Miten aiotte kertoa lapsillenne uudesta paavista?
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="13.03.2013 klo 22:49"]
Kakku piti sanoa, ei toki hattuja jääkaapissamme ole.
[/quote]
Ai, luulin että nimenomaan tarkoitit sitä perinteistä paavinvalintaleivonnaista, eli hattua. Tai no, kakkuhan sekin on mutta hiipan mallinen.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2013 klo 22:42"]
Historian dosentti kysyy: Onko siinä jokaisen tobleronen palan päällä sellainen tuohesta askarreltu paavinhiippa. Joka sitten vanhan suomalaisen perinteen mukaan kierrätetään saunan sytykkeeksi. Ja porukalla tiirataan saunan savupiippua että tuleeko mustaa vai valkoista savua. Ihanaa vanhojen suomalaisten perinteiden vaalimista, kertakaikkiaan.
Siis mieletön asiantuntemus! Ihan uutta tietoa mulle. Valkoista savua saadaan varmaan kuitenkin odottaa siihen päivään asti, kun joku meistä onnekkaista suomalaisista valitaan paaviksi. Vai miten on, tuleeko nyt suomalaisesta piipusta valkeaa savua vaikka paavi on Argentiinasta? Neuvokaa tyhmää.
[/quote]
Historian dosentti vastaa: Vanhan suomalaisen keskiaikaisen tuohenpolttamisperinteen on perimätiedon mukaan keksinyt pohjanmaalainen merimies Niilo Artunpoika, joka jolloinkin 1000 - luvun alussa oli vatikaanissa merimatkoillaan moista todistanut.
Suomalaisten saunojen piipusta tuprusi aina mustaa savua, tuohta kun poltettiin. Kerran Alvar Iivananpoika Yrjänä Pirkanmaall kuitenkin heitti saunanpesään myös lehmän sarvesta askartelemansa paavinhiipan, joka kärysi keltaista savua. Lienee sanomattakin selvää että pohjalaiset puukkojunkkarit tästä tuohtuivat ja polttivat saunan pesässä myös Alvar paran pyhähousut ja rippilahjaksi saadun taskunauriin. Osa lukijoista varmaan luulee että taskunauriilla tarkoitetaan kelloa, mutta tässä tapauksessa kyseessä oli kuivattu nauris, johon oli kaiverrettu rippipäivämäärä.
Olen suunnitellut kuvaelman huomisaamuksi.aslartelen nyt jo illalla parvekkeelle savupiipun, josta aluksi tulee mustaa savua.toimin itse kertojana, ilmoitan sitten ilouutosen etta paavi on nyt valittu.samalla savun pitaisi muuttu valkoiseksi, onko ideoita mita materiaalia voisin polttaa? Toisaalta olisi paloturvallisempaa askarrella musta savu kartongista ja valkoinen pumpulista. Sitten mieheni astuu parvekkeelle tonttulakki paassaan ja viitta harteillaan, vapisevin kasin alhaalla seisoville lapsille vilkuttaen. Soitan kellopelilla pienen intron kirkonkelloja jaljitellen, sitten laulamme yhteislauluna oi sa riemuisa, oi sa autuisa. Jos lapset tykkaavat kuvaelmasta, esitamme sen jatkossa aina paavin valitsemisen vuosipaivana jotta tama historiallinen tapahtuma pysyy tuoreena lasten mielissa.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2013 klo 22:52"]
Historian dosentti vastaa: Vanhan suomalaisen keskiaikaisen tuohenpolttamisperinteen on perimätiedon mukaan keksinyt pohjanmaalainen merimies Niilo Artunpoika, joka jolloinkin 1000 - luvun alussa oli vatikaanissa merimatkoillaan moista todistanut.
[/quote]
Se oli siis Sylvester II, joka 2.4.999 valittiin paaviksi, otaksun. Tai ehkä lehmänsarven poltto liittyi paaviuden päättymiseen 12.5.1003 mikä saattoi horjuttaa mielenterveyttä pahastikin erityisesti siihen aikaan ja niissä oloissa. Voi Niilo Artunpoika-parka! Ihan itku tulee.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2013 klo 22:59"]
[/quote]
Se oli siis Sylvester II, joka 2.4.999 valittiin paaviksi, otaksun. Tai ehkä lehmänsarven poltto liittyi paaviuden päättymiseen 12.5.1003 mikä saattoi horjuttaa mielenterveyttä pahastikin erityisesti siihen aikaan ja niissä oloissa. Voi Niilo Artunpoika-parka! Ihan itku tulee.
[/quote]
Historian dosentti vastaa:
Kyllä, kyllä, Sylvester II:n valintaan liittyi tämä ikävä sattumus. Itse asiassa housujen ja kuivan nauriinpalan polttaminen ei Artun itsensä sydäntä painanut kovin, sillä hän oli jo vanha mies. Mutta Artun vanhinta poikaa se harmitti niin vietävästi. Hän nimittäin olisi isänsä kuoleman jälkeen perinyt tuon nauriin, köyhän perheen ainoan perintökalleuden.
Osa lukijoista varmaan luulee että taskunauriilla tarkoitetaan kelloa, mutta tässä tapauksessa kyseessä oli kuivattu nauris, johon oli kaiverrettu rippipäivämäärä.
[/quote]
Näin varovasti kysyn, että voisiko tuon kunniaksi tarjota huomenna naurisraastetta vai onko se rienausta? Ja en tarkoita loukata kenenkään tunteita tällä.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2013 klo 23:06"]
Osa lukijoista varmaan luulee että taskunauriilla tarkoitetaan kelloa, mutta tässä tapauksessa kyseessä oli kuivattu nauris, johon oli kaiverrettu rippipäivämäärä.
[/quote]
Näin varovasti kysyn, että voisiko tuon kunniaksi tarjota huomenna naurisraastetta vai onko se rienausta? Ja en tarkoita loukata kenenkään tunteita tällä.
[/quote]
Tuskn kukaan tästä loukkaantuu, sillä Artun perikuntakin lienee jo manan majoilla. Onhan tapauksesta jo kauan.
Lantturaasteeseen voisi laittaa sallaatnkastiketta jossa on makua tuomassa tuhkaksi liekitetty porkkana. Sellainen savunmaku jotenkin sopii tarinaan ja historialliseen viitekehykseen jota raaste tavoittelee.
Mä on niin kateellinen teille. Teillä on monella niin ihana idylli ja juhla tulossa. Siis mun mies katsoo tossa vaan jalkapalloa Bayern-Arsenal, siis tällaisella hetkellä!
Mä en oikein tiedä miten tää suhde voi tästä nyt jatkua, sitten. Onko teidän miehet aina noin osallistuvia vai onko tää paavinvaali koskettanut jotenkin ihan erityisesti (kun edellinen luopui eikä kuollut, tarkoitan)?
[quote author="Vierailija" time="13.03.2013 klo 23:11"]
[/quote]
Tuskn kukaan tästä loukkaantuu, sillä Artun perikuntakin lienee jo manan majoilla. Onhan tapauksesta jo kauan.
Lantturaasteeseen voisi laittaa sallaatnkastiketta jossa on makua tuomassa tuhkaksi liekitetty porkkana. Sellainen savunmaku jotenkin sopii tarinaan ja historialliseen viitekehykseen jota raaste tavoittelee.
[/quote]
Siis liekitetty porkkana. Miten yksinkertaista mutta todellakin sopivaa! Porkkanaa sellaisenaan olisin pitänyt ehkä vähän turhan fallos-symboliikkaan liittyvänä, tai no olisihan se tietysti tavallaan sopinut sekin.
Nyt kaikki nukkumaan, että huomenna sitten ollaan virkeitä ja jaksetaan nauttia. Hyvää yötä, paavin myötä!
Minua kiinnostaa lähinnä, mitä paavi kertoo itsestään lapsilleen.549
Huhuu. Ovatko pikku piltit jo toipuneet kohu-uutisesta?
[quote author="Vierailija" time="13.03.2013 klo 22:47"]
Olen opettanut lapsille laulun, jonka he laulavat isänsä kanssa Paavin kunniaksi, kun minä säestän pienolla. Laulu menee näin:
Uusi Paavi uusi Paavi on kunnon mies.
Kun hän meni palatsiin,
sai kansan sekaisin,
Uusi Paavi uusi Paavi on kunnon mies!
[/quote]
Pieno onkin ainoa soitin, joka tuohon lauluun sopii. Harmi, ettei meillä ole sitä. Täytyy vain jäljitellä kirkonkelloja tyhjillä (kalja)pulloilla ja kilistellä sitten niitä.