HÄDÄSSÄ YSTÄVÄ TUNNETAAN: Suostuisitko lainaamaan luottotiedottoman ystävän pikavippiä?
Kommentit (33)
E
Rahaa olen lainaillut
Nyt kaverit pystyssa 3000€
Vanhemmat 4000€
Vierailija kirjoitti:
E
Rahaa olen lainaillut
Vanhemmat 4000€
Kannattiko lainata? Koskaan et saa rahaa takaisin.
No en. En ottaisi itsellenikään pikavippiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E
Rahaa olen lainaillut
Vanhemmat 4000€Kannattiko lainata? Koskaan et saa rahaa takaisin.
Vanhemmilta ehkä en
Kavereilta kyllä. Kumpikin oli tyottomina. Hommasin duunit Euroopasta ja annoin 1500€, jotta voivat aloittaa duunit. kk palkka 8000€.
Enkohan saa rahani takaisin.
En todellakaan. Kuka edes ottaa enää pikavippejä? Käteistä voin lainata, mutta omia luottotietojani en laita kenenkään ihmisen kontille joka omansa jo kusi.
En. Ystävävyyttä- ja rahaa ei pidä sekoittaa. Toisaalta, en usko että oikeassa elämässä olisin tuollaisen ihmisen kaveri joka on sotkenut asiansa noin.
Eikös se olisi aika moraalitontakin? Luottotiedoton on ottanut pikavippiä ja joku kaveri ottaisi sen rahan? Niin sinä nimittäin kysyt nyt tuossa otsikossasi.
Vai tarkoititko, että antaisinko luottotiedottomaLLE kaveriLLE lainaa? Kyllä, jos kyse olisi pikkurahasta ja todellisesta hätätilanteesta. Muussa tapauksessa en, koska siten velkaannuttaisin häntä vain lisää ja mahdollisesti aiheuttaisin välien rikkoutumisen, jos ja kun hänellä ei sitten olekaan rahaa ja/tai haluja maksaa takaisin.
En ikinä.
Jos tilanne olisi pakottava, esim. vuokra-rästit tai vastaavat, voisin lainata sellaisen summan minkä olen valmis menettämään, mutta velkakirjan kanssa.
Ymmärrän jos ei ole rahaa, mutta itse hyväksyisin takaisin maksussa esim. 20€ kuukausimaksut kunhan ystävä yrittää maksaa takaisin.
Jos itse elää kädestä suuhun ei kannata ikinä lainata kenellekään mitään.
Jos on maksanut velkansa pois ja on töissä. Luottotiedottomuus jatkuu 3-4 vuotta vaikka olisi maksanut velkansa, mikä on mielestäni vääryys.
Siis tekemään mitä? Lainaamaan jonkun toisen pikavippiä? En nyt ihan ymmärrä. Pikavippejä en suosittele kelleen joten jos olisi läheinen ystävä niin mieluummin sitten lainaisin itse hänelle rahaa kun kannattaisin pikavipin ottoa. Niissä on hirveät korotkin.
En.
Tiedän tuttavieni antaneen entiselle luottotiedottomalle ystävälle yli 2000e edestä rahaa. Kun ei enää annettu rahaa, niin eipä tämä henkiö enää pitänyt yhteyttä kun rahoja alettiin kyselemään takaisin.
En.
Annan kyllä rahaa, jos hätä on suuri, mutta en lainaa. En halua menettää välejä.
Mielummin opetan rahankäyttöä.
Pari kymppiä ruokarahaa voisi irrota ja voisin tarjoutua katsomaan yhdessä raha-asioita kuntoon. Jos ei nöyryys ei riitä muun avun kuin rahan vastaanottoon, sitten joutaa olla ilman.
Ei kannata. Lainavaihtoehtoja on muitakin pienemmällä korolla ja aina voi tehdä oman lainasopparin kaverille jos itsellä on rahaa lainata. Ensin pitäisi vaan varmistaa, että kaveri maksaa vaikka 5 e kk, eli on ylipäätään halua maksaa takaisin. Maksu voi olla nimellinen siihen asti kun pystyy lyhentämään isompaa summaa. Pienellä rahalla voi kuitenkin todistaa maksuhalukkuuttaan.
En koskaan tukisi noita ryöstöfirmoja.
Antaisin sen rahan tai "lainaisin", mutta varautuisin, etten saa takaisin. Tällä periaatteella ei pahastu.
Tämä on tietysti vähän ongelmallista, koska on ne aina samat tyypit kerjäämässä. Jossain vaiheessa vain rajoja peliin.
Esim. lainasin yhdelle ystävälle pari sataa, koska ei omien puheidensa mukaan saanut lapsille ruokaa. Sattumoisin näinkin sitten seuraavana päivänä paikallisella terassilla kittaamassa kaljaa. En moralisoinut tietenkään, mutta päätin vain, että se oli siinä.
Itse asiassa maksoi takaisin kyllä. Mutta en enää pehmennyt pyynöille. Sanoin, että sossu auttaa.
AP, mikä on tilanteen taustalla. Miksi otsikkoon hädässä ystävä tunnetaan? Yritätkö moralisoida? Oletko itse se hädässä oleva?
Valitettevasti hirveesti oon auttanu ystäviä, mutta aina se takaisin maksu on kamalan vaikeaa. Miksi lainaajan pitää jatkuvasti kärttää rahojaan takaisin? Miksei lainaaja voisi aktiivisesti osoittaa luottamuksenarvoisuuttaan ja puhua takaisinmaksusta tai toteuttaa sen?
En takaisi kenenkään vippejä tai antaisi henkilötietojani muiden lainoihin, hirveen kiusallista ja vaikeaa on kieltäytyä, mutta kun kokemus on valitettavasti opettanut.
Pikavipit pitäisi lailla kieltää, ja tuo kaverin tiedoilla lainaaminen on vielä pahempaa kuin muinoin oli vekselin takaaminen.
Kuka kurja haluaisi upottaa pohjattomaan pikavippisuohon itsensä lisäksi vielä kaverinsa?
En todellakaan.