Olen tullut siihen tulokseen, että CV-kurssi olisi tarpeellisempi ihan muille kuin työttömille (perustelut viestissä)
Johdanto: Itse olen ollut työttömänä, mutta yhtään kurssia en ole käynyt. Nykyään minulla on työpaikka. Työnantajani kehui hakemustani. Jostan syystä minulle ei ole näitä koskaan työkkäristä edes ehdotettu. Käytän sanaa työkkäri, koska ko. puljun nimi on muuttunut niin monta kertaa ja on ollut erilainen työttömyysjaksojeni aikana. Niitä kursseja on kuitenkin ollut jo 20 vuotta.
Sitten ne perustelut: Olen mukana yhdessä fb-ryhmässä, jossa ikäraja on 50 vuotta. Jäseniä on paljon, tuhansia. Sinne tuli kysymys, kuinka monella on CV. Valtavan moni vastasi, ettei ole tarvinnut ikinä sitä tehdä. Monet kehuivat, kuinka ovat olleet samassa työpaikassa 30 vuotta, eikä mitään hakemuksia tai ansioluetteloita ole ikinä tarvinnut tehdä. Nämä ihmiset kuitenkin olivat ihan tavallisia työntekijöitä, sellaisia, jotka voivat joutua työttömäksi koska tahansa. Monella oli myös luotto siihen, että isossa firmassa työpaikka pysyy. Eivätkö nämä ihmiset seuraa uutisia, vai onko heillä kova luotto omaan osaamiseensa? Luulevat, että ovat ainoa pätevä työnhakija, kun uutta hakevat?
En viitsinyt omalla nimelläni siihen ryhmään kerätä kakkimyrskyä niskaani, joten kommentoin tänne. Lisäksi nuorempienkin on hyvä tajuta, että kyllä hakemus pitäisi aina olla valmiina, sillä mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma. Työpaikkoja on menetetty yllättäin. Varmasta työpaikasta pari tuttuani joutui lomautetuksi tulipalon takia, joten koskaan ei voi tietää, mitä huomenna tapahtuu. Moni haluaa ajatella itseään korvaamattomaksi, mutta aniharva sitä oikaesti on. Ihmisiä on kuollut äkillisesti ja vaihtanut työpaikkaa, entisen työpaikan siitä mitenkään radikaalisti kärsimättä, vaikka kuinka huippuosaaja olisi ollut.
Syksyllä meni muutama toimarikin Afrikassa onnettomuudessa, menikö niiden firmat nurin? Ei tietääkseni.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
30 vuoden katkeamattomalla työhistorialla on toivottavasti se taloudellinen tilanne, ettei työttömäksi joutuminen ole maailmanloppu....etenkään kun viisikymppisen on vaikea työllistyä uudelleen, oli cv tai ei.
Jep, tuossa on saanut rahastoihin ja osakkeisiin jo aika pesämunan jotka tuottaa itsellään joka vuosi lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan luulet tuohon työssäkäyvältä menevän? Onhan se tietysti rakettitiedettä, vai mitä yrität sanoa?
Eli työssäkäyvä osaa sen tehdä hetkessä, mutta kun tämä sama tyyppi joutuu työttömäksi, hän tarvitsee siihen viikon kurssin?
Ei siihen kauan mene. Mutta jos ei ole hakenut töitä 30 vuoteen, harva oikeasti osaa tehdä hyvää ja kilpailukykyistä hakemusta hetkessä. Kyllä sen pohjan luontiin hetki kuitenkin menee. Enkä minä ainakaan muistaisi ulkoa enää kaikkea, vaan jotain asioita pitäisi tarkistaa. Sen lisäksi, osaako ihminen, joka on tehnyt 30 vuotta samaa työtä, valmistunut joskus 1988, eikä ikinä tehnyt hakemuksia, ajatella edes, mikä on relevanttia hakemuksen kannalta?
Nimenomaan, HETKI menee. Ehtii tehdä työttömänäkin. Ei niitä töissä ollessa pakerreta, kun ei edes tiedä, mitä on hakemassa.
Jos on ollut 30 vuotta samassa työpaikassa, niin CV on erittäin helppo ja nopea tehdä. Ei tarvita kurssia siihen.
Minusta tuo ei ole hassumpi huomio. En ole joutunut tekemään työhakemusta noin 30 vuoteen ja työni on sellaista, etten ole nähnyt CV:itä. Olen aina luullut, ettei siihen laiteta kuin suurimmat tutkinnot ja työkokemus, mutta olen ilmeisesti väärässä.
Olen lukutaitoinen ja varmasti löydän netistä ohjeen, mutta hahmotan asian kunnolla vasta sitten, kun näen esimerkin.
Ja satuin näkemään esimerkin hyvin laaditusta CV:stä vasta vähän aikaa sitten. Eipä olisi omaan päähäni pälkähtänyt listata CV::hen kaikkia niitä pieniä juttuja, joita on tullut tehtyä elämän eri vaiheissa.
Sellainen ei vaan olisi tullut mieleeni.
Niin. CV:n tekee nopeasti, kun tulee ilmoitus siitä, että olet jäämässä työttömäksi. Useimmilla on puolen vuoden irtisanomissuoja työvelvoitteella tai ilman. Siinä ehtii hyvin tehdä CV:stä useamman version. Nykyäänhän suositellaan CV:stä useampaa versiota riippuen siitä hakeeko osaamisellaan asiantuntijaksi, myyjäksi, konsultiksi. Pitää olla CV englanniksi ja suomeksi.
Onko kirjoituksessasi virhe, kun mainitset, että nuorilla pitää olla hakemus aina valmiina? Hakemus tehdään yksilöidysti jokaiseen työpaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
No jos nyt saisin kuulla että saan potkut niin muutaman kk irtisanomisaika plus 500 päivää liiton rahoilla, enköhän siinä ajassa ehdi parit ceeveet tehdä ja suunnitella ennenkuin paniikki iskee...
Ohis 400 päivää nykyään. Muuten olen samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo ei ole hassumpi huomio. En ole joutunut tekemään työhakemusta noin 30 vuoteen ja työni on sellaista, etten ole nähnyt CV:itä. Olen aina luullut, ettei siihen laiteta kuin suurimmat tutkinnot ja työkokemus, mutta olen ilmeisesti väärässä.
Olen lukutaitoinen ja varmasti löydän netistä ohjeen, mutta hahmotan asian kunnolla vasta sitten, kun näen esimerkin.
Ja satuin näkemään esimerkin hyvin laaditusta CV:stä vasta vähän aikaa sitten. Eipä olisi omaan päähäni pälkähtänyt listata CV::hen kaikkia niitä pieniä juttuja, joita on tullut tehtyä elämän eri vaiheissa.
Sellainen ei vaan olisi tullut mieleeni.
Työnhausta nyt jonkin verran kokemusta tällä hetkellä. Veikkaan, ettei työnantajat ehdi lukea mitään pikku jutuilla venytettyä CV:tä.
Ihmettelen näitä vastauksia, että ehtii tehdä työttömänäkin. Moni siis kuvittelee, että voin hyvin olla työttömänä, kun MINÄ olen niin hyvä tyyppi, että kyllä minä työllistyn. Ap:n ajatus oli kyllä, että niitä työttömyysjaksoja on hyvä välttää, mitä vanhempi ja yksipuolisempi työhistoria, sitä vaikeampi on työllistyä. Ne jotka suunnittelevat oleilevansa liiton rahoilla ja sitten menevänsä töihin, tiedoksi, että niitä töitä on hakemassa sellaisia tyyppejä, jotka eivät ole työttömänä olleet ja nämä menee aina etusijalle. Moni pitkäaikaistyötön on "syntynyt" niin, että kuvittelee menevänsä töihin kun on ensin kuluttanut liiton päivät, mutta yllättyy, kun työt meneekin muille ja hän ei olekaan ainoa hyvä hakija, ei välttämättä muihin verrattuna edes keskinkertainen.
Jos mä jään työttömäksi, niin lomailen seuraavat 500 päivää.
Vai paljonko se nyt oli?
Sinccis
Ap puhuu asiaa. 80-luv. läheteltiin todistuskopioita, kun haettiin töitä. Ja tyhmimmät taisi lähettää joskus aidot toikat!
90-luv. taisi tulla nämä cv:t "muotiin". Silti vielä 2003 joku lähetti niitä parin viikon työtodistuksiakin, ei tosin saanut töitä. Toisaalta nää 30v samassa työpaikassa olleet tuskin saavat enää töitä, vaikka miten viilasivat cv:n lyöntiin! Osaaminen on vanhentuntu eikä uuden oppiminen suju. Töissä ollessa pitää maksella asunnot ja autot. Työttömänä voi vaihtaa asuntoa pienempään ja halvempaan. Voi harkita muuttoa takaisin synnyinseudulle, jos siellä on edellinen sukupolvi mennyt hautaan ja jättänyt asuntonsa tyhjilleen. Eli asiat kannattaa järjestää niin, ettei 60v:na ole paljon kuluja vaan pärjää pienemmillä tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sen ehdi opetella sitten jos/kun tarvetta tulee. Turhat kurssit kaiken varalta eivät ole järkeviä.
Sanoo (ex)hallitus. Ei kun..
Vierailija kirjoitti:
Ap puhuu asiaa. 80-luv. läheteltiin todistuskopioita, kun haettiin töitä. Ja tyhmimmät taisi lähettää joskus aidot toikat!
90-luv. taisi tulla nämä cv:t "muotiin". Silti vielä 2003 joku lähetti niitä parin viikon työtodistuksiakin, ei tosin saanut töitä. Toisaalta nää 30v samassa työpaikassa olleet tuskin saavat enää töitä, vaikka miten viilasivat cv:n lyöntiin! Osaaminen on vanhentuntu eikä uuden oppiminen suju. Töissä ollessa pitää maksella asunnot ja autot. Työttömänä voi vaihtaa asuntoa pienempään ja halvempaan. Voi harkita muuttoa takaisin synnyinseudulle, jos siellä on edellinen sukupolvi mennyt hautaan ja jättänyt asuntonsa tyhjilleen. Eli asiat kannattaa järjestää niin, ettei 60v:na ole paljon kuluja vaan pärjää pienemmillä tuloilla.
Miten voi osaaminen olla vanhentunutta jos nyt jää työttömäksi joku 30-v samassa työssä ollut? Onko hän siis ollut epäpätevä ties kuinka kauan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi osaaminen olla vanhentunutta jos nyt jää työttömäksi joku 30-v samassa työssä ollut? Onko hän siis ollut epäpätevä ties kuinka kauan?
Ei välttämättä siinä hommassa, mitä teki sen 30v. Mutta menetettyään sen työn pitää hakea muuta ja niissä on toiset systeemit. Täällä oli joku hassu juttu palvelukodissa.. Entisellä omistajalla tenttivät lääketentit.. Seuraavalla omistajalla piti tentit uusia, muuten ei ollut pätevä. Kyllähän ne vanhusten lääkkeet varmaan tunsi, kun oli heitä hoitanut. Pitikö tuntea muitakin lääkkeitä? Ei varmaan ollut niitten muiden lääkkeiden kanssa helppoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeasti kysyt? Osaaminen voi olla vanhentunut esimerkiksi seuraavista syistä:
a) koko yrityksen käyttämä teknologia on vahentunut ja tätä kautta yritys on ajautunut saneeraukseen tai konkurssiin. Tätä oli paljon mm. painoalalla digitekniikan yleistyessä.
b) henkilö on laiminlyönyt osaamisensa kehittymisen jo vimeiset 15 vuotta, mutta hyvin pärjäävässä yrityksessä ei ole ollut tarvetta yt- neuvotteluille. Nyt ne tuli
Jos seuraat yhtään maailman menoa, niin työpaikkoja katoaa ja uusia syntyy. Sinun työpaikkasi voi kadota mm., siksi, että koko tehtävä on vanhenutut.
Vainaja kyllä mainittu ap viestissä, mutta fossiilista ei kukaan ole ketjussa sua ennen puhuttu. Eli kysymys, pilke silmäkulmassa, pitääkö 50 v vainajan tehdä cv? Ohis