HÄDÄSSÄ YSTÄVÄ TUNNETAAN: Suostuisitko lainaamaan luottotiedottoman ystävän pikavippiä?
Kommentit (33)
Menin viime kesänä lainaamaan hyvälle ystävälle 500e. Sanoin että maksat sitä mukaa kun pystyt ja en ala niitä ruinaamaan itselleni. Noh. 100e on lyhentänyt kerran lainaa ja siitä on jo yli puoli vuotta aikaa. Ei oo kyllä muutenkaan tästä ystävästä enää paljoa kuulunut.
Mutta eipähän tarvitse enää ikinä hänelle mitään lainata. Sillä tavalla ihan kiva. Oon vuosien aikana lainaillu samalle ystävälle satoja ja taas satoja euroja. Nyt loppu.
Takaukseen tarvitaan henkilöllä omistusasunto.
Tätäkö tarkoitatte?
Jos tarkoitat, ottaisinko pikavipin ja antaisin rahan kaverille siinä toivossa, että hän maksaisi takaisin (kuluineen)
En, jos minulla ei olisi sitä rahaa, en ottaisi pikavippiä sitä varten, vaan sanoisin, etten pysty valitettavasti auttamaan. Jos minulla olisi se raha, antaisin sen ja sanoisin, että voi maksaa takaisin (ilman korkoa) kun tilanne paranee.
Jos kaveri olisi tosiaan sitä mieltä, että tämä on vain väliaikaista ja pikavippi olisi hyvä ratkaisu, jos vain olisi luottotiedot tallella, silloin voisin ryhtyä hänen henkilökohtaiseksi pikavippiyritykseksi. Lainaisin satasen ja kaveri maksaisi palkkapäivänä 100 euroa ja 25 euroa lisää "kuluina". Kun taas kuun lopussa olisi tiukkaa, lainaisin sen satasen ja saisin 125 euroa takaisin. Ehtona olisi, että muualta ei saisi vipata. Parin vuoden päästä voisin ryhtyä antamaan noista lainanhoitokuluista vippiä, josta ei tarvitse maksaa kuluja. Ja vot, luottotiedottomalla kaverilla on puskurirahasto!
Vierailija kirjoitti:
Jos on maksanut velkansa pois ja on töissä. Luottotiedottomuus jatkuu 3-4 vuotta vaikka olisi maksanut velkansa, mikä on mielestäni vääryys.
Ihan oikein että on luottotiedoton. Ehkä oppiikin mokistaan, kun on tuntuvat seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takaukseen tarvitaan henkilöllä omistusasunto.
Tätäkö tarkoitatte?
Ääliö...
Kysymys oli oudosti asetettu, joten ….
Kysymys on käsittämätön.
"Lainata luottotiedottoman pikavippiä"
No, luottotiedottomalle ystävälle olen pieniä summia lainannut, melkein aina olen saanut rahat takaisinkin.
Tottahan kaveria jeesataan.
Pikavipit ovat rikollisia.
En lainais.
Mä oon saanut muutaman satasen lainaksi itse ja maksoin kyll heti kun pystyin niin pois.
Ex duunikaveri yritti saada mut takaajaksi tulevasta varmasta perinnöstä, 10 tonnille, markka-aikana.
Siis me ei edes tunnettu toisiamme hyvin.
Nauroin sille ihan kippurassa, että pidätkö sä mua täysin ääliönä.
Panttaa se tuleva perintös sinne pankkiin...
Ei pystynyt ja toivottavasti kukaan ei mennyt takaajaksi....
Mutta tästäkin nähdään, että ei se tyhmä joka pyytää, vaan suostuu...
Kaikenhuipux tää perijä muutti viel ulkomaille ja ikinä en ole kuullut, että olis mitään perinyt....sit kuitenkaan.
Nuoruudessani, kun pikavippejä ei ollut, autoin veljeäni asettamalla vekselin.
Eli olin pikalainan takaaja.
Velipoika sai ostettua autonrämän, jolla pääsi kulkemaan töissä.
Luottotiedoissa ei ollut vikaa, mutta kun ei ollut mitään vakuuksia.
Nyt vekseli on yksityisiltä kielletty(johtuen väärinkäytöksistä) ja tilalle ovat tulleet niljakkaat pikavippifirmat.
Assburger kirjoitti:
Nuoruudessani, kun pikavippejä ei ollut, autoin veljeäni asettamalla vekselin.
Eli olin pikalainan takaaja.
Velipoika sai ostettua autonrämän, jolla pääsi kulkemaan töissä.
Luottotiedoissa ei ollut vikaa, mutta kun ei ollut mitään vakuuksia.
Nyt vekseli on yksityisiltä kielletty(johtuen väärinkäytöksistä) ja tilalle ovat tulleet niljakkaat pikavippifirmat.
Mihin vekseliä tarvittaisikaan? Ainahan voit lainata rahat omiin nimiisi ja lainata ne eteenpäin veljellesi?
En lainaa rahaa enää kenellekään, pankit ovat sitä varten. Jos ystävä on luottotiedoton, voin antaa hiukan rahaa ruokaan tai viedä syötävää mennessäni mutta minäkään en ole mikään miljonääri. Jos oikeasti haluaa auttaa ei vie kalaa vaan opettaa kalastamaan. Rahan lainaaminen vain pahentaa yli varojensa elävän ihmisen ongelmaa, koska mikään muu ei oikeasti auta kuin kulujen karsiminen.
Tarkoitatko, että suostuisinko lainaamaan rahat, että ystäväni saa maksettua pikavippinsä pois, vai niin että minun nimissäni otettaisiin pikavippi tälle ystävälle?
Jälkimmäiseen en suostuisi missään tapauksessa. Pienen summan voisin lainata, jos hyvä ystävä kyseessä.
En missään tapauksessa. Voisin lainata itse hänelle jonkin verran rahaa. Sellaisen summan, että ei olisi maailman loppu vaikka en koskaan rahojani takaisin saisikaan. Pikavippeihin, kulutusluottoihin yms. en koske.
En ymmärrä otsikon kysymystä.