Miten haluaisit sinulle kerrottavan, että 11v tyttäresi on luokan pukeutumispoliisi?
Tyttäreni luokalla on toka-kolmasluokalta asti ollut pukeutumispoliisi. Se pissis, joka tietää mikä on muotia ja suureen ääneen ilmoittaa että toisten vaatteet on noloja (haalari), out (viimevuoden väri) ja vähintäänkin poikien osastolta (resorit adidaksissa). Tytöt on vielä ainakin 4 vuotta samassa koulussa, mutta mulla on jo mitta täynnä.
Tyttärelläni on mielipide mistä hän tykkää ja haluaisi käyttää juuri oman maun mukaisia vaatteita. Olen kehoittanut sanomaan tuolle pukeutumispoliisille ystävällisesti mutta jämäkästi että hänen mielipiteensä ovat hänen omiaan. Tyttäreni on kuitenkin niin tunnollinen, ettei se häneltä suju ja pelkää isompaa konfliktia. Toisaalta hän on niin herkkä, että loukkaantuu neutraalimmastakin kommentoinnista.
Miten ilmaisen viestillä poliisin äidille, että hänen tyttärensä voisi pitää negatiiviset kommenttinsa ihan ominaan? Poliisin isosisko oli ihan samanmainen ja oppi on taatusti heidän äidiltään peräisin, joten en usko hienovaraisen vihjailun auttavan... Mitenkään väleissä emme perheen kanssa ole, vanhempainilloissa tavataan ja yhteystiedot on.
Kommentit (32)
Turpaan niin, että tukka lähtee. Tuosta voisi aloitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä on työelämässäkin. Jokaisessa työpaikassa on ollut joku eukko, joka katsoo oikeudekseen arvostella muiden vaatteita, hiuksia tai muuta tyyliä. Parempi oppia olla välittämättä, ongelma ei tule poistumaan.
Kyllä, meidän työpaikassa tämmöinen pukeutumispoliisi huomautti ihmisille jopa jos oli tullut muutama kilo lisää painoa, kun ei näyttänyt hänen silmiinsä enää niin kivalta. Ei tämmöiset ihmiset opi koskaan ihmisten tavoille.
Käsittämätön ilmiö. Millähän meriiteillä tällainen pukeutumis- ja ulkonäköpoliisi on julistautunut sellaiseksi? Miksi kaikkien pitäisi olla samasta muotista? Voisin kuvitella, että jos joku on pukeutumispoliisia kauniimpi ja tyylikkäämpi, sekin herättäisi närää tässä pukeutumisviranomaisessa.
Kyse on kai vain ja ainoastaan vallankäytöstä. En kertakaikkiaan keksi mitään muuta syytä tälle asialle.
Huonoa itsetuntoa ja vallanhalua kai se tuommoinen toisten virheiden nokkiminen aina on. Ei sitä tosin pysty vieraasta ihmisestä hyvällä poistamaan, joten ei auta muu kuin puolustautua.
Jos ei muut lähde mukaan, niin vaikka yksin, mutta mieluiten yhdessä muiden kanssa. Ensin lempeästi, mutta jämäkästi, ja jos ei auta, niin vähemmän lempeästi. Tässä ketjussa on ollut jo tosi hyviä ohjeita. Oma päänsä on syytä pitää ja yrittää saada muut ajattelemaan myös omilla aivoillaan.
Hyvä, että tyttö pystyy puhumaan asiasta kanssasi. Keskity vahvistamaan itsetuntoa terveellä tavalla jatkossakin kotona.
Terävä kopautus teflonpannulla otsaan.
Millainen vanhempi nimittelee 11-vuotiasta pissikseksi? Todella epäkypsää. Heti herättää epäilyksen et onkohan tämä nyt ihan näin...
Mistä tiedät tämän kaiken? Omalta kultamussukalta? Älä ainakaan mene avautumaan yhtään mitään ennen kuin kuulet toisenkin version. Pahimmassa tapauksessa nolaat itsesi totaalisesti. Näköjään oletkin alkanut lasta haukkumaan jo. Way to go! Todella hienoa toimintaa!
Vierailija kirjoitti:
Millainen isä on lapsella, äidistä vaan puhutaan?
Ota huomioon, et ap ei edes tunne tätä äitiäkään. Silti äiti on täällä monen kertaan, kun "VARMAAN on samanlainen..."
Jos ap olisi edes hitusen vastuuntuntoinen, normaali, mukava, reilu aikuinen, hän lähestyisi sekä vanhempia ja opettajia ja ilmaisisi asian niin, että "olen kuullut omalta tyttäreltä asian näin, olisin kiinnostunut kuulemaan teidän ja tytön oman näkemyksen". Mut ei. Ei ei. Kun on tietävinään kaiken tutkimatta, keskustelematta.
Mun tyttären luokalla on just tällainen äiti, joka uskoo kaiken 100 % mitä oma lapsi sanoo. Kun muut ovat joutuneet korjaamaan usein asioita, ei pahoittele millään tavalla/muuta käytöstään. Itse häpeisin todella paljon, jos noin kävisi ja oppisin kerrasta.
Vierailija kirjoitti:
Millainen vanhempi nimittelee 11-vuotiasta pissikseksi? Todella epäkypsää. Heti herättää epäilyksen et onkohan tämä nyt ihan näin...
No pukeutumispoliisilla ei ole toppahousuja vaan revityt farkut ja nilkat paljaana, yökerhomeikki naamassa koulussa... Ja ne järkevästi/iän mukaan/konservatiivisemmin pukeutuvat on nälvinnän kohteina. Mikäs se sellainen muu on kuin pissis?
Palstakielenkäyttö on tietysti keskustelua herättävää, ei se tarkoita että tästä lapsukaisesta omani kuullen puhuisin näillä sanoin.
Mutta yhteenvetona: äitiin ei taida maksaa vaivaa ottaa yhteyttä. Isästä tuskin on sen enempää apua, eiköhän sekin tuon meikin tms hyväksy lapselle kun lapsi meikattuna koulussa kulkee.
Mun yksi tuttu opetti tyttöään vetämään kiusaajia pataan. Ei kiusattu sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Siitä sun sanomisesta ei vaan ole mitään hyötyä, ihan se ja sama miten sen sanot.
Koeta kuitenkin vahvistaa sitä tyttöäsi, että pystyy pitämään puolensa ja käyttää edelleen niitä vaatteita, joista itse pitää.
Olen eri mieltä, kyllä siitä voi olla paljonkin hyötyä. Vanhempien voi olla mahdotonta tietää tyttärensä tapaa toimia "muotipoliisina", jos kukaan ei kerro siitä heille. Ehkä he vain ilahtuvat, että joku kertoo, miten heidän tyttärensä käyttäytyy. Ei välttämättä mutta se on mahdollista.
Itse laittaisin viestiä tai soittaisin, että luokassa on esiintynyt sitä, että toisten vaatteita kommentoidaan ikävään sävyyn. Kertoisin oman lapseni useasti pahoittaneen mielensä. Pyytäisin tytön vanhempia juttelemaan lapsensa kanssa, ettei enää sanottaisi ikävästi toisten vaatteista. Kiittäisin yhteistyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pukeutumispoliisilla ei ole toppahousuja vaan revityt farkut ja nilkat paljaana, yökerhomeikki naamassa koulussa... Ja ne järkevästi/iän mukaan/konservatiivisemmin pukeutuvat on nälvinnän kohteina. Mikäs se sellainen muu on kuin pissis?
Palstakielenkäyttö on tietysti keskustelua herättävää, ei se tarkoita että tästä lapsukaisesta omani kuullen puhuisin näillä sanoin.Mutta yhteenvetona: äitiin ei taida maksaa vaivaa ottaa yhteyttä. Isästä tuskin on sen enempää apua, eiköhän sekin tuon meikin tms hyväksy lapselle kun lapsi meikattuna koulussa kulkee.
Kuulostaa pesunkestävän elämäm kovan koulun käyneen alemman sosiaaliluokan yh-äidin kullannupulta. Voi kuulostaa julmalta, mutta tähän auttaa vain se, että kertoo tämän neitoselle, jotta oppii oman oikean paikkansa ravintoketjussa.
Itse ottaisin ensin yhteyttä opettajaan ja pyytäisin, että hän juttelisi luokalle ja sitten vielä erikseen vaatepoliisin kanssa. Lapseni luokalla tällainen on toiminut hyvin, tosin ongelma oli eri.