Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ootte valmistaneet kalaruokia vauvalle?

Vierailija
15.03.2013 |

Lohta (eikös se ole ihan ok?) paistaen, keittäen, miten?  

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on saanut ihan samaa mitä vanhemmatkin on syöneet, ei ole valmistettu koskaan vauvalle erikseen. Eli meidän tapauksessa lohi useimmiten paistamalla tai vaikka mausteisessa tomaattikastikkeessa haudutettuna. 

Vierailija
2/16 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taisin tehdä jonkun verran sei-keittoa (survottuna toki pienelle vauvalle).

Samoja ruokia olemme syöneet vasta kun lapsi 11-12kk, sillä meidän aikuisten ruoassa on kuitenkin jonkin verran suolaa.

Lohiruokia ostin useimmiten valmispurkkeja, sillä syömme kalaa muutoinkin aika vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi oli vauva, laitoin lähinnä uunilohta. Kun aloin ostaa kalaa naapuriltani (kuhaa, ahvenia, haukea), aloin paistaa pannulla.

Vierailija
4/16 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan (alle 1-vuotiaan) ruoat olen aina valmistanut keittämällä, koska paistamisessa syntyy karsinogeenejä ja muutenkin vatsalle haastavampia aineyhdistelmiä.

Kalaruoat on siis tehty niin, että on tehty kasvissose ja lisätty siihen ruokalusikallinen tai pari pala keitettyä kalaa, josta ruodot huolella nypitty pois - mitä kalaa se nyt sitten on ollutkaan, lohta, seitä, kuhaa. Lohi ei ole kovin hyvä kala pikkulapsille, sillä siinä on painoon nähden suhteellisen paljon elohopeaa ja dioksiineja. Pakaste sei on turvallista ja ruodotonta. Joku hauki on käytännössä mahdoton  saada ruodottomaksi.

Vierailija
5/16 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohta tai seitä uunissa ja perunamuusia. Kalassa ei pyrstöpäässä ole ruotoja, joten sitä puolta lapselle.

Vierailija
6/16 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen keittänyt seitä tai paistanut uunissa lohta. Kaikki muut ruuat teen yleensä niin, että lisään suolan, kun vauvan annos on otettu lautaselle, mutta lohifileen olen paistanut niin, että olen leikannut pienen kulman irti ja jättänyt sen suolaamatta. Suolattomana paistettu lohi aikuisen näkökulmasta on aikas epäilyttävää.

Vierailija
7/16 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 15:03"]

Joku hauki on käytännössä mahdoton  saada ruodottomaksi.

[/quote]

Mä ostan naapurilta haukifileitä ja niissä on kyllä aivan tosi vähän ruotoja! Ruodin aina palaset lapselle, mutta hyvin vähän niitä sieltä löytyy. 

Vierailija
8/16 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lohi sen pahempi kuin muutkaan. Järvikalat ovat ongelmallisia elohopean kannalta, silloinkin lähinnä isommat petokalat. Sei on kaikkein huonoin, sillä siinä ei ole hyviä rasvahappoja juurikaan. Omegakolmosia saa rasvaisesta kalasta.

Vierailija
9/16 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 15:06"]

[/quote]

Mä ostan naapurilta haukifileitä ja niissä on kyllä aivan tosi vähän ruotoja! Ruodin aina palaset lapselle, mutta hyvin vähän niitä sieltä löytyy. 

[/quote]

daa, pikkuvauvalle se vähän on helposti liikaa. Eri asia sen kokoiset, jotka osaavat sylkeä ruodot pois.

Vierailija
10/16 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla kuin oman: jos uunikalaa, niin vauvan kalat omassa foliossa/vuoasssa siinä vieressä. Jos soppaa, niin vauvan soppakattila viereisellä levyllä.

Jos paistinpannulla, niin vauvalle pakkasesta sitä aiemmin uunissa tehtyä kalaa.

Eli aina kuin mahdollista vauvalle tehtiin omaa ruokaa satsit samalla kuin aikuisten ruoka valmistui. Siitä sitten annokset pakkaseen, ja niitä syötiin lounaalla ja silloin kuin aikuisten päivällinen ei ollut sovellettavissa vauvalle.

Vierailija
11/16 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 15:09"]

[/quote]

[/quote]

daa, pikkuvauvalle se vähän on helposti liikaa. Eri asia sen kokoiset, jotka osaavat sylkeä ruodot pois.

[/quote]

Daa daa, mutta kun sen kalan ruotii (mikäli et ymmärrä verbin tarkoitusta, voin kertoa, että se tarkoittaa ruotojen poistamista kypsennetystä kalasta), niin siinä ei enää ole niitä ruotoja. Snaijaatsä?

Vierailija
12/16 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 15:14"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Daa daa, mutta kun sen kalan ruotii (mikäli et ymmärrä verbin tarkoitusta, voin kertoa, että se tarkoittaa ruotojen poistamista kypsennetystä kalasta), niin siinä ei enää ole niitä ruotoja. Snaijaatsä?

[/quote]

No sulta taas jäi sit se eka lainaamasi kommentti lukemassa, jossa mä sanoin, että on käytännössä mahdotonta saada niitä ruodittua sieltä kokonaan pois.

Vierailija
13/16 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 15:08"]

Ei ole lohi sen pahempi kuin muutkaan. Järvikalat ovat ongelmallisia elohopean kannalta, silloinkin lähinnä isommat petokalat. Sei on kaikkein huonoin, sillä siinä ei ole hyviä rasvahappoja juurikaan. Omegakolmosia saa rasvaisesta kalasta.

[/quote]

Oletko tullut lukeneeksi mitään tilastoja Itämeren ja Norjan rannikoiden kalojen (siis sen "merilohena" kaupoisa myytävän lohen) dioksiinipitoisuuksista? Kyllä ne ihan huomattavia on. Elohopeaa on sisävesikaloissa enemmän, dioksiineja just rasvaisissa merikaloissa, lohessa, silakassa ja sillissä.

Se on totta, että aikuisen kohdalla omegakolmoset painavat kuvassa dioksiineja enemmän - mutta pienten lasten kohdalla asia on toinen - varsinkin kun vähemmän saastuneitakin ainakin keskirasvaisia kaloja on saatavilla.

Vierailija
14/16 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi myös keittää maidossa, johon laittaa laakerinlehden ja pari pippuria, ehkä persiljanoksa. Juuressoseen kanssa hiutaleiksi, niin menee pienellekin.

Vierailija
15/16 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 15:27"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 15:14"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No sulta taas jäi sit se eka lainaamasi kommentti lukemassa, jossa mä sanoin, että on käytännössä mahdotonta saada niitä ruodittua sieltä kokonaan pois.

[/quote]

Käytännössä taas olen itse havainnut tehtävän aivan mahdolliseksi, varsinkin kun noissa haukifileissä niitä ruotoja ei ole juuri ollenkaan.

Vierailija
16/16 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole valmistanut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän