Ensiasuntona omakotitalo, kokemuksia?
Löytyykö täältä kenties joitain, jotka ovat ostaneet omakotitalon ensiasunnokseen?
Paljonko tulot oli, ostitteko yksin vai kumppanin kanssa ja minkä hintainen omakotitalo? :)
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin kanssa kiinnostunut tietämään onko yksinasuvan järkevämpi ostaa omakotitalo vai kerrostalo? Jos nyt puhutaan niin, että rahasta ei olisi niin isoa ongelmaa. Itse mietin sitä miten paljon enemmän omakotitalon ylläpitoon menee aikaa vs kerrostaloasunnon.
Jos olet käsistäsi kätevä ja aiot asua vain vähän aikaa (max 20 vuotta), niin omakotitalo. Yksin ja vanhetessasi et enää jaksa huolehtia siitä, ja joudut myymään sen joka tapauksessa. Mä asun taloyhtiössä, jossa ylivoimaisesti suurin osa asukkaista on vanhoja pariskuntia tai vanhoja leskiä, kaikki muuttaneet ns. pakon edessä omakotitalostaan päälle kuusikymppisinä.
Kerrostaloasuminen sitten ns. loppuun asti. Tai jos pihapuuhastelu ja remontointi ei kiinnosta (minua ei kiinnosta).
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin kanssa kiinnostunut tietämään onko yksinasuvan järkevämpi ostaa omakotitalo vai kerrostalo? Jos nyt puhutaan niin, että rahasta ei olisi niin isoa ongelmaa. Itse mietin sitä miten paljon enemmän omakotitalon ylläpitoon menee aikaa vs kerrostaloasunnon.
Kerrostalossahan ei tarvitse tehdä mitään, jos ei itse halua, paitsi jotain pintaremppoja. Lumet aurattu ja kulkuväylät hiekoitettu valmiiksi, rappukäytävät siivotaan. Ainakin tänä talvena on saanut omakotitalon asukkaana tehdä lumitöitä enemmän kuin tarpeeksi. Samoin koko ajan pitää korjata jotain pientä, hoitaa pihaa vaikka ei mitään puutarhanhoitoa harrasta, putsata rännejä tms. Saahan nuokin hommat rahalla ulkoistettua, mutta helpommin ja halvemmin se käy kerrostalossa.
En ala mainostamaan kämpän hintaa jne.
Itse haaveilin aina että kun ostan talon, niin se tulee olemaan sellainen että ei tarvitse pienempään vaihtaa. Joten iso omakotitalo tuli hankittua. Valitettavasti ensiasunnon ostajana laput oli pahasti silmillä kun päätti asunnon ja osti sen. Remonttiin mennyt lähestulkoon kaikki paikat, edeltävät omistajat eivät olleet pitäneet kämppää kunnossa ja uudet laajennukset oli tehty ihan päin jotain…
Remontit tulleet kalliiksi kun edeltävät omistajat olivat myynnin jälkeen rahattomia (=oikeudessa oli vain palanut lisää rahaa jota ei oltaisi koskaan nähty). Myös aikaa on mennyt järkyttävästi remppaillessa itse. Myös pitkä parisuhteenkin menetin.
Mutta kannattaa ostaa omakotitalo, mutta kannattaa ottaa joku mukaan joka ymmärtää taloista jotain (eikä kannata luottaa kuntotarkastajiin vaikka olisivatkin teidän ottamia). Plus olisi hyvä että joku pitäisi teidän jalkoja maassa kun katselette asuntoa. Jotta ette joutuisi kokea tätä mitä minä ja exäni koettiin.
Vierailija kirjoitti:
En ala mainostamaan kämpän hintaa jne.
Itse haaveilin aina että kun ostan talon, niin se tulee olemaan sellainen että ei tarvitse pienempään vaihtaa. Joten iso omakotitalo tuli hankittua. Valitettavasti ensiasunnon ostajana laput oli pahasti silmillä kun päätti asunnon ja osti sen. Remonttiin mennyt lähestulkoon kaikki paikat, edeltävät omistajat eivät olleet pitäneet kämppää kunnossa ja uudet laajennukset oli tehty ihan päin jotain…
Remontit tulleet kalliiksi kun edeltävät omistajat olivat myynnin jälkeen rahattomia (=oikeudessa oli vain palanut lisää rahaa jota ei oltaisi koskaan nähty). Myös aikaa on mennyt järkyttävästi remppaillessa itse. Myös pitkä parisuhteenkin menetin.
Mutta kannattaa ostaa omakotitalo, mutta kannattaa ottaa joku mukaan joka ymmärtää taloista jotain (eikä kannata luottaa kuntotarkastajiin vaikka olisivatkin teidän ottamia). Plus olisi hyvä että joku pitäisi teidän jalkoja maassa kun katselette asuntoa. Jotta ette joutuisi kokea tätä mitä minä ja exäni koettiin.
aivopieru tuli kirjoittaessa, siis tietenkin isompaan.. Pienempään voi vaihtaa sitten kun eläkkeellä ei enää jaksa ylläpitää OKT.
Ostettiin 13 vuotta sitten ensiasunnoksi Kehä III:n tuntumasta vanha, 70-luvun 215 neliön okt reilun kkoisella tontilla. Hinta oli vähän päälle 350 k€. Osa tontista myytiin heti ja saatiin tästä n. 100 tuhatta. Säästöjä oli joku 20 k€ (tai itse asiassa mummolta saatuja perintörahoja), vanhemmat takasivat sen osan lainasta, jota kiinteistön arvo ei kattanut. Nyt on lainaa jäljellä vähän yli satku ja sopivalla vauhdilla lyhenee kun 1300 lyhennetään kuukaudessa. Nettotulot olivat alussa n. 4000 €/kk, nyt tonnin enemmän.
Ostimme ensiasunnoksi omakotitalon 1992. Lainaa otettiin puolet kiinteistön arvosta. Se hyvä puoli tuossa on, että säästää varainsiirtoverossa aika hemmetin isot rahat, koska ensiasunto. Muutenhan ok-talo ei ole paras mahdollinen asumismuoto, jos rakastaa esim. omaa rauhaa. Häiriköivälle naapurille kun ei voi häätöä hankkia, ellei tämä ole suurinpiirtein MC Cannonballs.
Minä olin kotihoidon tuella (+ lapsilisä) ja miehen palkka 2000€/kk. Talo rakennettu -80 luvulla ja maksoi 130 000€.
8 vuotta maksettu ja 4 jäljellä.
Ollaan ostettu, tai siis minä olen kun mies oli silloin jo yli 40-v. harmitta ja kaduttaa aivan joka ikinen päivä. Olisi pitänyt uskoa siihen aavistukseen, joka sanoi, ettei ole hyvä idea.
En vaan tykkää talosta yhtään, enkä asuinalueesta. Talo on alueella, jolta ei taloja myydä.
Vierailija kirjoitti:
Ostimme ensiasunnoksi omakotitalon 1992. Lainaa otettiin puolet kiinteistön arvosta. Se hyvä puoli tuossa on, että säästää varainsiirtoverossa aika hemmetin isot rahat, koska ensiasunto. Muutenhan ok-talo ei ole paras mahdollinen asumismuoto, jos rakastaa esim. omaa rauhaa. Häiriköivälle naapurille kun ei voi häätöä hankkia, ellei tämä ole suurinpiirtein MC Cannonballs.
Pointti omakotitalossa onkin asua niin kaukana naapureista, ettei niistä ole haittaa.
2005 ostettiin 110000 euroa + vuosien varrella 50000 remontti. Tulot oli ehkä 3800 netto yhteensä. Nyt velaton ja nettotulot tonnin enemmän. Välillä oltiin hoitovapaalla vuorotellen, silloin ei lyhennetty ylimääräistä.
Aiemmin ei tiennyt mihin kaupunkiin, kenen kanssa, joten oman ostaminen ei ollut ajankohtaista. Ostettiin koti ajatuksella että työpaikat vaihtuu, mutta tässä asutaan ja vanhana voi muuttaa rivariin.
Täähän nyt on ihan täyttä pa#kaa koko homma vai remontoitteko 300000 taloa :D