Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syitä aamupahoinvointiin raskauden lisäksi

Vierailija
14.03.2019 |

Olen nyt kiinnittänyt huomiota parisen viikkoa, että olen herännyt aamuisin pahoinvointiin. Ennen ei ole tällaista ollut, ostan tänään kaupassa käydessäni raskaustestin ja teen huomenna aamulla. Nyt kyselen, mitä muita mahdollisuuksia tuohon olisi.

Muuten olisin uskonut, että johtuu alhaisesta verensokerista, mutta en usko tähän. Olen aina ollut sellainen, etten voi syödä aamupalaa tuntiin-pariin herättyäni ja yleensä pahoinvointi lakkaa ennen tätä. Pahoinvointi kestää 20min-1,5h, jonakin aamuna kesti 2h.

Edellisessä raskaudessani minulla ei ollut aamuisin pahoinvointia, vaan ensimmäiset 15 viikkoa 24/7, joka aaltoili pitkin vuorokautta.

Mitä muita syitä tälle voisi olla?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nestehukka

Vierailija
2/26 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nestehukka

Aivan, tämä voi kyllä olla. Pitää varmaankin yrittää juoda enemmän iltaisin. 

Onko muita ehdotuksia?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä aiheuttaa aamupahoinvointia: kahvi, endometrioosi, monivitamiinitabletti (se jos mikä oksettaa!), väsymys.

Lisäksi myös raskaus aiheutti mutta ei aivan alkuvaiheessa vielä.

Vierailija
4/26 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä aiheuttaa aamupahoinvointia: kahvi, endometrioosi, monivitamiinitabletti (se jos mikä oksettaa!), väsymys.

Lisäksi myös raskaus aiheutti mutta ei aivan alkuvaiheessa vielä.

En pysty laittamaan mitään suuhuni aamuisin, ennenkuin olen ollut pari tuntia hereillä, joten ei ainakaan johdu mistään ruoasta tmv. 

En oikein usko raskauden mahdollisuuteen, koska minulla oli juuri kuukautiset jokin aika sitten, mutta ei sitä koskaan tiedä, lopetin kuitenkin juuri pillerit ja vaihdoimme kondomiin.

Ap

Vierailija
5/26 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jospa vaan teet sen testin eka? Eikä testin kanssa tarvi aamua odottaa. Yhtä lailla olet päivällä/illalla raskaana, jos olet.

Vierailija
6/26 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ibs

Vierailija
7/26 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivokasvainhan on se klassinen aamupahoinvoinnin syy, nimenomaan jos pahoinvointiin herää niin että se alkaa jo sängyssä.

Vierailija
8/26 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ole aamupalaihminen, mutta joskus voi olla aamulla hieman huono olo ja/tai pää kipeänä, jos illalla olen syönyt kovin ajoissa ja edellisestä syönnistä siis liian pitkä aika. Vaikka yleensäkään en kyllä edes usein syö klo. 19 jälkeen enkä heti aamulla, mutta joskus käy niin, että huono olo aamulla ja olen jotenkin yhdistänyt liian pitkään ruokailuväliin. Voi olla nestehukkaakin.

Vierailija
9/26 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli samalaisen oloista aamupahoinvointia. En tiedä mistä johtui, mutta olo helpottui kun alkoi heti aamulla juoda lasillisen appelsiinimehua.

En siis ollut raskaana.

Vierailija
10/26 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Unohdin aloituksessa mainita, että minulla on IBS, joka on tosin aika oireeton ollut jo pitkään ruokavalion avulla. 

Testin teen vasta aamulla, jotta saan oikean tuloksen, päivisin kuitenkin juon paljon enemmän ja käyn tiheämmin vessassa.

Enkä kyllä usko aivokasvaimeenkaan, tai syöpään tai muuhun.

Tuo ruokailuväli voisi olla yksi syy, mutta yleensä syön iltapalani n. klo 20.

Appelsiinimehu auttaa minulla usein pahoinvointiin, auttoi myös raskaana ollessani.

Ap

Vierailija
11/26 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Univaje. Minulla ainakin oireilee fyysisesti aika laajasti, eikä siihen vaadita kuin yksi vähän huonommin nukuttu yö. Tosin tuo parin viikon kesto vähän nyt hämää. Nestehukankin luulisi näkyvän pissan väristä ensimmäisenä ja aiheuttavan muutenkin krapulaista oloa kuin vain aamuista pahoinvointia, varsinkin kun pahoinvointia on jo ollut useamman päivän.

Voisiko tuo johtua ihan vaan hormoneista, jos olet vastikään lopettanut pillerit? Kehosihan on pillereiden aikana saanut hormoneja ulkopuolelta ja joillakin kestää aikansa, että kroppa osaa taas toimia itsenäisesti hormonien tuotossa. Eikö raskauspahoinvoinninkin ajatella johtuvan hormoneista, vaikkei tarkkaa syytä osata sanoa? Pillereiden lopetus voi saada kierron myös pidemmäksi aikaa sekaisin, en ihmettelisi jos ovulaatio tapahtuisi "väärään" aikaan ja raskaanakin voi tulla "kuukautiset".

Vierailija
12/26 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käy usein niin, jos nenä vuotaa, räkä alkaa valua väärään suuntaan kohti kurkkua, ja kutittaa oksennusrefleksiä sopivasti. Yskänpuuskakin saattaa muuttua yökkimiseksi.

Vierailija
13/26 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alhainen verenpaine? Mulla tulee silloin tällöin aamuisin yhtäkkiä esim. kesken meikkaamisen heikko olo, sellainen ns kylmä hiki, oksettaa.. Mut se ei kyllä ole sellaista vähän huonoa oloa vaan täytyy ihan istua alas.

Stressi voi myös aiheuttaa pahoinvointia aamuisin.

Vierailija
14/26 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alhainen verenpaine? Mulla tulee silloin tällöin aamuisin yhtäkkiä esim. kesken meikkaamisen heikko olo, sellainen ns kylmä hiki, oksettaa.. Mut se ei kyllä ole sellaista vähän huonoa oloa vaan täytyy ihan istua alas.

Tuo johtaa pyörtymiseen, onneksi ehdit istua alas....! Itsellä samaa: seuraavaksi menevät korvat lukkoon, sitten alkaa näkökenttä kaveta sivultapäin ja sitten mennään, humps. Suolaa, suolaa, enemmän suolaa :)

Vierailija
15/26 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-pillerit aiheuttivat minulle aamupahoinvointia kun otin ne illalla. Voisiko sinulla olla jokin hormonitason muutos kyseessä jos vasta lopetit pillerit?

Vierailija
16/26 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ibs aiheuttaa akuuttivaiheessa närästystä/refluksitaudin aktivoitumista, joten johtuu siitä oma pahoinvointini. 

Vierailija
17/26 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo johtaa pyörtymiseen, onneksi ehdit istua alas....! Itsellä samaa: seuraavaksi menevät korvat lukkoon, sitten alkaa näkökenttä kaveta sivultapäin ja sitten mennään, humps. Suolaa, suolaa, enemmän suolaa :)

Joo ihan tuttua tuo että korvat menee lukkoon, päässä suhisee ja ei näe enää kunnolla! Siinä tulee kyllä kiire päästä istumaan ja jotain syömään. Onkohan tuo kovinkin yleistä ja mistä johtuu, olen kuitenkin muuten terve ja vasta parikymppinen.

Vierailija
18/26 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsakatarri. Aikoinaan kun aamupala ei maistunut ja join vain kahvia aamuisin niin minulle tuli alkava vatsakatarri ja huono olo oli aikas jatkuvaa. Kaurapuurokuuri auttoi.

Vierailija
19/26 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ihan tuttua tuo että korvat menee lukkoon, päässä suhisee ja ei näe enää kunnolla! Siinä tulee kyllä kiire päästä istumaan ja jotain syömään. Onkohan tuo kovinkin yleistä ja mistä johtuu, olen kuitenkin muuten terve ja vasta parikymppinen.

On yleistä meillä, joilla on alhainen verenpaine, ei se muuta vaadi - eikä ole vakavaa, jos ei tuuperru ja kolhi itseään. Mulla on auttanut ikä (olen nelikymppinen, ja paineet nousseet normaaleiksi sieltä alle 100/70-lukemista. Äkkiä ylösnoustessa maailma keinuu silti edelleen, ei näyttäviä liikkeitä) ja aamukahvi, jos vatsa kestää :)

Vierailija
20/26 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli jossain vaiheessa pahoinvointi pms-oireena noin vuoden ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi