuisi alvariinsa raflojen ulkopuolelle. Pitäiskö vähän miettiä uusiksi asioita Suomessa, mitä luulette :-D

Vierailija
17/20 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up!

Vierailija
18/20 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin sääntöjä noudattavan ihmisen asiakkaaksi. Mistä löytyy.

Lukiolaiseni suoritti hygieniapassin. Hän koko, ettei oppinut juuri mitään. Opetus oli huonoa.

Vierailija
19/20 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos noudatat orjallisesti jokaista sääntöä maksat, maksat ja maksat lisää joka kerta kun tarkastaja puuttuu johonkin epäkohtaan ja teetät heti remontin sen korjaamiseksi.

On hyvä olla teoriatieto hallussa. Muista kuitenkin että säännöt on ajaneet kaiken järjenkäytön ja järkevyyden ohi 200km tunnissa jo vuosia sitten. Jos meinaat jokaista neuroottisen tarkastajan ihmettelemää asiaa noudattaa et saa kuppilaasi kannattamaan koskaan.

Miten ihmeessä ihmiset pysyy hengissä kaukoidässä jossa astiat tiskataan kadulla? Luulisi että ruokamyrkytykseen kuolleita ruumiita lojuisi alvariinsa raflojen ulkopuolelle. Pitäiskö vähän miettiä uusiksi asioita Suomessa, mitä luulette :-D

Tarkastukset on hyvä asia. Tsekkaan aina oivahymypaperin ennen ravintolaan menemistä.

Intia: siellä jo lapsikuolleisuus on suurtaepähygieenisillä alueilla. Siksi aikuiset pystyvät syömään katukeittiöistä. He ovat selviytyneet ja saaneet vastustuskyvyn.

Vierailija
20/20 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin vasta keikkailemassa erään koulun keittiössä. Pesti kesti reilut kolme viikkoa ja työnkuvana oli tiskaus ja ruuanvalmistelun auttelu. Kukaan ei kysynyt multa hygieniapassia eikä salmonellatodistusta.

Oliko tuo vaan huolimattomuutta, mutta luulis kai, että olis tarkkaa tuon kanssa kun kuitenkin niitä salaatteja ja raasteita käsittelin joka päivä.

Mainitaan vielä, että hygieniapassi löytyy, muttei salmonellatodistusta, eikä niistä millään tavalla puhuttu edes haastattelussa enkä myöskään itse niitä maininnut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan