Miten selkäkipu todetaan lääkärissä?
Huomenna aika lääkärillä, jännittää.
Selkäkipu aina nostaessa, miten lääkäri voi todeta onko jollain kipuja vai ei?
Kommentit (10)
Mun iskias on todettu mun tarjoamasta oirekuvauksesta, tavasta jolla kävelen ja liikun, ja lisäksi on kuvattu selkä.
Kaipa se on tapauskohtaista kuinka se todennetaan.
Jotenkin hassu kysymys. Yleensähän sitä selkää valitetaan lääkärille ja lääkäri tutkii mitkä liikkeet aiheuttaa kipua.
Tekee sulle testejä mitä pystyt tekemään, mitkä liikkeet rajoittaa tekemistä. Kysyy kuinka pitkälle pystyt kävelemään pysähtymättä kivun vuoksi jne..
Valelääkeri antaa sinulle lääkkeitä ja vakuutuslääkäri ei anna mitään.
Vähän eri tavoin. Joku on pistänyt hoitopöydälle ja tunnustellut refleksejä ja liikkuvuutta. Joskus olen kävellyt kannoilla ja varpailla. Viimeksi otti jalasta kiinni kun istuin ja siihen tuli vastine eli iskias erittäin ärtyisänä.
Fysioterapiassa vähän tarkasteli kroppaa ja sen mittasuhteita ja teki taivutustestejä ja antoi liikkeen jota tehdä.
Valitat vain koko ajan että koskee niin ei voi todeta sitä mitenkään kokeellisesti.
Sinuna olisin valittamatta ellet halua itsellesi masennusdiagnoosia
Vierailija kirjoitti:
Sinuna olisin valittamatta ellet halua itsellesi masennusdiagnoosia
No sillähän pääsee lopullisesti eläkkeelle.
Käypähoito-suosituksissa on suosituksia myös siitä miten tutkitaan. Esim. alaselkäkivun tutkimussuosituksia täältä http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi20001 kohdasta "Kliininen tutkimus"
Lääkäri tunnustelee selkää ja ainakin väittää tuntevansa, mikäli lihakset on jännittyneet. En tiedä miten sen pystyy erottamaan.