Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Espanjalainen luomulehtikaali vetää mahan sekaisin

Vierailija
14.03.2019 |

Niissä on mukana paljon joitain hyönteisiä, osa elossa, osa ei. Mitä jos osa niistä on kuollut jo vaikka viikko sitten ja syön kaalin mukana pilaantuneita hyönteisiä? Huuhtelemalla ei saa kaikkia pois. Nuo pitäisi oikeastaan kypsentää aina ennen syöntiä. Heitin loput kaalit roskiin, kun pierua ja ripulia on tullut 2 päivää putkeen.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaa- allergiakin on usein torakka-allergiaa.

Vierailija
2/15 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt raakaa lehtikaalta ötököillä marinoituna, ja turvotuksen ja piereskelyn syy on sun mielestä se että se on espanjalaista luomua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä syöt sitä, jos siinä on ötököitä ja/tai se pistää mahan sekaisin?

Vierailija
4/15 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöt raakaa lehtikaalta ötököillä marinoituna, ja turvotuksen ja piereskelyn syy on sun mielestä se että se on espanjalaista luomua?

Muotoilin otsikon huonosti. Suomalaista lehtikaalta pystyn kyllä hyvin syömään raakana ilman vatsavaivoja.

ap

Vierailija
5/15 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salmonellaa, kolibakteeria tms.

Kasvikset kannattaa pestä hyvin ja kokata korkeassa lämpötilassa jos mahdollista. Luomussa käytetään usein luonnollisia lannoitteita - ja vaikka ei käytettäisi, niin karjatilallisten vesistöön laittomasti päästämät jätökset voivat saastuttaa myös kasviviljelmiä. Niistä ne epidemiat alkaa.

Vierailija
6/15 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uteliaisuudesta kysyn, kuinka sitä syödään? Ostin puntin kerran kun joka tuutista toitotettiin sen herkullisuutta ja terveellisyyttä. Raakana silppuna salaatissa tuntui kuin olisi partahöylän teriä järsinyt ja maku oli käsittämättömän kitkerä. Wokkaamalla/höyryttämällä pehmeni hieman, mutta suutuntuma oli sitkeä muovisilppu, ja maku edelleen kitkerä. Oliko mulla vaan huono erä/enkö osaa jotain niksiä/eikö oo vain mulle sopiva?

Vierailija
7/15 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni varmaan syönyt tätä, oli sitten yöllä sontinut sänkyyn.

Vierailija
8/15 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et saanut ötököitä huuhdeltua pois, et saanut myöskään multaakaan huuhdeltua joten olet voinut saada jonkun kampylo tms bakteerin. Tiedättekö että myös tavalliset suomalaiset porkkanat tulee kuoria ja pestä jotta ei saa ruokamyrkytysbakteeria.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005606637.html

Vierailija
9/15 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta kysyn, kuinka sitä syödään? Ostin puntin kerran kun joka tuutista toitotettiin sen herkullisuutta ja terveellisyyttä. Raakana silppuna salaatissa tuntui kuin olisi partahöylän teriä järsinyt ja maku oli käsittämättömän kitkerä. Wokkaamalla/höyryttämällä pehmeni hieman, mutta suutuntuma oli sitkeä muovisilppu, ja maku edelleen kitkerä. Oliko mulla vaan huono erä/enkö osaa jotain niksiä/eikö oo vain mulle sopiva?

Joko ostit tekokukkia tai et osaa kokata.

Vierailija
10/15 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi hyvin kuvailit! :D Se on todellakin muovimaista. Menee kun pilkon hyvin hienoksi silpuksi salaatin joukkoon. Kitkeryyttä en ole juuri huomannut. Johtuu ehkä siitä että syön itse sitä vain kesäisin kun kasvatan sitä ja käytän nuorempia lehtiä.

Vierailija
11/15 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et saanut ötököitä huuhdeltua pois, et saanut myöskään multaakaan huuhdeltua joten olet voinut saada jonkun kampylo tms bakteerin. Tiedättekö että myös tavalliset suomalaiset porkkanat tulee kuoria ja pestä jotta ei saa ruokamyrkytysbakteeria.

Olen syönyt porkkanat vuosia kuorineen, eikä ole mitään tullut koskaan. Pesen kyllä.

Multa lähtee huuhtelemalla paremmin pois kuin ötökät, koska mullalla ei ole jalkoja, joilla se tarttuu kasviin.

ap

Vierailija
12/15 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko ostit tekokukkia tai et osaa kokata.

Miksi pitää heti v*ttuilla? Oikeasti haluan tietää. En ole peukalo keskellä kämmentä keittiössä, ja tätä mainostetaan hyvänä ja monipuolisena tuotteena. En halua hylätä kokonaan, jos kyseessä olikin vaan huono erä, mutta en myöskään halua tehdä vikaostosta jos sen oikeasti kuuluukin olla vähän jämäkämpää purtavaa. Kun se lehtikaali mitä mulla oli muistutti vielä kypsentämisen jälkeenkin maultaan ja koostumukseltaan loppukesän koivunlehtiä.

Vierailija
13/15 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syönyt porkkanat vuosia kuorineen, eikä ole mitään tullut koskaan. Pesen kyllä.

Multa lähtee huuhtelemalla paremmin pois kuin ötökät, koska mullalla ei ole jalkoja, joilla se tarttuu kasviin.

ap

Bruhahahaha haha, ja niissä ötököissähän ei ole bakteereita siitä mullasta, tai niiden alla ei tietenkään ole multaa.

Vierailija
14/15 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Bruhahahaha haha, ja niissä ötököissähän ei ole bakteereita siitä mullasta, tai niiden alla ei tietenkään ole multaa.

Luuletko itse saavasi joka ikisen multamolekyylin ja mullassa olleen bakteerin pois lehtikaalista, tai mistään? Lehtikaali on erityisen hankala tässä, koska se on niin kippurassa. Heilutin kyllä kaaleja vesisaavissa ihan antaumuksella, mutta siltikin lautaselle tipahteli näköjään niitä ötököitä.

ap

Vierailija
15/15 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain maissa ei raakoja kasviksia syödä omlenkaan vaan kaikki menee vähintään wokin kautta.

Jo italiassa toksoplasmoosi on ihan yleinen ja kaikki raskaana olevat tarkistetaan sen varalta. Jos et ole jo saanut sitä niin sitten testit jatkuu läpi raskauden jotta voitaisiin hoitaa jos sen raskaana ollessasaisi.