Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita kassamyyjiä paikalla? Miten sujunut 30-sääntö? :)

Vierailija
11.03.2013 |

Ärsyttävä tuo uudistus ikärajasta..Kiinnostaa vaan tietää että noudattaako jokaikinen täsmälleen annettuja ohjeita..Meillä vielä korostettiin erikseen töissä, että vaikka kaveri kävisi kassalla on kysyttävä henkkarit! Ja samoilta asiakkailtakin..Nauretta-vaa..No, en kyllä kysy tutuilta enkä varmana kavereilta..No enkä kyllä kaikilta jotka veikkaan alle 30-vuotiaalta mutta selkeästi täysi-ikäiseltä..Kuinkahan moni on loukkaantunut kassalla :)) Tunnustaako joku muu ettei kysy jo-ka-iki-seltä alle 30v näköiseltä? Entä kysyttekö molemmilta jos on kaks, vaikkapa se lapsiperhe jolla muutama saunakalja ostoksissa...:D Jos kysyn niin vain maksajalta jos on selkeästi täysi-ikäisiä..Ressi tästäki asiasta...:D

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah. Tosi harvoin kysyn papereita. Olen kyllä harvoin kassalla.

Vierailija
2/23 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nähnyt useamman kerrankin, kun kassa on jutellut selvästi tutulleen ja kysynyt lopuksi paperit. Toisaalta itseltäni ei ole kysytty kertaakaan ja olen tasan 30v. Ehkä näytän niin vanhalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sitä ampua yli tarvi. Miksi ihmeessä kysyä tutulta, jonka tietää varmasti yli 30-vuotiaaksi? Ylipäätään musta tuota 30-sääntöä kannattaa käyttää järjellä. Jos näyttää nuorehkolta edes, voi kysyä. Mutta jos kyse on av-mammasta, jolla pari kersaa jaloissa ja ikää  nyt taatusti yli 25, niin miksi kysyä?

Vierailija
4/23 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi kysykää vaan niitä papereita, uskoisin että ennemmin pelastaisitte jonkun ryytyneen kolmekymppisen päivän. Itse oisin ihan otettu jos paprut kysyttäisiin, mut kertaakaan ei ole kysytty nyyh... oon 34v eli reilusti yli rajan mutta aina saunaolutta ostaessani salaa toivon että kysyisivät..

Vierailija
5/23 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole kassalla, mutta vastaanpa kuitenkin. Minulta kysyttiin viimeisen kerran henkkarit kun ostin mansikkasiiderin ja olin 32-vuotias ja tämä siis 7-vuotta sitten, liekö silloin "kuului" kysyä vain oikeasti alle 18-vuotta näyttäviltä. Olin hyvin otettu :)

Minusta kassa saa käyttää omaa järkeään tuossa, eli en kysyisi kavereilta todellakaan. Ehkä siinä on panikoivasti ajateltu sellaista tilannetta, että jonossa olevat seuraavat, että kysyykö kassa vain osalta alle 3-kymppiseltä näyttävistä ja sitten tekevät valituksen ja se olisi syrjintää. Suomessa ollaan niin tunnollisia, etä jos on joku sääntö niin kaikkien on sitä noudatettava Ihan samalla lailla, vaikka esim. ikäkin on osittain katsojan silmässä. 

Jos olisin kassa, käyttäisin tuota ennemminkin oikeutena kysyä henkkareita vapaammin, jos itse vähänkään epäilisin ostajaa alle 20-vuotiaaksi, en sitovaksi velvollisuudeksi kytätä kaikkien 29-vuotiaiden kaljanostoa. 

Kun aiemmin piti tarkemmin arpoa, että "onhan se, jolta kysyn nyt varmasti alle (oliko se raja välillä 23v??) 23-vuotias, apuua".

Nyt vain kysyt.

Vierailija
6/23 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 22:40"]

Suomessa ollaan niin tunnollisia, etä jos on joku sääntö niin kaikkien on sitä noudatettava Ihan samalla lailla, vaikka esim. ikäkin on osittain katsojan silmässä. 

Jos olisin kassa, käyttäisin tuota ennemminkin oikeutena kysyä henkkareita vapaammin, jos itse vähänkään epäilisin ostajaa alle 20-vuotiaaksi, en sitovaksi velvollisuudeksi kytätä kaikkien 29-vuotiaiden kaljanostoa. 

[/quote] 

No tuo on kyllä kaupoissa ohjeistettu nimenomaan velvollisuudeksi eikä oikeudeksi. Onhan se oikeus ollut aina kysyä vaikka metusalemilta paperit. 

ja se, että kaikkien on pakko noudattaa, johtuu siitä ettei myytäisi niille "tutuille asiakkaille" sen vuoksi, että ennenkin on myyty. Yhdelle kaverilleni myytiin aikoinaan tupakkaa 14-vuotiaasta asti, kun parrankasvu oli niin vahvaa ja ensimmäisen kerran jälkeenhän se oli jo se tuttu jätkä, joka aina käy ostoksilla ja onhan se täysi-ikäinen jne. Nimenomaan näiden harhakäsityksien vuoksi tuo juttu tuli, että kaikilta pitäisi kysyä. Se kun tulee kaupalle aika kalliiksi, jos tupakan tai kaljanmyyntilupa viedään.

Vierailija
7/23 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 22:40"]

Itse en ole kassalla, mutta vastaanpa kuitenkin. Minulta kysyttiin viimeisen kerran henkkarit kun ostin mansikkasiiderin ja olin 32-vuotias ja tämä siis 7-vuotta sitten, liekö silloin "kuului" kysyä vain oikeasti alle 18-vuotta näyttäviltä. Olin hyvin otettu :)

Minusta kassa saa käyttää omaa järkeään tuossa, eli en kysyisi kavereilta todellakaan. Ehkä siinä on panikoivasti ajateltu sellaista tilannetta, että jonossa olevat seuraavat, että kysyykö kassa vain osalta alle 3-kymppiseltä näyttävistä ja sitten tekevät valituksen ja se olisi syrjintää. Suomessa ollaan niin tunnollisia, etä jos on joku sääntö niin kaikkien on sitä noudatettava Ihan samalla lailla, vaikka esim. ikäkin on osittain katsojan silmässä. 

Kun aiemmin piti tarkemmin arpoa, että "onhan se, jolta kysyn nyt varmasti alle (oliko se raja välillä 23v??) 23-vuotias, apuua".

Nyt vain kysyt.

[/quote]

oli kyllä niin sekava kirjoitus, että varmaan ihan hyvä, että et ole kassalla :DD

se uusi laki ei todellakaan ole mikään suositus tai vapaus, vaan LAKI, jonka mukaan kaikilta alle 30 vuotta näyttäviltä kysytään ne paperit.

Vierailija
8/23 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin sanottu 6 :) Joo se maalaisjärki auttaa tässäkin asiassa! Lähinnä varmaan panikoitu siksi ettei ole jotain tarkastajia tai muita jonossa..mutta eihän tämä mikää laki ole ja ikä on todellakin subjektiivista. (vai objektiivista, kumpi se on..) -ap

Vierailija
9/23 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskeeko tuo papereiden kysminen myös esim. simaa? Multa on nimittäin kysytty paperit kun olen parikymppisenä ostanut simaa, ja tuli mieleen että voi olla aika koominen tilanne jos vaikka 34-vuotias mutta nuoremman näköinen äiti on kaupassa parin alakouluikäisen muksun kanssa eikä saa simaa kun paperit jäi kotiin :)

Vierailija
10/23 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 22:49"]

Hyvin sanottu 6 :) Joo se maalaisjärki auttaa tässäkin asiassa! Lähinnä varmaan panikoitu siksi ettei ole jotain tarkastajia tai muita jonossa..mutta eihän tämä mikää laki ole ja ikä on todellakin subjektiivista. (vai objektiivista, kumpi se on..) -ap

[/quote]

No ikä on kyllä aikalailla objektivinen asia, se minkä ikäisenä kukin näkee eri ihmiset on subjektiivista.

Vierailija
11/23 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 22:51"]

Koskeeko tuo papereiden kysminen myös esim. simaa? Multa on nimittäin kysytty paperit kun olen parikymppisenä ostanut simaa, ja tuli mieleen että voi olla aika koominen tilanne jos vaikka 34-vuotias mutta nuoremman näköinen äiti on kaupassa parin alakouluikäisen muksun kanssa eikä saa simaa kun paperit jäi kotiin :)

[/quote]

Tuo on ihan kauppakohtainen asia, myydäänkö niitä miedoimpia alkoholijuomia kenelle tahansa vai 18 täyttäneille. Vähän sama kuin se teinienenergiajuomakielto.

Vierailija
12/23 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperit pitäisi kysyä myös tutuilta ja kavereilta juurikin sen takia, että näin viestitetään muillekin asiakkaille, että ikärajavalvonta toimii ja sitä toteutetaan!

Mistäs se kassajonon seuraava asiakas tietää kaverisi olevan 32v, jos hän näyttää 25-vuotiaalta? ..toisaalta, mitä se sille kuuluukaan....mutta tosiaan, entä jos se seuraava asiakas onkin "virallinen valvoja" ja tarkkailemassa kassojen toimintaa.. hmmm.....

Vierailija
13/23 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä kassan päässä kovin valoisa lamppu pala jos tietää tuttunsa yli 30-vuotiaaksi mutta kysyy silti paperit..? Tuollainen ihminen on suorastaan vaarallinen; tekee mitä KÄSKETÄÄN, vaikka siinä ei ole mitään järkeä eikä se palvele yhtään mitään muuta kuin sääntöjen sokeaa palvontaa. OIkeesti. Ei noin tyhmiä olekaan.

Vierailija
14/23 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 23:01"]

Paperit pitäisi kysyä myös tutuilta ja kavereilta juurikin sen takia, että näin viestitetään muillekin asiakkaille, että ikärajavalvonta toimii ja sitä toteutetaan!

Mistäs se kassajonon seuraava asiakas tietää kaverisi olevan 32v, jos hän näyttää 25-vuotiaalta? ..toisaalta, mitä se sille kuuluukaan....mutta tosiaan, entä jos se seuraava asiakas onkin "virallinen valvoja" ja tarkkailemassa kassojen toimintaa.. hmmm.....

[/quote]

Niin, toisaalta miltä se virallinen valvojakaan tietää että onko kyseinen henkilö myyjän mielestä näyttänyt yli kolmekymppiseltä. Ei sille oikein ole mitään mitattavaa määrettä että _näyttääkö_ joku yli vai alle kolmekymppiseltä. Ymmärrän tosin hyvin tämän tarkastusikärajan noston, kun ikää on niin vaikea välillä määrittää, on helpompi jättää reilu väli. Aika pienellä todennäköisyydellä 17-vuotias näyttää 31-vuotiaalta mutta 17veen ja 23veen välillä marginaali onkin jo paljon pienempi.

Vierailija
15/23 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä menee saivarteluksi mutta pistänpä kumminkin :P

Minusta järjenkäyttö on sallittua myös tällaisten sääntöjen ja lakien kohdalla. Jos on juhannusruuhkan pahin huippu kaupassa, ja paikalle pamahtaa 15 kassalle tuttua ihmistä joiden hän tietää olevan 31-33-vuotiaita ja joista jokaisella on alkoholia ostettavana, niin onko mitään järkeä kysyä kaikilta paperit ja pahentaa ruuhkaa entisestään? Itse kun koen että olisi järkevämpää hoitaa asiakkaat mahdollisimman nopeasti, ja kysyä ne paperit vaan niiltä joiden epäilee oikeasti olevan alaikäisiä. En nimittäin usko että täsäs pätisi mikään porttiteoria, eli papereiden kysymättäjättämine johtaisi siihen että hyväksyy kännissä ajamisen tai murhan ;)

Vierailija
16/23 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[[/quote]

No ikä on kyllä aikalailla objektivinen asia, se minkä ikäisenä kukin näkee eri ihmiset on subjektiivista.

[/quote]

:D D D D D D

Vierailija
17/23 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 23:11"]

Tämä menee saivarteluksi mutta pistänpä kumminkin :P

Minusta järjenkäyttö on sallittua myös tällaisten sääntöjen ja lakien kohdalla. Jos on juhannusruuhkan pahin huippu kaupassa, ja paikalle pamahtaa 15 kassalle tuttua ihmistä joiden hän tietää olevan 31-33-vuotiaita ja joista jokaisella on alkoholia ostettavana, niin onko mitään järkeä kysyä kaikilta paperit ja pahentaa ruuhkaa entisestään? Itse kun koen että olisi järkevämpää hoitaa asiakkaat mahdollisimman nopeasti, ja kysyä ne paperit vaan niiltä joiden epäilee oikeasti olevan alaikäisiä. En nimittäin usko että täsäs pätisi mikään porttiteoria, eli papereiden kysymättäjättämine johtaisi siihen että hyväksyy kännissä ajamisen tai murhan ;)

[/quote]

Tuon muuten tietää teinitkin, että kiireisenä aikana kannattaa mennä kokeilemaan. Tai ainakin minä tiesin teininä, ja silloin se toimi. Ei se toki tarkoita, että kannattaisi niiltä tutuilta silloin kysellä papereita, mutta jotenkin silloin ruuhka-aikana niitä alaikäisiä lipsuu ohitse kaljojen ja tupakkien kanssa, vaikka eivät olisikaan tuttuja.

Vierailija
18/23 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lähiruokakaupassa (isohko kauppa) ei myydä tupakkaa eikä kaljaa. Ei tule ongelmia ikärajojen kanssa.

Vierailija
19/23 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 22:47"]

se uusi laki ei todellakaan ole mikään suositus tai vapaus, vaan LAKI, jonka mukaan kaikilta alle 30 vuotta näyttäviltä kysytään ne paperit. [/quote]

Selvyyden vuoksi: kyseessä EI OLE laki. Sekä 23-sääntö että uusi 30-sääntö ovat kaupan alan omia sisäisiä sääntöjä. Laki säätelee vain sitä, missä iässä ja minkä ikäiselle alkoholia/tupakkaa saa ostaa, ei sitä, missä iässä henkkarit pitää näyttää.

Ymmärtääkseni arvioikärajan korotus 30 vuoteen tehtiin, koska kaupan alan seuraava lobbausprojekti on saada viinit maitokauppaan. Jotta se onnistuu, kaupan alan on osoitettava, että ikärajavalvonta toimii moitteetta myös marketeissa. Tämä on se tärkein väline tuon tavoitteen toteuttamiseen.

Itse olen kassalla vähän valikoiva tuon säännön suhteen. Kysyn toki alle kolmikymppisen näköisiltä paperit, mutta muualta tutuilta ja vakiasiakkailta paperien tivaaminen on minusta aivan uskomattoman naurettavaa. Jos minä tiedän, että asiakas on täysi-ikäinen ja asiakas tietää minun tietävän, en näe järkeä siinä, että leikimme, etten ole nähnyt niitä papereita jo kymmentä kertaa, koska jossain saattaa väijyä jonkin sortin tarkastaja. Vakiasiakkaalla tarkoitan tässä asiakasta, joka käy kaupassa usein ja jonka paperit olen jo nähnyt, mahdollisesti useaankin kertaan. En koskaan myy ilman henkkareita sillä perusteella, että muistan myyneeni aiemmin, vaan aina siltä pohjalta, että muistan asiakkaan passita/ajokortista ilmenneen syntymävuoden.

Vierailija
20/23 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselen aika ahkerasti alle 30-vuotiaan näköisiltä. Eräs ilta yksi 25-vuotias mies suutahti mulle tämän takia. Kysyin kyllä ihan kohteliaasti, mutta ilmeisesti hän haluaisi näyttää paljon vanhemmalta tms.