Mitä siis tarkoittaa sanonta "joka pierua pidättää, on sillä jotain salattavaa"?
Koska no eihän ole! Ainakaan itelläni. Mutta pierua pidätän useastikin, kun ei joka paikassa viitti laulattaa palkeet heiluen.
Kommentit (41)
Olen ajatellut sanonnan varsin simppelisti, että pierun pidättäjällä on vatsavaivoja ja pierun mukana tulisi lusikallinen housuun. Se olisi ikäänkuin se salattava asia.
Nyt kun miettii, niin ei tämä järin looginen ole, mutta tykkään silti ennemmin omasta versiostani kuin että salattava asia olisi jotain synkkää ja kaikkien elämän kääntävän totuuden pimittämistä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vain paskalta haisevien turilaiden epätoivoinen yritys saada oikeutusta brutaalille teolleen.
Hyvä tietää.
On siis olemassa nais- ja miespuolisia turilaita.
Joka pieremättä kusee, se naimatta kuolee.
Det betyder endast att finnarna inte var speciellt smarta då de kom på ordspråket samt att de inte kunde uppföra sig bland folk, utan fes helt hejvilt varsomhelst med den nykläckta finurligheten som ursäkt.
Vierailija kirjoitti:
On sillä MUUTAKIN salattavaa.
Toinen on, että joka pierua pidättää, se tautia idättää
Olen kuullut tästä lapsena version.."se taudin sisällensä hankkii". Nähdäkseni pieremiseen kannustetaan ettei paha ilma jää kiertämään sisuksiin.
Kotioloissa on lupa pierrä vapautuneesti. Ehkei ihan ruokapöydässä mutta noin yleensä. Anteeksihan voi aina pyytää ja selittää että tuli syötyä (taas) jotain sopimatonta.
Tekoäly tietää...
Sanonta "se joka pierua pidättää, sillä on muutakin salattavaa" on huumorilla sävytetty kansanviisaus, joka tarkoittaa, että jos joku yrittää peitellä tai pidätellä jotain niin luonnollista kuin pieru, hän saattaa peitellä tai salata myös muita asioita. Sen taustalla on ajatus siitä, että liiallinen pidättyväisyys tai itsetietoisuus voi viitata siihen, että henkilö yrittää esittää jotain muuta kuin on, ja saattaa siten olla epäluotettava tai kätkeä jotain tärkeämpää.
Sanonta korostaa ehkä myös elämän aitouden ja luonnollisuuden arvostamista sekä leikkimielistä suhtautumista ihmisluontoon.
Joka pierun pidättää, saa taudin tahallaan!
Eikös se mene niin että joka pierun pidättää, saa taudin tahallaan?
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut sanonnan varsin simppelisti, että pierun pidättäjällä on vatsavaivoja ja pierun mukana tulisi lusikallinen housuun. Se olisi ikäänkuin se salattava asia.
Nyt kun miettii, niin ei tämä järin looginen ole, mutta tykkään silti ennemmin omasta versiostani kuin että salattava asia olisi jotain synkkää ja kaikkien elämän kääntävän totuuden pimittämistä.
Samoin olen ajatellut
Tuollaista sanontaa en ole koskaan kuullutkaan.
Sen sijaan olen kuullut, että pieru on p-askan lähetti!
Mitähän salattavaa olis pierun pidättelijällä... No, ehkä ummetuksensa haluaa salata. Menis juomaan enemmän vettä... ja söis kuivattuja luumuja joita on liotettu vedessä yön yli, niin kyllä lähtee uloste liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista sanontaa en ole koskaan kuullutkaan.
Sen sijaan olen kuullut, että pieru on p-askan lähetti!
Mitähän salattavaa olis pierun pidättelijällä... No, ehkä ummetuksensa haluaa salata. Menis juomaan enemmän vettä... ja söis kuivattuja luumuja joita on liotettu vedessä yön yli, niin kyllä lähtee uloste liikkeelle.
Vaikka voihan se pieru tietysti olla merkki jostain suoliston sairaalloisesta tilastakin! Jos ihan siis jatkuvasti pierettää....
Vain seurustelun alkuvaiheissa kannattaa pidätellä pierujaan. Sitten kumpikin voi pierrä avoimesti. Nauru kuuluu aina asiaan.
Seurassa piereminen on rajattomuutta. Pierijä kietoo haisevan tapansa rehellisyyden kaapuun, vaikka piereskelyllä ei ole rehellisyyden kanssa mitään tekemistä. Pierijä ei välitä muiden hyvästä olosta, vaan paukuttaa kaasut toisten haisteltavaksi, koska voi tehdä niin. Mikä nerokas tapa osoittaa toisille, ettei välitä muiden mukavan olon ylläpidosta.
Jossain maassa on kohteliasta pierrä ruokailun päätyttyä, jotta emäntä voi todeta ruuan olleen hyvää ja maittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Seurassa piereminen on rajattomuutta. Pierijä kietoo haisevan tapansa rehellisyyden kaapuun, vaikka piereskelyllä ei ole rehellisyyden kanssa mitään tekemistä. Pierijä ei välitä muiden hyvästä olosta, vaan paukuttaa kaasut toisten haisteltavaksi, koska voi tehdä niin. Mikä nerokas tapa osoittaa toisille, ettei välitä muiden mukavan olon ylläpidosta.
Koska minä haluan ja voin.
- Millaiset ihmiset eivät pidä pieruhuumorista?
- Paskantärkeät.
Vierailija kirjoitti:
Joka pieremättä kusee, se naimatta kuolee.
Toikin oon vähän outo. Jos sanot tolla tavalla jollekin ikäkupelle jolla on leegio lapsia niin mitä se voi tarkoittaa? Ettei kuole naimassa ollessaan?
Nuorelle poikaselle ymmärrän - se tarkoittaa että ei pääse koskaan naimaan.
Noihan on sellaisia tyhmiä lohkaisuita että kun miehet miesten vessassa kuseksii rinnan ja joku sitten kajauttaa kuuluvan sprägärin niin tuntuu luontevammalta yhdessä naureskella kuin että kaikki pidättelee hymyä. Tietenkin myös kotona voi vaikka just nukkuessaan tai yksin ollessaan vähän pöräyttää ja miksei perheenkin kesken, kun nyt ei mitään valtavaa löyhkää. Meillä kotona naisihmisetkin päräyttää joskus. Veden tuhahdus ei tuoksu paljon miltään raskaan liha-aterian jälkeen isäntä saattaa tosissaan haista.
Se luottamus ja löyhkä on molemminpuolista. Huumorilla otamme asian yleensä. Mutta ei niitä pieruja oikeasti jatkuvalla syötöllä tule. Nyt juuri en muista, millon on viimeksi kumpikaan pieraissut.