Miten saada uusi mies huolehtimaan ulkonäöstään nalkuttamatta tai painostamatta?
Olen aina ollut sitä mieltä, että parisuhteessa toista ei saa yrittää muuttaa, mutta nyt tuli raja vastaan. Mies käyttää samoja rikkinäisiä, vuosikymmeniä vanhoja vaatteita päivästä toiseen, ei käy parturissa eikä muutenkaan huolehdi ulkonäöstään ollenkaan. Kuulemma rahan hukkaa ostaa vaatteita ym. Ainoa huono puoli muuten minulle täydellisessä miehessä. Mitä ihmettä voin tehdä, että saisin tuon jääräpäisen ukon siistiytymään, että kehtaa ihmisten ilmoille lähteä?
Kommentit (61)
Varmaan ratkaisevaa on huolehtiiko mies perushygieniastaan? Eli pesee hampaat, käy suihkussa ja pesee vaatteensa? Näihin asioihin voisit ystävällisesti puuttua, jos eivät ole normaalin tasolla (huomaa silti, ettei omat standardisi ole välttämättä ainoat oikeat), mutta vaatemakuun et voi vaikuttaa.
Herranjestas ota sellainen mies , jonka ulkoinen olemus mielyttää jo valmiiksi. Tuskin tuonkaan yksilön epäsiisteys yllätyksenä on tullut.
Mullakin oli mies, jota ei pätkääkään kiinnostaneet vaatteet. Oltiin alle kolmekymppisiä, kun tavattiin, ja hän kulki edelleen samoissa vaatteissa, mitä äitinsä oli ostanut kun vielä asui kotonaan! Ja anoppihan oli ostanut niitä periaatteella samanlaiset ja samaa (liian suurta) kokoa pojalle ja 60-vuotiaalle isälle. Aluskalsareista lähtien. Itseasiassa tuollaisen miehen, jota ei vaatteet kiinnosta, vaatekaappi on hyvinkin helppo uudistaa! Otin mukaan kauppoihin, kun ostin itselleni vaatteita, ja siinä samalla oli luonnollista koukata miesten osastolle, että "katottaisko sullekin jotain uutta?" Samoin synttäreillä ja jouluna kasa uusia vaatteita lahjaksi.
Nyt ollaan 40+ ja mies pukeutuu nuorekkammin kuin alle kolmekymppisenä ja näyttää ikäiseltään, eikä eläkeläiseltä isältään. Ja hoitaa ihan itse vasteostoksensa. Silloin suhteen alussa en todellakaan sanonut mitään negatiivista vanhoista vaatteista, mutta nyt vuosia myöhemmin olen kyllä kiusoitellut siitä nukkavierusta pappa-tyylistä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja auta armias , jos mies erehtyy kommentoimaan naisen olemusta tyyliin : voisitko pitää mieluummin mekkoja tms. niin alkaa kauhea huutomyrsky että hirveä ihminen. Miksi ihmeessä pitää jo alunperin valita mies, jonka olemus/tyyli ei miellytä.......
No hohhoijaa taas...
Se koira älähtää.... Väitätkö ettei ole totta ? Miksi naisella pitää olla oikeus muuttaa miehen ulkonäköä ja olemusta mieleisekseen , mutta jos mies tekee samaa, on automaattisesti karmea tyyppi.
Ei kalahtanut muu kuin typerä vertauksesi. Minulla on kaapissa jopa muutama todella kaunis cocktailmekko ja muita aivan ihania juhlavaatteita asusteineen ja kenkineen, tosin mieheni mielestä saunapuhdas Eevan asu on kaunein. Ap:n tapauksessa taas mies on täydellisen välinpitämätön Röllipeikko, joka ei edes pyri pukeutumaan asianmukaisesti. Siinä on vinha ero, jos edes yrität huomata.
Jos mieheni sanoo minulle, että laittaisitko mekon päällesi, kun lähdemme vaikka illanviettoon, niin varmasti laitan ja hän laittaa silloin päälleen esimerkiksi siistit housut ja pikkutakin. Ap:n mies laittaisi päälleen varmaan pieruverkkarit ja saastaisen hupparin.
Älä viitsi siis enää yrittää typeriä ja niin noloja provojasi lapsikulta. Mene nyt tumputtamaan, niin olosi paranee.
Minun mieheni tekee yksinkertaisesti liikaa töitä, ei välitä muodista tai muutenkaan pukeutumisesta. Vapaa-aikana valmentaa junnuja, joten kulkee verkkareissa ja hupparissa.
Nuorempana oli tarkempi, mutta nyt 40-vuotiaana ei kauheasti panosta. Olen ratkaissut ongelman sillä, että ostan hänelle kivoja vaatteita esim. synttäriksi ja jouluksi. Miehen äiti on samoilla linjoilla, joten häneltäkin tulee aika kivoja lahjoja. Ja olen joskus suositellut liikkeitä, josta hän löytäisi esim. hyvin sopivia farkkuja itselleen.
Vanha kansanviisaus on, että hyvän hevosen tunnistaa huonommankin loimen alta. Monet on sisäistäneet asian turhankin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikkea sitä.. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
limainen lohi kirjoitti:
Ihan sama vaikka olis kuluneet vaatteet. Pääasia että pesee niitä sen verran usein ettei haise p*skalle. Katsoa voi aina muualle, mutta on kohtuutonta vaatia kanssakulkijaa pidättämään hengitystään.
Ööö...aika matalat on sulla odotukset...
Ap, todennäköisesti et saa muutettua ja varsinkin kun kyse siitä, että hän on pihi. Eli mietit miten tärkeä asia toi on. Mua ainakin alkoi nyppiä kun mies oli just tuollainen. Esim just hapsottavat hiukset ei ole nätti, noloa on jos liikkuu huonoissa hiuksissa ja rumissa vaatteissa. Jollei nätisti vihjaamalla tajua niin ei vaan voi jatkua...
Kukaan mies ei halua olla nätti. Nätti mies, ei h*lvetti :D
Täähän vois selittää jotain. Suuri osa naisista kun haluaa nätin, kauniin miehen. Jos miehet ei tajua tätä, niin ihmekös eivät tajua miks jotkut miehet kiinnostaa naisia ja toiset ei. Ei oo kyse miehen pituudesta, lihaksikkuudesta, varallisuudesta jne., vaan siitä, että on kaunis mies.
Ja taas: tee Prisma-testi ja katso miltä näyttää. Kauniit ovat hyvin harvassa, tavallisia fiksuja taas riittää.
Yritä nyt käsittää, että sinun luonne ei ole naisten mielestä mukava ja jos ulkonäkösikin on kuin pummilla, niin vientiä ei ole.
Eikun mä oon nainen, joka tykkää kauniista miehistä. Ja oon ollu huomaavinani , että nää "naisille ei kelpaa kun 195 cm pitkät. lentäjälääkärimiljonäärit" -ulisijat yrittää kehittää aivan kummallisia teorioita miesten kelpaavuudesta naisille, ja siitä miksi naiset harrastaa seksiä miesten kanssa. Ja näissä teorioissa menee kaikki ihan pieleen, koska niissä unohdetaan sellainen perusjuttu, kun että naiset tykkää viehättävän näköisistä miehistä, ja naiset harrastaa seksiä seksuaalisesta halusta (kun taas miesten kohdalla pitävät näitä itsestäänselvyyksinä).
En ymmärtänyt! Tämä sama selkokielellä. Please!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja auta armias , jos mies erehtyy kommentoimaan naisen olemusta tyyliin : voisitko pitää mieluummin mekkoja tms. niin alkaa kauhea huutomyrsky että hirveä ihminen. Miksi ihmeessä pitää jo alunperin valita mies, jonka olemus/tyyli ei miellytä.......
Ei se ole sama asia. Sitten, jos nainen pukeutuisi rikkinäisiin vaatteisiin ja olisi epäsiisti, niin sitten se olisi sama asia.
Pakko tuohon kommentoida:
voiko sitten sanoa, että heitä kaikki nuo rikkinäiset farkkusi pois? Vaikka kuvittelet olevasi nuorekas/muodikas, rikkinäiset farkut ovat kyllä 5-7 vuotiaiden pukeutumista. Ja erittäin epäsiistin näköistä.
En todella ymmärrä noin typerää "muotia". Ymmärrän, että tekee sellaista työtä, missä rikkinäiset vaatteet ovat ihan sopiva asuste, ja että kaupassa sitten pitää käydä työpäivän jälkeen, mutta "muoti-ilmauksena"?????
Vastenmielistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksesta tiedän sanoa ettei muutu. Hän ei näe luukissaan mitään vikaa.
Luukissaan?
Voi hyvänen aika, olisiko suomeksi kuitenkin tyylissään?!
Lapsellisia ja typeriä nämä anglismit, kertovat kirjoittajan heikkolahjaisuudesta.
Kieli kehittyy! Miksi et sinäkin?
Samaa ongelmaa ilmenee molemmissa sukupuolissa: kumppani lakkaa huolehtimasta ulkonäöstään kun suhde on vakaalla pohjalla. Ei kyse ole siitä että pitäisi saada määrittää minkävärinen paita toisella on päällä tai siitä että naisen pitäisi herätä täydessä meikissä vaan yleises siisteydestä. Siisteys tarkoittaa ehjiä ja puhtaita vaatteita, harjattuja hiuksia, leikattuja kynsiä ja henkilökohtaista hygieniaa. Kaikilla on joskus röllipäiviä, mutta tuskin kukaan näkee kumppaniaan erityisen viehättävänä jos rölliys pieruverkkareineen alkaa olla jatkuva olotila. Siisteys paitsi kohottaa omaa itsevarmuutta, myös viestittää läsnäolijoille että henkilö välittää siitä että hänen lähellään on miellyttävä olla. Epäsiistiys saattaa herättää huolta ja nolostusta siitä onko epäsiistillä kaikki ihan kunnossa. Rölliytynyt puoliso myös laittaa pohtimaan pettyneenä eikö itse olekaan enää siistiytymisen vaivan arvoinen.
Homman vaikeus on siinä että epäsiistiyteen suhteessa lipsuvat eivät itse yleensä näe ongelmaa ja loukkaantuvat siitä mainitessa. Heille rölliytyminen voi olla merkki siitä että he luottavat kumppanin pysyvän rinnalla, olivat he millaisia tahansa.
Minä tuossa edellä siis kirjoittelin miehestäni, joka ei viitsi niin panostaa ja jolle minä ja anoppi ostetaan vaatteita.
Tarkennuksena tuohon: mies huomioi kyllä minua ihan kiitettävästi, ostaa kukkia ja tunnen saavani arvostusta. Mies on myös puhdas ja siisti, vaatteet eivät vain ehdi niin kiinnostaa. Eli peseytyy kyllä tiuhaan, pesee hampaat ja leikkaa kynnet. Itse asiassa tuollainen kuvailemasi rölliytyminen ei ole meille kummallekaan tuttu edes ajatuksena, siinä on kyse ihan jostain muusta jutusta.
Äläs nyt. Mieshän lähtee vielä paremman matkaan, jos siistit hänen tyylinsä ja hän alkaa kelvata muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ongelmaa ilmenee molemmissa sukupuolissa: kumppani lakkaa huolehtimasta ulkonäöstään kun suhde on vakaalla pohjalla. Ei kyse ole siitä että pitäisi saada määrittää minkävärinen paita toisella on päällä tai siitä että naisen pitäisi herätä täydessä meikissä vaan yleises siisteydestä. Siisteys tarkoittaa ehjiä ja puhtaita vaatteita, harjattuja hiuksia, leikattuja kynsiä ja henkilökohtaista hygieniaa. Kaikilla on joskus röllipäiviä, mutta tuskin kukaan näkee kumppaniaan erityisen viehättävänä jos rölliys pieruverkkareineen alkaa olla jatkuva olotila. Siisteys paitsi kohottaa omaa itsevarmuutta, myös viestittää läsnäolijoille että henkilö välittää siitä että hänen lähellään on miellyttävä olla. Epäsiistiys saattaa herättää huolta ja nolostusta siitä onko epäsiistillä kaikki ihan kunnossa. Rölliytynyt puoliso myös laittaa pohtimaan pettyneenä eikö itse olekaan enää siistiytymisen vaivan arvoinen.
Homman vaikeus on siinä että epäsiistiyteen suhteessa lipsuvat eivät itse yleensä näe ongelmaa ja loukkaantuvat siitä mainitessa. Heille rölliytyminen voi olla merkki siitä että he luottavat kumppanin pysyvän rinnalla, olivat he millaisia tahansa.
Olen ollut mieheni kanssa yhdessä yli 20 vuotta, eli Suhteemme on hyvin vakaalla pohjalla, mutta silti emme ole kuin persiistä repäistyjä toisen kanssa. Voimme olla mukavissa ja vanhoissakin vaatteissa, mutta emme ikinä likaisissa ja rikkinäisissä. Rikkinäiset ja kulahtaneet vaatteet lähtevät kierrätykseen heti ilman enempiä miettimisiä.
Kun ulos lähdemme kahdestaan tai vaikka perheen kanssa, on kaikilla päällä asiaan sopivat, siistit ja ehjät vaatteet. Näin on myös kaikilla ystäväpariskunnilla ja mitään ihmeellistä resupekkamaisuutta ei esiinny.
Uusi mies? Jos mies ei edes suhteen alkuvaiheessa panosta ulkonäköönsä, niin milloin sitten? Outoa, että yrität pitää suhdetta yllä.
Eikö rikkinäiset vaatteet ole muotia. Ainakin täällä pääkaupungissa nuoriso käyttää paljon ihan risoja housuja. Ehkä mies on vain trendikäs.
Jos mikään ei auta, niin varma keino päästä pulmasta eroon on nimenomaan nalkuttaminen ja painostaminen.
Vierailija kirjoitti:
Tuli sellainen villi idea mieleen, että jos haluat ulkonäöstään huolehtivan miehen niin kannattaisiko jo alun alkaenkin valita sellainen eikä jotain turjaketta josta sellaista tuskin koskaan tulee?
Joo mutta monesti mies on ekoilla treffeillä ihan ok. Sitten kun on enempi nähty niin tulee vastaan se pieruverkkari, pieru, kalsari, turhapuro meininki kaikkine sikailuineen. Kyllä mä oon sanonut että nyt kyllä loppuu tuo. Mua pitää kunnioittaa, ja teen sen itsekin ja edellytän sen mieheltäkin. Nyksä koulutettu toimestani myös vaikka luulin kun eronneen otin, että joku olis jo kouluttanut vaan ei. Ei tainnut olla ihme että ero tuli. Akateeminen mies.
Eikö ap voi enää vastata kysymyksiin?
Aloittajan mies kuulostaa ihan yhdeltä kaverimieheltäni. Tai oikeastaan minulla on kaksi tuollaista kaverimiestä. Jos heitä ei tuntisi, niin luulisi heidän olevan jotain köyhiä spurguja vaatetuksen ja ulkonäön perusteella. Eivät siis todellakaan koreile vaatteilla.
Molemmilla on ihan hyvä kroppa ja hienot kasvonpiirteet, eli mitään rumia tai läskejä eivät todellakaan ole. Mutta vaatteet näyttävät siltä kuin ne olisi roskiksesta dyykattu, ja ovat todella kulahtaneita.
Toinen noista ei edes juhliin suostu pukeutumaan siististi. On mennyt kaverinsa häihinkin kulahtaneitta farkuissa ja nyppyyntyneessä collegepuserossa. Toinen sentään juhlissa laittaa puvun päälle.
Mutta molemmat ovat kyllä vähän kyseenalaisen näköisiä. En tiedä haluaisinko itse liikkua ympäriinsä tuonnäköisen miehen kanssa. Siis niin että seurustelisin hänen kanssaan.
Kun noihin miehiin tutustuu, niin ovat todella mukavia ihmisiä muuten, mutta tuo vaatetus kyllä karkoittaa. Ymmärrän sen että kotona ollaan järkyttävän näköisissä lökörytkyissä, ja esim. pihatöitä ja remonttia tehdään "romuvaatteissa", mutta kun lähdetään kotoa pois, varsinkin jos mennään johonkin juhliin, niin luulisi että viitsisi vetää päälleen vähän järkevämmän näköiset vaatteet.
Älä heitä hyvää miestä pois. Koeta diplomatiaa ensin.
Mieti minkä tyylisistä paidoista mies tuntuu tykkäävän ja sitten ostat hänelle synttäri/nimpparilahjaksi paidan. Katso ettei väri eikä malli ole liian erilainen kuin hänen makunsa. Katso miten hän reagoi. Jos hän pitää sitä sinun mieliksesi niin se on jo hyvä alku. Älä tee suurta numeroa jos hän tykästyy paitaan. Et kailota tuttavillenne tai sukulaisillenne menestyksestäsi. Toteat vain hänelle että näyttääpä hän hyvältä. Hiljaa hyvä tulee. Tästä voit jatkaa varovasti. Jätä tukka vielä silleen.
Puhdas pitää olla, likaisuutta ei tule hyväksyä. Se on ehdoton nou. Nappaa vaikka hänen vaatteensa pyykkiin jos muuten onnistuu.
Jos hän ei halua käyttää ostamaasi paitaa vaan jatkaa likaisissa rytkyissä on siinä vakavan keskustelun paikka. Jommankumman pitää muuttua, sinun sietävämmäksi tai hänen siistimmäksi.
Ei munkaan mies välitä vaatteista. Ei rikkinäisissä eikä likaisissa kulje. muttei välitä esim muodista yhtään. Mua harmitti kun miehen hyvä kroppa jäi ylisuurien ( kaameiden) farkkujen alle....
Ostin synttärilahjaksi lahjakortin vaatekauppaan ja lupasin lähteä makutuomariksi....hyvä tuli; miehestä tuli todella komea ! Vaatteet todellakin merkkaa, ja paljon! Tää tapaus on vaan niin vaatimaton niin ei se maalla asuvana pidä vaatteita niin tärkeänä. Mutta minä tykkään että muutkin huomaa miten kivalta mies näyttää.... vuosia käynyt salilla ja se tosiaan näkyy.