näköhäiriö ilman päänsärkyä
Minulla on ollut nyt kolmen kuukauden aikana kaksi ohimenevää (n.30min) näköhäiriö-kohtausta ilman päänsärkyä. Ekalla kerralla oikean silmän oikeaan ylänurkkaan ilmestyi punaisia, violetteja ja sinisiä lankoja? ja ne vaikeuttivat näkemistä, esim. lukeminen oli hankalaa kun tuntui että osa kirjaimista puuttui. Nyt eilen kuntosalitreenin jälkeen tuli taas samanmoinen näköhäiriö, mutta tällä kertaa samassa kohdassa oli kirkas ja värisevä lanka (sahalaita?). Molemmat kohtaukset kestivät noin puli tuntia, eikä kumpaankaan liittynyt päänsärkyä. Migreeniä minulla ei ole eikä koskaan aiemmin ole vastaavaa ollut. Olen 30v ja tilasin kyllä itselleni silmälääkäriajan mutta se on vasta kolmen viikon päästä. Onko muilla vastaavaa?
Kommentit (19)
[quote author="Vierailija" time="13.03.2013 klo 17:20"]Oliskohan silmissä jotain häikkää? Käy silmälääkärissä.[/quote]
Täähän on varsin hyvä neuvo! :D
Eikö voi silti olla migreeniä? En nyt vain muista, oliko minulla päänsärkyä vai ei, kun sain migreenikohtauksia, joissa näin sahalaitaa (ehkä kaksi koko elämässäni).
Mulla on kyllä migreenikin, mutta ei aurallista. Migreeniin ei ole koskaan liittynyt näköhäiriöitä.
Mulla on ollut kerran valon välkkymiskohtaus, kerran näin 2 kertaa saman päivän aikana pilvimäisen muodostelman. Syytä en tiedä.
Mulla on aurallinen migreeni ilman päänsärkyä, näkö lähtee noin vartiks kerrallaan...Alkaa ensin toisesta silmästä,sahalaidat lepattaa, sitten sumenee koko näkö.
Yksi todennäköinen syy on niskajumi.
Jos silmälääkäri ei löydä silmistä vikaa, niin sitten se voi olla migreeni. Migreenikohtaus voi tulla sellaisena että näkyy vain ne aurakuviot, mutta päänsärkyä ei tule. Muistelisin että tämäntyyppisellä migreenillä oli joku oma nini. Neurologi osasisi kertoa tarkemmin.
Mulla on aurallinen migreeni, johon ei välttämättä liity päänsärkyä. Eli saattaa hyvinkin välkkyä sahalaidat toisessa tai molemmissa silmissä, joskus useamman tunninkin. Ja tämän jälkeen ei taas mitään.
Itse kärsin migreenistä vähintään kerran kuukaudesta, joskus saattaa olla viikon välein.
Tosin olen murrosiästä alkaen kärsinyt migreenistä, välillä päänsäryn kanssa ja joskus ilman, välillä oksennellut voimakkaasti ja välillä en, välillä aurat (välkkyvät sahalaidat) ovat mukana ja välillä ei.
Lääkkeet olen saanut vuosien mittaan aina oireiden mukaan.
Mutta siis. Itse en hermostuisi omalla kohdallani tuollaisista oireista kuin sinulla. Koska sinulla ei ole aikaisemmin ollut migreeniä, on tietysti hyvä tarkistuttaa asia.
Minulla on aurallista migreeniä ilman päänsärkyä ja sitten migreeniä päänsäryllä. Auroja voi olla varmaan erilaisia. Minulla ne ovat sellaisia laajenevia kehiä, sahalaitoja. Alkavat pieninä ja sitten pikkuhiljaa laahenevat.
Tuo sinun kuvaamasi aura ei kyllä vaikuta migreenin malliselta kuviolta!!!
Minusta nuo sopisi enemmän verenkiertohäiriöihin tjms. TIAn poissulku tai mini tukokset, menisin neurologin tutkimuksiin jos olisin sinä.
Ei näköhäiriöt migreenissä aina niitä auroja ole. Mulla oli pitkään päänsärytön migreeni, jossa oli monenlaisia näköhäiriöitä. Pahimmillaan näkö meni lähes kokonaan. Noin 35-vuotiaana mukaan tuli ihan uskomattoman hirveä päänsärky. Näköhäiriöistä tiedän, koska kohtaus on alkamassa ja osaan ottaa lääkkeet ennen kuin särky alkaa.
Kyllä tuo migreeniltä kuulostaa.
Mulla on tullut sahalaitaa muutaman kerran, eikä tosiaan kertaakaan tullu päänsärkyä. Jokainen kerta on tullut silloin, kun olen syönyt e-pillereitä. Voi toki olla sattumaakin, mutta lääkäri ei kuitenkaan niitä enää suostu minulle määrään, mikä kyllä on vai hyvä sillä tuollainen pelästytti. Syötkö ap pillereitä? Tosin erotuksena noihin ap:n kohtauksiin minulla oli myös kasvojen toisen puolen tai käden puutumista.
Minulle tuli ensimmäiset pelkkänä näköhäiriönä ilmenevät migreenikohtaukset raskauden yhteydessä. Päänsärystä en ole juuri koskaan elämässäni kärsinyt. Näköhäiriöt alkavat lähinäön hämärtymisenä ja asteittain mukaan tulee sahalaitaa muistuttavaa kuviota. Tänään aurallinen migreenikohtaus jälleen yllätti, saa nähdä onko ensi viikolla raskaustesti positiivinen :-)
Tämä kuulostaa tutulta! Muistan,että ekan kerran parikymppisenä mulle tuli tollanen näköhäiriö. Nyt olen 40 v. Sen jälkeen on myös tullut n.kerran vuodessa. Joka kerta se etenee samanlailla: näkökentään ilmestyy sumea kohta. Tämä kestää hetken, ehkä muutaman minuutin. Sitten näkyy vasemmalla puolella pieni sahalaita joka väreilee ja pitenee.
Mitään päänsärkyä ei mulla ole koskaan tähän liittynyt, ja tämä " kohtaus" kestää myös minulla puolituntia.
Minulla on ollut pari kertaa, ei myöskään ollut päänsärkyä, enkä k
rsi enää migreenistä. Sitä oli joskus 15-16 v,, ennenkin sain lasit. ekalla kerralla säikähdin ja meninterveydenhoitajall heti. sanoi sen oleva n migreeniä, ja menevän ohi puolessa tunnissa ja niin on tehnyt.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2013 klo 17:50"]Mulla on kyllä migreenikin, mutta ei aurallista. Migreeniin ei ole koskaan liittynyt näköhäiriöitä.
Mulla on ollut kerran valon välkkymiskohtaus, kerran näin 2 kertaa saman päivän aikana pilvimäisen muodostelman. Syytä en tiedä.
[/quote]
Minulla kertoo juuri migreeni noin tulostaan, muttei heti ala
Kyllä migreenin näköhäiriössä on juuri 'kohtaus' jossa näön tarkkuus heikkenee aaltoillen ja näkee erilaisia kuvioita. Minulla kohtaus tulee yleensä vain toiseen silmään, joskus molempiin. Usein tunnen pienen viillon vastakkaisella puolella päätä ja näin 10-20 minuutin kohtaus menee ohi ilman päänsärkyä.
Mitä on migreeni ilman päänsärkyä???
Magnesiumin puutosta tuo on eikä mitään särytöntä migreeniä!
Mulla sahalaidat olivat yksi kilpirauhasen liikatoiminnan oireista.
Oliskohan silmissä jotain häikkää? Käy silmälääkärissä.