Kanien omistajat
Kuinka paljon kani on vapaana? Tekeekö tarpeet häkkiin vai muualle? Meillä on luppakorva joka on max. 2 h päivässä vapaana, onkohan liian vähän? papanoi matolle ... ei ole siis oppinut sisäsiistiksi? Miksi? Häkissä ei ole varsinaista vessaa, vaan tekee sinne pellettien sekaan tarpeensa.
Kommentit (38)
Meilläkin kanit oli vapaana koko ajan. Häkki toki löytyi, mutta siellä pidettiin lähinnä heinää ja vessalaatikkoa. Ruuat ja vesikippo oli häkin ulkopuolella. Mutta kani itse viihtyi mieluiten siellä missä laumansakkin eli me. Ei siis häkissä :)
...kaneille ei tarvii mitään sisävessaa :D se tekee tarpeet sinne häkkiin ja sillä sipuli! Se on kanien normaali toimintaa ;) eihän niillä yleensäkkään ole siellä villinä mitään vessaa. Vai onko?
Älkää kania harkitsevat tuudittautuko siihen että kani oppii 100% varmasti sisäsiistiksi. Itsellä on kolme kania, joista yksi on sisäsiisti. Yksi leikattu uros ja kaksi leikattua naarasta. Naaraat kuseskelevat silti lattioille, varsinkin jos näkevät toisensa. 2 vuotta elivät kaikki kolmw yhdessä kunnes naaraat aloittivat tappelun. Ennen elivät olkkarissa vapaana, enää en voi pitää koska kusevat laminaat pilalle. Pariskunnalla on nykyään oma huone, ja ovat siellä vapaana ja kolmas on sitten viereisessä huoneessa (khh). Pääsevät kyllä kesäisin ulos ja silloin tällöin myös olohuoneen puolelle, mutta harvemmin haluavat tulla. "Miinoittavat" kyllä huoneet nopeasti, vaikka vessalaatikoita löytyy monta kpl. Hupia on myös repiä heinät telineestä ja pissata sekaan. Johtoja syövät mielellään ja kaikki puiset kohteet saavat kyytiä, vaikka on erilaisia oksia aina tarjolla. Mutta suloisia lemmikkejä ovat silti.
Aikaisemmat, jo edesmenneet, kanit ovat olleet sisäsiistejä ja olihan se paljon mukavampaa, mutta näillä mennään. Kaikki eivät siis todellakaan opi sisäsiisteiksi.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 11:26"]Kuinka paljon kani on vapaana? Tekeekö tarpeet häkkiin vai muualle? Meillä on luppakorva joka on max. 2 h päivässä vapaana, onkohan liian vähän? papanoi matolle ... ei ole siis oppinut sisäsiistiksi? Miksi? Häkissä ei ole varsinaista vessaa, vaan tekee sinne pellettien sekaan tarpeensa.
[/quote]
1.Meillä kanilla on oma huone jossa saa olla vapaana 24/7. 2.Meillä tekee häkissä olevaan nurkkaan. 3. Ei ole liian vähän, monet pitävät tuotakin vähemmän. 4. Luultavasti ei, mutta voi auttaa jos se leikataan tai ostetaan kamu. 5. Meneppäs nyt ostamaa wc-astia sellaiseen saa 7€
Laita häkkiin matto pohjalle ja erillinen vessa.
Aivan liian vähän vapaana.
Meillä ei enää ole kaneja mutta on ollut 3kpl. Meillä olivat aina vapaan kun oltiin kotona, kaneilla oli erillinen kissanhiekalla (puupohjainen pelletti) täytetty vessalaatikko jossa kävivät asioilla. Myös häkissä oli oma vessanurkkalaattikko.
moikka! kanisi on sen verran harvoin vapaana asunnossasi että se "merkkaa" hajupapanoilla asuntoa sinne päästessään, kani oppii usein vuoden ikään mennessä sisäsiistiksi ja siihen voi myös opettaa. tässä pari vinkkiä:
a) älä pidä kania purukasassa vaan laita sille vessalaatikko johon paakkuuntumatonta neutraalinhajuista kissanhiekkaa esim misscat tai puupellettiä tai paperipellettiä (toalätt) häkin pohjalla voi olla matto tai hyvin ohut kerros kuiviketta.
b) pidä kania vapaana enemmänkin jos se ei tuhoa johtoja tai pure mattoja tms..
c) sisäsiistiksi opettelu: aina kun kani papanoi lattialle, kerää papanat ja vie ne kanin vessa laatikkoon, papanakasasta kani tietää missä on vessa, jos kani pissaa häkin nurkkiin, kerää purupissaa kanin vessalaatikon nurkkaan samalla periaatteella että kani tajuaisi missä on vessa.. tätä voi joutua tekemään useita viikkoja kunnes eräänä päivänä huomaat kanisi juoksevan vessaan esim vapaana ollessaan ja tekevän asiansa vessaansa ja jatkavan liikuskelua asunnossa siististi :-) se on palkitseva hetki :-) jatkossa myös häkin putsaus helpottuu kun tarpeet ovat vessa laatikossa eivätkä kaikkialla häkissä. valitse vessalaatikolle paikka toisin sanoa nurkka johon kanisi näyttäisi eniten pissaavan ja papanoivan, se on sille luontainen vessanpaikka.
mitä enemmän kani saa olla vapaana sitä vähemmän se sotkee, kani voi vielä oppia joten ole kärsivällinen äläkä pidä häkissä sen takia että sotkee
Kiitos vinkeistä. Nyt kun kurkkaan tuonne häkkiin, niin se on aika sotkuinen=( papanat ja pelletit siellä ja heinä yhdessä nurkassa. Mihin muuten heinä kannattaisi laittaa? Ja kuinka paljon annatte kanille ruokaa? Onko kanilla mitään virikkeitä häkissä? millainen tuo matto on? sekö riittää? ja sitten sellainen vessanurkka sinne minne eniten pissii, ja puupelletti käy "hiekasta"?
Mielestäni kani tarvitsee vapaana loikkimista ainakin sen 2-3 tuntia päivässä, mielellään paljon enemmän. :) Itse annan kanin aamusta pomppia pari tuntia vapaana ja kun olen koulussa niin laitan luppikseni aina häkkiin, sitten 6h jälkeen päästän sen juoksemaan, jolloin se on se saa juosta n. 2 tuntia, ja joutuu häkkiin harrastuksieni ajaksi, illalla taas saa olla n. 4h vapaana, eli ainakin 8 tuntia. :D
Meillä kanit oppi käymään irti ollessaan kissoille tarkoitetussa vessassa, jossa oli puupohjaistakissanhiekkaa ja purua. Ihan kannellinen wc, ilman heiluriovea. Sinne painelivat ensimmäisenä, kun irti pääsivät. Toinen kani oppi myös käymään häkissä olevassa vessassa, toinen ei...
Kanit ovat laumaeläimiä, joten aina pitää olla vähintään kaksi kania, jos ei halua tahallaan kiusata eläintä.
Kanien on hyvä antaa olla vapaana aina, kun joku on kotona. Tai sitten jossain maalla voi pitää kaneja isossa aitauksessa tallissa tai vastaavassa ja kesällä tietenkin ulkonakin. Vaikka kani olisi sisäsiisti, niin silti papanoita tippuu jonkin verran matkan varrelle. Se on ihan normaalia.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 11:54"]
Jostain luin, että heinä pitäisi laittaa häkin ulkopuolelle?
[/quote]
Jotkut kanit tykkäävät tiputella heinähäkin alas joten siksi kannattaa laittaa ulkopuolelle. Tosin se sitten sotkee lattian kun heinät rapisevat sinne. Itse pidän heinähäkkiä häkin sisällä vaikka usein aamulla se on tiputettu alas.
Meillä kani on vapaana kaiken aikaa. Häkissä sillä on ruokakippo ja heinät ja vessalaatikko, jota se osaa käyttää. Siltikin tiputtelee yksittäisiä papanoita vähän muuallekin. Ilmeisesti merkkaa reviiriään. Minusta kanit eivät ole häkkieläimiä ollenkaan vaan niiden pitäisi saada olla vapaana.
Vastuutonta kanien kasvattajilta ja lemmikkikaupoilta myydä vain yksi kani. Ne ovat tosiaan laumaelukoita.
Täällä yksi kaneista kiinnostunut. :) Olen ymmärtänyt, että lähes kaikki kanit purevat johtoja ja helposti muutakin. Onko näin? Voiko kania opettaa jotenkin olemaan purematta kiellettyjä paikkoja? Entä opppivatko useimmat kanit sisäsiisteiksi yllämainituilla keinoilla? Talutatteko kanejanne ulkona hihnassa vai onko se luonnotonta kanille? Ulkoilevatko kaninne vain kesäaikaan vai oppivatko sietämään pakkasta? Onko teillä pihassa aitaus tai häkki? Kuinka paljon sotkua ja pölyä kaneista tulee? Ovat nähtävästi aika herkästi allergisoivia, meillä lapsella lievä koira-allergia joten tuo kanipöly mietityttää. Vuosia olen kanista haaveillut, saa nähdä, josko joskus sellainen vielä meillekin saapuu. :)
Minä piilotin johdot esim. muovisella johtolistalla. Kanit opetin siihen kissanlaatikkoon, laittamalla sinne häkistä vähän pissapurua, oppivat heti!! Kerrostalo asukkaana ulkoilutin kaneja jonkin verran valjaissa, mutta kaupungin äänet pelottivat. Maalla mökillä sitten lekottelivat nurmikolla :-) Kai se on miten kanit tottuvat ääniin. Ei kaneja talvella ulos!
Meillä on 2 kania, molemmat vapaana 15-16 h vuorokaudessa. Käytännössä vaan yöt, kun itse nukun ovat häkissä. Päivisin ne asustavat olohuoneessa, eivät mene parketille, koska eivät tykkää kun tassut luistavat. Toisinaan ovat minun mukana keittiössä tai kodinhoitohuoneessa. Olohuoneessa ne uskaltavat mennä sohvien alle ja takkanurkkaan (jossa niiden lepopaikka, ruuat ja juomat). Minä olen saanut molemmat oppimaan tiukan "ein" ja esim. huonekaluja ovat maistaneet alussa vain peri kertaa, kunnes tiukasti kieltämällä ovat oppineet jättämään ne rauhaan. Kyllä kanikin minun kokemuksen mukaan oppii ymmärtämään kiellon, joko tunnistamaan äänensävyn tai sanan, en sitä tiedä. Pääasia, että oppivat!