Miksi autottomat kyydinpyytäjät luulevat, että auto kuluttaa vain polttoainetta? Oletteko huomanneet?
Polttoaine on vain osa auton kuluista.
Pääomakulu on merkittävän suuri varsinkin uudessa autossa.
Vakuutukset
Huollot
Renkaat + renkaanvaihto
Peseminen
Ajoneuvoverokin pitää maksaa joka vuosi.
Käyttövoimaverokin joissakin tapauksissa.
Jos haluatte kyydin esim. 100 km:n päähän, niin autosta syntyvä kustannus on jotain 85 €, koska sieltähän pitää ajaa takaisinkin. Kuskille ei saa maksaa palkkiota, jos hänellä ei ole taksilupaa.
Jos ei kelpaa, ottakaa se taksi. :)
Kommentit (27)
On huomattu kyllä tämä asia. Jos itse olen jonnekin menossa ja autossa tilaa niin saatan kysyä joskus samaan kyytiin, enkä edes odota maksua.
Mutta rasittavia ne autottomat jotka pyytää kyytiä ja maksavat juuri sen mitä menee bensaan. Autossa on niin paljon muutakin menoerää kuin pelkkä bensa.
Mitä enemmän matkaa sitä pienempi on sivukulujen osuus. Harva alkaa kyselemään ajatko 5 vai 50000 vuoteen.
Maksaisikin edes sen bensarahan. Usein tulee tarjous että maksaa kahvit sitten perillä (200km päässä) ja silloinkin kirjaimellisesti kahvit, ei edes sitä kahvipullaa kylkeen.
Näitä tapauksia en ole enää kuskannut.
"Niin, mutta maksaisithan sinä tuon kaiken joka tapauksessa. Ei siihen vaikuta se, jos minä olen muutaman kerran kyydissä."
Noin olen kuullut sanottavan. Suorasukainen toteamus viidentoista kilometrin päästä kyytiä soittaneelta (nyt jo entiseltä) kaverilta oli: "Voisin minä tietysti ottaa taksin, mutta se maksaa."
Vierailija kirjoitti:
Ja edes polttoainekustannuksista ei tunnu olevan käsitystä. Eli 20 kymppisellä ajetaan monta sataa kilometriä. :D
Kyllä se 20 kymppinen aika pitkälle riittää...
Tuota... ne kiinteät pääomakulut ap pitää maksaa joka tapauksessa, vaikka autosi seisoisi parkissa. Jonkun sadan kilometrin ajon kulut ovat kyllä aika lailla juurikin 20 euroa. Edestakaista ajoa noin 200 km, polttoainetta palaa 14 litraa, 1,5 e litralta on 21 euroa.
Tietenkään en lähde sitä paitsi kuskaamaan ketään muuten vaan, arvostan omaa aikaani. Mutta jos olen itsekin menossa sinne sadan km päähän, saan tuota kautta maksajan bensakuluilleni, se korvaa myös nuo pääomakulut...
Se, mistä sinä ap nyt puhut, on verottajan hyväksymä kilometrikorvaus. Mutta sepä lähteekin ajtuksesta, että joudut työtä tehdessäsi ajamaan omalla autolla. Mikä on tyystin toinen asia kuin vapaa-ajalla tehtävälle matkalle kyytiläisen ottaminen. Josta ei siis aiheudu mitään lisävaivaa.
Harvoin saa edes bensarahaa. Eihän nykyautot paljoa kuluta. Ja mihin se kuskikaan mitään vapaa-aikaa tarvitsee, äkkiä se naapurin johonkin kuskaa heti kun pääsee töistä.
No olen huomannut, mutta ei sen auton kuluja tiiä ennenku itellä on. Mulla oli joskus niin härskejä kyydinpyytäjiä, että tyyliin suuttuivat jos en nyt joka kerta suhaa kutsusta paikalle.... noh nuorena oppii, enää minua ei hyväksikäytetä :)
Verottajan kilometrikorvaus 2019 on 43 sn / kilometri. Eli 100 km = 43 € verottomana käteen, jos ajat omalla autolla työajoa. Eli ei muutakun trippi (taksa) mittari nollille ja laskua pusaamaan....
Riippuu siitä tilaako kaveri erikseen kuljettamaan vai menenkö samaan suuntaan muutenkin. Jos menen muutenkin niin silloin puolet bensoista riittää siltä osalta kun hän on kyydissä.
Vierailija kirjoitti:
Omistappa pakettiauto...
Aivan. Mielenkiintoisin yhdistelmä on auto ja yrittäjä. Yrittäjävuosinani kuulin kaikenlaisia mielenkiintoisia arveluja siitä, mitä kaikkea voi vähentää verotuksessa. Pelkkää aivotyötä tekevä ammatinharjoittaja ei oikeasti voi ottaa kyytiin ihmisiä ja mystisesti vähentää siitä koituneita kuluja verotuksessa. (Eikä yrittäjä voi ostaa kaverilleen sadan euron tulostinta ja saada verojaan satasen verran pienemmiksi, vaikka joku niin saattaa kuvitellakin...)
Vierailija kirjoitti:
Tuota... ne kiinteät pääomakulut ap pitää maksaa joka tapauksessa, vaikka autosi seisoisi parkissa. Jonkun sadan kilometrin ajon kulut ovat kyllä aika lailla juurikin 20 euroa. Edestakaista ajoa noin 200 km, polttoainetta palaa 14 litraa, 1,5 e litralta on 21 euroa.
Oikeassa sä toki olet, mutta polttoaineen lisäksi tulee kuitenkin muitakin kustannuksia, jotka eivät ole samat, vaikka auto seisoo parkissa.
Esimerkiksi renkaat. Kesä- sekä talvirenkaat maksaa 2x400 euroa itselläni, eli 800 euroa. Ja renkaat tuntuvat kestävän about 30 000 kilometriä, kunnes tarvitsee taas uudet. Tästä tulee 1,33 euroa per 100 kilometria lisähintaa, joka on noin 10 % bensakuluihin verrattuna, eli ei täysin merkityksetöntä.
Vakuutus on toinen. Ainakin oma vakuutukseni on kalliimpi mitä enemmän kilometrejä vuodessa kertyy. Jos nyt harvakseltaan tarvitsee kyytiä, niin tällä tuskin on merkitystä, mutta noin teoriassa on.
Arvonalenema. Enemmän ajetusta autosta saa vähemmän rahaa myytäessä.
Huoltokulut. Autohan tarvitsee enemmän huoltoa, mitä enemmän sillä ajetaan. Kyllä jarrupalat, tuulilasinpesuneste, moottoriöljy, maalipinta, pakoputki ja sata muuta asiaa kuluvat vieraita kustatessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja edes polttoainekustannuksista ei tunnu olevan käsitystä. Eli 20 kymppisellä ajetaan monta sataa kilometriä. :D
Ota taksi ja kokeile mihin pääset. Noin sanoisin jos joku tulisi ehdottelemaan parillakympillä kuskausta kauemmaksikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa sä toki olet, mutta polttoaineen lisäksi tulee kuitenkin muitakin kustannuksia, jotka eivät ole samat, vaikka auto seisoo parkissa.
Esimerkiksi renkaat. Kesä- sekä talvirenkaat maksaa 2x400 euroa itselläni, eli 800 euroa. Ja renkaat tuntuvat kestävän about 30 000 kilometriä, kunnes tarvitsee taas uudet. Tästä tulee 1,33 euroa per 100 kilometria lisähintaa, joka on noin 10 % bensakuluihin verrattuna, eli ei täysin merkityksetöntä.
Vakuutus on toinen. Ainakin oma vakuutukseni on kalliimpi mitä enemmän kilometrejä vuodessa kertyy. Jos nyt harvakseltaan tarvitsee kyytiä, niin tällä tuskin on merkitystä, mutta noin teoriassa on.
Huoltokulut. Autohan tarvitsee enemmän huoltoa, mitä enemmän sillä ajetaan. Kyllä jarrupalat, tuulilasinpesuneste, moottoriöljy, maalipinta, pakoputki ja sata muuta asiaa kuluvat vieraita kustatessakin.
Toisaalta tuossa parissakympissä jo maksatat kaiken bensan sillä mukaantulijalla, vaikka itsekin olet menossa sinne sadan km päähän. Joten se kyllä hyvinkin kattaa nuo mainitsemasi kulut.
Ps. Minulla on ollut monta autoa vuodesta 1986 lähtien. Kieltämättä vakuutusyhtiöistä on kokemuksia vain yhdestä. Missä yhtiössä vakuutusmaksu riippuu ajokilometreistä? Miten sellaisia edes valvotaan? Ei ainakaan Pohjolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota taksi ja kokeile mihin pääset. Noin sanoisin jos joku tulisi ehdottelemaan parillakympillä kuskausta kauemmaksikin.
Nyt puhuttiin kyydistä, ei kuskaamisesta. Kyyditseminen ainakin minun tulkintani mukaan on kyytiin ottamista, kun on itsekin menossa samaan paikkaan. En lähtisi kuskaamaan eli kuljettamaan ketään jonnekin, jonne minulla ei itselläni ole mitään asiaa. Sellaiset matkat teetetään taksilla. Tai mennään bussilla/junalla/lentokoneella tai vuokrataan itse auto.
Jos ostaa 10 000 euron auton käytettynä ja sillä ajelee 150 000 km kunnes se päätyy romuttamolle, niin kyllähän tuosta tulee 6,67 € hintaa per 100 km reissu. Vähänkin arvokkaampi auto, vaikka uutena ostettuna, niin kustannus on sama kuin bensankin.
Turha väittää, että se romutushetki ainakaan lykkääntyisi sillä, että kuskaat kaveria, joten täytyisi tämäkin huomioida.
Pyyteleekö ihmiset muka satojen kilometrien kyytejä? Minulle ei ole kyllä tullut mieleenkään, mieluummin menen halvemmalla julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta tuossa parissakympissä jo maksatat kaiken bensan sillä mukaantulijalla, vaikka itsekin olet menossa sinne sadan km päähän. Joten se kyllä hyvinkin kattaa nuo mainitsemasi kulut.
Ps. Minulla on ollut monta autoa vuodesta 1986 lähtien. Kieltämättä vakuutusyhtiöistä on kokemuksia vain yhdestä. Missä yhtiössä vakuutusmaksu riippuu ajokilometreistä? Miten sellaisia edes valvotaan? Ei ainakaan Pohjolassa.
POP, joka on se edullisin vakuutusyhtiö tällä hetkellä, joten sitä tarkanmarkan miehet käyttäisivät joka tapauksessa.
Asiakas itse päivittelee järjestelmään silloin tällöin ajetut kilometrit. Tuskin sitä kukaan varsinaisesti valvoo, mutta voi tulla isosti sanomista, jos siitä jää kiinni. Tiedä vaikka jättäisivät korvaamatta jonkin tapahtuman tai perisivät sakkoja, jos asia tulee ilmi.