Milloin raskaaksi, vakinaistaminen tiedossa
Olen siis työskennellyt jo useamman vuoden saman työantajan palveluksessa usealla määräaikaisella työsopimuksella. Nyt vakinaistaminen on luvattu kuluvan määräaikaisuuden loppuun, syyskuun alusta.
Lapsi on ollut haaveena jo pitkään ja nyt emme haluaisi enää odottaa. En kuitenkaan uskalla riskeerata vakipaikkaa raskauden vuoksi. Kysymykseni kuuluukin, milloin uskaltaisit itse aikaisintaan alkaa yrittämään raskautta tällaisessa tilanteessa?
Kommentit (46)
Ehkä kesällä voi alkaa yrittää...? Minkä ikäinen olet?
Toivottavasti et raskaudu ikinä. V*tuttaa tollaset työnantajan hyväksikäyttäjät. Äitiysloma pois!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän ne naikkoset tekee. Aika sairaalta kuulostaa, että heti kun tiedossa vakkarisopimus niin aletaan raskaaksi ja töistä vuosia mahdollisesti pois. Ei jatkoon! Tuli mieleen kun kerran naispuolisen kaverin kanssa keskusteltiin asioista, tuli puhetta kun miehet käy sivarin tai armeijan, että on semmoset pakolliset jutut, niin tämä kaveri sanoi, että naiset on raskaana :D Mitä v*ttua :D Miten ne liittyy mitenkään toisiinsa :D
Niin, on se hirveää että naiset(KIN) ensijaisesti ajavat perheensä etua eivätkä luovu kaikesta työnantajan rahapussin kartuttamisen takia.. on se ihan hirveää kyllä.
Miten niin ensisijassa perheen etua? Nythän se perhe on alkanut vasta kiinnostamaan ja edelleen ap:lle on tärkeämpää vakityö kuin raskaus. Se käy ilmi aloituksesta. Ap vain pelailee...
Olis hankkinut lapset aiemmin. Tai sit selvästi myöhemmin.
No perheen etua siten, että vakityöpaikalla on toimeentulo turvattu kun sitä perhettä alkaa perustamaan ja ne lapset syntyy. Miksi olisi pitänyt hankkia lapset aiemmin? Jottei työnantajalle tule kuluja? :D ethän sinä ota loman ajalta palkkaa tai lomarahaa vastaan työnantajaltasi? Ja sairaspäiviltä jätät myös palkan väliin?
Jos muka ovat haaveilleet jo pitkään lapsista, niin miksi ei voinut yrittää? Ai niin, piti saada tulevasti jalka oven väliin ja taas joku epäonnista määräaikaista roikotetaan sillä aikaa ku ap miettii mitä tekee. Ehkö haluaa perään toisen, kolmannenkin.... Mieskin vois jäädä kotiin, mut ku ei se osaa ja ei ap halua...
Kai voitte itsekin myöntää, että työnantajan kannalta todella peemäisiä nämä tilanteet?
Vierailija kirjoitti:
Totta kai saa suunnitella tälläistä. Opiskeltaessako ne lapset tulisi tehdä? Itse hankkiuduin vakituiseen työhön jossa oli useampia hakijoita. Silti minut, 28v, lapseton nainen valittiin pestiin. Enkä ollut vuottakaan ollut talossa kun olin jo raskaana. Odotin 6kk koeajan ja jätin ehkäisyn pois. Ei kyllä voinut tulla työnantajalle yllärinä että jään joskus mammalomalle! En aio pyydellä keneltäkään anteeksi?! Iloitsivat myös puolestani työpaikalla. Minulla on oikeus perheeseen ja palaan töihin vuoden kuluttua sitten.
Ap, voit alkaa yrittämään vauvaa vaikka heti. Tarkista ensin ettei uudessa sopparissa ole koeaikaa.
No odotahan vaan, jos olet joskus siinä toisen asemassa. Minäminäminä ja minun oikeudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän ne naikkoset tekee. Aika sairaalta kuulostaa, että heti kun tiedossa vakkarisopimus niin aletaan raskaaksi ja töistä vuosia mahdollisesti pois. Ei jatkoon! Tuli mieleen kun kerran naispuolisen kaverin kanssa keskusteltiin asioista, tuli puhetta kun miehet käy sivarin tai armeijan, että on semmoset pakolliset jutut, niin tämä kaveri sanoi, että naiset on raskaana :D Mitä v*ttua :D Miten ne liittyy mitenkään toisiinsa :D
Niin, on se hirveää että naiset(KIN) ensijaisesti ajavat perheensä etua eivätkä luovu kaikesta työnantajan rahapussin kartuttamisen takia.. on se ihan hirveää kyllä.
Miten niin ensisijassa perheen etua? Nythän se perhe on alkanut vasta kiinnostamaan ja edelleen ap:lle on tärkeämpää vakityö kuin raskaus. Se käy ilmi aloituksesta. Ap vain pelailee...
No perheen etua siten, että vakityöpaikalla on toimeentulo turvattu kun sitä perhettä alkaa perustamaan ja ne lapset syntyy. Miksi olisi pitänyt hankkia lapset aiemmin? Jottei työnantajalle tule kuluja? :D ethän sinä ota loman ajalta palkkaa tai lomarahaa vastaan työnantajaltasi? Ja sairaspäiviltä jätät myös palkan väliin?
Jos muka ovat haaveilleet jo pitkään lapsista, niin miksi ei voinut yrittää? Ai niin, piti saada tulevasti jalka oven väliin ja taas joku epäonnista määräaikaista roikotetaan sillä aikaa ku ap miettii mitä tekee. Ehkö haluaa perään toisen, kolmannenkin.... Mieskin vois jäädä kotiin, mut ku ei se osaa ja ei ap halua...
Kai voitte itsekin myöntää, että työnantajan kannalta todella peemäisiä nämä tilanteet?
Varmasti jos on pieni firma, mutta laki nyt on kuitenkin laki ja jokainen tottakai ajattelee ensijaisesti omaa etuaan. Tuskin sinäkään ajattelet niitä työtekijöitä ensijaisesti, vaan firmaasi? mutta laki nyt suojelee heikommassa asemassa olevia, ihan syystä, eikä heidän tarvitse näistä eduista luopua tai tuntea syyllisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loma on ansaittu jo aiemmin tekemällä niitä töitä ja kartuttamalla palkallisia lomapäiviä. Eli nautit edusta, jonka etern olet tehnyt jo työsi.
No sanon suoraan työnantajan edustaja, että ärsytti kun vakinaistettiin ja räätälöitiin työtehtävä ja kuukausi sen jälkeen työntekijä ilmoitti raskaudestaan. Mutta sellaista elämä on, onneksi ei ole kyse mistään pikkufirmasta ja saatiin oikeasti vielä parempi työntekijä tilalle. Nyt ongelmana on, että mitä keksin tälle töihin palaajalle hommiksi koska en halua luopua tästä sijaisesta.
Jos ikä ei ole tulossa vastaan, niin odota nyt edes muutama kuukausi sen jälkeen kun nimet ovat paperissa ja sitten vaan yrittämään sitä vauvaa. Useimmilla kuitenkin menee ainakin muutama kuukausi ennen kuin tärppää, joten ehdit olemaan vuoden vakinaisena töissä ennen kuin jäät pois. Se on oikeasti parempi sinullekin sitten siinä vaiheessa kun palaat takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti jos on pieni firma, mutta laki nyt on kuitenkin laki ja jokainen tottakai ajattelee ensijaisesti omaa etuaan. Tuskin sinäkään ajattelet niitä työtekijöitä ensijaisesti, vaan firmaasi? mutta laki nyt suojelee heikommassa asemassa olevia, ihan syystä, eikä heidän tarvitse näistä eduista luopua tai tuntea syyllisyyttä.
Varmaan ymmärrät sitten miksi omaa etuaan kannattaa ajatella myös rekrytoidessa ihmisiä kun oman edun tavoittelu on sun mielestä ok. Sen voi tehdä onneksi myös laillisesti. Kyllä minun mielestäni kertoo ihmisestä jotain tuollainen laskelmointi.
Luulisi työnantajankin olevan tyytyväinen että edes joku tekee lapsia nykypäivänä.
"Laskelmointi" kertoo vain siitä että ap on fiksu. Lapsi tulee saada vasta kun taloudellinen tilanne sen sallii. Eli kyllä, on oikeus ajoittaa lapsensaanti vaikka aina asiat eivät mene kuten suunnittelee. Kyllä lapsella on oikeus taloudelliseen turvaan. Oma lapsuuteni oli köyhä, miksi lasteni lapsuuden tulisi olla. Itse ainakin olen säästänyt ja hankkinut vakituisen hyväpalkkaisen työn ennen raskautumista.
Vierailija kirjoitti:
Sitten nämä samat tyypit kiukuttelee toisissa ketjuissa, miten Suomessa syntyvyys alenee siitä syystä, kun naiset eivät viitsi tehdä lapsia vaan ajattelevat omaa etua. Ihme, että Suomeen syntyy enää yhtään lasta, kun se on aina nainen, joka tekee kaikissa tapauksissa väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitte ku nimet on sopparissa, mutta se on kusipäistä työnantajaa kohtaan. Hän joutuu piakkoin sinut korvaamaan.
Minusta on kusipäistä ottaa kesäloman ajalta rahaa, ethän sinä silloin mitään töitä tee!
Sinullako kestää kesälomakin yli vuoden? Minun kesälomani on sen neljä viikkoa. Huono tuo vertauksesi kesälomasta ja äitiysvapaasta, sillä noiden kesto on aivan eri ja kesälomathan on jo tienattu tekemällä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitte ku nimet on sopparissa, mutta se on kusipäistä työnantajaa kohtaan. Hän joutuu piakkoin sinut korvaamaan.
Kusipäistä? Työnantaja on ketjuttanut ap:ta määräaikaisena VUOSIA. Senkö takia naisen pitää tuntea itsensä kusipäiseksi, että haluaa lapsen? Miten tuossa koskaan voisi olla "oikeaa aikaa"? Itse olen ollut myös vuosia määräaikaisena, vakinaistamisesta puhuttiin toki aina, kun aloin suunnitella muualle lähtöä. Sitten oli joku syy aina miksi vielä pari kuukautta lykättiin, puoli vuotta, kuukausi vielä, jne... Voihan tuossa ap:n tapauksessakin määräaikaisen muuttaa vakituiseksi, ei se mitenkään väärin olisi, mutta jostain syystä syksyllä vasta..?
Miksihän se työnantaja on joutunut ketjuttamaan? Ettei vaan olis toisen äippälomalaisen sijaisena roikkunut epävarmuudessa ap:kin...
Julkisella puolella ei jätää, mut asettukaa vaikka jonku pienyrittäjän asemaan, käsi sydämelle: mitä itse tekisitte työnantajana? Kyllä minä pyrkisin välttämään ylimääräisiä riskejä. Vastatkaapa ihmeessä!
No minäpä vastaan: en missään nimessä menisi pienyrittäjälle töihin. Jos olisin työnantaja, niin palkkaisin yli nelikymppisiä naisia töihin, heillä on eläkeikään 20-30 vuotta aikaa tehdä töitä.
Nämä minäminä-ihmiset ovat myös ekana hakemassa saikkua joka mahdollisesta asiasta raskausaikana... Ei ole mitään tiimihenkeä, ei mitään muuta kuin oma napa ja omat oikeudet. No kohta tämäkin tulee muuttumaan. Turha sitten itkeä, miksi perheet eivät saa itse päättää omista asioistaan, kun työnantajien kuormaa aletaan keventämään
Sitten kun nimi sopimuksessa niin ukko räpsäyttää sut paksuksi 👍 Turha työnantajan on siitä mussuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kusipäistä ottaa kesäloman ajalta rahaa, ethän sinä silloin mitään töitä tee!
Sinullako kestää kesälomakin yli vuoden? Minun kesälomani on sen neljä viikkoa. Huono tuo vertauksesi kesälomasta ja äitiysvapaasta, sillä noiden kesto on aivan eri ja kesälomathan on jo tienattu tekemällä töitä.
Niinpä. Kesälomat on tienattu! Miten tietämättömiä ihmiset täällä ovat... puhumattakaan siitä, että aina voi tulla uusi vauva toisen perään! Siinä lomailussa voi mennä useampikin vuosi.
Ei ihme, että syntyvyys on romahtanut kun lukee näitä kommentteja. Kyllä sitten harmittaa, kun ei ole teidän eläkkeille ja hoitokotivuosille maksajia
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et raskaudu ikinä. V*tuttaa tollaset työnantajan hyväksikäyttäjät. Äitiysloma pois!!!!!!!
Onneksi jossain vaiheessa tulee miehille korvamerkitty vanhempainvapaa. Silloin miehenkin palkkaaminen on yrityksille riski. Pitäähän miehet myös sairaan lapsen hoitovapaata, niistäkin puolet pitäisi nakittaa miehille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Kesälomat on tienattu! Miten tietämättömiä ihmiset täällä ovat... puhumattakaan siitä, että aina voi tulla uusi vauva toisen perään! Siinä lomailussa voi mennä useampikin vuosi.
No voi että, semmosta se on.
Totta kai saa suunnitella tälläistä. Opiskeltaessako ne lapset tulisi tehdä? Itse hankkiuduin vakituiseen työhön jossa oli useampia hakijoita. Silti minut, 28v, lapseton nainen valittiin pestiin. Enkä ollut vuottakaan ollut talossa kun olin jo raskaana. Odotin 6kk koeajan ja jätin ehkäisyn pois. Ei kyllä voinut tulla työnantajalle yllärinä että jään joskus mammalomalle! En aio pyydellä keneltäkään anteeksi?! Iloitsivat myös puolestani työpaikalla. Minulla on oikeus perheeseen ja palaan töihin vuoden kuluttua sitten.
Ap, voit alkaa yrittämään vauvaa vaikka heti. Tarkista ensin ettei uudessa sopparissa ole koeaikaa.