Osa-aikatyöt ja työttömyysturva
Jos teen muutaman päivän kuussa töitä ja haen muulle ajalle työttömyystukea (Kelan maksamana), niin onko kela jotenkin yhteydessä työnantajaan varmistuakseen työpäivistäni tai muista syistä?
Kommentit (15)
Käsittääkseni voit saada soviteltua työttömyyskorvausta, jota varten sinun pitää joka kuukausi viedä palkkakuittisi Kelaan, jolloin he laskevat sinulle kuuluvan etuuden määrän ja maksavat sen jälkeenpäin. Eli sinun ei varsinaisesti tarvitse miettiä tunteja, kun se bruttopalkka on se joka merkitsee.
Kolmonen jo vastakin aika tyhjentävästi. Eli jos tekee osa-aika työtä jossa tunnit ja palkka jää joidenkin tiettyjen rajojen alapuolelle, mikä muutamalla päivällä viikossa varmasti toteutuukin, voit hakea soviteltua rahaa. Jos työssäoloehto ei täyty (ei se varmaan täyty jos olet ollut lapsen kanssa kotona eikä ole työpaikkaa odottamassa) nin voit hakea soviteltua työmarkkinatukea.
Kerran kuussa, kun olet saanut palkkakuitin niin kuukauden palkasta kopio kelaan ja täytät lapun jonka jokaisen päivän kohdalle kirjoitetaan onko ollut työtön vai työssä ja tunnit, että montako tuntia on sinä päivänä töitä tehnyt.
Kaikista ensinnä sinun täytyy ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi työvoimatoimistoon, eikun anteeksi, te-toimistoon. Ilmoitus pitää tehdä eka netissä ja ensimmäisenä työttömyyspäivänä käynti toimistolla. Sitten kun ne siellä kirjaavat tilaksesi työtön työnhakija niin se näkyy kelassa ja asiat saa hoidettua kelassa eteenpäin. Meidän kunnassa työkkäri haluaa myös, että kuukausittain ilmoitan heille lomakkeella milloin olen ollut töissä.
Soviteltu työmarkkinatuki lasketaan sillä perusteella kuinka paljon olet saanut palkkaa kuun aikana. Periaatteessa, hyvin pyöristetysti ajateltuna... Jos työmarkkinatuki olisi vaikka 600 silloin kun ei tienaa mitään ja tienaisit 600 palkkaa niin, saisit sen 600 palkkaa ja työmarkkinatukea noin 300€.
Ihme kunta jos TE-toimisto haluaa tietää millon käy töissä. Eihän TE-toimisto ole kuin lappujen jakelupiste.
Itse kävelin TE toimistoon ilmoittautumaan työttömäksi, ei tarvinnut missään netissä käydä. Tosin siitä on jo aikaa.
Kuitenkin, se jälkeen Kela lähettää sinulle surullisenkuuluisan "työtön työtön" lapun postitse.
Käytännössä pistät siihen "työtön työtön" lappuun joka päivän kohdalle milloin olet ollut työtön ja töissä, ja kuinka monta tuntia olet ollut töissä. Siihen liität kopion palkkakuitista ja työsopimuksesta (Mikäli on ns. alkava työsuhde. Itse en ole laittanut, on mennyt läpi ilmankin).
Kela sitten vähentää tuesta summan, mikä on 50% kuukauden palkasta.
Kela ei ole työnantajaan yhteydessä, mutta verottajaan on. Jos Kelalle tulee epäilystä että yrität kusettaa tukia, joudut lähettämään Kelalle puoli elämänkertaa A4 papereina. Jos epäilykset vahvistuu, Kela perii ylimääräiset tuet takaisin. Poliisitutkintakin voi tulla.
Mikä ero on työmarkkinatuella ja peruspäivärahalla?
Puolison tulot näköjään vaikuttaa peruspäivärahaan, ainakin kun löysin laskurin ja siinä kysytään asiaa. Enhän mä mitään saa jos puoliso tienaa 3500€/kk! Vai?
Ei helkutta! Voisko joku vääntää rautalangasta?
Ja siis työtunnitko eivät vaikuta vaan saatu palkka kk-tasolla tuen määrään?
ap
Kela on vähän kuin lotto, lopulta sieltä ei voi tietää mitä saa ja saako mitään. Ilmoittaudut työttömäksi ja sen jälkeen haet tukea verkossa ohjeiden mukaan. TE-toimistossa ne ei tiedä Kelan jutuista mitään.
Entäpä sellainen pointti, että jos kerran työttömyystuki maksetaan tulon eika työmäärän mukaan, niin mitenkäs sitten jos teen provikkatyötä? Jos provikka jää pieneksi, mutta työtunteja on silti paljon, saanko siitäkin huolimatta tukea?
Voiko olla työtön työnhakija ja saada soviteltua päivärahaa jos tekisi ma-pe töitä puolikasta päivää?
ap
Osaako joku vielä jakaa neuvoja. Olen huomenna menossa työkkäriin.
ap
Eikö työttömyysturvalaki juuri muuttunut, että puolison tulot eivät enää vaikuta työmarkkinatukeen eikä peruspäivärahaan? Ansiosidonnaiseen se ei ole vaikuttanutkaan.
Jos olet ollut poissa työmarkkinoilta äitiyslomalla, opiskelemassa, hoitovapaalla tai muusta hyvästä syystä, työssäoloehto lasketaan tavallista pitemmältä ajalta.
Eikö työttömyysturvalaki juuri muuttunut, että puolison tulot eivät enää vaikuta työmarkkinatukeen eikä peruspäivärahaan? Ansiosidonnaiseen se ei ole vaikuttanutkaan.
Jos olet ollut poissa työmarkkinoilta äitiyslomalla, opiskelemassa, hoitovapaalla tai muusta hyvästä syystä, työssäoloehto lasketaan tavallista pitemmältä ajalta.
Mikä on työssäoloehto? Törmään siihen koko ajan, että työssäoloehdon tulee täyttyä...häh?
Miten se soviteltu työttömyyskorvaus siis maksetaan, jos minulla ei heti ole toimittaa tilinauhaa Kelaan? Mulla ainakin työttömyyskorvaus tulee keskellä kuuta ja jos tilinauha tulee kuun lopussa? Jos ne pitää samaan aikaan toimittaa kuin ne työtön työtön -laput. Kun ei ole varaa jäädä odottelemaankaan niitä rahoja, kun vuokrakin pitää maksaa... Tätäkö tarkoitetaan sillä, että nykyinen systeemi ei kannusta töihin, edes osa-aikaisiin? :D
Vierailija kirjoitti:
Miten se soviteltu työttömyyskorvaus siis maksetaan, jos minulla ei heti ole toimittaa tilinauhaa Kelaan? Mulla ainakin työttömyyskorvaus tulee keskellä kuuta ja jos tilinauha tulee kuun lopussa? Jos ne pitää samaan aikaan toimittaa kuin ne työtön työtön -laput. Kun ei ole varaa jäädä odottelemaankaan niitä rahoja, kun vuokrakin pitää maksaa... Tätäkö tarkoitetaan sillä, että nykyinen systeemi ei kannusta töihin, edes osa-aikaisiin? :D
Itse odotan rahoja kunnes palkkakuitti tulee.
Saat tehdä korkeintaan 30h viikossa töitä, että olet oikeutettu soviteltuun päivärahaa.
Palkkakuitissa pitää myös selvitä montako tuntia olet tehnyt töitä.
Jos aloitat säännöllisen osa-aikatyön, kannattaa pyytää kelalta että saat täyttää työtön-lapun aina täydeltä kalenterikuukaudelta.
Hei, ap, kun olet huomenna menossa työkkäriin, niin tarkistapa, kuinka Kela suhtautuu näihin kohta kirjoittamiini asioihin.
Olen siis itse ansiosidonnaisella, eli saan omasta kassastani soviteltua päivärahaa, en Kelasta. Pitkälti kuitenkin samoilla linjoilla menevät.
1) Ensimmäinen asia mihin kiinnitin huomiota, on että tulet saamaan provisiopalkkaa. A BIG NO-NO! Itsellä (= omalla kassalla) ainakaan mikään muu kuin työnantajan tiloissa ja valvonnassa tehty työ ei kelpaa. Voisin tälle samalle työnantajalle työskennellä muuallakin Suomessa, töitä on, mutta ei sitä fyysistä läsnäoloa valvovan silmän alla,, joka voidaan dokumentoida. On myös tietty minimituntipalkka, joka pitää saada, jotta työ kelpuutetaan työssäoloehtoa kartuttavaksi.
2) Sovitellussa päivärahamallissa saat tienata ensin 300 euroa/kuukausi, ennen kuin se vaikuttaa päivärahaasi pienentävästi. Sen jälkeen ylimenevästä tienestistä puolet pienentää saamaasi päivärahaa. Eli jos siis vaikka tienaat 1000, niin laskukaava on 1000 - 300 = 700. Siitä puolet = 350, ja se jaetaan keskimäärääisellä 21,5/kuukausi. Eli siis 350/21.5 = 16,28. Tämä sitten vähennetään normaalista päivärahastasi, ansiosidonnaisella. Kyselle Kelan kaavoja asiaan.
3) Töitä saat tehdä vaikka 60/viikko, jos työsuhde ei jatku kahta viikkoa pidempään.
4) Tässä on hyödyllinen sivusto: https://www.tyj.fi
Onks täällä ketään osa-aikatöitä tekeviä, jotka samalla ilmoittautuneet työttömiksi?
Miten käytännössä homma menee? Itsekö ilmoitetaan tehdyt päivä ja tunnit kelaan, vai tsekkaako kela ne vielä jotenkin ikäänkuin varmistukseksi?
Paljastettakoon, että olen siirtymässä kotihoidonjaksolta hämärään tulevaisuuteen ja mietin, miten osa-aikatyöstäni saamat tulot riittävät jatkossa (miehen tulojen rinnalla). On kaksi vaihtoehtoa: a) ne päivät, joina en ole töissä, saan jonkunlaista työttömyyskorvausta tai b) kouluttaudun töissäni toiseen projektiin ja teen enemmän töitä. Jälkimmäisestä olen jopa keskustellut esimieheni kanssa.
Nyt taas ajatellen voisin mieluummin olla ja loisia työttömänä, jos kerran yhteiskunta sen sallii, pitää lapset kotona ja etsiä itselleni LAADUKASTA oman alan työtä (toisin kuin se, mitä nyt teen).
Jos haen työttömyysrahaa, niin varmistaako kela jotenkin työnantajalta ettei sillä ole tarjota minulle enempää töitä?
ap