Kantapaan kautta opittua: vältä näitä virheitä synttäreillä
Olen juhlinut lyhyen ajan sisällä omia 40-vuotissynttäreitä ja neljiä kaverien tai sukulaisten 30-50-vuotissynttäreitä.
Omista ja muiden järjestelyistä olen oppinut seuraavaa - saa olla eri mieltäkin:
1) älä järjestä isoja juhlia yhdessä kaverin kanssa, koska silloin kutsutut (paitsi jos kaveripiirinne on täysin yks-yhteen) todennäköisesti eivät juuri tunne toisiaan ja juhlafiilis jää herkästi latteaksi. Juu, järjestäjän kannalta tietysti on kiva, että työtä ja kulunkeja on jakamassa kaksi, mutta vieraiden kannalta on tympeää, jos he tuntevat juhlissa lähinnä vain sinut (ja juhlakaluna sinulla tuskin on aikaa seurustella pitkään jokaisen vieraasi kanssa) ja ehkä pari muuta...
2) samasta syystä harkitse, onko jokaista mummoa, pappaa ja tätiä pakko kutsua mukaan vai olisiko fiksua järjestää sukulaisille oma tilaisuus ja mahdolliset remubileet erikseen.
3) pidä tarjolla riittävästi juomaa ja ruokaa - myös autoilijoille ja alaikäisille, mikäli heitäkin juhliin kutsutaan
4) pari ohjelmanumeroa on hyvä olla, mutta älä suosi pitkiä puheita tai serkkutytön vaivaannuttavan haparoivia viuluesityksiä. Booooring!
5) musiikki on kiva juttu, mutta jos mahdollista, järjestä tanssi hiukan eri tilassa kuin missä sakki istuu syömässä ja juttelemassa - tunnelma latistuu aika pian, jos vierustoverillekin pitää kaikki sanoa huutamalla.
6) mieti etukäteen erihintaisia lahjatoiveita, joita kerrot kysyttäessä. On vähän haljua joutua ostamaan kypsään ikään ehtineelle (ja kaiken mahdollisen jo omistavalle) ihmiselle täysin summamutikassa lahjaa, moni mielellään saisi siihen vinkkejä. Mutta tietenkin kalliita toiveita ei ole kovin tyylikästä TUPUTTAA...
Kuten sanottua, nämä on opittu kantapään kautta, osa virheistä on omiani, osa muiden. Ei siis kannata loukkaantua, tämä tuli vaan mieleen yhdestä toisesta aloituksesta...
Kommentit (30)
2, joo, varmaan pätee myös häihin. Sekalainen vierasjoukko voi olla kutsujasta kiva, mutta ei välttämättä toimi vieraiden kannalta kovinkaan hyvin.
ap
Miten sitten häiden suhteen kannattaisi toimia? Mielestäni ei ole kohteliasta jättää jotakuta ihmistä kutsumatta vain siksi että "ei se tunne kuitenkaan siellä ketään ja sillä on varmaan ihan tylsää". Jokainen kutsun saanut päättää itse tuleeko vai ei. Tietysti joillain voi olla vaikeuksia kieltäytyä jos ei koskaan osaa sanoa mihinkään ei.
Häissä ei voi kyllä välttyä noilta "en tunne ketään".
Ellei sitten jätä kutsumatta kokonaan toisen osapuolen sukua.
Nelikymppisten sukujuhlat on mun mielestä muutenkin jotenkin turhia. Silloin kannattaa mieluimmin laittaa kaveribileet pystyyn.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 10:16"]
Olen juhlinut lyhyen ajan sisällä omia 40-vuotissynttäreitä ja neljiä kaverien tai sukulaisten 30-50-vuotissynttäreitä.
Omista ja muiden järjestelyistä olen oppinut seuraavaa - saa olla eri mieltäkin:
1) älä järjestä isoja juhlia yhdessä kaverin kanssa, koska silloin kutsutut (paitsi jos kaveripiirinne on täysin yks-yhteen) todennäköisesti eivät juuri tunne toisiaan ja juhlafiilis jää herkästi latteaksi. Juu, järjestäjän kannalta tietysti on kiva, että työtä ja kulunkeja on jakamassa kaksi, mutta vieraiden kannalta on tympeää, jos he tuntevat juhlissa lähinnä vain sinut (ja juhlakaluna sinulla tuskin on aikaa seurustella pitkään jokaisen vieraasi kanssa) ja ehkä pari muuta...
[/quote]
Tää riippuu varmaan kauheesti. Olen taas ollut 120v. synttäreillä viime vuonna, jossa meno oli todella kiva. Toki homma menee samalla tavalla kuin häissäkin, porukka on omissa leireissään eikä kauheesti seurustele itselleen tuntemattomien kanssa. Ja jos itse tuntee vain toisen juhlakalun niin samalla tavallahan se on kuin häissäkin, tuntee olonsa yksinäiseksi. Tuo mun viihtymiseni noilla 120:llä perustui siihen, että tunsin toista puolta tuosta juhlaporukasta, se riitti. Mutta oli myös hyvät juhlajärjestelyt ja hyvä bändi.
Ihan hyvä pointti kuitenkin, jos on paljon ihmisiä, jotka ei tunne toisiaan, kaikki ei tosiaan tuollaisissa tilanteessa kauheesti tutustu..
mä olen kyllä vähän eri mieltä tuosta ettei toisille tuntemattomia ihmisiä voi kutsua samaan aikaan. Hyvän isännän tai emännän totta kai pitää huolehtia, että jokaiselle löytyy seuraa ja juttukaveria, mutta kyllä kai aikuinen ihminen voi sen verran osata käyttäytyä, että viihtyy vaikka viereisessä pöydässä olisi joku tuntematon? Ja hui apua, myös tarvittaessa vaihtaa pari sanaa jonkun uuden tuttavuuden kanssa?
4 ja 5, totta. Tämä olikin enemmän synttäreitä koskevaa... mutta jos nyt asiaa miettii, niin voihan niissä häissäkin miettiä, kannattaako kutsua kovin kaukaisia sukulaisia tai vaikka järjestää jatkot kavereille niin, että siellä sitten voi viihtyä vähän tutummassa sakissa.
ap
Isomissa bileissähän on hauskaa juuri se, että tutustuu myös uusiin ihmisiin. En todella ymmärrä argumenttia sen suhteen, että on tylsää jos vieraat eivät tunne toisiaan. Ongelma on tietenkin se, että jos porukassa on joku outsideri eli muut tuntevat jonkun, mutta yksi ei tunne ketään, niin tämä jää helposti ulkopuolelle.
Lahjatoiveetkin nyt on vähän niin ja näin. Häihin nuo listat vielä ymmärrän, mutta jonnekin viisikymppisille listojen laatiminen on vähän noloa. Tuokoot kaikki vaikka sen konjakkipullon, ei se nyt kuitenkaan ole se pointti.
Eikö vieraiden ole tarkoitus siellä tutustua muihin eikä istua omassa tutussa seurassa? Näin ainakin häissä, joissa 2 sukua kohtaa (paitsi että nykyisin siellä ei enää ole sukulaisia kuin antamassa isoja rahalahjoja, saavat poistua heti kakunleikkuun jälkeen).
Omilla synttäreillä ei miettinyt vieraiden kavereita vaan sitä, että järjestän juhlat, jonne mahdollisimman moni on tervetullut omana itsenään, oli sitten isoäiti tai nuoruuden ryyppykaveri.50v synttäreillä saa näkyä siihenastinen eletty elämä erilaisine tuttavuuksineen. Aika kamalaa olisi, jos ei voisi kutsua samoihin juhliin siskoaan ja parasta kaveriaan.
Isomissa bileissähän on hauskaa juuri se, että tutustuu myös uusiin ihmisiin. En todella ymmärrä argumenttia sen suhteen, että on tylsää jos vieraat eivät tunne toisiaan. Ongelma on tietenkin se, että jos porukassa on joku outsideri eli muut tuntevat jonkun, mutta yksi ei tunne ketään, niin tämä jää helposti ulkopuolelle.
Lahjatoiveetkin nyt on vähän niin ja näin. Häihin nuo listat vielä ymmärrän, mutta jonnekin viisikymppisille listojen laatiminen on vähän noloa. Tuokoot kaikki vaikka sen konjakkipullon, ei se nyt kuitenkaan ole se pointti.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 10:34"]
mä olen kyllä vähän eri mieltä tuosta ettei toisille tuntemattomia ihmisiä voi kutsua samaan aikaan. Hyvän isännän tai emännän totta kai pitää huolehtia, että jokaiselle löytyy seuraa ja juttukaveria, mutta kyllä kai aikuinen ihminen voi sen verran osata käyttäytyä, että viihtyy vaikka viereisessä pöydässä olisi joku tuntematon? Ja hui apua, myös tarvittaessa vaihtaa pari sanaa jonkun uuden tuttavuuden kanssa?
[/quote]
Jees, ei nyt ihan ollut tuosta kysekään. Vaan siitä, että tosiaan ei tunne juuri ketään.
Ja kyllä: small talkia osaa varmaan jokainen vetää oudompienkin kanssa, mutta se on vähän eri asia kuin että onko se VIIHDYTTÄVÄÄ tuntitolkulla...
ap
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 10:35"]
4 ja 5, totta. Tämä olikin enemmän synttäreitä koskevaa... mutta jos nyt asiaa miettii, niin voihan niissä häissäkin miettiä, kannattaako kutsua kovin kaukaisia sukulaisia tai vaikka järjestää jatkot kavereille niin, että siellä sitten voi viihtyä vähän tutummassa sakissa.
ap
[/quote]
Siis kuka viihtyy tutummassa sakissa? Kaverit vai hääpari? Ehkä kannattaisi päinvastoin jättää ne kaverit kutsumatta, koska ne ei kykene olemaan ihmisiksi silloin, kun paikalla on hääparin sisarukset, vanhemmat ja serkut.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 10:37"]
[/quote]
Jees, ei nyt ihan ollut tuosta kysekään. Vaan siitä, että tosiaan ei tunne juuri ketään.
Ja kyllä: small talkia osaa varmaan jokainen vetää oudompienkin kanssa, mutta se on vähän eri asia kuin että onko se VIIHDYTTÄVÄÄ tuntitolkulla...
ap
[/quote]
Siis oikeastiko menet juhliin vain purkamaan elämääsi sydänystävän kanssa tai muistelemaan biletyksiä tuttujen kera? Et osaa yhtää juhlia sitä synttärisankaria, jos hän ei ole tajunnut kutsua nimenomaan sinun kavereitasi paikalle vaan meneekin pahus kutsumaan omat tutunsa?
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 10:36"]
[/quote]
Ok, olet eri mieltä, ja saa olla. Mutta sen kummemmin kinaamatta:
Väistämättä juhlissa ON myös oudompia ihmisiä, jos haluaa tutustua. Sinä ehkä olet sosiaalisempi ihminen kuin minä, mutta minä en kyllä viihdy, jos en tunne ketään entuudestaan. Ja nyt on tullut nähtyä tosiaan useammat juhlat, joissa tunnelma ON jäänyt laimeaksi juuri, koska iso osa sakkia pönöttää orpoina pöydissään ja lipeää kotiinsa heti, kun kehtaa.
Missä minä puhuin muuten lahjalistasta? En missään, luehan kunnolla.
ap
Ihmisistä on tullut tylsiä suoraan sanottuna.
Kaiken pitää olla tuttua ja turvallista...
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 10:39"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 10:37"]
[/quote]
ap
[/quote]
Siis oikeastiko menet juhliin vain purkamaan elämääsi sydänystävän kanssa tai muistelemaan biletyksiä tuttujen kera? Et osaa yhtää juhlia sitä synttärisankaria, jos hän ei ole tajunnut kutsua nimenomaan sinun kavereitasi paikalle vaan meneekin pahus kutsumaan omat tutunsa?
[/quote]
Luetun ymmärrys, haloo.... en sanonut, etteikö joukossa saa olla yhtään muita kuin kaverita. Vedä henkeä ja lue rauhallisesti aloitus uudelleen.
ap
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 10:43"]
[/quote]
Väistämättä juhlissa ON myös oudompia ihmisiä, jos haluaa tutustua. Sinä ehkä olet sosiaalisempi ihminen kuin minä, mutta minä en kyllä viihdy, jos en tunne ketään entuudestaan. Ja nyt on tullut nähtyä tosiaan useammat juhlat, joissa tunnelma ON jäänyt laimeaksi juuri, koska iso osa sakkia pönöttää orpoina pöydissään ja lipeää kotiinsa heti, kun kehtaa.
Missä minä puhuin muuten lahjalistasta? En missään, luehan kunnolla.
ap
[/quote]
Eiköhän tuossa ole enemmänkin kyse siitä, että vieraat eivät ole ymmärtäneet sitä, että he juhlivat päivänsankaria eivätkä suinkaan ole perinteisissä viikonloppubileissä. Vika ei ole kutsujassa vaan kutsutuissa.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 10:43"]
[/quote]
[/quote]
No eihän tuossa välttämättä ole kyse siitä, että ihmiset eivät tunne toisiaan, vaan siitä että isäntäväki ei huolehdi vieraiden viihtyvyydestä. Jos noin argumentoi, niin kukaan ei viihdy ravintolassa tai baarissakaan ellei ole mukana koko lähipiiriä vieressä.
Missä niitä kaukaisempia sukulaisia näkisi ellei juuri häissä? Hääthän on ensisjaisesti sukujuhlat, kaksi sukua yhdistyy. Kaveribileet on ihan eri asia.
Pitkälti samaa mieltä, pätee myös häihin. Oltiin just serkun häissä, joissa tunsin pari tätiä, isovanhemmat ja that's it. Lähdin aika noileesti kotiin kakun jälkeen.