Minkälainen mies teillä oli synnytyksessä?
Tukiko hän ja oliko hän paljon mukana lapsen syntymässä? Meillä esikoisen synnytys lähestyy ja mies on luvannut tulla mukaan, mutta en vielä tiedä millainen hän siellä synnytyksessä on, joten haluan kuulla teidän kokemuksia.
Kommentit (57)
Minulla ei ollut minkäänlaista miestä eikä naista,tein lapseni jolloin ei ollut tapana ottaa "ulkopuolisia" mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä en halunut että mies oli synnytyksessä. En halunut että hän näkee alapääni pingottuvan moninkertaiseksi. En ottanut riskiä siitä, että aina kun rakastelemme, niin hänelle tulee mieleen levinnyt alapääni ja halut menee.
Voihan mies pitää silmät kiinni tai muuten vain seistä vierellä ilman että näkee itse lapsen syntymistä. Olisi kuitenkin voinut olla tukenasi ne tunnit kun mikään ei vielä työnny lävitsesi ja päässyt pitämään vastasyntynyttä sylissä, ehkä katkaisemaan napanuoran ja pitelemään vauvaa kun äiti peseytyy jne. Monen mielestä se on paria yhdistävä kokemus. Mutta kukin tavallaan.
Hyi hitto! Katkaisemaan napanuoraa. Oksetus!
Sinulle ei sitten sopisi puolisoksi ainakaan lääkäri tai ensihoitaja?
Minkälaisen lahjan olette muuten antaneet synnytysmiehelle?
No ihan huippuhan se oli. Otti esikoisen kohdalla itsenäisesti etukäteen selvää miten voi olla tukena. Luki mm. aksyn nettisivut läpi. Oli mukana, valvoi vierellä, tsemppasi ja tuki pitkän synnytyksen ajan.
Toisen lapsen tullessa mietti miten voisi auttaa enemmän. Nyt kun tiesi, että homma tosiaan on aika intensiivistä ja uuvuttavaa synnyttäjälle. Kävi yksityisessä synnytysvalmennuksessa ja hankki minulle TENSin. Auttoi sen käytössä, huolehti supistusvälien tarkkailusta, auttoi vaihtamaan hyvään asentoon, muistutti tärkeistä jutuista kuten rentoudesta, ohjasi äänenkäyttöön, tuli mukaan synnytysaltaaseen, painoi akupisteitä, kertoi minulle missä mennään ja oli ihan paras mahdollinen tuki. Ilman lääkkeitä voin synnyttää kyllä, mutta ilman puolisoani en.
Kolmas kerta meni molemmilla jo aika rutiinilla. Se olikin näistä synnytyksistä hienoin. Myös niin yllättävän nopea, että kätilö ei ponnistusvaiheessa ehtinyt paikalle ja isä nappasi sitten syntyvän lapsen kiinnikin. Kätilökin oli aika huvittunut siitä, ettei häntä tarvittu ollenkaan. Vaikka tarvittiin kyllä, sen verran tuolla kädet tärisi yllätyslopusta, ettei tällä kertaa halunnut leikata napanuoraa lainkaan.
Mutta siis isä voi jos haluaa ja se synnyttäjälle sopii, olla ihan valtavasti tukena. Minä sanon aina, että me synnytettiin, niin saumatonta ja korvaamatonta se meidän yhteistyö on niissä hetkissä ollut. Ja synnytykset on myös ihan meidän yhteiselon tähtihetkiä, muistellaan niitä usein.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ollut minkäänlaista miestä eikä naista,tein lapseni jolloin ei ollut tapana ottaa "ulkopuolisia" mukaan.
Mitenkähän toimisit nykyaikana, 2019? Älylaitteen olet kuitenkin hommannut? Vai Kirkonkylän atk-velhoko tulkitsee ja koodaa savumerkkisi naapurikylästä?
Hyödytön mies!
Kävi kahvilla ja tupakalla vartin välein, mietiskeli olisikohan tullessa ohi ajamamme huoltoasema vielä auki, jos lähtisi käymään siellä että saisi aikansa kulumaan paremmin.
Silloin tiesin, että tulisin vielä jäämään yksin lasten kanssa. Näin kävikin nelisen vuotta myöhemmin.
Mun tapauksessa mukaan tuli sen verran mukava mies että sovittiin että hän tulee synnäriltä mukaan myös meille kotiin. Joskus lykästää, vaikka olin jo luopunut miehen etsimisestä.
Minulla oli lapsen isä.
Olisiko sinne voinut valita jonkun muun miehen?
Enpä tiennytkään. Vähän sama kun meillä oli äitiyspakkauksessa kondomeja ja joillakin kondooli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän toimisit nykyaikana, 2019? Älylaitteen olet kuitenkin hommannut? Vai Kirkonkylän atk-velhoko tulkitsee ja koodaa savumerkkisi naapurikylästä?
Mitä vittuilet ? En tiedä miten toimisin,mutta fakta on se ettei -70 luvulla ees puhuttu asiasta! Ei pidä olla niin ylimielinen ja nenäkäs,kun ei asioista tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekoo älylaitteella on asian kanssa ? Vertaus vailla vertaa, oikeen viisauden huippu 😂😂
Puoliso oli mukana molemmilla kerroilla, yhteisiä projektejehan ne oli 🙂
Mies oli ihana ja hellä, vaikka olikin väsynyt vuorotöistä. Toi minulle syömistä sairaalaan ja silitti päätäni. Piti kädestä, kun ponnistin. Juoksi puolestani hoitajan luona, kun oli asiaa. Otti vauvat syliinsä, kun menin peseytymään ja leikkasi napanuorat, kuten kuuluukin.
Ei kertaakaan kuitenkaan katsonut alapäähäni, koska pelkäsi pyörtyvänsä 🤣
Synnytyksistä on hyviä muistoja.
Minä tilasin Sami Hedbergin paikalle, kun kaveripiirissä kaikilla sattui olemaan menoa. Kevensi ihan mukavasti tunnelmaa, kun Sami heitteli aina tilanteeseen sopivaa (tai sopimatonta) läppää.
Vierailija kirjoitti:
Varamiespalvelusta saa edullisesti miehen synnytykseen. Valikoimasta löytyy kaiken värisiä ja kokoisia.
Luin koko ajan, että varusmiespalvelusta :D
Otin mukaan pari naapurin miestä, toinen oli suomalainen ja toinen oli Virosta tänne 10 vuotta sitten muuttanut. Molemmat olivat vaaleita. Ammatiltaan toinen oli juristi ja toinen rakennusmies. Mitä muuta haluat tietää?
Miksi niitä pitää sinne väkisin raahata kun eivät mitään osaa kuitenkaan? En ole koskaan ymmärtänyt sitä.
Väärä, mutta pakko se oli huolia, silloin ei tiennyt paremmasta.