Ärsyttää kun oma isä vinoilee miehelleni käytännön hommissa ja synnytyskin ahdistaa.
Mieheni on siis melko iso 196cm ja on lapsuudesta asti kärsinyt vinoilusta. Hän ei myöskään ole välkyimmästä päästä, mutta kelpaa minulle mainiosti.
Mieheni äiti on kertonut että mies jäi jumiin synnytyksessä ja kärsi hapen puutteesta ja samalla repäisi anoppini välilihan pahasti auki, että hän joutui koomaan oli monta viikkoa sairaalassa.
Nyt tavallaan pelottaa oma synnytys, kun miehellä on niitä ison miehen geenejä.
Onneksi terveydenhuolto on kehittynyt niistä ajoista paljon.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myös kuumotellut tätä asiaa, mies on 204 cm ja itse olen 173 cm :E Itsekin olin syntyessäni aika iso, 54 cm ja 4225 g, mies oli hieman pienempi.
Äitini on 164cm, synnyttänyt 4 lasta joista kaksi 52cm ja yli 4kg
Itse olen 166cm, 2 lasta, 51senttiset, 3,9kg ja 4,5kg
Ei ongelmia, vaikka olemme ennemminkin harteikkaita kuin leveälanteisia.
Vauvan pään ja hartiat kun saa ulos niin loppu solahtaa itsestään, pituudesta riippumatta. Toki jos raskausvatsa on iso niin vatsanahka jää helpommin roikkumaan loppuelämäksi.
Mutta se on pieni hinta ihanista lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitisi synnyttämien lasten syntymäpaino antaa osviittaa siitå minkäkokoisia lapsia sinä synnytät. Lapsen isän aikuiskoolla ei ole vaikutusta lapsen syntymäkokoon.
Syntymäpaino ei korreloi aikuiskoon kanssa kuin enintään hyvin aikaisin syntyneillä.
T. Syntymäpaino 2540g ja aikuisena 170cm ja ystäväni syntymäpaino 4300g ja nyt aikuisena 158cm.Aika pätevänä esität asioita. Olis kiva tietää mihin tietosi perustat? Mulle ainakin gynekologi sanoi ultratessaan pitkiä vauvoja, että varmaan johtuu siitä kun isä on pitkä.
No selvähän se on että isän pituus vaikuttaa. Tutun lapsen isä on vähän alle 2metrinen ja lapsensa on jo 3, 5-vuotiaana n. 6-7vuotiaan kokoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitisi synnyttämien lasten syntymäpaino antaa osviittaa siitå minkäkokoisia lapsia sinä synnytät. Lapsen isän aikuiskoolla ei ole vaikutusta lapsen syntymäkokoon.
Syntymäpaino ei korreloi aikuiskoon kanssa kuin enintään hyvin aikaisin syntyneillä.
T. Syntymäpaino 2540g ja aikuisena 170cm ja ystäväni syntymäpaino 4300g ja nyt aikuisena 158cm.Aika pätevänä esität asioita. Olis kiva tietää mihin tietosi perustat? Mulle ainakin gynekologi sanoi ultratessaan pitkiä vauvoja, että varmaan johtuu siitä kun isä on pitkä.
No selvähän se on että isän pituus vaikuttaa. Tutun lapsen isä on vähän alle 2metrinen ja lapsensa on jo 3, 5-vuotiaana n. 6-7vuotiaan kokoinen.
Mutta mikäpä oli lapsen syntymäpaino? Tuskin tuttusi synnytti 3,5 vuotiaasta. Tässä puhutaan vauvojen koosta ja synnytyksestä. Kyllä munkin vauvelit ovat 186-192 cm pitkiä . Nyt yli kuusitoista vuotiaina. Itse olen 165 ja ei satu ollenkaan.
Tiedän ettei tule suosiota kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan kuitenkaan aikuisiän pituudella ja syntymäpituudella/painolla kovin vahvaa korrelaatiota keskenään?
Tästä ei ole tutkimuksia ja google ei ainakaan laula mitään. Sen sijaan alapeukut ja yläpeukut pelkää, ja selvästi näkee että naiset ovat mielissään pitkistä miehistä ja alapeukuttavat asiaa, joka kenties koituu heidän kohtalokseen ja on haitaksi koko ihmiskunnan tulevaisuudelle.
Ehkä voisi sanoa ei pitkille miehille vihdoinkin.
Jossain ne rajat pitää tulla vastaan.
Jotain tilastoa olisi kiva nähdä.
Oma pitkä mieheni oli syntyessään 48 cm ja alle 3 kg.
Omat lapseni ovat syntyessään olleet samaa kokoluokkaa kuin minä ja veljeni olemme olleet, eli n 3,5 kg 50 cm.
Lapseni kuitenkin ovat teininä samaa kokoluokkaa isänsä kanssa. Jo 12-vuotiaana olivat yli 170 cm pitkiä.
Eiköhän joku jättivauva sektioida, tuskin tuollaista yllätystä tulee tänä päivänä. Mieheni ja kaikki hänen sisarensa ovat olleet yli 4-kiloisia ja mieheni on pitkä. Meidän lapset ovat olleet syntyessään juuri ja juuri 3-kiloisia. Ei siis johtunut jättigeeneistä vaan siitä, että anoppi lihoi 30 kg per raskaus.
Mikähän vuosisata ja missä maalla miehesi on syntynyt kun ei yhtään pystynyt kätilö arvioimaan että tän
Kokosta ei ulos tuo synnyttävä nainen tule saamaan?
Suunniteltuja keisarinleikkauksia tämän takia tehty jo vuosikymmeniä.
Esm yleistä että Thainaiset jotka saavat lapsen pohjoismaalaisen kanssa saavat leikkauksen jos vauva on liian suuri tulemaan alateitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toisaalta minun mieheni on ihana pikku hukkapätkä 165cm ja minä hitusen lyhyempi. Mies oli syntyessäänkin paljon alle 3 kiloinen.
Kuitenkin meidän molemmat pojat on ollu syntyessään yli kolmekiloisia. Eka oli melkeen nelikiloinen ja toinen n. kolme ja puoli (varmaan kun oli diabetes ruokavalio tokan kohdalla niin jäi kevyemmäksi).
Kyllä mielummin synnyttäisin pitkiä ja hoikkia lapsia kuin pieniä palloja.Usko minua :D
Et synnyttäisi mielellään niitä pitkiä hoikkia lapsia :D
Sen verran repesin että...
🤐 okei, ei pitäis puhua kun tietoa ei ole, oletin, että hoikka lapsi on helpompi synnyttää. Noi mun pulleroiset tuli kyllä ihan "helposti" pihalle. Ei pahempia repeämiä ekasta ja tokasta ei mitään. Kai se vähän tuuripeliäkin on ja vaikuttaahan kai sekin missä asennossa ne pikkuiset sielä tulee.
Olen synnyttänyt 2900-3200 ja pituudeltaan 49-52 senttisiä lapsia, eli pieniä ja laihoja. Päänymäpärykset olivat pituuteen nähden normaalit, en muista tarkempaan. Ei repeämiä ja helpot synnytykset. Veikkaisin, että aika paljon vaikuttaa äidin lantio (mahtuuko tulemaan), kudostyypit (joillain väliliha venyy enemmän, joillain repeää helpommin) ja ennen kaikkea mitenkä päin vauva on ahtamassa ulos. - eri :)
Jotenkin tuntuisi olevan vaikeaa hyväksyä se seikka että isokokoinen mies on haitta äidille?
Miksi niin?
Miksi ei voisi tyytyä niihin lyhyisiin miehiin, kun ne eivät aiheuta näitä ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toisaalta minun mieheni on ihana pikku hukkapätkä 165cm ja minä hitusen lyhyempi. Mies oli syntyessäänkin paljon alle 3 kiloinen.
Kuitenkin meidän molemmat pojat on ollu syntyessään yli kolmekiloisia. Eka oli melkeen nelikiloinen ja toinen n. kolme ja puoli (varmaan kun oli diabetes ruokavalio tokan kohdalla niin jäi kevyemmäksi).
Kyllä mielummin synnyttäisin pitkiä ja hoikkia lapsia kuin pieniä palloja.Usko minua :D
🤐 okei, ei pitäis puhua kun tietoa ei ole, oletin, että hoikka lapsi on helpompi synnyttää. Noi mun pulleroiset tuli kyllä ihan "helposti" pihalle. Ei pahempia repeämiä ekasta ja tokasta ei mitään. Kai se vähän tuuripeliäkin on ja vaikuttaahan kai sekin missä asennossa ne pikkuiset sielä tulee.
Kuten joku sanoikin, niin se pään ja hartioiden mahtuminen on se suurin ongelma. Kyllä se loppu vauva sieltä sitten pullahtaa helposti.-eri
Täytyy nyt kaikella ystävyydellä sanoa että ei se nyt noin ole :)
Vierailija kirjoitti:
Tuon takia iso mies on riski synnytykselle. Miksi kukaan haluaisi revetä kahtia synnyttäessä jättiläisen vauvaa?
Jotta voisi katsoa kuinka se oma jätti hakkaa kaikki muut miehet kehässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta hemmetissä laihat ripakintut on helpompia synnyttää ku keilapallon muotoiset (jos siis poissuljetaan kaikki muut seikat, kuten tarjonta, äidin lantio ym.) tämän pitäis olla ihan selvää. Ja kyllä, kokemusta on!
Ei mulla muuta mutta välilihan repeäminen ei aiheuta koomaa :)
Mulla 3-4. asteen repeämä eli repesi peräsukkoon päin ja koko sulkijalihas repesi, koko persaus oli yhtä jauhelihasilppua. Verta menetin mutta ihan tajuissani pysyin ja vieläpä paikallispuudutuksessa ommeltiin kun ei ollut leikkuri vapaana (oikeesti pitäis nukuttaa ja tehdä kunnon ompelu).
Henkiin jäin ja puoli vuotta meni kuntoutuksessa mutta sen jälkeen oon tehnyt 2 lasta lisää.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän vuosisata ja missä maalla miehesi on syntynyt kun ei yhtään pystynyt kätilö arvioimaan että tän
Kokosta ei ulos tuo synnyttävä nainen tule saamaan?
Suunniteltuja keisarinleikkauksia tämän takia tehty jo vuosikymmeniä.
Esm yleistä että Thainaiset jotka saavat lapsen pohjoismaalaisen kanssa saavat leikkauksen jos vauva on liian suuri tulemaan alateitse.
Ai oikein vuosiSATA?! Hah. Minun veli on n. 30 v ja oli 5 kg eikä mahtunut ja ison kaupungin sairaala kyseessä, ei mikään sauna tai lato. Ei niitä silloin tutkittu läheskään niin tarkasti kuin nykyään ja vaikka nykyään tutkittais miten, niin painoarvio voi heittää todella paljon.
Jos isäsi vinoilee miehellesi, SINUN TULEE PUOLUSTAA miestäsi. Ihan samoin kuin jos anoppi kiusaa sua niin miehen tulee puuttua siihen.
Mun isä oli kans tollanen nälvijä, koko lapsuuteni haukku minua ja sitten koulutettua fiksua miestäni nälvi myös. Kun iva ja pilkka kohdistui sitten jopa meidän lapsiin, silloin mulla napsahti. Välit meni poikki ja en aio missään nimessä palata väleihin. 15 vuotta jo mennyt ilman kontaktia mun isään. Ei oo ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mikäpä oli lapsen syntymäpaino? Tuskin tuttusi synnytti 3,5 vuotiaasta. Tässä puhutaan vauvojen koosta ja synnytyksestä. Kyllä munkin vauvelit ovat 186-192 cm pitkiä . Nyt yli kuusitoista vuotiaina. Itse olen 165 ja ei satu ollenkaan.
Siis mitä sillä painolla on väliä kun pituudesta puhuttiin? Kummasta haluat nyt keskustella?
Voi olla 49 cm ja 4 kg ja 55 cm 3300g. Miksi te sekoitatte vertailuissa nuo painon ja pituuden?
T. Tuo jolle sanottiin jo lasten ollessa kohdussa, että ovat keskimääräistä pidempiä (huom! eivät painavampia), koska isä on pitkä. Ja aina ovat syntymästä asti kasvaneet yläkäyrillä
Vierailija kirjoitti:
Onkohan kuitenkaan aikuisiän pituudella ja syntymäpituudella/painolla kovin vahvaa korrelaatiota keskenään?
no ei meillä ainakaan, ollaan keskimittaisia ja normipainoisia miehen kanssa molemmat ja kaikki kolme lasta ovat olleet reilusti vastasyntyneen vauvan kesipituutta ja -painoa isompia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika selvä korrelaatio löytyy.
Keskiajalla ei ollut päteviä kätilöitä ja isot vauvat kuolivat synnytykseen tai menettivät happea jolloin jäivät vähä-älyisiksi. Siitä tulee tarinoiden jättiläiset tai miksi usein kansan perimässä pitkä mies on hönö.
Tämä suosi pienuutta. Nyt terveydenhuollon ja kätilöiden taitavuus on mahdollistanut sen että isokokoisetkin selviävät täysikasvuisiksi ja ihan normaalilla älyllä varustettuna.
Se ei silti estä pahoja repeämisiä synnytyksen aikana, kun vauva on perimältäänkin todella iso.
Lähde?
Saisko vastalähteen sille toiselle teorialle.
Ei tuo lähde ole sen pätevämpi vastaus. Että...
Saisko vähän tiedettä kehiin todistamaan toista.
Piti ihan alapeukuttaa sinua.
Keskiajalla oltiin lyhyitä huonon ravinnon takia.
Kyllä ihmiset ovat ennen maanviljelyä olleet saman kokoisia kuin nykyäänkin.
Maanviljely ja sen tuoma kaupungistuminen toi mukanaan yksipuolisemman ravinnon, köyhyyden ja kulkutaudit.
Toisaalta se mahdollisti teknisen kehityksen koska jotkut pystyivät olemaan pelkkiä oloneuvoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ettei tule suosiota kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ei ole tutkimuksia ja google ei ainakaan laula mitään. Sen sijaan alapeukut ja yläpeukut pelkää, ja selvästi näkee että naiset ovat mielissään pitkistä miehistä ja alapeukuttavat asiaa, joka kenties koituu heidän kohtalokseen ja on haitaksi koko ihmiskunnan tulevaisuudelle.
Ehkä voisi sanoa ei pitkille miehille vihdoinkin.
Jossain ne rajat pitää tulla vastaan.
Suomessa syntyvien vauvojen syntymäpainot ovat jopa laskeneet viime vuosikymmeninä. Tämä johtuu siitä että synnytyksiä käynnistetään enemmän esim. Yliaikaisuuden ja raskauden ajan diabeteksen takia. Nämä ovat yleisimmät syyt niille viisikiloisena syntyville vauvoille. Kiinnitetään myös enemmän huomiota äidin ravitsemukseen lopouraskauden aikana. Ylimääräinen syöty energia kasvattaa vauvaa
Omalla kohdallani mies on 190/ 98 itse 165/54. Pojat oli syntyessään 4,4kg/52cm, 4,2 kg/ 51 cm ja tytär 3,7 kg/52 cm. Pojat mahtui tulemaan rauhallisesti ja ilman repeämiä. Tytär syntyi vauhdikkaasti ja repesin pitkin ja poikin.
Jumalattomia järkäleitä olet synnyttänyt.
Huh huh. Aasiassa vauvat on ihanan pieniä ja tulevat ulos vaivatta. Sen verran olen sielä oleillut :)
Ainakin puolet tuosta pienempiä :)
Olen iso suomalainen mies. Puoliksi japanilaiset lapseni ovat syntyneet 2,3 ja 2,4 kiloisina. Suomessa heitä mitattiin ja tutkittiin pieninä koska Suomessa "normaali" koko olisi paljon suurempi.
Japanissa taas 3kg on jo järkälemäinen vauva.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla muuta mutta välilihan repeäminen ei aiheuta koomaa :)
Mulla 3-4. asteen repeämä eli repesi peräsukkoon päin ja koko sulkijalihas repesi, koko persaus oli yhtä jauhelihasilppua. Verta menetin mutta ihan tajuissani pysyin ja vieläpä paikallispuudutuksessa ommeltiin kun ei ollut leikkuri vapaana (oikeesti pitäis nukuttaa ja tehdä kunnon ompelu).
Henkiin jäin ja puoli vuotta meni kuntoutuksessa mutta sen jälkeen oon tehnyt 2 lasta lisää.
Siitä johtuva verenhukka aiheutti minulle koomatilan.
Olin tiputuksessa neljä päivää.
Että semmosta.
En enää synnytä koskaan. Yksi lapsi riittää ja olen miettinyt oliko syynä iso mies.
Iso poika tuli oli päälle viisikiloa.
Kuten joku sanoikin, niin se pään ja hartioiden mahtuminen on se suurin ongelma. Kyllä se loppu vauva sieltä sitten pullahtaa helposti.-eri