kesälomat,äitiysloma 2013 sekä hoitovapaa
Hei siskot! Tarvitsen apuanne.
Olen tällä hetkellä työpaikassa, jossa pomo on psykopaatti-narsisti (näin omalla kielelläni). Meno käy koko ajan vaan sietämättömämmäksi. Henkisesti ja välillä fyysisestikin on paha olla töissä (koita siinä sitten nauttia raskausajasta). Olisin jäämässä heinäkuussa äitiyslomalle, ja nyt yritän saada selvyyttä mitä kaikkea on luvassa. Olen yrittänyt tavata noita äitiysloman sekä hoitovapaan juttuja..
Olen ymmärtänyt, että äitiyslomani kestäisi 9kk, jonka jälkeen on A)palattava töihin B)pidettävä tämän ja ensi vuoden kesälomat C)jatkettava hoitovapaalle.
Mietinkin tässä nyt, että mitä minun kannattaisi tehdä? Mitä te tekisitte? En viitsi tässä vaiheessa irtisanoa itseäni, kun töitä kuitenkin on enää niin vähän aikaa. Yritän jotenkin sitkistellä loppuun asti, kun vaikuttaahan töissä oloni kuitenkin sitten äitiyslomarahaani. Mutta kannattaisiko kesälomat pitää vaan poissa alta? Jotkut sanoo, että saikulle vaan sitten kun ei enää jaksa. Ja toiset sanoo, että kannattaa jättää kesälomat äitiysloman jälkeen ensi kevääseen, niin saa olla vielä ensi vuonna alkukesän lapsen kanssa kotona. Tässä vaan on toisessa vaakakupissa se, etten tahdo tuonne enää ikinä töihin, ja sitten taas; mistä tiedän joudunko saikulle vai en? Eli mietin kantsisko vaan pitää kesäloma pois alta. Jos tulee saikkua niin sillonhan lomat automaattisesti säästyy/siirtyy?? Ja eikö hoitovapaa aloiteta heti äippäloman jälkeen? Vaikuttaako se, oletko töissä vai työttömänä, jos olet hoitovapaalla? Tai kantsiiko irtisanoa ittensä vasta hoitovapaalla vai äitiyslomalla vai mitenkä? ..koska jos en nyt pidä kesälomaa, ja lomat/rahat siirtyy ensi vuoteen, niin eikö siinä sitten joku kosahda raha-asioissa jos sanonkin sit itteni irti? Joudun maksaa takaisin jotain tms.?? Tai eikö kannata pitää lomat nyt pois, niin pääsis aikaisemmin vaan tuolta kauhujen kartanosta pois? Enhän mä voi kuin aikaisintaan toukokuussa lomani pitää, mutta onkohan se naurettavaa pitää lomat esim.toukokuussa ja palata kesäkuussa pariksi viikoksi takaisin ja sitten jäädä äitiyslomalle?
Tää kuulostaa niin raukkamaiselta, mutta mulla on tositositosi pahaolla tuolla töissä. Ja niin on kaikilla mun työtovereillakin. Kyllä siellä koko henkilöstö vaihtus hetkessä, jos ei ois 3kk karenssia tai jos ois kaikille joku muu duunipaikka heti huomenna valmiina. Tästä näkee miten toivoton olen keksimään jonkun pakokeinon tuolta pois.. edes hetkeksi, yksikin kuukausi kotona ennen äitiyslomaa tuntus niin mahtavalta.
Niin, ja saako hoitovapaalta lähtee töihin milloin vain? Kun mietin että jos hoitovapaalla yrittäs saada uutta duunia, ja jos nappaa ni sit lähtis vaan sinne? Ainahan tietty riski on, ettei töitä saa ja sit kituutellaan pienillä päivärahoilla. Mut kai sekin parempi kuin tehdä töitä tuolla kamalassa paikassa??
Kiitos avustanne
Kommentit (24)
Jos ne saa siirtää, niin siirrä sinne äitiys(ja vanhempain)loman loppuun. Aloitat hoitovapaan sen loman jälkeen. Kotihoidontukea voit hakea heti vanhempainvapaan loputtua. Siis jo sen loman ajaksi, sillä kotihoidontuen edellytys on, että et ole äitiys/vanhempainlomalla, eikä lapsesi ole kunnallisessa hoitopaikassa.
Voisitko harkita hakevasi saikkua vaikka uupumisen takia? Vaikuttas siltä että vois olla oikeestikin aihetta... Ja jos yhtään viisas lekuri, niin antaa enemmän kun viikon, siinä ajassa ei oikeeta uupumusta vielä päihitetä.
Mä pitäisin tuossa tilanteessa kesälomat ennen äitiyslomaa. Irtisanoutuin äitiys- ja vanhempainvapaan päätteeksi, jolloin saa äitiyslomalta kertyneet lomat rahana. Työkkärin 3 kk karenssi kuluu näppärästi hoitovapaalla.
Pidät työpaikan, lomat vanhempainvapaan perään (samaan aikaan voi olla hoitovapaalla, kun on lomalla, eli saat myös hoitovapaarahan). Jatkat hoitovapaata ja haet töitä. Hoitovapaalla voi olla työpaikalta ja käydä samalla muualla töissä, kunhan ei ole kilpaileva yritys. Työpaikkaa ei kannata irtisanoa ennen, kuin on uusi. Ja voihan se olla, että hyvällä tuurilla pomo on vaihtunut, kun palaat töihin.
siis irtisanominen vanhempainvapaan päätteeksi? ennenkuin aloittaa hoitovapaan? voi apua. onko joku vanhempainvapaakin erikseen? siis että vanhempainvapaa on eri kuin hoitovapaa? mulla on niin paljon vielä opittavaa...
valitat kipuja ja jaksamista... Saat saikkua eikä tarvitse itseä kituuttaa. Muihin kysymyksiin en oikein osaa vastata, muuta kuin mielestäni on hyvä pysyä firmassa työntekijänä, ties vaikka hoitovapaasi jälkeen on esimiehet vaihtuneet.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 21:46"]
Pidät työpaikan, lomat vanhempainvapaan perään (samaan aikaan voi olla hoitovapaalla, kun on lomalla, eli saat myös hoitovapaarahan). Jatkat hoitovapaata ja haet töitä. Hoitovapaalla voi olla työpaikalta ja käydä samalla muualla töissä, kunhan ei ole kilpaileva yritys. Työpaikkaa ei kannata irtisanoa ennen, kuin on uusi. Ja voihan se olla, että hyvällä tuurilla pomo on vaihtunut, kun palaat töihin.
[/quote]
Kyllä se riippuu omasta työnantajasta, voiko olla muualla töissä hoitovapaan aikana. Hoitovapaalla ollaan lapsen hoitamista varten.
Kuulostaa niin tutulta. Mullakin on lähes samanlainen tilanne. En irtisanoudu työpaikastani vaan pidän sen ikäänkuin varalla. Jään myös kesällä äippälomalle, sitten pidän kaikki lomat ja ehkä joitakin kuukausia hoitovapaata ja etsin uutta työtä. Irtisanoudun vasta kun on uusi duuni.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 21:48"]
siis irtisanominen vanhempainvapaan päätteeksi? ennenkuin aloittaa hoitovapaan? voi apua. onko joku vanhempainvapaakin erikseen? siis että vanhempainvapaa on eri kuin hoitovapaa? mulla on niin paljon vielä opittavaa...
[/quote]
Eli jäät ensin äitiysvapaalle, joka on noin 3kk (en muista määrää päivinä), jonka jälkeen on vanhempainvapaa (nimi muuttuu, koska kumpi tahansa vanhempi voi jäädä tälle vapaalle, yleensä kuitenkin äiti jää) joka on noin 6kk. Ja sen jälkeen tulee se hoitovapaa, jolle voi jäädä siihen asti, että lapsi täyttää 3.
Kannattaa huomioida, että mikäli tes:nne mukaan ta maksaa palkkaa äitiysloman ekoilta kuukausilta, niin sen ehtona saattaa olla töihin palaaminen perhevapaiden jälkeen,
hitto näitä lakipykäliä kun en ymmärrä mitään.
tämä osoite:http://extranet.libris.fi/proweb/PAM_Kaupanalan_TES/
ja tuolta sivut 50 sekä 51. Teen alle 37,5h töitä/vko tuolla firmassa. Ja mulle on sanottu, että firma ei maksa mitään kolmelta ekalta kuukaudelta. Että rahat tulee suoraan kelasta sitten kun äitiyslomalle jää. Eli mitähän mahtaa sitten tarkottaa kaiken tämän pähkäilyn jälkeen? Osaako kukaan viisaampi auttaa??
Missään nimessä ei kannata irtisanoa nyt itseään. Sitten kun olet palaamassa äitiyslomalta/hoitovapaalta töihin niin tilannehan saattaa olla nykyisessä työpaikassa ihan erilainen. Esimies voi olla vaihtunut jne.
Jos tilanne on tosi stressaava niin se ei ole hyväksi vauvalle eikä sinulle. Marssit vaan lääkäriin ja kerrot tilanteen. Saat kyllä saikkua heti 2 viikkoa. Itselläni oli ihan samanlainen tilanne raskausaikana. Uuden esimiehen takia työstä tuli yhtä hel*. Itse olin ensin uupumuksen takia 4 viikkoa sairaslomalla, mutta koin siitä koko ajan huonoa omaatuntoa joten päätin jäädä 50 päivää ennen laskettua aikaa äitiyslomalle. Varhennettuna saa jäädä jos vaan itse haluaa, se vaan lyhentää lomaa tietysti toisesta päästä.
Minun tilanteessa oli hyvä ratkaisu varhennettu äitiysloma. Stressi helpotti heti ja pystyin nauttimaan loppuraskaudesta. Nyt kun olen palaamassa, niin esimies on vaihtunut ja muutenkin asiat muuttuneet. Palaan siis hyvillä mielin.
Älä irtisano, ennemmin sairaslomalle.
Lomat tosiaan pitää pitää pois ennen hoitovapaata. Ja huomaa, että myös äitiysloman ja vanhempainvapaan ajalta kertyy lomia! Joten se aika KANNATTAA olla töissä
Voit irtisanoa itsesi ihan samoilla ehdoilla vanhempiain- hoitovapaalla kuin töissä ollessakin.
Noista raha-asioista kannattaa ottaa liittoon yhteyttä ennenko irtisanot itsesi, he osaavat kaikkein parhaiten neuvoa mikä kannattaa.
Tsemppiä
kiitos ihanaiset. tosin kun muutama on sanonut, että pomo saattaa olla vaihtunut kun menen takaisin, niin täytyy sanoa, että VAHVASTI epäilen. hän kun omistaa koko lafkan :/
tässä täytyy alkaa nyt vaan vahvasti suunnittelee mitä tekis. kaikki kun puhuu ettei sais stressata ja pitäs nauttia tästä ajasta, niin siks tuntuukin niin syntiseltä toivoa, että tää aika menis nopeesti ja pääsisin vaan äitiyslomalle.
Hae ennemmin saikkua kuin pidät lomia. Jos työnantaja pakottaa lomille, niin haet saikkua ja loma siirtyy.
Itse kikkailin aikanani niin että pidin äitiyslomaa ennen kesällä vain kaksi viikkoa kesälomia ja nehn tietysti siiryi vanhempailoman jälkeen jolloin sain olla palkallisesti kotona. Kun oli vielä saljdojakin nin olin peräti 2 kk kotona ja nostin palkkaa ja työhön palatua jäi vielä lomiakin.
Työn haun kannalta on parempi olla "töissä" kuin sama aika ilman työtä. Näyttää paremmalta CV:ssä.
OTA LOMARAHAT VASTA VANHEMPAINVAPAAN JÄLKEEN!!!! Itse otin lomarahat etukäteen vanheimpainvapaan aikana ja sanoin pomolle pitäväni lomat sitten jälkeen.Tämä taisi mennä ohi korvien pomolta ja ei kukaan minullekkaan sanonut,että lomani menivät samantien kun rahat sain.Sitten sain taistella lomani takasin.Kuka hullu pitäisi vanheimpainvapaan aikana kesälomat jos ne voi ja kannattaakin pitää erikseen?Lomat päällekkäin kuulostaa tyhmälle muutenkin.Vähän sama,jos on viikko talvilomaa ja kaikki päivät pitää yhen päivän aikana.
siis puhutteko, että otan tämän kesän rahat vasta vanhempainvapaan jälkeen? etten pidä nyt lomia?
kun siis mietin että onko se niin, että ensin äitiysloma, sitten vanhempainvapaa ja sitten mahdolliset kesälomat ja sitten hoitovapaa? vai jääkö kesälomat pitämättä jos siirryn suoraan hoitovapaalle vanhempainvapaalta? vai onkohan edes vaihtoehtoa, että pitää kesälomat ja sitten siirtyy hoitovapaalle? Eikös se mene jotenkin niin, että jos pidän lomaa, ni sit pitäs töihinkin palata?
musta tuntuu, että olen koko ajan vaan enemmän ymmälläni näistä asioista. voi minua ;)
..jotenkin p***stä että tämmöisiä pitää edes miettiä. voi kun vois vaan nauttia työssäolosta ilman stressiä ja pelkoa.
Varaa aika Kelaan niin sulle selitetään asiat henk. koht.
Soita myös palkkatoimistoon ja selvität raha-asioita sieltä. Helpompi sun on ymmärtää asiat niin kuin täältä kyselemällä :--)
mä voin kertoa että kaikesta huolimatta yritän oikeesti olla hyvä työntekijä. en ole ollut vielä ikinä saikullakaan tuolla firmassa. ja kesälomista tiedän, että ne saa siirtää ensi vuodelle jos asiasta ilmoittaa etukäteen hyvissä ajoin.