Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita kassamyyjiä paikalla? Miten sujunut 30-sääntö? :)

Vierailija
11.03.2013 |

Ärsyttävä tuo uudistus ikärajasta..Kiinnostaa vaan tietää että noudattaako jokaikinen täsmälleen annettuja ohjeita..Meillä vielä korostettiin erikseen töissä, että vaikka kaveri kävisi kassalla on kysyttävä henkkarit! Ja samoilta asiakkailtakin..Nauretta-vaa..No, en kyllä kysy tutuilta enkä varmana kavereilta..No enkä kyllä kaikilta jotka veikkaan alle 30-vuotiaalta mutta selkeästi täysi-ikäiseltä..Kuinkahan moni on loukkaantunut kassalla :)) Tunnustaako joku muu ettei kysy jo-ka-iki-seltä alle 30v näköiseltä? Entä kysyttekö molemmilta jos on kaks, vaikkapa se lapsiperhe jolla muutama saunakalja ostoksissa...:D Jos kysyn niin vain maksajalta jos on selkeästi täysi-ikäisiä..Ressi tästäki asiasta...:D

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 22:47"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 22:40"]

Itse en ole kassalla, mutta vastaanpa kuitenkin. Minulta kysyttiin viimeisen kerran henkkarit kun ostin mansikkasiiderin ja olin 32-vuotias ja tämä siis 7-vuotta sitten, liekö silloin "kuului" kysyä vain oikeasti alle 18-vuotta näyttäviltä. Olin hyvin otettu :)

Minusta kassa saa käyttää omaa järkeään tuossa, eli en kysyisi kavereilta todellakaan. Ehkä siinä on panikoivasti ajateltu sellaista tilannetta, että jonossa olevat seuraavat, että kysyykö kassa vain osalta alle 3-kymppiseltä näyttävistä ja sitten tekevät valituksen ja se olisi syrjintää. Suomessa ollaan niin tunnollisia, etä jos on joku sääntö niin kaikkien on sitä noudatettava Ihan samalla lailla, vaikka esim. ikäkin on osittain katsojan silmässä. 

Jos olisin kassa, käyttäisin tuota ennemminkin oikeutena kysyä henkkareita vapaammin, jos itse vähänkään epäilisin ostajaa alle 20-vuotiaaksi, en sitovaksi velvollisuudeksi kytätä kaikkien 29-vuotiaiden kaljanostoa. 

Kun aiemmin piti tarkemmin arpoa, että "onhan se, jolta kysyn nyt varmasti alle (oliko se raja välillä 23v??) 23-vuotias, apuua".

Nyt vain kysyt.

[/quote]

oli kyllä niin sekava kirjoitus, että varmaan ihan hyvä, että et ole kassalla :DD

se uusi laki ei todellakaan ole mikään suositus tai vapaus, vaan LAKI, jonka mukaan kaikilta alle 30 vuotta näyttäviltä kysytään ne paperit.

[/quote]

Voi voi kun se ei todellakaan ole laki, jonka mukaan kysytään alle 30v näyttäviltä paperit. LAKI sanoo ettei alle 18-vuotiaalle saa myydä alkoholia, tupakkaa jne. PTY (päivittäistavarakauppojen ry) on halunnut varmistua ettei alaikäinen saa ostettua  edellämainittuja tuotteita ja on antanut ohjeistuksen että kysytään niiltä jotka näyttävät alle 30-vuotiailta.

Vierailija
22/23 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 23:11"]

Tämä menee saivarteluksi mutta pistänpä kumminkin :P

Minusta järjenkäyttö on sallittua myös tällaisten sääntöjen ja lakien kohdalla. Jos on juhannusruuhkan pahin huippu kaupassa, ja paikalle pamahtaa 15 kassalle tuttua ihmistä joiden hän tietää olevan 31-33-vuotiaita ja joista jokaisella on alkoholia ostettavana, niin onko mitään järkeä kysyä kaikilta paperit ja pahentaa ruuhkaa entisestään? Itse kun koen että olisi järkevämpää hoitaa asiakkaat mahdollisimman nopeasti, ja kysyä ne paperit vaan niiltä joiden epäilee oikeasti olevan alaikäisiä. En nimittäin usko että täsäs pätisi mikään porttiteoria, eli papereiden kysymättäjättämine johtaisi siihen että hyväksyy kännissä ajamisen tai murhan ;)

[/quote]

Nykyäänhän ei kenellekään pitäisi tulla yllätyksenä että papereita kysytään niiltä jotka näyttää alle 30v. Jokainen jonka naamataulu näyttää alle 30v, voi pitään ne henkkarit lompakossa niin että ne on helppo kaivaa esille. Itse toisinaan kassalla työskentelevänä kysyn paperit kaikilta jotka näyttää alle 30v, vaikka tietäisin täysin varmasti täysi-ikäiseksi. PTY:n ohjeistuksen mukaan kysytään ettei ulkopuolisille tule käsitystä ettei meidän kaupassa tarkisteta ikää. Kertomasi kaltaisessa juhannusruuhkassa saatan myös pyytää koko lössiä kaivamaan henkilöllisyystodistukset esille asioimisen nopeuttamiseksi.

Ps. itse olen muuten reilusti yli 30-vuotias, enkä pahastu jos paperit kysytään. Sitäkin on tehty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 22:30"]

Ärsyttävä tuo uudistus ikärajasta..Kiinnostaa vaan tietää että noudattaako jokaikinen täsmälleen annettuja ohjeita..Meillä vielä korostettiin erikseen töissä, että vaikka kaveri kävisi kassalla on kysyttävä henkkarit! Ja samoilta asiakkailtakin..Nauretta-vaa..No, en kyllä kysy tutuilta enkä varmana kavereilta..No enkä kyllä kaikilta jotka veikkaan alle 30-vuotiaalta mutta selkeästi täysi-ikäiseltä..Kuinkahan moni on loukkaantunut kassalla :)) Tunnustaako joku muu ettei kysy jo-ka-iki-seltä alle 30v näköiseltä? Entä kysyttekö molemmilta jos on kaks, vaikkapa se lapsiperhe jolla muutama saunakalja ostoksissa...:D Jos kysyn niin vain maksajalta jos on selkeästi täysi-ikäisiä..Ressi tästäki asiasta...:D

[/quote]

Osa kassoista on ymmärtänyt 30-säännön tarkoituksen väärin.

Ei ole tarkoitus, että kysyt 28-vuotiaalta paperit.

Tarkoitus on, että 16-20 -vuotiailta näyttäviltä on pienempi kynnys kysyä papereita.

Kassa on aina mokannut, jos kysyy papereita ja asiakas onkin yli 20 vuotias, saati 30-vuotias.

Itse täytin juuri 26, viimeksi en papereita näyttänyt kun kysyi. Jäi sitten kaksi siideriä siihen kassalle. En minä niitä tarvinnut niin paljoa. Vieköön kassa takaisin hyllyyn.