Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi käytän yksityisiä terveyspalveluita?

Vierailija
14.03.2013 |

Yritin varata aikaa lapselleni terveyskeskuksesta. Hän on sairastellut viikkoja, välillä ollut terve. Kuumetta, yskää, kurkkukipua, oksentelua,väsymys, päänsäsrky. Mutta ei mitään akuuttia, joten ajattelin että lääkäriaika olisi ok. Ihan päivästä ei ollut kyse, joten päivystykseen mielestäni ei meillä ole asiaa. Lapsella on myös synnynnäinen munuaisen vajaatoiminta, joka on tiedossa tk:ssakin. Olisin saanut ajan 17. HUHTIKUUTA. Eihän tässä ole mitään mieltä! Paikkakunta Vantaa.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin totta. Akuutteihin päivystysluonteisini vaivoihin saa kyllä julkiseltakin hoitoa, ja varsinkin erikoissairaanhoidon puolelta saa erittäin asiantuntevaa hoitoa jos sinne ohjataan...

Mutta sitten nämä kiireettömät tapaukset on niiden mielestä vähän liiankin kiireettömiä. En minä ainakaan halua odotella, saati laittaa lasta odottelemaan, viikko- ja kuukausitolkulla että saa hoitoa epämukavaan vaivaan. Onneksi on olemassa yksityinen puoli, josta ajan saa ihan päivässä-muutamassa. 

Vierailija
2/6 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä (TRE) menee niin, että ensin varataan aika hoitajalle, joka sitten antaa ajan lääkärille. Jos on akuuttia, sen ajan saa samalle/seuraavalle päivälle, jos vaiva ei ole akuutti ajan lääkärille saa ns. "tarpeen mukaan", tarkoittaa sitä että mitä kiireisempi asia on sitä nopeammin ajan saa, jos asia sellainen ettei sillä ole kovin kiire, saa ajan pidemmän ajan päähän. Hoitotakuu on olemassa, käsittääkseni max 3kk(?) on se aika mitä voi joutua odottamaan.

Esim. Jos lapsella päänsärkyä, sairaanhoitaja voi tarkistaa näön E-taululla, ottaa verikokeen tmv. ja sitten antaa ajan lääkärille. Jos vaikka ollut kuumetta tmv. ja tulehdusarvot korkealla ajan saa heti. Jos taas näkö vaikuttaa huonolta ei kuumetta tmv. ajan saanee parin viikon päähän.

Totuus on se, että kaikki vaivat eivät tarvitse heti hoitoa. Lisäksi se lääkäri ei ole autuaaksi tekevä asia, jos lapsella on flunssaa niin hoitaja osaa sen katsoa (esin tarkistaa korvat ettei ole niissä tulehdusta, katsoa kurkkuun/ottaa näytteen ettei ole angiinaa tm.) ja antaa hoito-ohjeet. Moni haluaa ns. varmuuden vuoksi lääkäriin ja jonku reseptin kouraan, vaikka mitään apua ei niistä ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsella oli ollut viikon 40 asteen kuume. Ei muita oireita. Ei saatu lääkärille aikaa ja mentiin yksityiselle. Saatiin antibiootti korvatulehdukseen.

Kuurin loputtua kuume nousi taas 40 asteeseen. Ei taaskaan saatu lääkäriaikaa ja mentiin yksityiselle. Saatiin toinen antibioottikuuri. Kuurin jälkeen taas sama homma ja nyt vaatimalla vaadin saada julkiselta puolelta apua, koska yksityiselle oli mennyt jo laboratorioineen 250 euroa - aivan naurettava summa! Ei olisi antanut, mutta kun aloin itkeä, antoi tiskin alta jonkun toisen lääkärin ajan. Omalle lääkärille ei olisi aikoja tietenkään ollut.

No, tuo lääkäri sitten sanoi, että on annettu ihan vääriä antibiootteja, ei ne korviin tehoa. Ihan turhaan söi sitten kaksi antibioottikuuria. Antoi lopulta oikeat lääkkeet ja vihdoinkin oireet hävisivät.

Kyllä korpeaa. 

Vierailija
4/6 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no muuta espooseen niin saat odottaa vielä kauemmin.. täällä ei akuutin ajan saa n 4 kk päähän.  :( ja toisekseen sitä aikaa ei saa vaan pääsee jonottamaan aikaa... ja se aika ilmoitetaan sitten sinulle kun niitä on... eli kun käyt nyt pyytämässä aikaa niin hyvällä tuurilla sinulle ilmoitetaan ennen kesän loppua että milloin se aika on.

Vierailija
5/6 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

... eli nykyisen terveydenhuollon aikataulut huomioonottaen kannattaa varata aika jo alkusyksystä terveyskeskuslääkärille ja kun sen sitten 3 kk:n päästä saa, niin todennäköisesti potee jotakin tautia talvisydämellä ja pääsee "heti" tarpeenmukaiseen hoitoon.

Oikeasti, olen järkyttynyt tästä julkishoidon tasosta! Muistan miten lapsena 1980-luvulla pääsi lääkäriin heti kun oli tarvetta. Nyt kun menee, ei saa aikoja. Terveyskeskuksessa istuu vain köyhiä vanhuksia ja päihtyneitä odotustilassa. Hoitajat väsyneitä ja stressaantuneen oloisia. Lääkärit joko eläkeikäisiä tai epävarmoja. Jouduin käymään yksityisellä (juuri tän ajan saannin ongelman vuoksi - meni 85€!) ja siellä oli valoisat siistit tilat, siistejä ja normaaleja potilaita, reippaat hoitajat ja pirteät lääkärit. Ihan eri meininki. Rahalla saa näköjään. (Varsinkin, kun työpaikkalääkäreinä pitävät ja laskuttavat yrityksiä).Järkyttävä todellisuus!

Vierailija
6/6 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Mä oon voinut huonosti viimeiset 9 vuotta ja juossut julkisella eri lääkäreillä kilpparin takia. "Kaikki kunnossa", "sun arvot on ihan hienosti viitteissä, ei voi johtua kilpparista". Ja tämä myös endokrinologin suusta, jonka pitäisi tajuta elimistön hormoonitasapainosta jotain. Miksi mulla sitten oli liuta vajaatoiminnan oireita koko ajan päällä? Aloin ottaa itse asiasta paremmin selvää ja tajusin varata ajan yksityiselle asiasta tajuavalle lääkärille. Seuraus: kakkostyypin kilpirauhasen vajaatoiminta ja Thyroxinit määkeen, uusi lääkitys tilalle.

Vihdoin olen taas toimintakykyinen, työkykyinen, paino on alkanut pudota kuin itsestään, ajatuskin kulkee ja oma-aloitteisuus on palannut.

Meni mulla vaan omien lasteni pikkulapsiaika ja ikävuodet 25-34 siihen pelleilyyn.

Tämä maksoi mulle yli 1000 euroa loistavan julkisen terveydenhuollon maassa. Ja maksaa jatkossakin, kun tilannetta pitää seurailla. Alan kallistua Amerikan malliin, kun joudun joka tapauksessa käyttämään kallista yksityistä toimimattoman julkisen sijasta.

Niin joo, jos mä tarvin lapselle sairaslomatodistuken omaa työtäni varten, niin sen kyllä saa. Suhteellisen kalliiksi tulee ne sairaslomalaput.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi