Vuokran ja palkan tasapaino -- jos vuokra on 990 euroa?
Jos vuokra on 990 euroa (siis ennen muita maksuja), paljon bruttopalkan pitäisi mielestäsi olla? Tämä on tietysti hyvin yksilöllistä prioriteeteista riippuen. Jos sanotaan että asunto on todella kiva ja parhaassa sijainnissa, ja tämä on tärkeä osa onnellisuuttasi.
Millaisella bruttopalkalla selviäisit yksin?
Kommentit (21)
Mun brutto 4400 ja toi olisi liian suuri vuokra
Riippunee siitä haluaako elää kädestä suuhun vai onko tarkoituksena säästääkin?
Mun brutto 3500, netto 2300. En lähtisi noin kalliiseen, itse maksan 700 euroa asumisesta, se on kipuraja.
Mulla oli vuokra 975euroa ja bruttopalkka oli 5200 pyöreästi. Tyttöystävän kanssa kun muutettiin yhteen, niin ostettii oma asunto. Hyvin tippu ne kulut. Maksetaan molemmat 400e asuntoa pois. Tulevalla vaimolla on myös hyvät tulot, niin ei tarvi riidellä rahoista.
Asumiseen noin 40% nettotuloista, eli nettotulojen pitäisi olla 2500. Sen saa noin 3700€:n bruttopalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Mun brutto 4400 ja toi olisi liian suuri vuokra
Mihin ihmeeseen rahasi hassaat?
Nettopalkan pitäisi olla vähintään 2200
Mielellään vähintään 2300 nettopalkka.
2000 netto jos tykkäisin paikasta kovin.
Ihan on matemaatikot laskeneet että onnellisessa elämässä nettopalkasta asumismenoihin palkasta saisi mennä 1/3 osa. Joten vähintään sen 3000€ nettona pitäisi tienata mikäli vuokraa joutuu liki 1000€/kk maksamaan.
Eikös ihanteellinen ole, että asumiseen mikä kattaa myös sähköt, veden ja muut pitäisi nettipalkasta mennä se 35%? Eli nettopalkan pitäisi olla siellä 2850 lukemissa.
Ja sitten soi herätyskello. Valitettavasti monella menee suurin osa palkasta asumiseen. Jos on pienituloinen kannattaa tarkistaa myös onko mahdollista saada asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Eikös ihanteellinen ole, että asumiseen mikä kattaa myös sähköt, veden ja muut pitäisi nettipalkasta mennä se 35%? Eli nettopalkan pitäisi olla siellä 2850 lukemissa.
Ihanteellista olisi, jos palkasta 1% menisi asumiseen.
Nehän tonnin brutto ja juuri tuo vuokra. Tuun todella hyvin toimeen yksin.
Mulla on asumiskulut tuosta n satasen pienemmät ja netto 2800. Tuntuu sopivalta.
Tulot nettona 1 350, vuokra 895, tosi kireällä budjetilla pakko toimia. Asun siis yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanteellista olisi, jos palkasta 1% menisi asumiseen.
No näinpä!
Juoksevat asumiskulut, kun laina lyhennetty loppuun on noin 8% ja lainaan kanssakin vain 20%. En ikinä heittäisi tonnia hukkaan tai siis vuokraan, vaikka olisin eurojackpotpäävoittaja.
Mulla oli Helsingissä vielä asuessani pari vuotta sitten vuokra + vesi muutaman euron yli tonnin ja käteen jäi palkasta noin 2000 €. Hyvin sillä pärjäsi, mutta mulla ei ole lapsia tai miestä elätettäväni eli tonni omaan ja kissan ruokaan, sähköön, puhelimeen, nettiin, vakuutuksiin jne. Säästöönkin jäi.
Siten että nettopalkka on 1500 e.