Vauva ei suostu juomaan maitoa :(
Kiinteiden aloittamisen jälkeen vauva on käytännössä lopettanut maidon juomisen kokonaan. Ei auta, vaikka yritän imettää, tarjota pullosta tai mukista. Kääntää vaan pään pois eikä avaa suutaan. Kiinteitä syö hyvin. Jos en anna kiinteitä tai annan niitä hyvin vähän ja yritän korvata kiinteitä maidolla, ei silti suostu ottamaan maitoa, vaikka olisi todella nälkäinen. On mieluummin nälässä kuin ottaa maitoa. Mitä tässä voi vielä tehdä?
Kommentit (30)
Olen kokeillut tarjota maitoa joko ennen kiinteitä tai niiden jälkeen. Ei huoli kumminkaan päin.
ap
muita vinkkejä, joita en ole ehkä älynnyt vielä koettaa? Tai mitä ylipäätään pitää tehdä, että lapsi saisi tarpeeksi kalsiumia, jos ei suostu maitoa ottamaan mitenkään?
ap
Sekoita maito sinne soseen sekaan.
Mä sekoitin maitoa aina soseeseen.
oletko kokeillut velliä?
Tykkääkö puuroista? Keitä puurot maitoon. Sitten on niitä vauvojen jogurtteja. Jos näistä olisi apua. Onko muuten kunnossa ja ei mitään vaivoja? Tarkkaile myös että tulee riittävästi pissavaippoja, ettei kuivu. Juoko jotain muuta kuitenkin?
Onko ollut flunssassa? Ottaako vettä pullosta/kupista? Voisko olla korvatulehdus, jos sattuu/tuntuu inhottavalta imeä. Tuleeko vatsavaivoja maidosta? Tiedän yhden tapauksen, joka vaan ei suostunu juomaan enää maitoa. Äiti antoi sitten vettä. Kysy neuvolasta mitä tehdä, jos jatkuu.
Tykkää juoda vettä kiinteiden kanssa. Pissavaippoja tulee ihan riittävästi, koska nestettä eli vettä saa sekä soseista että mukista. Vauvalla on maitoallergia ja ei ole muuta maitoa käytössä kuin rintamaito. Olen yrittänyt laittaa maitoa myös soseisiin ja puuroon mutten saa sitä kovin paljon (max 10-20 ml/ateria) niihin uppoamaan tai sitten vauva ei suostu syömään, koska maistaa maidon. Kokeilin korvikettakin, kun ajattelin, että se on maidon mausta kiinni, mutta ei mennyt korvikekaan alas sen paremmin. Tosin aika oudonmakuisia nuo allergiakorvikkeet ovatkin.
ap
No mitä vauvasi sitten tällä hetkellä juo?? Kai olet ollut yhteydessä neuvolaan? Juuri kiinteiden aloituksen kohdalla täytyy pitää huolta siitä, että maidontuotanto pysyy yllä eli täytyy muistaa imettää tarpeeksi usein. Ehkä vauva on turhautunut, jos maitoa ei ole tullut aivan kuten ennen... Minä olisin kyllä jo huolissani kuivumisvaarasta, jos vauva ei tosiaan suostu maitoa juomaan ollenkaan... Soita neuvolaan ja kysy ohjeita sieltä. Pieni vauva kuivuu aika äkkiä.
vauva ei suostu syömään, koska maistaa maidon.... oikeastiko?
Oltiin viime viikolla neuvolassa. Kysyin tästä sielläkin ja kehottivat vaan tarjoamaan maitoa, ottaa mitä ottaa. Eipä sieltä muuta apua tullut. Niin kuin sanoin juo vettä eikä kuivumisesta ole vaaraa, koska soseissa on myös nestettä aika lailla. Ei ole ollut flunssaa eikä vauva ole mitenkään kipeän oloinen vaan ihan tyytyväinen. Ikää on reilut 6 kk.
ap
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 15:29"]
vauva ei suostu syömään, koska maistaa maidon.... oikeastiko?
[/quote]
Muuta syytä en keksi. Normaalisti syö hyvällä ruokahalulla hymyssä suin noin 1,5 pientä pilttipurkillista mitä vaan omatekemää kasvis-lihasosetta. Jos laitan joukkoon maitoa ja ruoka muuten tuota samaa omatekemää mössöä, alkaa kitinä ja vastaahangoittelu heti ensimmäisen lusikallisen jälkeen eikä ruokaa mene kuin max puolikas purkillinen.
ap
Reilusti syö teidän puolivuotias! Meidän 7kk neiti syö yhdellä ruokailulla puolikkaan pienen pilttipurkillisen ja sen päälle imetän. Kalsium täytyy kyllä jostain muualta sitten saada ellei maitoa tosiaan mene yhtään. Eikös niitä apteekissa ole nestemäisenä?
Voiko olla maidolle allerginen tms?
Tosi hyvin syökin kiinteitä. Maito ei pitänyt yhtään nälkää silloin, kun vielä pelkästään imetin, ja poika roikkuikin rinnalla ekat kuukaudet koko ajan. Maidolle on tosiaan allerginen mutta olen itse maidottomalla ruokavaliolla, niin kuin olen ollut koko ajan, eikä siitä pitäisi olla kiinni, koska ei saa oireita mun maidosta. Refluksi vaivaa myöskin ja maito nousee ylös ja pulauttelee tosi paljon, mutta kiinteitä ei pulauttele niin paljon. Olen miettinyt, onko syy tässä. Koska soseet eivät nouse niin paljon ylös, vauva syö mieluummin niitä ja jättää maidon syömättä, koska se nousee koko ajan ylös.
ap
Meilläkin kiinteiden aloittamisen jälkeen maito ei ole maistunut. Juo kyllä aterioiden yhteydessä vettä ja annan maitoa miten sattuu kun siltä tuntuu mutta juo varmaa hyvällä lykyllä 20ml. Yöllä juo sitten enemmän koska ei saa muutakaan. Maitoa en ole viitsinyt antaa ennen kiinteiden antamista koska pelkään että ruokahalu menee kun on vähän laiska syömään tää meidän muksu (ikää 4kk). Pitäis kokeilla juottaa vettä pullosta. Meillä syödään kiinteitä 3 krt päivässä, aamulla lihakasvis pilttiä, päivällä puolikas hedelmä pilttiä sitten illalla lihakasvis pilttiä ja näiden välissä maitoa vaikka ei juo paljon. Onneks tulee kuitenkin pissaa että ei ole merkkiä kuivumisesta. Kiinteiden aloittamisen jälkeen on ilmennyt ummetusta. Pahimmassa ummetus kerroilla olen antanut levolac:kia.
Koita imettää/antaapullosta kun lapsi nukkuu, nukuta siis ensin esim päikkäreille ja syötä sitten.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 05:57"]
Koita imettää/antaapullosta kun lapsi nukkuu, nukuta siis ensin esim päikkäreille ja syötä sitten.
[/quote]
Juuri näin.
Minulla oli aivan sama ongelma kuin ap:llä ja sain vauvan syömään tuttipulloa vain hänen nukkuessaan. Ja koska vauvani ei edes nukkunut päikkäreitä, vaan valvoi sitkeästi koko päivän, niin minä sitten valvoin kaikki yöt ja laitoin vauvalle parin tunnin välein täyden maitopullon suuhun.
Näin sain syötettyä vauvalleni vaadittavan määrän maitoa. Mitään nesteitä, ei edes vettä suostunut nielemään hereillä ollessaan. Ei tuttipullosta, eikä mukista!
Jos lapsella siis on jo maitoallergia (miten se on diagnosoitu?), niin miksi hänen pitäisi väkisin juoda maitoa, josta tulee paha olo? En nyt oikein ymmärtänyt.
Kerron esimerkin itsestäni: en suostunut lapsena juomaan maitoa, koska se oli "pahaa". Mummo sitten maksoi 5 mk jokaisesta lasista jonka join. Sen jälkeen minulla oli aina oksettava olo ja pissatti hirveästi. Mahakin saattoi joskus mennä sekaisin. Aikuisena sitten todettiin laktoosi-intoleranssi, mutta nyt jälkeen päin ajateltuna se varmaankin alkoi jo silloin lapsena. Lapsi ei vaan osaa pukea sanoiksi tai ilmaista sitä, että jostain tulee paha olo.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 06:29"]Jos lapsella siis on jo maitoallergia (miten se on diagnosoitu?), niin miksi hänen pitäisi väkisin juoda maitoa, josta tulee paha olo? En nyt oikein ymmärtänyt.
Kerron esimerkin itsestäni: en suostunut lapsena juomaan maitoa, koska se oli "pahaa". Mummo sitten maksoi 5 mk jokaisesta lasista jonka join. Sen jälkeen minulla oli aina oksettava olo ja pissatti hirveästi. Mahakin saattoi joskus mennä sekaisin. Aikuisena sitten todettiin laktoosi-intoleranssi, mutta nyt jälkeen päin ajateltuna se varmaankin alkoi jo silloin lapsena. Lapsi ei vaan osaa pukea sanoiksi tai ilmaista sitä, että jostain tulee paha olo.
[/quote]
Et lukenut kunnolla.
Lapsella on lehmänmaitoallergia. Sitä ap ei ole hänelle tarjonnut, vaan äidinmaitoa (on itse maidottomalla ruokavaliolla).
Tarjoatko maitoa ennen kiinteitä? Kokeile niin päin jos olet antanut ensin kiinteitä ja sitten vasta maitoa.