Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko paha jos teini-ikäinen pukeutuu kuin aikuinen?

Vierailija
15.03.2013 |

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vanhojen vanhempien ainoa lapsi niin ymmärtää kyllä että noin käy.

Vierailija
2/17 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 90-luvun lopulla oli sellainen muoti. Olin jotain 15-16-vuotias  ja kuljettiin kavereiden kanssa jakuissa käsilaukut olalla. Alaosana sentään taisi yleensä  farkut. Jälkikäteen ollaan hymyilty luokkakuvien pikkuaikuisille. Hyvä, kun opettajan tunnistaa jakkutätien rivistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu minkälainen aikuinen.

Mun 15 vuotiaalla tytön kaverilla on vanhahko äiti ja molemmat pukeutuvat tosi vanhanaikaisesti. Pokka repes, kun en ollut nähnyt tätä tyttöä hetkeen ja oli koulun esityksessä mukana ja tällä 15 vuotiaalla oli täysin samanlainen kampaus kuin äidillänsä, hieman pidempi vain. Ja mä ymmärtäisin, jos olisi kyse hyvännäköisestä ja muodikkaasta äidistä, mutta kun joku teini matkii mummotyylistä äitiään, niin ei voi kuin sääliä. Eli herättäähän se tietysti varmasti monenlaisia tunteita, jos teini pukeutuu kuin vanha ihminen ja takuuvarmasti tulee kiusatuksi tai vähintään nauretaan selän takana.

Miksi nuori ei voi pukeutua kuin nuoret? Haluaa näyttää vanhemmalta kuin on?

Vierailija
4/17 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoren kuuluu kapinoida.

Vierailija
5/17 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 22:04"]

Nuoren kuuluu kapinoida.

[/quote]

Ja sitten jos ei kapinoi, niin pakotat kapinoimaan, niinkö?

Vierailija
6/17 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta. Olen kateellinen niille teineillä ja lapsille, jotka pukeutuvat siististi ja aikuismaisesti, kun itse taas pukeuduin silloin todella rumasti.

Vierailija
7/17 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 22:15"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 22:04"]

Nuoren kuuluu kapinoida.

[/quote]

Ja sitten jos ei kapinoi, niin pakotat kapinoimaan, niinkö?

[/quote]

:D "kapinoi tai itke ja kapinoi!" Ihanan anarkinen ajatus <3

Vierailija
8/17 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Koko kansamme historian ajan ennen 1950-lukua oli tapana tehdä niin. NIin nuori ilmiö on teinien oma pukeutumistyyli.

Vierailija
9/17 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 11:05"]Ei minusta. Olen kateellinen niille teineillä ja lapsille, jotka pukeutuvat siististi ja aikuismaisesti, kun itse taas pukeuduin silloin todella rumasti.

[/quote]

Vierailija
10/17 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

:(

Vierailija
11/17 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään. Kyllä nuorikin saa pukeutua oman tyylinsä mukaan. Osalla ihmisistä se tyyli on hyvin klassinen jo nuorena. Esim. itse ihailin jo teininä liikenaistyyliä kauluspaitoineen ja jakkupukuineen. Ei äiti minulle sellaisia suostunut ostamaan, mutta mahdollisuuksien mukaan sinne suuntaan aina valitsin vaatteeni, klassista ja hillittyä. 

Ja niille jotka sanoo että nuoren kuuluu kapinoida, niin onhan se eräänlainen kapina tuokin, kapina nuorisonormeja vastaan! 

Vierailija
12/17 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13/17 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluaisin pukeutua jakkupukuihin yms. Todella siististi. Toisaalta myös joinain päivinä sekoitan mukaan ketjuja yms hevarikamaa, mut tykkään pukeutua niin, miten pukeudun. En ole varma edes mitä "teinimäinen" pukeutuminen tarkoittaa, tai miltä se näyttää. t. 16v

Vierailija
14/17 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin joskus miettinyt, että onko oman tytön vaatteet liian aikuismaisia. Pari vuotta sitten osteltiin vielä lastenosastolta ja vaatteet oli lapsellisempia. Sitten kun jouduttiin siirtymään aikuisten kokoihin, niin tottahan ne vaatteet on samoja kuin aikuisilla! Osa on rennompia, mutta osa on sellaisia, millä joku aikuinen voisi mennä työhaastatteluun. Siistiä toimistopukeutumista siis. Tyttö itse kuitenkin vaatteensa valitsee enkä minä ole nähnyt, että olisi kaupoissa olemassa erikseen jotain "nuoriso"vaatteita. Meitä kumpaakaan ei muoti kiinnosta, joten ei olla edes käryllä mitä se nuorisopukeutuminen edes voisi olla, jos sellaista haluaisi harrastaa. Jollain luokkakavereilla kuulemma on korkeavyötäröisiä farkkuja, mutta ei tyttö sellaisia halua, vaikka ne nyt ilmeisesti olisivat muotia.

Omilta lukioajoiltani muistan, että harrastin sellaista siistiä toimistopukeutumista. Yläasteella olin vielä hieman rennommissa vaatteissa.

Koululaisella on kuitenkin se koulureppu, mikä sopivasti viestittää ettei tässä vielä aikuisia olla, vaikka vaatteet siltä näyttäiskin :-)

Vierailija
15/17 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 6 kirjoitti hyvin. Teini ja keski-ikäinen voivat tosiaan pitää samanlaisia vaatteita ja näyttää kumpikin hyvältä, ja on myös sellaisia vaatekappaleita mitkä eivät todellakaan sovi ikäkontekstinsa ulkopuolelle.

Aikoinaan kotikulmillani asui parikymppinen tyttö, joka pukeutui sellaiseen isoon harmaaseen mummopoplariin, puolisääripituiseen vekkihameeseen, harmaisiin ecco-tossuihin ja muuhun vastaavaan. Oli aika hämmentävän näköinen, kun oli niin selkeästi vanhusten vaatteet päällä. Eikä siis ollut mikään fiftari- tai vintageharrastaja tai hipsterityylinen. Siskonsa pukeutui "normaaleihin" nuorisovaatteisiin, collegepaitoihin ja farkkuihin.

Vierailija
16/17 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vähän ihmeellistä!

Vierailija
17/17 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä millaista tuo "aikuinen pukeutuminen" on. Nykyään ei ole niin tarkkaa sen kanssa miten minkäkin ikäinen ihminen pukeutuu, kirjaimellisesti 15-v ja 40-v ja 65-v voivat olla "samoissa vaatteissa" ja näyttää jokainen ikänsä mukaan pukeutuvalta.
Kyse on siitä miten niitä vaatteita käyttää (laittaako esim. piatapuseron liepeet edestä solmuun vai laittaako housunkauluksen sisään jne.) ja miten ne "asustaa" eli onko niittejä vai helmikoruja, harmaa mummotukka vai räväkkä hiusmalli jne.

Mutta sitten on sellaisia aikuisten tyylejä mitkä eivät sovi teinille, esim. joku "Marimekon unikko farkkutakki" ei todellakaan ole teinin vaate. Samoin aikuinen tyyli voi olla montaa eri tyyliä, jollekin se on aikuismaista siistiä "toimistopukeutumista" toiselle taas "lutkamaista" pukeutumista (eli verkkosukkia ym. mitä harva haluaa lapsensa päälleen laittavan) jne.  tai sitten voi olla sellaista tyyliä mikä sopii teinillekin.