ulle on väitetty että raskaana saa sairaslomaa helposti!
No ei sillä että mulla ois mitään älyttömiä vaivoja, perusväsymykset, kolotukset ja selkäkivut, mutta ei mulle oo ees ehotettu sairaslomaa neuvolassa eikä lääkäri paljo selkäkivuille korvaansa lotkauttanut kun muissa asoissa kävin. Töissä multa taas on työkaverit kyselleet että mihin asti AIOT jaksaa töissä ja VIELÄKÖ sä jaksat..niin kuin se olisi itse päätettävissä milloin jää pois..No ei ainakaan mulla..Kuulemma väsymykseenkin saa helpolla..Joopajoo. No kestän vielä hetkisen vaikka vähän vaivaisena :) Kohta äitiysloma. Miten muut, onko irronnut helposti?
Kommentit (26)
No kyllä mä olen sitä mieltä, että sairaslomaa saa, jos siihen on tarvetta. Tietysti työn luonne vaikuttaa loman pituuteen. Mutta eihän se ole keneltäkään terveydenhoitajalta tai läkäriltä pois, jos joku on sairaslomalla. Minulle on ainakin toitotettu niin neuvolan kuin työnantajankin puolesta, että kyseessä on ainutlaatuinen elämäntilanne ja töistä kannattaa olla pois, jos tuntuu että vaivat lisääntyvät tai aiheutuvat työnteosta.
Itselläni on supistusherkkä kohtu ja teen työtä leikkaussalissa. Raskauteni on nyt edennyt yli puolenvälin ja olen toista kertaa saikulla. Ekalla kerralla olin 2,5 viikkoa supistelujen takia ja sitten olin n. kk töissä. Nyt kävin tarkistuttamassa kohdun suun tilanteen ja kiinni oli mutta siitä huolimatta lääkäri tarjosi 3 viikon lomaa. No olen nyt viikon saikulla ja toisen talvilomalla. Tarkoitus olisi jatkaa vielä töissä jonkun aikaa, tuskin kuitenkaan ihan äitiyslomaan asti. Meillä kun tuo iso vatsa tuppaa salihommissa olemaan pikkasen tiellä, kun ei enää kädet ylety leikkauskohteeseen :D
Mut lääkäri passitti sairaslomalle raskauden alussa rankan pahoinvoinnintakia, samalla kun kävin lääkärillä poskiontelotulehduksen takia, kirjoitti siis tulehduksen sekä tuon pahoinvoinnintakia sairaslomaa. Mikään ei pysynyt sisällä ja olen vielä kokki. Tämän jälkeen jouduin sairaslomalle angiinan takia, koko alkuraskaus oli yhtä tulehdus ja antibioottikierrettä, ei kiva. Loppuraskaudessa sitten määrättiinkin sairaslomalle ennen äitiysloman alkua, ihan tuplaraskauden takia... No juu, eipä olisi paljoa mitään pystynyt tekemäänkään, kun selkään särki, maha oli koko ajan tiellä, väsymys oli sitä luokkaa, että ei uskaltanut edes auton rattiin mennä (jos olisi edes ratin taakse mahtunut) :D
Omassa odotusringissä näytti siltä, että pisimmät saikut irtosivat henkisillä vaivoilla, "itken vaan, en kestä enää". Muiden vaivojen osalta saattoi tulla lyhyitä pätkiä, joiden aikana oli tarkoitus levätä.
Hirveästihän näissä kuitenkin vaikuttaa ihan sen odottajan oma asenne saikutteluun. Kyllä sitä saa, jos on oikein motivoitunut kotiinjäämiseen.
Itselläni olivat verenpaineet sen verran koholla, että pitkään kehotettiin jäämään ja hyssyteltiin vaihtia. En jäänyt, ennenkuin vasta neljä päivää ennen virallista poisjääntiä. Siinä vaiheessa kyllä jo katsottiinkin aika hitaasti, kun vielä selostin että jos menisin töihin. Oli kuitenkin pakko jäädä. Ihan hyvä kuitenkin että jäin, koska siitä ei mennyt pitkään kun jouduinkin useammaksi viikoksi sairaalaan vuodelepoon.
Jos sulla on PERUSvaivat, miksi sinulle olisi pitänyt ehdottaa sairaslomaa? Et ole siis itse edes pyytänyt?
No ei todellakaan ole irronnut ja ihan samat kokemukset minulla!! Pari viikkoa enää töitä jäljellä ja olen jo kuukauden putkeen ollut todella kipeä!! Ei vain irtoa saikkua kuin päivä tai pari silloin tällöin (sama tauti ollut koko 4 viikkoa).
Sitten ravaan kipeänä töissä tartuttamassa muut ja sekä työkaverit että asiakkaat ihmettelevät, että miksi et "jää" jo kotiin lepäämään...
Minullekin on moni sanonut, että on kuukausia aiemmin jäänyt töistä pois, koska ei ole vain viitsinyt!?! käydä töissä. Itse en saa saikkua sitten millään vaikka olen oikeasti kipeänä.
No en mä ole kummassakaan raskaudessa ollut saikulla.. vaikka turvotusta oli ihan kamalasti ja liikkuminen hankalaa, närästi ja vielä kesäheltellä puuskutin eteenpäin, jalkoja särki kokoajan.. mä aina ajattelin että tämä kuuluu raskauteen, ei se ole sairaus. Tietysti pidin kesäloman ennen äippälomaa joten hieman aikaisemmin sain jäätyä pois töistä.
Sitä saikkua saa jos on verenpainetta tai ennenaikaisia kovia supistuksia tms. että joutuu vuodelepoon. Tai voithan sä aina yritää valittaa sun vaivoja lääkärille ja sanoa suoraan että et jaksa olla töissä. Jos se sitten sitä saikkua kirjottais.
Minä ainakin sain saikkua niin paljon kun jaksoin käydä hakemassa, tuli ihanan pitkät lomat aina kun kävin vähän valittaa selkäkivuista.
ÄÄh just tuo että jotku jotka valehtelee/liioittelee saa helposti lomaa.. En ite osaa enkä myöskään kehtaa vaatia. No oon tyytyväinen että oon jaksanu suht hyvin. Lähinnä tosiaan nämä kommentit ihmetyttää mitä olen kuullut, että jos väsyttää niin saahan sitä sairaslomaa! Tai että milloin aion jäädä äitiyslomalle..No jaksaa jaksaa!
Siis saikkuhan on yksi parhaimmista asioista mitä työelämä tarjoaa.
Tämä siis sille kuka ihmetteli miksi kukaan jäisi saikulle.
Juuri näiden lusmuilijoiden takia sitten oikeasti sairaat joutuvat kärsimään :(
Itse olin ihan älyttömän kipeä ja kovassa flunssassa menin päivystykseen. Siellä sitten mieslääkäri olisi antanut vain 2 päivää sairaslomaa, mutta kun sanoin etten kertakaikkiaan jaksa mennä raskaaseen hoitotyöhön tässä kunnossa niin naama väärinpäin sitten kirjoitti 5 päivää ja sanoi vain, että kyllä hän nyt sitten tämän kerran kirjoittaa kun olet raskaana...
Tämän päivystyskäynnin jälkeenkin olin vielä yli 3 viikkoa samassa taudissa!! Ja joka kerta päivystyksestä sain sen pari päivää saikkua ja taas menin sitten töihin tartuttamaan muita ja tulin itse aina uudestaan entistä kipeämmäksi.
On se todella kumma sitten, että jotkut saavat kuukausikaupalla laiskotella kotona!!
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 12:49"]
Juuri näiden lusmuilijoiden takia sitten oikeasti sairaat joutuvat kärsimään :(
Itse olin ihan älyttömän kipeä ja kovassa flunssassa menin päivystykseen. Siellä sitten mieslääkäri olisi antanut vain 2 päivää sairaslomaa, mutta kun sanoin etten kertakaikkiaan jaksa mennä raskaaseen hoitotyöhön tässä kunnossa niin naama väärinpäin sitten kirjoitti 5 päivää ja sanoi vain, että kyllä hän nyt sitten tämän kerran kirjoittaa kun olet raskaana...
Tämän päivystyskäynnin jälkeenkin olin vielä yli 3 viikkoa samassa taudissa!! Ja joka kerta päivystyksestä sain sen pari päivää saikkua ja taas menin sitten töihin tartuttamaan muita ja tulin itse aina uudestaan entistä kipeämmäksi.
On se todella kumma sitten, että jotkut saavat kuukausikaupalla laiskotella kotona!!
[/quote]
Itekkin just saikulla luen tätä, enkä edes ole kipeä :D
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 12:29"]
No ei sillä että mulla ois mitään älyttömiä vaivoja, perusväsymykset, kolotukset ja selkäkivut, mutta ei mulle oo ees ehotettu sairaslomaa neuvolassa eikä lääkäri paljo selkäkivuille korvaansa lotkauttanut kun muissa asoissa kävin. Töissä multa taas on työkaverit kyselleet että mihin asti AIOT jaksaa töissä ja VIELÄKÖ sä jaksat..niin kuin se olisi itse päätettävissä milloin jää pois..No ei ainakaan mulla..Kuulemma väsymykseenkin saa helpolla..Joopajoo. No kestän vielä hetkisen vaikka vähän vaivaisena :) Kohta äitiysloma. Miten muut, onko irronnut helposti?
[/quote]
Mä en ymmärrä miksi lähtökohtaisesti pitäisi olla raskaana ollessaan sairaslomalla? Ikään kuin ne kuuluisivat jotenkin samaan pakettiin.
Ymmärrän toki, että voi olla vaivoja, joiden takia on pakko olla saikulla, mutta joku selkäsärky ja väsymys... kuka saikuttaa ´normaalitilassakaan tuollaisten takia? Ja kun noin nyt vaan kuuluu aika monella raskauteen.
Itse olisin saanut vikassa raskaudessa yli puoli vuotta saikkua, mutta en ottanut vastaan, koska koin että en sitä tarvinnut. Kyseessä vuotava hematooma ja keskenmenoriski. En tee työkseni mitään, mikä olisi tuota riskiä suurentanut.
[/quote]
.... ja tällaisten ketjujen ja tässä esiin tulevien asenteiden takia on sitten taas ihan vitun turha ämmien inistä, että heitä syrjitään ja raskaana olevia työntekijöitä syrjitään jne.
Niin makaa kuin petaa. Jos on niin siistiä saikuttaa huvikseen, niin siitähän sitten maksaa kaikki.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 12:57"]
[/quote]
Mä en ymmärrä miksi lähtökohtaisesti pitäisi olla raskaana ollessaan sairaslomalla? Ikään kuin ne kuuluisivat jotenkin samaan pakettiin.
Ymmärrän toki, että voi olla vaivoja, joiden takia on pakko olla saikulla, mutta joku selkäsärky ja väsymys... kuka saikuttaa ´normaalitilassakaan tuollaisten takia? Ja kun noin nyt vaan kuuluu aika monella raskauteen.
Itse olisin saanut vikassa raskaudessa yli puoli vuotta saikkua, mutta en ottanut vastaan, koska koin että en sitä tarvinnut. Kyseessä vuotava hematooma ja keskenmenoriski. En tee työkseni mitään, mikä olisi tuota riskiä suurentanut.
[/quote]
Samaa ihmettelen minä. Siis sitä, että jotenkin automaattisesti raskaus helpottaisi saikun saamista. Itse olin raskausaikana saikulla vain sairastamassa flunssaa. Ihan samalla tavalla olisin ollut sairastamassa flunssaa, vaikka en olisikaan ollut raskaana. Minulla ei ollut mitään ennenaikaisia supistuksia, ei liitoskipuja, ei kamalaa turvotusta, ei verenpaineen nousua tai muutakaan "ihan oikeaa" syytä saada sairaslomaa. Oli vain hankala liikua, väsytti enemmän, närästi, turvotteli jonkin verran, selkä oli kipeä. Mutta ei vaivat haitanneet niin paljon, että niistä olisin mitään saikkua kysellyt. Olin äitiysloman alkuun asti töissä.
Ymmärrän täysin siis, että ollaan saikulla kun siihen on tarve. Ymmärrän myös sen, että raskaana tulee usein sellaisia vaivoja, jotka aiheuttavat sairasloman tarpeen. Se mitä en ymmärrä, on ajattelumalli, että raskaus tarkoittaisi automaattisesti saikkua ja että on jotenkin erikoista pystyä olemaan raskaana jäämättä saikulle.
En saanut minäkään kun katsottiin ettei "kevyessä toimistotyössä" supistukset voi häiritä. Sinänsä ne olivat harmittomia -kohdunsuulla ei ollut muutoksia ennenkuin aivan loppuraskaudessa- mutta ne väsyttivät ja sattuivat. Pahimmillaan supistuksia oli tuntitolkulla 1-5min välein ja varsinkin loppuvaiheessa tunnin ajomatka oli tuskaa supistusten takia kun asentoa ei pystynyt vaihtamaan ollenkaan. Hemppa oli alhaallaa ja työpäivän ulkopuolella vaan makasin ja nukuin. Äitiysloman ensimmäiset 3 viikkoa ennen synnytystä nukuin noin monta tuntia päivässä risaisten yöunien jälkeen. Jotenkin tuntui että lääkäri/ neuvola ei tajunnut kuinka poikki olin. Vieläkin olen katkera ettei kertaamaan edes kysytty tarvetta sairauslomaan.
En saanut kun yksittäisiä päiviä, vaikka tein fyysistä työtä. Selkäkipu oli kova. Jäin sitten omalle lomalle hyvissä ajoin, ja silti vauva syntyi etuajassa. Pikkasen katkera olo...
Mä sain saikkua rv 32 alkaen, eikä tarvinnut tehdä yövuoroja ollenkaan (minulla siis 3-vuorotyö, jota tehdään istuen.) Vähän selkää jomotti ja oli satunnaisia supistuksia.
Ei sitä saa vaikka tarvetta olisi. Ei itse onneksi ole tarvinnut raskaana ollessa hakea saikkua, olen selvinnyt vähällä :)
Mutta tässä nyt seuraan vierestä kaveriani joka ei oikeasti kykene selkäkipujen ja muiden kipujen takia tekemään kunnolla töitä. Ja on raskaassa fyysisessä työssä. Sairaslomaa ei tipu. Ei edes kipeiden supistusten takia saa saikkua. Eikä hän ole vielä edes viikolla 30.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 13:30"]
Ei sitä saa vaikka tarvetta olisi. Ei itse onneksi ole tarvinnut raskaana ollessa hakea saikkua, olen selvinnyt vähällä :)
Mutta tässä nyt seuraan vierestä kaveriani joka ei oikeasti kykene selkäkipujen ja muiden kipujen takia tekemään kunnolla töitä. Ja on raskaassa fyysisessä työssä. Sairaslomaa ei tipu. Ei edes kipeiden supistusten takia saa saikkua. Eikä hän ole vielä edes viikolla 30.
[/quote]
Kipeiden supistusten takia kyllä pitäisi saada saikkua. Onko kertonut niistä oikeasti lääkärille? Onko tehty sisätutkimus että kohdunkaula ei ole auennut jos kerran koko ajan on kivuliaita supistuksia?
Itse jäin pakotettuna saikulle 2 kk ennen äitiysloman alkua.Itkun kanssa koska tykkään työstäni. Mutta 10 tunnin työpäivät 90 hemoglobiinilla ja jatkuvalla pahoinvoinnilla ja supisteluilla ei ollut hyväksi vauvalle. Kaverini puolestaan jäi saikulle heti positiivisen testin jälkeen koska okseni aina aamuisin. Tosin iltapäivät ja illat sitten painoi pitkin kyliä kavereiden luona koska olo oli aina heti parempi kun oli oksentanut. Oli vielä kohtuu kevyessä vuorotyössä että kai sitä olisi iltavuoroon voinut mennä? Sitten itketään kun ei ole rahaa kun on ollut 6 kk Kelan päivärahalla. Tosin kaverini myös kertoi että ei edes halua mennä töihin enää ikinä. Aikoo jäädä sitten lapsen kanssa kotiin. Mutta joo, olisi tehnyt mieli soittaa sen työnantajalle että tuolla se painaa pitkin kyliä iltaisin kun itse makasin kotona pitkän työpäivän jälkeen pahoinvoivana...