VIRALLINEN: Omakotitalon / rivitalon / erillistalon /paritalon omistajan niksipirkka
Mitä hyviä käytäntöjä olet ottanut käyttöön otsikossa mainitun asuntotyypin omistajana?
Aloitan mainitsemalla yhden:
Vähänkin isommassa talossa on useampi lattiakaivo ja lavuaari. Näiden vesilukot voivat kuivua, jos niitä ei käytetä. Sen seurauksena näiden kautta voi tulla viemärinhajua ilmaan (koska ilmanvaihto on säädetty hieman alipaineiseksi).
Niksi: laita kännykkään toistuva muistutus "Vesilukot" (esim. 2 viikon välein), jotta muistat käydä valuttamassa vettä harvoin käytetyissä kohdissa (esim. kuraeteinen).
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Muistutus: mökki myyntiin ASAP!
10 v työleiri riittää.
Aamen. Aika on onneksi jo ajanut ohi siitä perisuomalaisesta junttikulttuurista jossa oman torpan omistaminen on muka joku tavoittelemisen arvoinen asia. Se on todellisuudessa ihan perceestä. Ei ikinä enää, kiitos. Mulla on vapaa ajalla parempaakin tekemistä kuin talkkarin hommat.
Vierailija kirjoitti:
10 v työleiri riittää.
Myydään niitä palveluja omakotiasukkaillekin. Ei mitään tarvitse tehdä itse, jos ei halua. Työtä voi ostaa.
Muista myydä talo, ennenkuin homevauriot löytyvät ja rukoile, ettei seuraava hömelö omistaja löydä niitä ajoissa. Koska joka toisessa talossa niitä ennen pitkää on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 v työleiri riittää.Myydään niitä palveluja omakotiasukkaillekin. Ei mitään tarvitse tehdä itse, jos ei halua. Työtä voi ostaa.
Jeesus miten typerä kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 v työleiri riittää.Aamen. Aika on onneksi jo ajanut ohi siitä perisuomalaisesta junttikulttuurista jossa oman torpan omistaminen on muka joku tavoittelemisen arvoinen asia. Se on todellisuudessa ihan perceestä. Ei ikinä enää, kiitos. Mulla on vapaa ajalla parempaakin tekemistä kuin talkkarin hommat.
Mun mielestä ei ole perseestä ja rakastan omakotitalon hommia. Mulle se on tavoittelemisen arvoinen asia, toisin kuin tää kerrostaloelämä. 5 vuotta täällä asumista, sitä ennen koko lapsuus ja nuoruus omakotitalossa. Toivottavasti pian oma pirtti kutsuu!
Vierailija kirjoitti:
Muista myydä talo, ennenkuin homevauriot löytyvät ja rukoile, ettei seuraava hömelö omistaja löydä niitä ajoissa. Koska joka toisessa talossa niitä ennen pitkää on.
Ja ei muuten ole! Jos on hyvin rakennettu alusta alkaen ja hyvin huolehdittu, ei homevaurioita ole ja tule.
Kännykkämuistutus kaikista säännöllisesti hoidettavista hommista on hyvä. Ja auttaa tasan niin kauan kun ne hommat hoitaa silloin kun se muistutus kilahtaa. Eli lisäänpä tähän ikivihreän inhokin/suosikin: Älä siirrä huomiseen mitään minkä voit tehdä jo tänään.
Omakotitalon omistaja. Säästä rahaa; ota polttopuut naapurin liiteristä, lämpenee molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 v työleiri riittää.Myydään niitä palveluja omakotiasukkaillekin. Ei mitään tarvitse tehdä itse, jos ei halua. Työtä voi ostaa.
Kerrotko torspo meille, mitä typerää siinä on, jos on varaa ja halua omaa työtaakkaansa vähentää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ei muuten ole! Jos on hyvin rakennettu alusta alkaen ja hyvin huolehdittu, ei homevaurioita ole ja tule.
No joka toinen talo on rakennettu paskasti ja/tai ei huolehdittu mitenkään.
Oon tykännyt siitä, että laitettiin ikkunoiden yläpuolelle pistorasia. On helppo kytkeä valoja :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti se näyttää olevan näissä gyproc-taloissa ominaisuus, ei vika, että homehtuvat parin vuosikymmenen kuluessa valmistumisestaan.
Vierailija kirjoitti:
Muista nuohouttaa hormit säännöllisesti. Kännykkämuistutus auttaa tässäkin.
On lattialämmitys ja maalämpö. Ei nuohottavia hormeja.
Muuta niksiä en osaa sanoa, kuin että jos rakentaa uutta tai remppaa vanhaa, niin pistorasioita ei ole koskaan liikaa.
Ja kodinhoitohuoneeseen suosittelisin laittamaan vesipisteen ja pesualtaan. Ensin itsekin ajattelin, ettei sitä sinne tarvi, mutta kyllä vaan olen tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On lattialämmitys ja maalämpö. Ei nuohottavia hormeja.
Muuta niksiä en osaa sanoa, kuin että jos rakentaa uutta tai remppaa vanhaa, niin pistorasioita ei ole koskaan liikaa.
Ja kodinhoitohuoneeseen suosittelisin laittamaan vesipisteen ja pesualtaan. Ensin itsekin ajattelin, ettei sitä sinne tarvi, mutta kyllä vaan olen tarvinnut.
Ja kun sähköt häviävät, ei ole lattialämmitystä eikä maalämpöäkään heru. Kyllä sen verran kannattaa varautua yllättäviin tilanteisiin, että okt:sta löytyy edes yksi tulisija pluis sille polttopuut.
Oma vinkkini omakotiasujalle on, että pidä talonkirjaa. Siihen voi kirjata kaikki säännöllisesti hoidettavat asiat, kuten nuohoukset, umpikaivon tyhjennykset, kaivonhuollot, vesipumpun vaihdot jne. kuluineen, tekijöineen ja päivämäärineen. Kirjasta on helppo katsoa kustannusten kehittymistä ja koska jokin homma on viimeksi tehty. Myös kaikki remontit, kodinkoneiden ostot, pihapuiden istutukset sun muut voi kirjata, ja itse laitan myös jotain vuoden säätiloista, muuttolinnuista ja pihalla havaitsemistani eläimistä. Lisäksi sen voi jättää halutessaan uudelle omistajalle, jos talo myydään tai vuokrataan uudelle asukkaalle.